handdator

Visa fullständig version : Försäkringskassan tvingar mig byta jobb, hjälp!


Akerhage
2012-09-04, 10:12
Varning för långt inlägg, men i stort behov av hjälp och vet inte till vem jag ska vända mig. Tacksam för alla tips jag kan få!

* Jag är sjukskriven pga axeloperation sedan 28 mars 2012.
* Jag jobbar som väktare.
* Den 24 september har 180 dagar gått sedan sjuksrivningens start.
* Försäkringskassan vill inte betala ut pengar efter dag 180.
* De godkände ej senaste läkarintyget som skulle gälla till 14 oktober.
* Jobbet ringde idag och sade jag får sparken på torsdag om inget nytt intyg kommer.

Lite kortfattade punkter här ovan, tänkte förklara mer i detalj vad som hänt här. Jag har varit sjukskriven nu i snart 180 dagar vilket tydligen är något specifikt längsta-datum för sjukskrivning för försäkringskassan.

Jag var på avstämningsmöte för 2v sedan med arbetsgivaren och Försäkringskassan där vi kom fram till att det inte fanns någon anpassad tjänst till mig under tiden, så jag skulle få vara sjukskriven. De ville jag skulle göra ett nytt läkarintyg för de godkände inte det som hade kommit in samma dag för jag inte pratat med läkaren direkt utan endast via ortopedi direkt som ledde till att läkaren sjukskrev mig utan att prata med mig.

Igår fick jag brev från försäkringskassan att jag inte har rätt till sjukpenning efter den 24 september med motiveringen att jag skulle kunna jobba med "ett annat jobb". Det vill säga att de tvingar mig att söka OCH FÅ ett nytt jobb innan den 24 september. (ganska omöjligt). Alltså kommer jag inte ha någon inkomst alls efter 24 september om jag inte hittar nytt jobb.

Ett annat alternativ tydligen är att läkaren skall kunna säga specifikt ett datum då jag kan börja jobba normalt igen, alltså jobba som jag gjorde innan operationen. Vilket känns ganska svårt att pricka in en specifik dag för det?