handdator

Visa fullständig version : Försäkringskassan tvingar mig byta jobb, hjälp!


Akerhage
2012-09-04, 10:12
Varning för långt inlägg, men i stort behov av hjälp och vet inte till vem jag ska vända mig. Tacksam för alla tips jag kan få!

* Jag är sjukskriven pga axeloperation sedan 28 mars 2012.
* Jag jobbar som väktare.
* Den 24 september har 180 dagar gått sedan sjuksrivningens start.
* Försäkringskassan vill inte betala ut pengar efter dag 180.
* De godkände ej senaste läkarintyget som skulle gälla till 14 oktober.
* Jobbet ringde idag och sade jag får sparken på torsdag om inget nytt intyg kommer.

Lite kortfattade punkter här ovan, tänkte förklara mer i detalj vad som hänt här. Jag har varit sjukskriven nu i snart 180 dagar vilket tydligen är något specifikt längsta-datum för sjukskrivning för försäkringskassan.

Jag var på avstämningsmöte för 2v sedan med arbetsgivaren och Försäkringskassan där vi kom fram till att det inte fanns någon anpassad tjänst till mig under tiden, så jag skulle få vara sjukskriven. De ville jag skulle göra ett nytt läkarintyg för de godkände inte det som hade kommit in samma dag för jag inte pratat med läkaren direkt utan endast via ortopedi direkt som ledde till att läkaren sjukskrev mig utan att prata med mig.

Igår fick jag brev från försäkringskassan att jag inte har rätt till sjukpenning efter den 24 september med motiveringen att jag skulle kunna jobba med "ett annat jobb". Det vill säga att de tvingar mig att söka OCH FÅ ett nytt jobb innan den 24 september. (ganska omöjligt). Alltså kommer jag inte ha någon inkomst alls efter 24 september om jag inte hittar nytt jobb.

Ett annat alternativ tydligen är att läkaren skall kunna säga specifikt ett datum då jag kan börja jobba normalt igen, alltså jobba som jag gjorde innan operationen. Vilket känns ganska svårt att pricka in en specifik dag för det?

Så får jag inget nytt läkarintyg innan nästa torsdag får jag sparken, då jag får "ogiltlig frånvaro" från jobbet. Läkaren ringer inte upp mig, trots 5 samtal till ortopedi direkt där jag vädjat om att få tag i honom.

Vad kan jag göra? (ÄR INTE MED I FACKET), är mitt alternativ att hitta nytt jobb på 2-3v och börja jobba trots jag fortfarande går på rehab och har stora problem med min rörlighet i axeln?

Vet det kanske är luddigt läsa allt, och lite svårt få grepp om hela situationen, men hade kunnat skriva 10 A4-sidor och ingen hade orkat läsa.

Tacksam för ideér vad jag kan göra, vem jag kan få hjälp hos osv.

Edit, det skall tilläggas att försäkringskassan har bedömt via avstämningsmötet att min arbetsförmåga inte är nedsatt med minst en fjärdedel på grund av sjukdom. Detta beslutet har inte tagits av någon läkare utan av min handläggare som inte har kunskaper alls inom detta, ej heller gjort någon kontroll.

hallar
2012-09-04, 10:27
Är det en sjukskrivning du behöver så kan du gå till din VC läkare, behöver ej vara samma läkare som gör det även om det är bättre. Men du skall vara medveten om att bara för att du får en sjukskrivning innebär det inte att FK accepterar det. Efter 180 dagar så skall du ställas gentemot den bredare arbetsmarknanden inte bara arbeten som väktare. Finns det något arbete du skulle kunna utföra?

Anatis87
2012-09-04, 10:31
Asså har svårt att se att det kanske inte finns ett jobb du kan ta tillfälligt. Kan kanske bero på att jag ej vet vad för bolag du arbetar för, jag vet ju bara hur utbudet med uppdrag ser ut hos företaget jag är på.

Annars får du väl gå tillbaka, testa arbeta och sedan bli sjukskriven igen i värsta fall...

Akerhage
2012-09-04, 10:54
Är det en sjukskrivning du behöver så kan du gå till din VC läkare, behöver ej vara samma läkare som gör det även om det är bättre. Men du skall vara medveten om att bara för att du får en sjukskrivning innebär det inte att FK accepterar det. Efter 180 dagar så skall du ställas gentemot den bredare arbetsmarknanden inte bara arbeten som väktare. Finns det något arbete du skulle kunna utföra?

Jag hade säkert kunna ta något kontorsjobb eller dylikt, men det är ju inte direkt så att jag har en jättestor chans att få ett sådant jobb på 2-3v. Så bara för att jag kan göra annat så kommer jag ju förmodligen inte hitta något annat.
Känns också jävla trist behöva säga upp sig för att hitta första "bästa" jobb som jag antagligen kommer vantrivas med.

Och som svar till Anatis87. Vi kom ju fram på avstämningsmötet att det inte fanns andra tjänster till mig, arbetsgivaren såg inga alternativ att flytta på mig (eller andra) för att få plats.

Anatis87
2012-09-04, 10:55
Och som svar till Anatis87. Vi kom ju fram på avstämningsmötet att det inte fanns andra tjänster till mig, arbetsgivaren såg inga alternativ att flytta på mig (eller andra) för att få plats.

Dålig ursäkt, vill de verkligen ha kvar dig på din tjänst så skulle de lösa det. Men kan bli svårt på ex sec då det är uppdelat i så många avdelningar.

Akerhage
2012-09-04, 10:57
Dålig ursäkt, vill de verkligen ha kvar dig på din tjänst så skulle de lösa det. Men kan bli svårt på ex sec då det är uppdelat i så många avdelningar.

Jo jag vet, men i ärlighetens namn så tror jag inte att de bryr sig om jag är kvar eller inte, så de försöker inte direkt hjälpa mig. Jag är ett anställningsnummer som lätt kan bytas ut typ. Vilket inte gör saken lättare : /

Anatis87
2012-09-04, 11:02
Jo jag vet, men i ärlighetens namn så tror jag inte att de bryr sig om jag är kvar eller inte, så de försöker inte direkt hjälpa mig. Jag är ett anställningsnummer som lätt kan bytas ut typ. Vilket inte gör saken lättare : /

Sjukt tråkigt, därför man arbetar på ett mindre bolag, det är lixom mer familjärt. Men kör du rond eller vad?

pragmatist
2012-09-04, 11:03
Kan du inte få a-kassa då?

Tyvärr gör Försäkringskassan ofta bedömningar av arbetsförmåga utan att ens träffa personen i fråga eller prata med vederbörandes läkare, det är rätt märkligt faktiskt.

Akerhage
2012-09-04, 11:07
Sjukt tråkigt, därför man arbetar på ett mindre bolag, det är lixom mer familjärt. Men kör du rond eller vad?

Ja det är väldigt tråkigt, helst när man ställt upp 100% för företaget i många år! Men men. Japp det är ju ronder som gäller, stänga branddörrar, portar med mera, och behöver båda armarna för det. nycklar, ficklampa osv som skall med.

@pragmatist. Det vet jag inte, kanske alfakassa? Eller socialbidrag då? Är det samma sak? (väldigt dålig koll). Och om jag nu måste gå på socialbidrag kommer jag väl tvingas sälja allt av "nödvändigt lyx" för det, såsom dator, tv?

Anatis87
2012-09-04, 11:37
Ja det är väldigt tråkigt, helst när man ställt upp 100% för företaget i många år! Men men. Japp det är ju ronder som gäller, stänga branddörrar, portar med mera, och behöver båda armarna för det. nycklar, ficklampa osv som skall med.

@pragmatist. Det vet jag inte, kanske alfakassa? Eller socialbidrag då? Är det samma sak? (väldigt dålig koll). Och om jag nu måste gå på socialbidrag kommer jag väl tvingas sälja allt av "nödvändigt lyx" för det, såsom dator, tv?

Men är set sec, så be om att få hamna i hamnen tillfälligt då? De har ju röntgen på stena? Annars be om att f komma tillbaka och jobba på stat under tiden? p-lisa? asså finns ju massa arbetsuppgifter. Väktare kommer och går, det vet vi alla. Men om det r annat än tillfälligt, förklara det. Berätta att det är ett arbete du trivs med och att du vill vara kvar, där med att du vill finna annan sysselsättning.

Oxe
2012-09-04, 11:48
axeloperationen är det ifrån nånting som hänt iprivat regi eller arbetsrelaterat ?

det befintliga läkarbetydet som skall gälla till den oktober ge det till arbetsgivaren försök överklaga försäkringskassan.

Akerhage
2012-09-04, 11:57
@oxe - det är privat, har opererat mig för den hoppat ur led, inget som hände på jobbet.
@ Anatis - Det är inte Sec, och hade det funnits andra uppgifter hade jag nog fått dem på mötet där. Och de vill verkligen inte flytta folk för jag ska kunna jobba.

Alternativet är ju kanske söka via VC som jag fick som förslag här, se vad dem säger.

Anatis87
2012-09-04, 11:58
@oxe - det är privat, har opererat mig för den hoppat ur led, inget som hände på jobbet.
@ Anatis - Det är inte Sec, och hade det funnits andra uppgifter hade jag nog fått dem på mötet där. Och de vill verkligen inte flytta folk för jag ska kunna jobba.

Alternativet är ju kanske söka via VC som jag fick som förslag här, se vad dem säger.

Lycka till...

pragmatist
2012-09-04, 13:02
Ja det är väldigt tråkigt, helst när man ställt upp 100% för företaget i många år! Men men. Japp det är ju ronder som gäller, stänga branddörrar, portar med mera, och behöver båda armarna för det. nycklar, ficklampa osv som skall med.

@pragmatist. Det vet jag inte, kanske alfakassa? Eller socialbidrag då? Är det samma sak? (väldigt dålig koll). Och om jag nu måste gå på socialbidrag kommer jag väl tvingas sälja allt av "nödvändigt lyx" för det, såsom dator, tv?

Om du inte är med i en a-kassa (alfa-kassan är en a-kassa som inte är fackbunden) så är det grundersättningen i arbetslöshetsförsäkringen som gäller, det rör sig om 320kr per dag (d.v.s. ungefär som socialbidrag). Ingen dans på rosor direkt.

stevooooo
2012-09-04, 17:04
Sparken på torsdag????? Möjligtvis varslad om uppsägning pga det inte finns tjänster som "passar" dig. Vilken anställningsform har du???? Hel, halv, behov????
Om inte jag missminner mig helt fel så har arbetsgivaren skyldighet att omplacera arbetstagaren vid liknande situation som du beskriver, dvs när man inte längre kan utför jobbet som ålagts en. Kan bli lite svårt på en mindre arbetsplats/företag.................

Scratch89
2012-09-04, 17:47
Men hur pass allvarligt är du skadad om du anser att din arbetsförmåga är nedsatt med över 25%?

Många saker kan man väl göra trots nedsatt rörlighet. Hur är det med styrka och rörligheten, hur pass mycket sämre är det? Mycket av rörelsen kan man ta ut i armbåge, handled och överkroppen med en hyfsat fixerad axel.

Efter 180 dagar borde man väl också kunna belasta den i princip fullt, men du kanske har en stor luxationsrisk?

MrPowa
2012-09-04, 18:47
Varför får du ogilltig frånvaro från jobbet ?
Hur är skadan/hur kan du belasta axeln?
Varför byter du inte bara jobb?

Ignatius72
2012-09-04, 19:11
Reglerna är ju inte hemliga så du har eg haft längre tid på dig. Men hur skadad är du om du inte kan öppna en dörr och hålla nycklar i den andra?

Jens.Andersson
2012-09-04, 20:08
Till hur länge uppskattades din läketid? Det låter inte som att en operation för axel ur led borde
vara så stor ta 6 månader att läka och kanske är det så FK tänker när de ger dig avslag?

Scratch89
2012-09-04, 21:28
Till hur länge uppskattades din läketid? Det låter inte som att en operation för axel ur led borde
vara så stor ta 6 månader att läka och kanske är det så FK tänker när de ger dig avslag?

Förutom för rotationen så är det i princip full belastning efter 2 månader, om det inte finns andra komplikationer. Man kan ju så klart ha en otroligt inskränkt rörlighet som gör allting så mycket svårare. Men ja... sex månader känns rätt länge.