handdator

Visa fullständig version : Hur ska man bänkpressa säkert, ensamt?


Axii
2012-09-03, 18:01
Hej!
Jag brukar gymma ensam, eftersom jag får mer gjord. Annars blir det mycket snack med en partner.

Jag undrar hur man ska bänkpressa på ett säkert sätt när man är ensam, några tips å trix? :)

Kotten
2012-09-03, 18:02
Inte mer vikt än du klarar av, det är det enda tippset och trixet.

Kotten
2012-09-03, 18:03
be någon stå bakom om du ska köra tyngre

Tyrwing
2012-09-03, 18:15
Kör på vikter du kan hantera, runt 70-80% RM1, öka reps sakta och avbryt så fort du känner att du håller på att gå i fail. Kör hellre flera set isåfall med 2-3min vila än att du fastnar med stången över dig.

stridis
2012-09-03, 18:17
You only die once.:smokin:




Dock inget jag rekommenderar andra.

Fatalist
2012-09-03, 18:20
Sålänge du inte kör på jättehöga vikter är det ju säkert att bänka ensam. Så länge du inte har klovat stången kan du bara välta bort vikterna om du skulle fastna.

Smithen är bara korkat.

filmjölk
2012-09-03, 18:26
Om du failar, lägg vikten på bröstet, knuffa ner den mot magen och sätt dig upp. Det funkar kanske inte om du är smal, då gör det nog lite för ont, alternativt om du är jättestark så att stången blir alldeles för tung för kroppen.

Jag kan faila med upp till 150kg på det sättet, no problems.

Ofrivilligt demonstrerat såhär:

R6ipe9lyahE&feature=plcp

Exdiaq
2012-09-03, 18:30
Kör bänkpress strikt. Så kan du "fula" upp den vid behov.

Rikard Jansson
2012-09-03, 18:31
När man failar med en vass stång får man ett s.k "Warrior's Mark", som är synnerligen ballt

Mauriice
2012-09-03, 18:32
Bänkar alltid själv, men har turen att använda en slags bänk som har tre hakar varav den lägsta ligger i nipple höjd för mig…spelar ingen roll hur jävligt jag failar, kan alltid lasta av den på ett smärtfritt sätt.

Brösta upp dig ordentligt och börja bänka i powerracket, funkar åtminstone utmärkt på incline bänk.

vicarious
2012-09-03, 18:34
Hantelpress my friend!

Fatalist
2012-09-03, 18:36
Blir galen! :D

Varför har man klovar om man bänkpressar ensam?! :)

exor
2012-09-03, 19:00
Blir galen! :D

Varför har man klovar om man bänkpressar ensam?! :)

För om man har någon form av explosivitet så fladdrar viktskivorna runt på ett väldigt ofördelaktigt sätt.

TS: Kör i ett rack så är du alltid safe.

Birkharju
2012-09-03, 19:03
Fråga någon i närheten efter pass? Så svårt var det.

z_bumbi
2012-09-03, 19:20
Varför har man klovar om man bänkpressar ensam?! :)

Det är oftast säkrare.

Mauriice
2012-09-03, 19:21
Fråga någon i närheten efter pass? Så svårt var det.

"Svårt", dör har vi ordet! Det finns ju inte en människa som kan passa ordentligt. Eller hur, är ju inte världens svåraste uppgift? Makabert dock hur alla misslyckas så episkt med det!

Squamata
2012-09-03, 19:22
Bänka i buren.. de gör alltid jag, kör i princip alltid till fail och orkar inte ha passare.. :)

Arnoldski
2012-09-03, 19:29
Det kanske bara är jag, men under alla år jag har hållt på har jg aldrig ens varit nära att *tappa* stången på mig själv. Har man fått upp den reppen innan så nog tusan orkar man i alla fall bromsa den, och då ligger den ju dr på bröstet och man rullar ned den över magen, sätter sig upp och vips ligger den där och balanserar på bänken.

Det enda jag kan tänka mig skulle kunna bli farligt är om man har ofattbart dålig kolla på vad man orkar och änker sig maxa. Har man ingen koll alls och aldrig nånsin kört ska man nog ha nån med, annars är det väl iofs bara att bygga upp från 20 kg och uppåt om det skulle vara så, så lär man sig vad man orkar.

Kort sagt -det är inga problem.

Rhoads
2012-09-03, 19:33
"Svårt", dör har vi ordet! Det finns ju inte en människa som kan passa ordentligt. Eller hur, är ju inte världens svåraste uppgift? Makabert dock hur alla misslyckas så episkt med det!

Nu var ju frågan hur man ska göra när man är ensam.

Mauriice
2012-09-03, 19:38
Nu var ju frågan hur man ska göra när man är ensam.

Säg det till den jag citerade, inte till mig!

Rhoads
2012-09-03, 20:06
Säg det till den jag citerade, inte till mig!

Jag var inte säker på om du var ironisk. ;)

Nå, förlåt då.

Ladugårdsdörr
2012-09-03, 20:39
"Svårt", dör har vi ordet! Det finns ju inte en människa som kan passa ordentligt. Eller hur, är ju inte världens svåraste uppgift? Makabert dock hur alla misslyckas så episkt med det!

Då kanske du ska fundera på hur du går tillväga när du instruerar passaren? Givetvis förklarar man tydligt att han/hon/hen/hin endast ska agera som säkerhet och inte ska vara på stången och kladda i onödan.

exevision
2012-09-03, 21:02
Ni som bänkar i buren. Har ni pinnarna då eller? Tycker pinnarna borde vara ivägen och riskera att man blir fast där under eller att de alltid tar emot innan bröstet.

entropy
2012-09-03, 21:04
Ni som bänkar i buren. Har ni pinnarna då eller? Tycker pinnarna borde vara ivägen och riskera att man blir fast där under eller att de alltid tar emot innan bröstet.

Träna med brygga -> faila -> släpp bryggan -> glid enkelt av bänken.

Squamata
2012-09-03, 21:04
Ni som bänkar i buren. Har ni pinnarna då eller? Tycker pinnarna borde vara ivägen och riskera att man blir fast där under eller att de alltid tar emot innan bröstet.

Kör med pinnar, har dom alltid så jag kan lägga stången mot bröstkorgen utan att de touchar.. Blir de för tungt aka fail så lägger jag den på brösten och rullar den mot halsen(där tar pinnarna emot) och du kan säkert glida under stången om du vrider huvudet.

Xtronal
2012-09-03, 21:05
När man failar med en vass stång får man ett s.k "Warrior's Mark", som är synnerligen ballt

OMG jag vill ha warrior's mark!!

Latissimus Dorsi
2012-09-03, 21:10
Efter att ha sett videon där en kille dör när han tappar 185kg är mitt enda tips, ryck tag i närmaste person och fråga vänligt men bestämt om han vill passa dig. Det är det enda säkra sättet, att bänka ensam utan typ säkerhetsklovar nära sitt max är inte smart tycker jag.

ARMSTARK
2012-09-04, 08:37
Om du tränar såna tider då det inte är så många på gymet kan du dra fram två bänkar och ställa på sidan av bänken du ligger på, måtta så att vikterna hamnar på bänkarna vid fail. Du får perfekt fail-höjd på stången när vikterna står på bänkarna, precis så att man kan glid under.

deadich
2012-09-04, 15:31
Stanna nåt rep innan fail. Ska du köra ett hårt set så be om passning. Finns det ingen i närheten när du kör så stanna lite längre innan fail än vad du gör om det finns andra människor som skulle kunna hjälpa dig om det går snett.

Oftast om man råkar köra 1 rep för mycket så kan man ju dock lyfta röven några centimeter och fuska upp den.


Kör bänkpress strikt. Så kan du "fula" upp den vid behov.
Exakt.

Kutso
2012-09-04, 16:45
Jag röstar, precis som flera andra här, för Power Cage'en. Kör alltid den när jag är själv.

Morty
2012-09-04, 20:51
Efter att ha sett videon där en kille dör när han tappar 185kg är mitt enda tips, ryck tag i närmaste person och fråga vänligt men bestämt om han vill passa dig. Det är det enda säkra sättet, att bänka ensam utan typ säkerhetsklovar nära sitt max är inte smart tycker jag.

För att undvika att suicidea när man bänkar så kör man inte suicide grip dvs öppet.

Axii
2012-09-04, 21:51
Om du tränar såna tider då det inte är så många på gymet kan du dra fram två bänkar och ställa på sidan av bänken du ligger på, måtta så att vikterna hamnar på bänkarna vid fail. Du får perfekt fail-höjd på stången när vikterna står på bänkarna, precis så att man kan glid under.
Smart ide, tack!

Efter att ha sett videon där en kille dör när han tappar 185kg är mitt enda tips, ryck tag i närmaste person och fråga vänligt men bestämt om han vill passa dig. Det är det enda säkra sättet, att bänka ensam utan typ säkerhetsklovar nära sitt max är inte smart tycker jag.
Kan du skicka länk?



Tack alla andra för svar! :)

AtomicPuffin
2012-09-05, 08:41
Efter att ha sett videon där en kille dör när han tappar 185kg är mitt enda tips, ryck tag i närmaste person och fråga vänligt men bestämt om han vill passa dig. Det är det enda säkra sättet, att bänka ensam utan typ säkerhetsklovar nära sitt max är inte smart tycker jag.

Nu har ju den killen två biffar som passar, vilket nog får anses ett par snäpp säkrare än din gemene "har du lust att passa lite på mig" snubbe, så då är väl bur enda säkra sättet.

Personligen är det därför jag med viss fanatism undviker raka handleder och öppet grepp. Faila på en vikt du nästan klarar är en baggis, att tappa stången från raka armar är däremot farligt redan vid rätt töntiga vikter.

iPad
2012-09-05, 09:08
Kör själv till failure ibland utan passare och så drar man bara ett guiancemarklyft av det :-)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

BelowAverage
2012-09-05, 13:42
Träna med brygga -> faila -> släpp bryggan -> glid enkelt av bänken.

:thumbup:
Är man dum nog att träna själv, nära max, utan tumlås och utan säkring så blir jag förvånad hur man öht klarar att andas.

andeem
2012-09-05, 15:38
Bänkar för tillfället med öppet grepp eftersom jag får så förbannat ont i tumleden med riktigt grepp. Kör ensam också, och rullar regelmässigt av stången.

Lyfter i och för sig bebisvikter, men kanske ändå ska börja köra i powerracket ...