handdator

Visa fullständig version : Träna innan frukost?


yey123
2012-09-03, 11:58
Hej! Jag är ny här bara så ni vet ;)

Jag tränar ungefär 3 gånger i veckan med min polare på gymmet, har gjort det i cirka 1-2 månader nu. Det går helt okej.

Nu till saken. Jag har problem när det gäller att få bort magen. Jag vill ha en hyfsat platt mage när jag är helt avslappnad, och det tycker jag att jag inte har nu. Jag förstår att man ska äta rätt men det är inte alltid lätt, jag förstår att man ska göra av med mer energi än vad man tar in etcetera.

Nu funderar jag på att träna upp en stark bål för att det kanske kan hjälpa mig att få en bättre mage, rygg och så vidare + att träna bort just fett på magen. Jag vet att man inte kan punktförbränna men det kan ju inte göra saken till det sämre då jag vill få en väl fungerade och "snygg" mage/rygg.


I dag när jag vaknade fick jag tanken att jag kanske ska göra några bålövningar i kanske 30+/- minuter innan jag äter frukost. Kan det vara en bra idé? Eller är det helt fel. Jag vill ju som sagt träna bort fettet runt magen och jag vill samtidigt träna upp en stark bål.

Tack för mig! Hoppas på svar ;P och kom ihåg jag är nybörjare ;)

Fishtank
2012-09-03, 12:15
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Läs den, reflektera och fråga igen.
In short nej du får magrutor av låg kroppsfettprocent.
Däremot kan du bygga en starkare/uthålligare bål med bålövningar även om det inte spelar någon roll när du gör dina bålövningar.
Efter ett tag kommer du dock behöva öka belastningen på magen för ökad styrka.

Reaper123
2012-09-03, 12:15
Om jag förstått din frågeställning rätt...

Tror du att du kommer tjäna något på att träna FÖRE du äter jämfört med att träna EFTER frukosten?

Det som spelar roll i ditt fall är kcal in vs ut över HELA dagen.

Tex. Jag tränar alltid på fastande mage, äter alla min kalorier efter träningen och går ner i fettvikt och mår bra av mitt sett att äta/träna. Person nr 2 kanske äter var 3:e timme och MÅSTE få i sig sin frukost för att orka med dagen, ja alla är vi olika?

Läs denna:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Edit: Dammit pucktvå :em:

Wormzie
2012-09-03, 12:17
Hej! Jag är ny här bara så ni vet ;)

Jag tränar ungefär 3 gånger i veckan med min polare på gymmet, har gjort det i cirka 1-2 månader nu. Det går helt okej.

Nu till saken. Jag har problem när det gäller att få bort magen. Jag vill ha en hyfsat platt mage när jag är helt avslappnad, och det tycker jag att jag inte har nu. Jag förstår att man ska äta rätt men det är inte alltid lätt, jag förstår att man ska göra av med mer energi än vad man tar in etcetera.

Nu funderar jag på att träna upp en stark bål för att det kanske kan hjälpa mig att få en bättre mage, rygg och så vidare + att träna bort just fett på magen. Jag vet att man inte kan punktförbränna men det kan ju inte göra saken till det sämre då jag vill få en väl fungerade och "snygg" mage/rygg.


I dag när jag vaknade fick jag tanken att jag kanske ska göra några bålövningar i kanske 30+/- minuter innan jag äter frukost. Kan det vara en bra idé? Eller är det helt fel. Jag vill ju som sagt träna bort fettet runt magen och jag vill samtidigt träna upp en stark bål.

Tack för mig! Hoppas på svar ;P och kom ihåg jag är nybörjare ;)

Bålträningen kommer inte ge bättre resultat för att du gör den på tom mage. Är det rippad du vill bli skulle du istället kunna slänga in en promenad på tom mage eller lätt joggingtur och fortsätta träna på gymmet med din polare 3 gånger i veckan.

yey123
2012-09-03, 12:31
Tack för svaren. Jag tror jag får läsa på lite :P

Jag tycker det känns ganska avancerat det där med att räkna ut hur man ska äta och så för att må bra och vara nöjd med sina resultat.

Rabiat
2012-09-03, 17:13
Tack för svaren. Jag tror jag får läsa på lite :P

Jag tycker det känns ganska avancerat det där med att räkna ut hur man ska äta och så för att må bra och vara nöjd med sina resultat.

Ät nyttig och proteinrik mat till du blir mätt varje gång du blir hungrig. Mer än så behöver de allra flesta faktiskt inte bekymra sig.

Nutrid
2012-09-03, 19:43
Kan tillägga att ifall du gillar att träna för kontakt (det vill säga att du känner av mycket i muskeln du faktiskt tränar) så kan det vara bra att köra mage i fastande tillstånd.

Många inklusive jag själv känner att det tar mer i magen när man inte ätit (ÄVEN om det inte gör det så känns det så, vilket är skönt).