handdator

Visa fullständig version : Proteindrinkar! "dubbeldos"


BERZEERK
2012-09-04, 19:59
Tja :)


Om man har proteinpulver hemma och en rekommenderad dos är ungefär 1 DL (30 gram pulver) som ska blandas ut i 2 DL vatten.
Vad händer om man tar en proteindrink med över 50 gram pulver i? Tar kroppen upp all protein? Hur mycket vatten ska man blanda med? Vad spelar egentligen för roll om man blandar en standarddos (30 gram pulver) med 5 DL istället för 2 DL? Påverkar mängden vattnet upptaget av proteinet?

Jag tog nyss en stor proteindrink, 50 gram pulver ( 38 gram protein) tillsammans med en fullproppad shaker bestående av vatten.

Fördelar/nackdelar med att ta över rekommenderad dos?

King Grub
2012-09-04, 19:59
Det är bara vanligt mjölkprotein, inget du behöver ta speciell hänsyn till.

BERZEERK
2012-09-04, 20:01
Det är bara vanligt mjölkprotein, inget du behöver ta speciell hänsyn till.

Det är vassleprotein, men det kanske du förstod? Jag själv vet inte skillnaden på vassleprotein och mjölkprotein. Det kanske är samma sak? :P

strango
2012-09-04, 20:06
Tja :)


Om man har proteinpulver hemma och en rekommenderad dos är ungefär 1 DL (30 gram pulver) som ska blandas ut i 2 DL vatten.
Vad händer om man tar en proteindrink med över 50 gram pulver i? Tar kroppen upp all protein? Hur mycket vatten ska man blanda med? Vad spelar egentligen för roll om man blandar en standarddos (30 gram pulver) med 5 DL istället för 2 DL? Påverkar mängden vattnet upptaget av proteinet?

Jag tog nyss en stor proteindrink, 50 gram pulver ( 38 gram protein) tillsammans med en fullproppad shaker bestående av vatten.

Fördelar/nackdelar med att ta över rekommenderad dos?

Spelar väl ingen roll om du tar över eller under rekommenderad dos? Själv brukar jag ta 72 g pulver på morgonen tillsammans med frukost

Fishtank
2012-09-04, 20:24
Det är vassleprotein, men det kanske du förstod? Jag själv vet inte skillnaden på vassleprotein och mjölkprotein. Det kanske är samma sak? :P

Vassle=mjölkprotein.

Sniggel
2012-09-04, 20:58
Det kan finns risk med att tarmen inte hinner ta upp allt ifall hela proteindrinken portioneras ut snabbt (tom mage) om den är stor. Men svårt att säga.
Jag nojar mig lite för detta och brukar inte ta mer än 30g pulver per tillfällen.

Antagligen kan man ta mycket mer om man tar den tillsammans med en måltid men oftast tar jag proteindrinkar på relativt tom mage.

Vassle=mjölkprotein.

Japp, fast mjölkprotein = vassle- och kaseinprotein :P

centralt
2012-09-04, 22:45
Kroppen tar knappast upp så mycket "värdefullt" protein med så mycket vatten.

Problemet är snarare att du inte ska nojja för mycket och det finns väl inget problem med att ta många 30g's shakes? Såvida du inte hatar smaken, då ska du byta :)

BERZEERK
2012-09-04, 22:48
Kroppen tar knappast upp så mycket "värdefullt" protein med så mycket vatten.

Problemet är snarare att du inte ska nojja för mycket och det finns väl inget problem med att ta många 30g's shakes? Såvida du inte hatar smaken, då ska du byta :)

Jag nojjar inte :D Lite jobbigt springa ta massa 30 G shakers hela tiden :D

är mer lite nyfiken på det här med vattnet. Nu vet jag att för mycket vatten bara förstör =)!

strango
2012-09-04, 22:56
Kroppen tar knappast upp så mycket "värdefullt" protein med så mycket vatten.

Problemet är snarare att du inte ska nojja för mycket och det finns väl inget problem med att ta många 30g's shakes? Såvida du inte hatar smaken, då ska du byta :)

Off Topic: Kom på mig själv ståendes lite lätt förvirrad i köket, sen slog det mig att jag läste 30g shakes och fick tydligen för mig att blanda en egen...

On Topic: Hur kan mycket vatten hindra upptaget?

Pepz
2012-09-05, 05:56
On Topic: Hur kan mycket vatten hindra upptaget?

har inte med det att göra riktigt.
snarare att på tom mage och stora mängder snabbt protein(vassle) så kan det kanske finnas risk för att tarmpassagen är såpass snabb att inte allt protein tas upp

Är man orolig för detta så tar man flera små shakes eller stora shakes i samband med mat, eller så kör man ett blandprotein som jag så man kan ta 60-80g per shake utan problem.

strango
2012-09-05, 08:34
har inte med det att göra riktigt.
snarare att på tom mage och stora mängder snabbt protein(vassle) så kan det kanske finnas risk för att tarmpassagen är såpass snabb att inte allt protein tas upp

Är man orolig för detta så tar man flera små shakes eller stora shakes i samband med mat, eller så kör man ett blandprotein som jag så man kan ta 60-80g per shake utan problem.

Det vet jag, men det var nedanstående som jag reagera på
Kroppen tar knappast upp så mycket "värdefullt" protein med så mycket vatten.

King Grub
2012-09-05, 10:49
Magsäckstömningen sker mycket fortare ju mer vätska man fyller den med.

Endorah
2012-09-05, 17:49
Vill inte gå för mycket off topic, men låt oss säga att jag tar mig en proteinshake. Den intas inte på fastande mage (har mest troligt redan protein i magen då) och inte akut innan/efter träning. Spelar det då någon stor roll om det är mjölkprotein jämfört med soja? Bygger man mer muskler (eller behåller med vid deff) av shaken om det är mjölk, jämfört med soja?

blondyz
2012-09-05, 20:26
Vill inte gå för mycket off topic, men låt oss säga att jag tar mig en proteinshake. Den intas inte på fastande mage (har mest troligt redan protein i magen då) och inte akut innan/efter träning. Spelar det då någon stor roll om det är mjölkprotein jämfört med soja? Bygger man mer muskler (eller behåller med vid deff) av shaken om det är mjölk, jämfört med soja?

Kan inte svara för de förhållandena du beskriver, men generellt så stimulerar vassle mps kraftigare.

Sniggel
2012-09-07, 16:12
Vill inte gå för mycket off topic, men låt oss säga att jag tar mig en proteinshake. Den intas inte på fastande mage (har mest troligt redan protein i magen då) och inte akut innan/efter träning. Spelar det då någon stor roll om det är mjölkprotein jämfört med soja? Bygger man mer muskler (eller behåller med vid deff) av shaken om det är mjölk, jämfört med soja?

Troligtvis ja.
Men om det handlar om en shake så är skillnaderna förmodligen väldigt små, om där är några. Men klart många vill ha de bästa förutsättningarna.

MtotheM
2012-09-07, 17:33
Magsäckstömningen sker mycket fortare ju mer vätska man fyller den med.

Då borde det väl vara bra med mycket vatten så vitt man inte är helt tom i magen?

wcanka
2012-09-07, 17:47
Det kan finns risk med att tarmen inte hinner ta upp allt ifall hela proteindrinken portioneras ut snabbt (tom mage) om den är stor. Men svårt att säga.
Jag nojar mig lite för detta och brukar inte ta mer än 30g pulver per tillfällen.

Antagligen kan man ta mycket mer om man tar den tillsammans med en måltid men oftast tar jag proteindrinkar på relativt tom mage.



Japp, fast mjölkprotein = vassle- och kaseinprotein :P

men vaadå....när du äter mat, äter du inte mer än 20g protein per måltid för att det inte tas upp annars, eller gäller detta endast pulver?

King Grub
2012-09-07, 17:53
Nu ser du saker som ingen sagt.

wcanka
2012-09-07, 19:30
Nu ser du saker som ingen sagt.

joho!

han nojjade ju över att ta för mkt proteinpulver?

Pepz
2012-09-07, 19:57
joho!

han nojjade ju över att ta för mkt proteinpulver?



läs hela tråden igen och ta lite tid på dig...