handdator

Visa fullständig version : råd till en svag jävel


n3o
2012-09-04, 22:36
tja,

Har precis börjar träna efter 3 månaders uppehåll. har tappat sjukt mkt styrka på den perioden och allt känns sjukt tungt på gymmet. Men, men, skam den som ger sig.

i två veckor nu har jag testat att köra en 4 split där jag har kört 2 set 6 reps och 2 set 8 reps på nästan alla övningar och det känns si så där. Funderar på om jag ska fortsätta med min vanliga 4x8 som jag alltid kört eller om det är vettigare att köra färre övningar och reps, typ SL5x5??

Eller kan det vara vettigt att köra fler set i basövningar med bara ett fåtal i kompletterande??
Exempel,
bänk:
(2x3),4x6,2x8,2x10
Incline hantelpress:
3x8
flyes:
3x8

Som sagt, måste verkligen bygga upp styrkan, men vill även gå ner sommarvikten hehehe...

gratefuldead
2012-09-04, 22:51
Kör SL 5x5 eller något liknande program. Vill du ha styrka är det tunga basövningar som gäller. Isolationsövningar kan du också köra om du vill, men lägg fokus på basövningar.

Du kan självklart bli stark på att köra 3x8, men testa gärna SL 5x5. Det är ett bra program du kommer öka i styrka med.

ceejay
2012-09-04, 22:55
5x5 är bra.

strango
2012-09-04, 23:01
Kör tungt och fokusera på progression

Spartansk
2012-09-04, 23:52
Kan du inte bara köra det som du körde innan uppehållet?

Spartansk
2012-09-05, 00:05
Kan du inte bara köra det som du körde innan uppehållet?

Oj, det var ju det som var din fråga, jag läste startinlägget lite slarvigt. :smash: Ok, ignorera det förra inlägget. :em:

n3o
2012-09-06, 07:25
ok, tack för svar!!


Jag har funderat på det hela och även om jag vet att SL 5x5 är grymt och funkar för jäkligt många så känner jag att jag kommer sakna pumpen man får av att köra flera set o reps. Jag vet att pump egentligen inte betyder nått, men jag tycker det är en jäkligt skön känsla helt enkelt.

så jag har tänkt hur ja ska mixa tunga lyft i basövningar med lite komplement och kom fram till att jag kan köra:

Exempel:
Marklyft 3x5
Latsdrag 5x10
Rodd 5x10
Skivstångscurl 4x8
hantelcurl 3x10

alternativt:

Marklyft 3x5, 3x8
Latsdrag 4x10
Rodd 4x10
Skivstångscurl 3x8
hantelcurl 3x10


Jag får pröva mig fram, men vilket alternativ tror ni är vettigare. Målet är som sagt öka i styrka+pump för att det är kul.

mikaelj
2012-09-06, 07:26
Jag har funderat på det hela och även om jag vet att SL 5x5 är grymt och funkar för jäkligt många så känner jag att jag kommer sakna pumpen man får av att köra flera set o reps. Jag vet att pump egentligen inte betyder nått, men jag tycker det är en jäkligt skön känsla helt enkelt.

(...)

Jag får pröva mig fram, men vilket alternativ tror ni är vettigare.

Bestäm dig först för om du vill ha resultat eller "en skön känsla".

n3o
2012-09-06, 08:49
Bestäm dig först för om du vill ha resultat eller "en skön känsla".

Självklart vill jag ha bra resultat. men det ska va kul och kännas bra att träna också. Har snackat med några jag känner som kört 5x5 t ex, och flera av dem tycker det är jäkligt effektivt för styrkan, men ganska montont efter ett tag. Så just nu känner jag att jag vill köra något av de alternativ jag skrev tidigare idag. Det av dem två som ger bäst resultat.

Skiter det sig totalt så kan jag ge sl 5x5 enchans iofs. Men jag får nog pröva mig fram för att avgöra vad som är mer effektivt av de två alternativen jag snackar om. Kanske svårt att avgöra för andra vad som ger resultat för mig.

Flummigt, I know...

mikaelj
2012-09-06, 08:50
Självklart vill jag ha bra resultat. men det ska va kul och kännas bra att träna också. Har snackat med några jag känner som kört 5x5 t ex, och flera av dem tycker det är jäkligt effektivt för styrkan, men ganska montont efter ett tag. Så just nu känner jag att jag vill köra något av de alternativ jag skrev tidigare idag. Skiter det sig totalt så kan jag ge sl 5x5 enchans iofs.

Så varför frågade du ens om råd?

ceejay
2012-09-06, 09:40
Det är det monotona och det där gnetandet som ger resultat.

stromming
2012-09-06, 12:09
Huvudsaken är såklart att det blir någon träning alls. Och visst kan man få resultat utan att köra lågreps. Så kör på tills du stannar, och då kan det vara värt att fundera på att byta

n3o
2012-09-06, 13:51
Så varför frågade du ens om råd?

Ja dels för att få tips och tricks. sen gjorde ju två alternativ baserat på tipsen (dvs. tunga bas övningar) men la till det jaggillar, dvs. kompletterande övningar. Sen var ju följdfrågan vilket av alternativen var effektivare för ökad styrka. Jag ställde iofs frågan jäkligt flummigt.

Huvudsaken är såklart att det blir någon träning alls. Och visst kan man få resultat utan att köra lågreps. Så kör på tills du stannar, och då kan det vara värt att fundera på att byta

Absolut, så tänker jag med :)

Lillpajken94
2012-09-06, 18:07
Just nu gör jag lite som jag vill och har inga direkta "riktlinjer"
kör en 6:a sen ökar jag 15-20kg och kör en 4 eller 5:a sen ökar jag vidare till jag inte pallar vikten :) (och jag ökar)