handdator

Visa fullständig version : psykiskt-sjuk intyg?


nomis
2012-09-05, 07:08
Har en fråga som inte handlar om träning:

Jag sjukskrev mig från jobbet för tre veckor sedan pga allvarlig psykisk sjukdom men saknade läkarintyg.
Kommer nu vara sjukskriven i ytterligare en månad fast med ett giltigt intyg från läkare.

jag fattar att detta innebär att jag inte har rätt till någon sjukersättning samt att jag kan bli uppsagd pga olovlig frånvaro, men kommer min arbetsgivare att kunna stämma mig för något?

kan tillägga att jag är timanställd samt att min chef känner till min sjukdom sedan tidigare.

tacksam för svar

kEKKZA
2012-09-05, 07:27
Om du har ett intyg behöver du ju inte oroa dig? Nej jag har svårt att tro att han skulle kunna stämma dig för något

nomis
2012-09-05, 07:35
jo ja har ju sjukintyg för den kommande månaden men inte för de tre veckorna som gått. Det är dem jag är orolig för.

Fordon
2012-09-05, 07:53
Det är väl så att han inte behöver ge dig nån lön för de två sista veckorna utan läkarintyg.

bubbe
2012-09-05, 07:55
Jag förstår inte hur arbetsgivaren skulle kunna begära skadestånd eller att du skulle ha olovlig frånvaro eller att du skulle kunna bli uppsagd, timanställning är inte någon anställning. Antingen har man tillsvidare eller en fast visstidsanställning, hel eller deltid. Men ja jag känner mycket väl till att företag utnyttjar begreppet för slippa betala lön när det inte finns uppdrag som ger pengar in för stunden.

ARMSTARK
2012-09-05, 08:41
Du kommer förmodligen inte kunna få några stålar för tiden du inte har läkarintyg för, men de ska vara riktiga djävla grisar om de avskedar dig för det! Det hör ju lite till sjukdomsbilden att man inte har koll på saker och ting.

MrPowa
2012-09-05, 09:05
Har du pratat med chefen ens?

Kotten
2012-09-05, 09:16
Första 2 veckorna man är hemma behöver man inget sjukintyg så det är 1 vecka det handlar om. Helt övertygad om att din chef kommer förstå

redbrigade
2012-09-05, 09:31
Första 2 veckorna man är hemma behöver man inget sjukintyg så det är 1 vecka det handlar om. Helt övertygad om att din chef kommer förstå

Det är första veckan man inte behöver intyg för

Herr Oberst
2012-09-05, 09:40
Sjuk eller frisk spelar ingen roll. Vill man inte jobba som timanställd så slipper man

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

tjing
2012-09-05, 09:54
Stämma dig?

Verkligen inte.

Morty
2012-09-05, 09:55
Det är ju upp till chefen om hen vill dryga sig. Det står i de flesta anställningsavtal att företaget har rätt att kräva sjukintyg från dag 1, men detta är oftast pga retardation. Man kan inte kräva det, men de företag som skriver in det i anställningsavtalet ändå räknar kallt med att den anställda inte vet om detta. Efter en vecka bör man ju dock vara redo att visa sjukintyg.
Arbetsgivarens skyldighet att betala sjuklön regleras i sjuklönelagen (1991:1047).

Lagen är tvingande på så sätt att ett avtal som försämrar arbetstagarens rättigheter är ogiltigt. Arbetstagaren är skyldig att omedelbart anmäla sin sjukdom till arbetsgivaren och man kan normalt inte få sjuklön för tid före anmälan. Ett undantag från denna regel är om arbetstagaren varit förhindrad att anmäla sin sjukdom och sedan omedelbart anmäler den när hindret upphör.

När det gäller läkarintyg innebär lagen att arbetsgivaren är skyldig att betala sjuklön från och med den sjunde kalenderdagen efter dagen för sjukanmälan endast om arbetstagaren styrker nedsättningen av arbetsförmågan genom läkarintyg. Enligt lagen behövs alltså i normalfallet inget läkarintyg för den första sjukveckan.

Om du varit sjukskriven i 2v och därefter kan uppvisa läkarintyg på att du varit sjuk och kommer vara fortsatt sjuk så borde det inte vara några problem. För att slippa idioti från företaget och för att slippa kämpa för sin sak själv (när man är sjuk) så är det smart att vara med i facket.

Mental
2012-09-05, 09:59
När jag var timmanställd hade jag ingen sjuklön, var man sjuk fick man inga timmar helt enkelt.

mij82
2012-09-05, 10:07
När jag var timmanställd hade jag ingen sjuklön, var man sjuk fick man inga timmar helt enkelt.

Precis, men om man däremot är timanställd och har fått timmar inplanerade för ex. den kommande veckan men blir sjuk så ska man ha sjuklön för de passen som var inplanerade men man inte kunde jobba, exkl. karensdag då.

Duran
2012-09-05, 10:47
Du kanske kan prata med läkaren som sjukskrev dig? Jag har för mig att jag har fått retroaktivt sjukintyg nån gång men är inte helt säker.