handdator

Visa fullständig version : Träna hög volym under deff?


test9034
2012-09-03, 10:12
Hej, deffar nu och undrar om det är så smart o träna volym under den..på basövningarna kör jag tungt lågrep o på isolatoriska övningar 8x3. Borde jag bara satsa på tunga basövningar eller ska jag köra högreps övningarna med?

Är duktig på att sköta kosten o ligger ofta på ca 150-200gram protein per dag.

Ronn
2012-09-03, 11:12
Det bästa är väl att inte förändra allt för mycket från ordinarie träning? Möjligen mindre antal set men annars likvärdigt?

LillisJ
2012-09-03, 17:23
Såsom jag förstått det så ska man köra tungt och lågrep under deff så att man inte förlorar någon styrka.. Någon får gärna bekräfta. :)

rooz
2012-09-03, 17:28
Brukar bli 5 set 3'or runt 85-95% av 1 RM i en basövning (böj, mark, bänk, militärpress, tricepextensions) och sedan 8-12 rep & 4 set på övriga övningar

Gillar det, så det är det som körs nu.

Linjedomarn
2012-09-03, 18:13
Kan bara prata för mig själv och har inga vetenskap med mig men själv gillar jag att köra låg-rep under deff. Bli smalare, gå ner i vikt och bli starkare är skööönt.

Paperbasket
2012-09-03, 18:37
Färre reps och tyngre vikt ska tydligen vara det optimala. Har prövat både högreps och lågreps med samma resultat.

Kanske det spelar kvitta för oss amatörer.

Lychgate
2012-09-03, 18:40
Det är viktigare att intensiteten(vikten) hålls högre än den totala volymen under diet. Sen att man kör lågrep har mer med muskelns användning av energi att göra.

test9034
2012-09-03, 18:43
Tack för alla svar.. :) trevligt att alla har åsikter, ska nog kör vidare på mitt nuvarande upplägg, MVH!

Mauriice
2012-09-03, 19:36
Brukar bli 5 set 3'or runt 85-95% av 1 RM i en basövning (böj, mark, bänk, militärpress, tricepextensions) och sedan 8-12 rep & 4 set på övriga övningar

Gillar det, så det är det som körs nu.

Nu snackar vi basövningar!

OnT: Spelar ingen roll om du kör hög eller lågreps…kör det som funkar bäst för DIG och låt fokus ligga på att inte tappa styrka!!!

strango
2012-09-03, 19:50
Volymen ska vara så pass hög att du hinner återhämta dig tills nästa pass. Man känner ganska snart om den totalt volymen är för hög.

test9034
2012-09-03, 20:03
Volymen ska vara så pass hög att du hinner återhämta dig tills nästa pass. Man känner ganska snart om den totalt volymen är för hög.

Sant, märker ju att vikterna blir tyngre o så..så länge jag inte minskar för mycket så blir det nog att köra på :)

strango
2012-09-03, 20:16
Sant, märker ju att vikterna blir tyngre o så..så länge jag inte minskar för mycket så blir det nog att köra på :)

Så länge det känns bra och du orkar är det ju rätt :) Men man kan tänka på att sänka volymen i takt med att ffa orken och energin tryter.

test9034
2012-09-03, 20:28
Så länge det känns bra och du orkar är det ju rätt :) Men man kan tänka på att sänka volymen i takt med att ffa orken och energin tryter.

Jodå, :)

Järvskan
2012-09-03, 20:48
Har också hört många säga att man ska träna lågreps vid deff, men själv gör jag tvärtemot och tränar 8 reps på varje övning fastän jag deffar eftersom jag tidigare körde lågreps. Jag har en känsla att variation lönar sig även vid deff, så länge man håller hög intensitet.

davkei
2012-09-04, 15:42
Jag kör Jim Wendlers 531 under deff och det går hur bra som helst.

z_bumbi
2012-09-04, 15:53
Har också hört många säga att man ska träna lågreps vid deff, men själv gör jag tvärtemot och tränar 8 reps på varje övning fastän jag deffar eftersom jag tidigare körde lågreps. Jag har en känsla att variation lönar sig även vid deff, så länge man håller hög intensitet.

8 reps är någonstans på gränsen mellan låga och medelhöga reps så det är inget konstigt med det.
Jag tvivlar också på att det skulle spela någon roll om man kör 15-20 reps bara man ser till att den totala belastningen blir tillräckligt hög och att det var ungefär så man körde innan (annars kan det bli ett rejält tapp i styrka).

Personligen ser jag däremot som vanligt ingen mening med att begränsa sig till ett repsområde oavsett om det är deff eller inte så 1-25 reps funkar även här.

Lillpajken94
2012-09-04, 21:34
8 reps är någonstans på gränsen mellan låga och medelhöga reps så det är inget konstigt med det.
Jag tvivlar också på att det skulle spela någon roll om man kör 15-20 reps bara man ser till att den totala belastningen blir tillräckligt hög och att det var ungefär så man körde innan (annars kan det bli ett rejält tapp i styrka).

Personligen ser jag däremot som vanligt ingen mening med att begränsa sig till ett repsområde oavsett om det är deff eller inte så 1-25 reps funkar även här.

Bra o detaljerat svar :)