handdator

Visa fullständig version : Träna eller inte träna...


Röda Björnen
2012-09-03, 15:29
Var på gymmet idag, tänkte marklyfta. Körde på som vanligt, uppvärmnng kändes bra sen när första arbetssetet på 175 kg skulle köras så var det inte bara tungt som faaan utan jag fick en plötslig och intensiv smärta i ländryggen. Jag bytte övning till skivstångsrodd men smärtan höll sig kvar och till slut lämnade jag gymmet. Nu känns det inte, då jag körde rygg bara några dagar sedan och körde marklyft då så tänkte jag att jag kanske bara är trött i ländryggen och har nu tänkt gå till gymmet och köra ryggövnngar som inte belastar ländryggen alls men jag kanske borde stanna hemma och vila en extra dag och träna rygg nästa gång det är på schemat eller köra...

Hur skulle ni göra ?

MVH

rememberence
2012-09-03, 15:36
Hur skulle ni göra ?

MVH

Ja du, vad sägs om att kolla upp vad som gått snett med ryggen innan man belastar den ytterligare? :)

Wormzie
2012-09-03, 16:44
Ländryggssmärtor kan beror på många olika saker. Men gör det ont så få en professionell att bedöma det så du inte förvärrar något.

Sheogorath
2012-09-03, 16:49
Det är otroligt sällan ländryggssmärtor som debuterar på det sättet är något att oroa sig över. Med egenvård typ McKenzie inkl. att vara uppe och röra på sig mycket, gå promenader och ha stöd i svanken när man sitter och eventuellt smärtlindring med receptfria NSAID är de flesta i gott skick inom en vecka.

Jag tycker absolut att du kan pröva att träna. Undvik övningar där du är framåtlutad och kör övningar likt latsdrag och rodd med bröstplatta, om du ska träna rygg. Känns det fortfarande dåligt är det inte värre än att du får skita i det.

hugok
2012-09-03, 19:54
Det låter som om det skulle vara ett ryggskott, dom går över ganska fort ofta.