handdator

Visa fullständig version : skivstångsträning med kedjor


rimas
2012-09-05, 00:56
vad är syftet med att träna skivstångsövn med kedjor hängandes på sidorna? så som jag har förstått det så fungerar det så här...

om man t.ex kör marklyft så får man lyfta mer av kedjornas vikt desto längre upp man kommer i rörelsen dvs i slutläget när man står upprätt så lyfter man som mest av extravikten från kedjorna. Viktbelastningen är som MINST i STARTPOSITIONEN och STÖRST i SLUTPOSITIONEN. Eftersom man är svagast i startpositionen skulle det underlätta i fall vikten är mindre då och tyngre desto längre upp i rörelsen man kommer för då kan man ha en tyngre totalbelastning.

Har jag uppfattat syfter med "kedjeträning" korrekt?

Då totalbelastningen blir större kan jag se hur detta kan hjälpa en att öka i muskelmassa.

Min nästa fråga är huruvida denna typ av träning är effektiv för t ex en kampsportare? När du gör ett slag/spark så är det som tyngst och långsammast i starten. Detta påminner mer om "vanliga" övningar med skivstång än med övningar med kedjor hängandes på sidorna. Därför så är min uppfattning att vanliga konventionella skivstångsövningar är effektivast för den som använder dessa övningar för att prestera bättre i tex kamsport?

vet att detta var en lite komplicerad fråga. hade lite svårt att formulera den men jag hoppas att ni förstår vad jag menar :)

skulle vara roligt att höra era tankar och teorier...

svenbanan
2012-09-05, 02:13
Det verkar som du har koll på kedjorna. Man får minst träning i toppen av knäböjen och detta kan man komma runt mha kedjor (eller gummiband).

Det finns andra sätt att komma runt detta också. Om man fortsätter accelerera skivstången hela vägen upp i en knäböj så blir stimulansen större i toppen (jämfört med en vanlig knäböj). Dock kommer detta leda till att man hoppar med en skivstång på ryggen. So far so good, men att landa utan att knäcka ryggen är lurigt...

Ofta är det nog bättre att använda andra övningar om man vill träna på detta explosiva sätt. Frivändning, stöt, medicinbollskast, kulstötning, boxhopp, banka med slägga mm mm

Skulle tro att kampsportare har mest nytta av att använda denna typ av övningar eftersom de är bra för att bli just explosiv/snabb. Vill man maximera muskletillväxt ska man kanske variera med lite andra övningar.

rimas
2012-09-05, 14:57
verkar som jag har förstått syftet. tack för tipsen

Sniggel
2012-09-05, 16:09
Skulle vilja säga att där är två olika syften med varierad belastning.

Att som i marklyft öka vikten längre upp mha kedjor där man är som starkast är bra på så sätt att man kan öka totalbelastningen.

Men det kan även finnas ett syfte med att göra tvärtom, att öka belastningen i bottenläget, med någon anordning, för att man vill öva upp den svagaste delen av lyftet.

För byggning är det nog mest intressant att öka belastningen där man är som starkast eftersom man inte bryr sig om att bli bra på att lyfta en vikt utan snarare vill belasta musklerna till tillväxt i första hand.