handdator

Visa fullständig version : Argument - för proteinpulver


KEBABFRANK
2012-09-03, 15:43
Min mamma har fått reda på att jag använder proteinpulver, efter typ 6-7 månaders anvädning. Hon är starkt emot det och menar att det kan vara farligt blabla. Bor på en mjölk-gård, men ändå kan hon inte förstå att det är samma proteinkälla som ifrån mjölken, vassleprotein.

Kan ni några bra argument som jag kan använda för att hon ska tycka det är okej med proteinpulver?

MVH

Latissimus Dorsi
2012-09-03, 15:49
Att det helt enkelt är mat fast i pulverform, be henne smaka lite när du har shakern är framme så ska hon se att det inte är några problem :)

vicarious
2012-09-03, 15:57
Är hon mjölkbonde borde hon veta vad vassle/vassla är för något. Förklara att proteinpulvret är just vassle fast i koncentrerad form. Vill hon inte förstå det är det nog en förlorad kamp redan :)

Hennes rädsla grundar sig kanske i att det kan finnas olagliga/dopingklassade ämnen i tillskotten, något som inte är helt obefogat kan man väl tycka. Det hela handlar ju om att hon är rädd om dig/månar om din hälsa och välbefinnande.

Frågan är ju om du verkligen måste använda proteinpulver då. Du har väl god tillgång till mjölk :D

KEBABFRANK
2012-09-03, 15:59
Är hon mjölkbonde borde hon veta vad vassle/vassla är för något. Förklara att proteinpulvret är just vassle fast i koncentrerad form. Vill hon inte förstå det är det nog en förlorad kamp redan :)

Hennes rädsla grundar sig kanske i att det kan finnas olagliga/dopingklassade ämnen i tillskotten, något som inte är helt obefogat kan man väl tycka. Det hela handlar ju om att hon är rädd om dig/månar om din hälsa och välbefinnande.

Frågan är ju om du verkligen måste använda proteinpulver då. Du har väl god tillgång till mjölk :D
Ja hon är nog rädd för att det ska vara anabola eller ngt i. Men jag måste ju drick en helvetes massa mjölk om jag ska komma upp i samma mängd protein, dessumtom är det träligt att ta med sig. Man vill ju gärna ha kall mjölk *gah!*

KEBABFRANK
2012-09-03, 16:02
Att det helt enkelt är mat fast i pulverform, be henne smaka lite när du har shakern är framme så ska hon se att det inte är några problem :)
Bra idé.

Pepz
2012-09-03, 16:05
be henne förtydliga - farligt på vilket sätt?

många föräldrars aversion grundar sig nog i något helt annat än rädslan för själva pulvret utan mer livsstilen som följer med och risken för steroidmissbruk i slutändan.

Old Nick
2012-09-03, 16:15
Folk gör ju inte så stor skillnad på kroppsbyggarpulver och kroppsbyggarpulver. Allt är samma sak. Jag fick höra av en bekant att det fanns "anabola i sånt där" när jag blandade en gainer. Han hade sett det på typ Kalla Fakta eller nåt. Jag gissar att inslaget handlade om spårämnen av något otillåtet prestationshöjande medel i någon populär PWO eller något liknande men sånt begriper ju inte gemene man. Vad svenne banan har lärt sig när programmet är slut är att det är fullt med steroider i kosttillskott.

KEBABFRANK
2012-09-03, 16:18
Folk gör ju inte så stor skillnad på kroppsbyggarpulver och kroppsbyggarpulver. Allt är samma sak. Jag fick höra av en bekant att det fanns "anabola i sånt där" när jag blandade en gainer. Han hade sett det på typ Kalla Fakta eller nåt. Jag gissar att inslaget handlade om spårämnen av något otillåtet prestationshöjande medel i någon populär PWO eller något liknande men sånt begriper ju inte gemene man. Vad svenne banan har lärt sig när programmet är slut är att det är fullt med steroider i kosttillskott.
Ja precis, många som inte vet något om kosttillskott tror att allt som hör till kosttillskott ska vara doping.

Tabbe
2012-09-03, 16:21
Jag brukar använda att det är resterna från osttillverkning (vassle) eller att jag helldre tar med pulver än 2 st kycklingfileer till gymmet.

Sheogorath
2012-09-03, 16:24
Bra idé.

Är det?

"MMMMMMmmm!!! Det här var ju gott, son! Då kan det ju inte vara farligt. Ledsen att jag tvivlade! Har du mer på lager så att mamsen kan få sig en slurk till?"

Nja. Information är nog bättre.

KEBABFRANK
2012-09-03, 16:25
Jag brukar använda att det är resterna från osttillverkning (vassle) eller att jag helldre tar med pulver än 2 st kycklingfileer till gymmet.
Mycket bra argument.. mer sådana här! Det är ju inte precis så smidigt att ta med sig kött till gymmet.. :Virro

KEBABFRANK
2012-09-03, 16:26
Är det?

"MMMMMMmmm!!! Det här var ju gott, son! Då kan det ju inte vara farligt. Ledsen att jag tvivlade! Har du mer på lager så att mamsen kan få sig en slurk till?"

Nja. Information är nog bättre.
Haha, jo du har nog en poäng.

Lychgate
2012-09-03, 16:29
För en dialog och förklara exakt vad det är och fråga vad det specifikt är som oroar henne? Som Pepz säger kan hon säkert vara orolig att det är någon form av "Gateway" eller att hon tror det innehåller olagliga preparat.

Rhoads
2012-09-03, 16:30
Säg till morsan att ifall hon har något bättre att komma med får hon göra det. Skaffa några studier om fördelarna med högt proteinintag och kasta i ansiktet på henne också.

aijou
2012-09-03, 16:40
Säg till morsan att ifall hon har något bättre att komma med får hon göra det. Skaffa några studier om fördelarna med högt proteinintag och kasta i ansiktet på henne också.

Fast det där kommer nog bara göra henne irriterad och mer defensiv och "tvär". Det är nog bättre att ha en lite ödmukare inställning när man ger sig in i diskussionen. Hon förbjuder ju inte TS att köpa vassle för att jävlas utan för att hon är orolig och kanske inte vet riktigt vad det är han trycker i sig.

Att det är en mjölkprodukt i pulverform kan man ju tycka skulle lugna en mjölkbonde. Det finns ju även vassle utan sötningsmedel osv. om det skulle vara den biten som oroar henne.

Sedan går det ju faktiskt att bygga muskler och bli stark utan proteinpulver också. Det är ju inte hela världen. :)

Latissimus Dorsi
2012-09-03, 16:51
Är det?

"MMMMMMmmm!!! Det här var ju gott, son! Då kan det ju inte vara farligt. Ledsen att jag tvivlade! Har du mer på lager så att mamsen kan få sig en slurk till?"

Nja. Information är nog bättre.

Faktiskt inte, man visar att det är något helt normalt och något som inte är dåligt. Om man ber morsan ta en klunk, kommer hon ju inte att säga nej och när hon väl smakat och känner smaken av O'boy kommer hon fatta att det här kan fan heller inte vara farligt.

Sheogorath
2012-09-03, 16:54
Faktiskt inte, man visar att det är något helt normalt och något som inte är dåligt. Om man ber morsan ta en klunk, kommer hon ju inte att säga nej och när hon väl smakat och känner smaken av O'boy kommer hon fatta att det här kan fan heller inte vara farligt.

Jag tycker att du antar att han har en korkad mamma. Självklart är inte allt guld som glimmar. Jag tycker att Craze är ganska gott men inte fan tror jag att det är ofarligt för det.

Latissimus Dorsi
2012-09-03, 17:01
Jag tycker att du antar att han har en korkad mamma. Självklart är inte allt guld som glimmar. Jag tycker att Craze är ganska gott men inte fan tror jag att det är ofarligt för det.

Handlar om att man är så pass öppen med det och tycker det är så pass ofarligt att man vill ge det till sin egen mamma. Då tänker hon att det inte nog är något farligt om man bjuder morsan på det. Sen så ''konfronterar'' hon själva pulvret, och ser hur harmlöst det är och att en klunk visst inte får en att växa fram en triceps som är en mäktig hästko och 50 cm armar i en form som är fiiiiiiiiiiin.

Sen kan jag ha fel, hon kanske tycker kebabfrank är dum i huvudet.

raddum
2012-09-03, 17:51
Kasein(80% av proteinet i mjölk)kan öka risken för diabetes. Vassle kan skydda mot diabetes

Linjedomarn
2012-09-03, 18:16
Haha standard argumentet ''Det kan vara anabola i'' Om det är anabola i proteinpulver känns det rätt billigt men jag kräver mer resultat om jag nu gått på bola i 3 år!!.

Be henne läsa på innehållsförteckningen och om det inte funkar väntar du tills du är myndig, om du bor på en mjölkgård borde du ju ha rätt mycket god mjölk till hands.

Fishtank
2012-09-03, 19:02
Handlar om att man är så pass öppen med det och tycker det är så pass ofarligt att man vill ge det till sin egen mamma. Då tänker hon att det inte nog är något farligt om man bjuder morsan på det. Sen så ''konfronterar'' hon själva pulvret, och ser hur harmlöst det är och att en klunk visst inte får en att växa fram en triceps som är en mäktig hästko och 50 cm armar i en form som är fiiiiiiiiiiin.

Sen kan jag ha fel, hon kanske tycker kebabfrank är dum i huvudet.

Ibland är du helt verklighetsfrånvänd.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Holabandola
2012-09-03, 19:43
Jag blev av min depression bara genom att dricka vassle.

Kunde inte äta SSRI, mådde piss utav det. Började dricka vassle och depressionen gick över. Skillnaden från första drinken var dramatisk (ej placebo).

Så...det finns stora fördelar med vassle.

KEBABFRANK
2012-09-03, 19:57
Kasein(80% av proteinet i mjölk)kan öka risken för diabetes. Vassle kan skydda mot diabetes
Så det finns inga negativa saker med vassleprotein?

Rhoads
2012-09-03, 20:04
Jag blev av min depression bara genom att dricka vassle.

Kunde inte äta SSRI, mådde piss utav det. Började dricka vassle och depressionen gick över. Skillnaden från första drinken var dramatisk (ej placebo).

Så...det finns stora fördelar med vassle.

Jag upplevde också att jag blev mindre nere efter att jag började med proteinpulver. Jag skulle inte kalla det placebo eftersom jag överhuvudtaget inte kände till att det kunde ha den effekten.

raddum
2012-09-03, 20:21
Så det finns inga negativa saker med vassleprotein?

Det ska vara osagt, jättemängder kan säkert vara farliga, detsamma gäller mjölk, potatis, ägg rött kött osv, du fattar drillen :)

KEBABFRANK
2012-09-03, 20:42
Det ska vara osagt, jättemängder kan säkert vara farliga, detsamma gäller mjölk, potatis, ägg rött kött osv, du fattar drillen :)
Yes jag fattar, läste någonstans att det kan vara farligt med för mycket protein om man har njurproblem.

RykteT
2012-09-03, 20:45
Yes jag fattar, läste någonstans att det kan vara farligt med för mycket protein om man har njurproblem.

Men då ska du verkligen överäta protein under en längre tid.

Vassle kan ge finnar men det kan även mjölk. (ville bara påpeka det.)

Latissimus Dorsi
2012-09-03, 21:06
Ibland är du helt verklighetsfrånvänd.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Jaha, har du någon förklaring bakom det?

Fishtank
2012-09-03, 21:18
Jaha, har du någon förklaring bakom det?

Tror du på fullaste allvar att det går att övertyga en person som har maktpositionen i hemmet med argumentet smaka, det är gott och då är det säkert?
Du räknar alltså med att en människa som är övertygad om att något är farligt och människan också är övertygad om att hon vet bättre än personen som vill bjuda kommer smaka på "giftet"?

Sniggel
2012-09-03, 21:26
Handlar om att man är så pass öppen med det och tycker det är så pass ofarligt att man vill ge det till sin egen mamma. Då tänker hon att det inte nog är något farligt om man bjuder morsan på det. Sen så ''konfronterar'' hon själva pulvret, och ser hur harmlöst det är och att en klunk visst inte får en att växa fram en triceps som är en mäktig hästko och 50 cm armar i en form som är fiiiiiiiiiiin.

Sen kan jag ha fel, hon kanske tycker kebabfrank är dum i huvudet.

Det är nog sällan det handlar om det utan snarare mamma som är orolig för att hennes son inte har koll på vad det är för något. Hon tvivlar nog inte på att hennes son tror att det han stoppar i sig är ofarligt. Men han kan ju ha fel! För hon "har hört" saker på nyheterna och "better safe than sorry".

Eller att hon är rädd att det skulle vara någon inkörsport.

Latissimus Dorsi
2012-09-03, 21:31
Tror du på fullaste allvar att det går att övertyga en person som har maktpositionen i hemmet med argumentet smaka, det är gott och då är det säkert?
Du räknar alltså med att en människa som är övertygad om att något är farligt och människan också är övertygad om att hon vet bättre än personen som vill bjuda kommer smaka på "giftet"?

Det du debattör Fishtank inte förstår är att hans mor inte är helt 100% negativ till pulver, allt hon vet att är att det stod i aftonbladet att det ''kan innehålla doping''. Hon är därför inte helt 100% säker på sitt påstående, men hon är hellre negativ till det hela än positiv då hon har ett argument till att vara negativ medans hon inte har något positivt argument mot proteinpulver därav att det väger över åt det negativa hållet. Därför anser jag att det med en bra förklaring, och kanske en klunk av drickan får henne att förstå att ojsan det va visst inte så farligt. Då överväger vågen åt andra hållet och hon är nu inställd positivt till det hela då hon faktiskt fått en anledning till att inte vara negativ till proteinpulver.

Fast vad vet jag, det kanske bara är min egen mor jag utgår ifrån.


edit: ang. att det kan vara en inkörsport till ''annat'' vet jag inte vad jag ska säga om, men just att proteinpulvret i sig är harmlöst tycker jag en klunk och en resonlig förklaring kan klara upp mycket för sin mamma.

Fishtank
2012-09-03, 22:44
Just wow, du borde ta dina egna råd till dig själv från tidigare trådar att tänka innan du skriver, jag motiverade just varför det ej skulle fungera att bara bjuda på en klunk och du svarar med motargumentet det går visst punkt slut.

Nikodemus
2012-09-04, 06:38
slit av dig tishan, gör en helkroppskrabba och vråla "vassle byggde denna kropp"

Lychgate
2012-09-04, 06:54
Bara jag som tycker att "Det smakar gott" är ett korkat argument? Se det från hans mammas situation, hennes son dricker något som är kopplat till steroidbruk om man inte är insatt inom byggningsmiljön. Teoretiskt kunde det lika gärna kunna handlat om heroin. "Men mamma, testa en dos av detta. Något som känns(smakar) så bra kan väl inte vara skadligt?". :smash:

Sheogorath
2012-09-04, 07:08
Bara jag som tycker att "Det smakar gott" är ett korkat argument? Se det från hans mammas situation, hennes son dricker något som är kopplat till steroidbruk om man inte är insatt inom byggningsmiljön. Teoretiskt kunde det lika gärna kunna handlat om heroin. "Men mamma, testa en dos av detta. Något som känns(smakar) så bra kan väl inte vara skadligt?". :smash:

Bara jag som tror att du inte läst hela råden om du ställer den frågan? ;)

Lychgate
2012-09-04, 07:11
Bara jag som tror att du inte läst hela råden om du ställer den frågan? ;)

Det var en anti-fråga. Typ att hela idén satte mig på pottkanten att jag var tvungen att upprepa vad förslaget faktiskt var.

Skyller på detta + morgonseghet. cofffee

KEBABFRANK
2012-09-04, 18:22
bara jag som tror att du inte läst hela råden om du ställer den frågan? ;)
+1