handdator

Visa fullständig version : Proteintoppar och dylikt


rossi
2004-02-04, 00:03
"1gram/kg kroppsvikt räcker för att växa" där är citatet från en kär vän till mig när vi samtalade om protein.
Ni som är lite mer insatta kan väl tala om det verkligen stämmer. Är högst nyfiken själv då jag ligger mellan 2-3g/kg beroende på period.

EDIT: 1g/kg under totalt sett hela dagen
EDIT igen: 1g/kg med maten och tillskotten dvs

shirunai
2004-02-04, 00:21
jaha snackar du om per dag eller efter träningen, antagligen per dag :\

Sony
2004-02-04, 08:04
Finns väl rekomendationer på runt 1.2-1.7g/kg för de som stryrketränar mycket om jag inte missminner mig. Ganska långt från de 3-4g/kg som en hel del trycker i sig.

Hade en föreläsare på en kurs om kost & idrott som var rätt rolig att diskutera med. Han betonade att det räcker utmärkt om du är i energibalans vilket tydligen var viktigt. Håller man vikten eller går upp i vikt så behöver man inte alls lika mycket protein som om man ska gå ner i vikt, då kan större mängder vara motiverat. Förklaringen som han då sa var att när du håller vikten/går upp i vikt så kan en väldigt stor del av proteinet göra nytta för att bygga upp kroppen eftersom man äter tillräckligt med kolhydrater/fett för att använda som energi. Går man däremot ner i vikt så kan en del protrin användas som energi och därför kan det vara motiverat med ett högre intag. Sedan är det också viktigt att man sprider ut det under dagen så att man har ett hyfsat kontinuerligt flöde av näringsämnen, det gäller ju oavsett om du ska upp eller ner i vikt.

Jag tyckte det lät vettigt men skulle dock aldrig :nono: åt nån som tränat i 10+ år som säger att det där inte funkar på honom/henne. Däremot är det förmodligen vettiga riktlinjer för oss hobbytränande som inte (ännu :cheers: ) kommit upp i så många träningsår och har sån stor koll på hur den egna kroppen fungerar på olika saker för rätt mycket i den här idrotten är ju individuellt.

Förmodligen dyker det upp fler svar senare under dagen, brukar skapa lite debatt det där med proteinmängder.

Herkulez
2004-02-04, 08:36
tar själv 1gram/dag...........fast då efter träningen

skulle jag ligga på 100gram proteiner / dag så skulle jag se ut som palme

z_bumbi
2004-02-04, 10:16
Originally posted by Sony
Finns väl rekomendationer på runt 1.2-1.7g/kg för de som stryrketränar mycket om jag inte missminner mig. Ganska långt från de 3-4g/kg som en hel del trycker i sig.

Vad gäller styrketräning så ligger det väl på 1,7 till 2,2 g eller något i den stilen.
Har sett något om bättre resultat av 2,6 eller 2,8 g men har inte kollar upp den rapporten så noga.

2,5 g låter som en trevlig siffra som de flesta utan större problem kommer upp i om de försöker och då får man lite marginal ner till rekommenderad mängd. :)
Sen får man väl testa själv och se vad som händer när man ökar mängden.

Att man ska se till att äta regelbundet håller jag med om, dumt att lägga "allt" protein på några få mål och sen ligga lågt övrig tid.