handdator

Visa fullständig version : Kycklingfilé som känns rå trots tillagning


Pushit
2012-09-03, 11:14
Ibland när jag tillagar fryst kycklingfilé i ugn tycker jag konsistensen känns rå trots att jag drar upp innertemperaturen till 76 grader i ugnen. Det gäller bara ibland och tycks vara ganska oberoende av fabrikat. Köttet är vitt och saften är genomskinlig, men ändå är konsistensen helt fel. Är det någon mer som känt detta? Är det något speciellt med de kycklingarna eller luras min termometer?

Nu dagen efter tärnade jag gårdagens kycklingfilé och stekte på hög värme, trots det är konsistensen densamma, så det måste ju vara något annat än för dåligt tillagat? Denna gång var det Kajsas kycklingfilé från ica. Har även märkt samma sak med rose från lidl samt eldorados. Det är inte ofta, men det kommer någon gång då och då.

Alfers
2012-09-03, 11:25
Du lyckas helt enkelt få den väldigt mör. Var glad för att du inte får äta torr kyckling.
Har också lyckats hitta rätt läge på min ugn för att få den så och dom jag har bjudit på kyckling har inte trott att det är vanligt fryst.
Dra den ett varv i en het stekpanna direkt efteråt så blir den jäkligt bra.

Pushit
2012-09-03, 11:48
Du lyckas helt enkelt få den väldigt mör. Var glad för att du inte får äta torr kyckling.
Har också lyckats hitta rätt läge på min ugn för att få den så och dom jag har bjudit på kyckling har inte trott att det är vanligt fryst.
Dra den ett varv i en het stekpanna direkt efteråt så blir den jäkligt bra.

Nja det är inte samma känsla på konsistensen som en riktigt mör kycklingfilé, det har jag inga problem att få till i vanliga fall. Visst är konsistensen mör även nu, men känslan är fortfarande rå och inte så tilltalande.

Ibland kan det även vara enbart en kycklingfilé av fem som får denna konsistens, så jag funderar på om det är något fel på vissa av kycklingarna.

Catstyle
2012-09-03, 12:38
Har kanske att göra med "marineringen"/saltlaken de sprutar in?
Nu äter jag aldrig utländsk kyckling så jag har inte provat just de fabrikaten, dock.

Reaper123
2012-09-03, 12:48
Eftersom du tillagar den fryst så känns det mest troligt att det har med att vissa fileér har väldigt mkt vätska i sig (antagligen dom största bitarna).

För jag har säker tillagat 100kg kycklingfilé senaste åren som jag tinat och aldrig råkat ut för detta (heller inte de få gånger jag fått köra frysta fileeér), jag kör heller aldrig så hög innertemp som dig så ditt kött bör garanterat vara klart om termometer funkar som den ska :)

Pushit
2012-09-03, 13:26
Eftersom du tillagar den fryst så känns det mest troligt att det har med att vissa fileér har väldigt mkt vätska i sig (antagligen dom största bitarna).

För jag har säker tillagat 100kg kycklingfilé senaste åren som jag tinat och aldrig råkat ut för detta (heller inte de få gånger jag fått köra frysta fileeér), jag kör heller aldrig så hög innertemp som dig så ditt kött bör garanterat vara klart om termometer funkar som den ska :)

Dom tinas alltid före! Har du provat mina märken? Jag ska undersöka detta ytterligare, får jag en liknande bit igen ska jag grilla sönder den i ugnen och prova äta den igen. Egentligen är det inte hela världen med smaken, jag har mest varit orolig över att den inte varit tillräckligt tillagad.

m0s
2012-09-03, 17:28
Händer för mig också från och till när jag har köpt fryst kyckling. Precis som du säger så är det en väldigt icke tilltalande bit rent konsistensmässigt :(

timoat
2012-09-04, 10:34
Jag tycker att kycklinginnerlår blir sådär oaptitligt svampiga och mjuka, antog att det var pga den något högre fetthalten.

Reaper123
2012-09-04, 10:50
Dom tinas alltid före! Har du provat mina märken? Jag ska undersöka detta ytterligare, får jag en liknande bit igen ska jag grilla sönder den i ugnen och prova äta den igen. Egentligen är det inte hela världen med smaken, jag har mest varit orolig över att den inte varit tillräckligt tillagad.Aha okej, skumt för då tappar iaf mina väldigt mkt vätska (trodde det ev. var felkällan).

Jag köper 2kgs-påsarna på Lidl för 99 kr och vetefan namnet på märket :D Sen kör jag ibland willys/eldorado då å då utan att ha fått detta fenomen!

Pröva en annan termometer om du är orolig över tillagningen, annars bara tuta och köra... slemmigt men mättande?

olle lindblad
2012-09-04, 11:03
Förmodligen vattenhalten.

raddum
2012-09-04, 11:23
saltlag-kyckling, som alla säger

Zorban
2012-09-04, 11:29
Beror nog garanterat på kycklingen och inte tillagningen. Rätt många saker som kan fucka upp kvaliteten på köttet. Jag brukar rimma min kyckling för att fylla den med vätska, och sedan laga den till typ 60 grader, och jag har aldrig upplevt att den är oapptitlig eller har konstig konsistens.

Rusk
2012-09-04, 12:54
Du får skära upp filén i tunnare bitar, samma när du steker den.
I början när jag började käka mycket kyckling så stekte jag filérna hela och vissa delar av kycklingen kunde då ge av en rå smak vilket är riktigt vidrigt.
Nu så hackar jag kycklingen i små tärningar vilket gör att det tar 3-4 min att steka dom och smaken av rått existerar inte.
Tillagar jag dom i ugn så delar jag bara på dom och gör ett "hack" i mitten av filén.

Absolutfalk
2012-09-30, 22:06
Tina fileérna
Släng i dom i en ugnsfast form
Pensla på olivolja och soya, släng på lite salt.
In i ugnen på 200gr i 18min.
Kan inte gå fel! =)

Har precis som Reaper, gjort det här 100ggr, o har aldrig misslyckats =)

Snobbe
2012-09-30, 23:12
Tina fileérna
Släng i dom i en ugnsfast form
Pensla på olivolja och soya, släng på lite salt.
In i ugnen på 200gr i 18min.
Kan inte gå fel! =)

Har precis som Reaper, gjort det här 100ggr, o har aldrig misslyckats =)

Fast jag chansar på att lite olivolja inte kommer hjälpa till han att få bort problemet med konsistensen. Sen så använder ju OP en mycket bättre form av tillagning istället för tid så kollar han tempen.

Jag skulle t.om säga att 76 grader är för högt för kycklingfilé, räcker med 68 och låta den vila. Men det lär inte hjälpa problemet med konsistensen.

Testa ett annat märke.

LizaK
2012-10-01, 00:41
Beror på vattenhalten. Längre tillagning kan lösa problemet.

Vinter
2012-10-01, 01:12
Brukar alltid bli bra om jag försteker kycklingen innan ugnen och låter den vara kvar någon minut extra.

LizaK
2012-10-01, 03:53
Jepp.. Ibland blir dock kycklingen lite torr.. Bitarna skiljer
sig tyvärr kolossalt.. En del verkar ha nästan samma
vattenhalt som gurka medans andra knappt släpper
något vatten vid varken tining eller tillagning...

Liza

Vinter
2012-10-01, 04:42
Ja det är ganska stor skillnad på kvalitet, och det verkar inte spela någon roll var kycklingen kommer ifrån. Brukar låta dom stå och tina i kylen och samtidigt rinna av. Det som fungerar bäst är strimla kycklingen i mindre bitar när man steker.