handdator

Visa fullständig version : Vänja sig vid blod, tips?


ShippEn
2012-09-02, 20:58
Halloj!

Jag ska söka mig in till Polis högskolan i Växjö om 2 år men jag har ett litet problem!

Jag klarar nämligen inte av att se blod och sår... Vilket är en rätt stor nackdel som framtida polis.

Någon som har några tips? Kanske någon som har hatt samma problem med blod och kommit över det!

Alla tips upskattas :)

Slartibartfast
2012-09-02, 21:05
Kognitiv beteendeterapi kan vara till hjälp.

Ristretto
2012-09-02, 21:10
Skaffa slaktavfall eller liknande och pilla runt med.

mattilainen
2012-09-02, 21:28
man lär sig. Sen när man väl är uppe i "jobb" så kommer man inte tänka på det på samma sätt.

Sarwien
2012-09-02, 21:32
4chan /b

gratefuldead
2012-09-02, 22:03
Utsätt dig för det a´la KBT, enda sättet i princip. Gör ett studiebesök på ett slakteri.

Pez
2012-09-03, 01:30
Halloj!

Jag ska söka mig in till Polis högskolan i Växjö om 2 år men jag har ett litet problem!

Jag klarar nämligen inte av att se blod och sår... Vilket är en rätt stor nackdel som framtida polis.

Någon som har några tips? Kanske någon som har hatt samma problem med blod och kommit över det!

Alla tips upskattas :)

När du säger att du inte klarar av att se blod och sår - hur menar du då?

Ladugårdsdörr
2012-09-03, 07:12
Ät blodpalt?

Patriarch K
2012-09-03, 09:08
Titta på alla "internetklassiker". Gå in på flashback och sedan på sektionen "Mondo, gore och bizarre" och så tittar du igenom alla filmer i den sektionen.

Oljeblixten
2012-09-03, 09:47
Jag tror det är som med allt annat, jag hatade att prata inför folk men började göra det i skolan t.ex och nu tycker folk jag ska hålla käften lite oftare. :d

Scratch89
2012-09-03, 13:50
Du får nog specificera lite. Är det när du ser blod, eller när du ser t.ex sprutor? Gäller det bara ditt blod eller (bara) andras? Går sår bra men inte blod i slangar/behållare?

Vad händer med ditt illamående? Svimmar du, får ångest eller bara lite sådär jobbig känsla i magen?

ShippEn
2012-09-03, 14:09
Utsätt dig för det a´la KBT, enda sättet i princip. Gör ett studiebesök på ett slakteri.

Jag har inget emot blod på djur, eller se öppna sår på djur. Endast människor ^^

Du får nog specificera lite. Är det när du ser blod, eller när du ser t.ex sprutor? Gäller det bara ditt blod eller (bara) andras? Går sår bra men inte blod i slangar/behållare?

Vad händer med ditt illamående? Svimmar du, får ångest eller bara lite sådär jobbig känsla i magen?

Det är inte direkt blodet jag har något emot, det är såren. Att se blod rinna på ngn, inga problem (självklart så gör blod på såren det mycket värre ).. Bara såren som får mig att må illa och svimfärdig, har dock aldrig svimmat men har heller aldrig sett ngn riktig skada..

ShippEn
2012-09-03, 14:13
Titta på alla "internetklassiker". Gå in på flashback och sedan på sektionen "Mondo, gore och bizarre" och så tittar du igenom alla filmer i den sektionen.

Har kollit på lite filmer men det är inte alls samma sak som att se det på riktigt.

Allt på filmer och nätet känns liksom fake (mkt är det med) så jag tänker att det är fake så mår jag inte dålgit av det.

Jag tror det är som med allt annat, jag hatade att prata inför folk men började göra det i skolan t.ex och nu tycker folk jag ska hålla käften lite oftare. :d

Kan mycket väll vara så men är nt så lätt att hitta personer som har ngt sår bara sådär, kan iofs besöka ett sjukhus... :P

Scratch89
2012-09-03, 16:52
Så länge du inte svimmar går det ju faktiskt att tvinga sig till att vänja sig vid det. Jag svimmar dock (av sprutor och nålar verkar det som, inte blod i sig), så det blir svårare att KBT:a sig själv då.

egge
2012-09-03, 17:09
Testat att ge blod? Det kanske kan hjälpa.

lanzal
2012-09-03, 17:57
4chan /b

:laugh:

LoveMachine
2012-09-03, 18:32
Bli blodgivare. Då får du se lite nålar och blod och gör samhället en tjänst. Win-Win.

stridis
2012-09-03, 18:39
Titta på alla "internetklassiker". Gå in på flashback och sedan på sektionen "Mondo, gore och bizarre" och så tittar du igenom alla filmer i den sektionen.

^^ Inte undra på att folk är knäppa och mår dåligt nuförtiden. Helt depraverat att kolla på klipp när folk blir avklippta på mitten eller någon terrorist långsamt och oskickligt karvar en levande kidnappad i halsen tills huvudet kommer loss etc etc...

Brunfel
2012-09-03, 18:39
Jag är lite intresserad av det här också. Mest för att det är ganska opraktiskt att bli yr, även om det inte sker så ofta att man utsätts för det.

Det är just tappning av blod vid läkarkontroller och så som är obehagligt.
Jag vet när det började också. Jag lämnade blod vid läkarkontroll i lumpen och sköterskan fipplade med nålen och skulle ta ett nytt hål och i och med detta rann det ut en hyffsad mängd över armen. Jag hann inte ens känna mig dålig innan jag försvann. Efter det har det blivit ångest inför varje gång jag ska lämna blod.

Chrillee
2012-09-03, 18:39
Jag tror det är svårt att vänja sig, som polis kommer du få se svårt sargade kroppar i trafikolyckor, plocka kroppsdelar vid tågolyckor mm.

Men att utsätta sig för det lär ju ge en avtrubbande effekt så småningom, även om jag tror det är svårt att bli van vid att se sådant.

Folk som sitter på Flashback i MGB delen av forumet må bli immuna av starka bilder/videos, men reagera annorlunda i äkta situationer där lukt samt andra sinnen kopplas in.

Nielsen
2012-09-03, 19:41
Bli blodgivare. Då får du se lite nålar och blod och gör samhället en tjänst. Win-Win.

Detta var mitt sätt att vänja mig vid blod och nålar. Har funkat riktigt bra, även om jag bara varit iväg 4-5 ggr.

Hur du ska vänja dig vid öppna sår och liknande vet jag dock inte, försöka få lite extraknäck som städare/vaktmästare på någon akutmottagning kanske?

LarsLasr
2012-09-03, 21:26
KBT ska tydligen fungera ganska bra om man lägger ner lite tid på det, tjejkompis som var livrädd för spindlar, dvs skriker högt och svimmningskänslor vid plötsliga bilder, att se en i verkliga livet var så skräckinjagande så hon grät. Men hon säger att det fungerar jättebra.

ShippEn
2012-09-03, 21:27
Bli blodgivare. Då får du se lite nålar och blod och gör samhället en tjänst. Win-Win.

Har inget alls emot att bli blodgivare.. bara det att jag bor i en liten by.. tror inte direkt att vi har en blodgivarklinik :P

Jag tror det är svårt att vänja sig, som polis kommer du få se svårt sargade kroppar i trafikolyckor, plocka kroppsdelar vid tågolyckor mm.

Men att utsätta sig för det lär ju ge en avtrubbande effekt så småningom, även om jag tror det är svårt att bli van vid att se sådant.

Folk som sitter på Flashback i MGB delen av forumet må bli immuna av starka bilder/videos, men reagera annorlunda i äkta situationer där lukt samt andra sinnen kopplas in.

Svårt kommer det bli, absolut. Kanske bara behöver lite "efarenhet" av blod som många har nämt, jag har ju trots allt aldrig sett ngt tillräckligt vidrigt. Kanske inte är så jobbigt som jag tror? Kanske bara något som jag har övertalat mig själv att det är men i själva verket inte är.

Ska defenetivt testa med "slaktavfall" har en polare som är jägare så jag får väll hänge med på en jakt och pilla lite på hjärtat m.m efteråt :)

filmjölk
2012-09-03, 22:22
Försök hitta ett extrajobb i äldrevården på kanske ett gruppboende för dementa. Utan att gå in på detaljer så kommer du efter ett par månader inte tycka att blod är särskilt obehagligt längre.

Pez
2012-09-03, 23:39
Lite lösa tankar runt tips och sånt i tråden..samt måhända någon bit information som kan vara intressant för TS. :)

Exponeringsterapi syftar i stort till att skaffa sig faktiska erfarenheter av/i en situation som tidigare upplevts som skrämmande - att det man fruktar inte händer alternativt att utfallet av detta fruktade inte är den katastrof man tänker sig - samt möjligen att habituera till fysiologiska reaktioner (eller "avtrubba" sig själv) av/i en situation som utlöser oro, stress, ångest eller vad man nu vill kalla det. Det är lite olika bud om vad som faktiskt är den "mest" verksamma komponenten - nyinlärning eller habituering.

Många tipsar här om självexponering i någon form, detta är i teorin gångbart, såtillvida rädslan inte är alltför stor. En risk med en alltför okontrollerad exponering är att man istället för en rimlig erfarenhet får en bekräftan på att det man befarar ska hända - man svimmar, blir yr, rodnar, hunden morrar etcetera (kanske inte det värsta, men tecken på det värsta) och så spinner det på och vidmakthåller eller förvärrar den befintliga problematiken. Har man problem av svårare art så bör man alltså ta hjälp av legitimerad vårdpersonal med adekvat kompetens (eller så gör man det ändå för att det blir bättre). Rent krasst så är det sällan den offentliga vården erbjuder behandling av specifik fobi, såtillvida inte problematiken är sådan att den innebär en svår funktionsnedsättning för individen. Alternativet är behandling i privat regi.

Blod och injektionsfobi är lite speciellt med att det inte är helt ovanligt att det innefattar svimning - snarare än en aktivering såsom vid andra fobier, där svimning kan vara en fruktad konsekvens men rent fysiologiskt är osannolik. Vidare bör vårdgivare med kompetens att ge sprutor, ta blodprov och så vidare assistera vid en exponeringsbehandling av blod och injektionsfobi. Annars kan det bli kaoz.

LoveMachine
2012-09-04, 07:28
Har inget alls emot att bli blodgivare.. bara det att jag bor i en liten by.. tror inte direkt att vi har en blodgivarklinik :P

Men initiativförmåga någon. Du har hela internets samlade kunskap och kan inte söka.

Eftersom det står Halmstad i din profil så har jag gjort lite efterforskningar på geblod.se. Det finns en blodcentral i Halmstad samt en blodbuss som åker runt på landet just för att täcka in folk som inte bor i en ort med blodcentral. Med tanke på att du bara ger blod 3-4 gånger per år och att det vettiga blodcentralerna har drop-in så ser jag inga större problem.