handdator

Visa fullständig version : kramp i magmusklerna


Provrörsbarn
2012-09-04, 15:54
Tja!
Jag brukar köra kondition o mage någon dag då o då. Idag körde jag 30min hård cykling o gick sedan på att köra mage. Men redan efter lite uppvärmning började jag krampa i magmusklerna, dem drog ihop sig o blev verkligen stenhårda. Jag kunde inte ställa mig upp utan fick ligga på golvet o vänta ut det. Detta är inte första gången dem krampar men det är första gången dem krampade såhär hårt. Det gjorde ont o stramade rejält alltså.
Någon som vet vad detta kan bero på o vad man kan göra åt det?

Hade bra!

LillisJ
2012-09-04, 19:06
Standard när jag kör hård-kondition. Dock så kan jag fortfarande stå upp.. Haha *cupid*

Rabiat
2012-09-04, 19:27
Tja!
Jag brukar köra kondition o mage någon dag då o då. Idag körde jag 30min hård cykling o gick sedan på att köra mage. Men redan efter lite uppvärmning började jag krampa i magmusklerna, dem drog ihop sig o blev verkligen stenhårda. Jag kunde inte ställa mig upp utan fick ligga på golvet o vänta ut det. Detta är inte första gången dem krampar men det är första gången dem krampade såhär hårt. Det gjorde ont o stramade rejält alltså.
Någon som vet vad detta kan bero på o vad man kan göra åt det?

Hade bra!

Hur är det med vätskebalansen? Dricker du ordentligt om dagarna?

mattilainen
2012-09-04, 19:35
vätska eller saltbalansen som troligtvis är "problemet"?

Disgorge
2012-09-04, 20:13
Pröva även att stretcha magmusklerna

MackeJuve
2012-09-04, 20:54
Du är inte ensam broder! Händer mig i snitt varannat, tredje magpass....

Provrörsbarn
2012-09-04, 22:41
Hur är det med vätskebalansen? Dricker du ordentligt om dagarna?

Jag skulle tro att jag dricker mkt som det är om dagarna. Dricker bland annat alltid en flaska vatten med eaa innan träningen börjar. Dock så rinner det ju svett om mig när jag väl kör kondition.
Men kan det vara vätskebrist tror du?

Rabiat
2012-09-04, 23:53
Jag skulle tro att jag dricker mkt som det är om dagarna. Dricker bland annat alltid en flaska vatten med eaa innan träningen börjar. Dock så rinner det ju svett om mig när jag väl kör kondition.
Men kan det vara vätskebrist tror du?

Det kan vara det, men det luriga är att det kan vara tvärtom också. Testa att slänga i dig två resorb innan du sätter dig på cykeln? Händer det förresten om du skippar cardio och går direkt på magen också?

Spartansk
2012-09-05, 00:00
Standard när jag kör hård-kondition. Dock så kan jag fortfarande stå upp.. Haha *cupid*

Brukar du få det när du endast kör kondition? TS fick ju det när han hade börjat köra mage, efter konditionen...

Donkey Kong
2012-09-05, 09:51
Kramp = vätske eller magnesiumbrist?
Jag dricker en halvliter under träning och tar alltid en magnesiumtablett efter träning, med maten, (förebyggande förhoppningsvis) mot kramp.

Provrörsbarn
2012-09-05, 18:47
Det kan vara det, men det luriga är att det kan vara tvärtom också. Testa att slänga i dig två resorb innan du sätter dig på cykeln? Händer det förresten om du skippar cardio och går direkt på magen också?

Det kan jag pröva, har ett lager resorb för bakfylla :P
Der var längesedan jag prövade att köra endast mage eller mage tillsammans med annan styrketräning. Får ta o prova det med.

Provrörsbarn
2012-09-05, 18:49
Brukar du få det när du endast kör kondition? TS fick ju det när han hade börjat köra mage, efter konditionen...

Tog magnesium för att jag hade kramper i vaderna, kör ju kondition var fjärde dag så kan ju ta en dagen innan kanske på kvällen?

Spartansk
2012-09-05, 20:41
Tog magnesium för att jag hade kramper i vaderna, kör ju kondition var fjärde dag så kan ju ta en dagen innan kanske på kvällen?

Jag skrev till LillisJ. :)