handdator

Visa fullständig version : Energiunderskott & träning


simon78
2012-09-04, 22:09
Hej!
Jag är 179 cm lång & väger ca 100 kilo. Har som mål att gå ner snabbt i vikt. Har kört VLCD 100% vid ett tillfälle tidigare och det gick bra med nackdelen att man inte hade energi att träna så nu hade jag tänkt försöka kombinera VLCD med deff.

D.v.s de dagar jag inte tränar, har jag Modifast som jag äter (880 kcal på en dag)

De dagar jag tränar får jag, som det ser ut nu, i mej:

1652 kcal
165 g protein
117 g fett
39 g kolhydrater

Jag har inga problem att orka med träningen men enligt Harris&Benedict-ekvationen så ligger jag på 1550 kcal underskott på träningsdagarna.

Frågorna jag har är:

1. Finns det några nackdelar med att köra enligt ovan? Finns det risk att jag ligger på för mycket kaloriunderskott på träningsdagarna & att kroppen p.g.a. detta förbereder sej på svält & viktnedgången då går väldigt trögt? Hur kan jag isåfall ändra kosten för att "maximera" viktnedgången?

2. Bör jag minska på fettet & öka på protein-intaget?

Tack för förhand

vicarious
2012-09-05, 06:54
Jag har inga problem att orka med träningen men enligt Harris&Benedict-ekvationen så ligger jag på 1550 kcal underskott på träningsdagarna.

Det här förstår jag inte. Du skrev ju nyss:


.. det gick bra med nackdelen att man inte hade energi att träna..


Finns det risk att jag ligger på för mycket kaloriunderskott på träningsdagarna & att kroppen p.g.a. detta förbereder sej på svält & viktnedgången då går väldigt trögt?

Nej. Risken med för stort underskott är främst muskelförlust och sämre välbefinnande, orkeslöshet, tappad libido osv.


2. Bör jag minska på fettet & öka på protein-intaget?


Ja. För protein brukar minimum 2g/kg kroppsvikt anges.

simon78
2012-09-05, 08:16
Tack för ditt svar!

Det kanske var lite oklart men när jag inte hade energi för att träna var alltså när jag gick på 100% VLCD, d.v.s. 880kcal om dagen

vicarious
2012-09-05, 08:18
Tack för ditt svar!

Det kanske var lite oklart men när jag inte hade energi för att träna var alltså när jag gick på 100% VLCD, d.v.s. 880kcal om dagen

Ja, det förstod jag. Men "inga problem att orka med träningen" när gäller det då? Du kan väl inte veta vad du kommer att orka på ett upplägg som du inte testat än. Jag tror inte att 1500 kcal på träningsdagarna kommer göra någon jättestor skillnad för din ork. Det är fortfarande väldigt lite energi totalt sett om du ska ligga 800 på vilodagar.

simon78
2012-09-05, 09:14
Det jag räknat upp är alltså så som jag kör för tillfället, jag har alltså testat det ett litet tag men inte räknat på det riktigt förrän nu.

Får lägga till någon bra proteinkälla mitt på dagen tror jag. Men det bör väl inte spela någon roll att man ligger något över 1g fett per kroppskilo?

vicarious
2012-09-05, 09:19
Det jag räknat upp är alltså så som jag kör för tillfället, jag har alltså testat det ett litet tag men inte räknat på det riktigt förrän nu.

Men det bör väl inte spela någon roll att man ligger något över 1g fett per kroppskilo?

Ok. Nejdå. Vissa upplever att de presterar bättre på kolhydrat men det avgör man själv.

simon78
2012-09-05, 11:39
Tack för hjälpen!