handdator

Visa fullständig version : Ben utan rygg


krakowww
2004-02-03, 23:20
Jag har lite problem med korsryggen så jag har bestämt mig för att vila den helt. Då försvinner direkt knäböj och stela marklyft från benpasset. Frågan är vad ska jag ersätta de med? Benpressen tycker jag tar lite på ryggen den med och lårcurl har vi ingen på gymmet.

/Magnus

Spec^
2004-02-04, 00:27
Hack squat kanske? Man böjer ju bara på benen där.
Benspark finns ju oxå

shirunai
2004-02-04, 01:50
Hantelutfall tycker jag känns skonsamt mot ryggen

Shadow Warrior
2004-02-04, 08:48
Originally posted by krakowww
Jag har lite problem med korsryggen så jag har bestämt mig för att vila den helt. Då försvinner direkt knäböj och stela marklyft från benpasset. Frågan är vad ska jag ersätta de med? Benpressen tycker jag tar lite på ryggen den med och lårcurl har vi ingen på gymmet.

/Magnus

Hängande Benlyft, benskspark, sittande lårcurl, sidebends, skulle jag rekomendera.

/Shadow Warrior

z_bumbi
2004-02-04, 10:26
Originally posted by krakowww
Jag har lite problem med korsryggen så jag har bestämt mig för att vila den helt. Då försvinner direkt knäböj och stela marklyft från benpasset. Frågan är vad ska jag ersätta de med? Benpressen tycker jag tar lite på ryggen den med och lårcurl har vi ingen på gymmet.

/Magnus

Testa och kör lårcurl och benspark med kabel eller hantlar.

Stepups, ungefär som utfall fast du går upp med främre benet på en låda kräver mindre vikt än vanliga utfall och kan på sätt vara skonsammare för ryggen. Testa utan vikt första gångerna.

Enbensböjar, här är det inte så många som måste ha vikt och det är en kul grej att köra på främmande gym när man väl lärt sig det. :)

Skulle kunna säga finnen/glutehamraises men jag tycker den tar för mycket på ryggen så jag tror inte den är så bra just i detta fall.