handdator

Visa fullständig version : Projektarbete Gymnasiet hjälp?


Racecar
2012-09-02, 19:34
Hej,

nu är det så att jag har ett projektarbete som måste göras. Jag har valt att det ska handla om styrketräning /träning men har inte bestämt mig exakt vad, jag vill gärna bygga muskler och bli större men jag har svårt att sätta in det som projekt.

Det jag har tänkt på är att:
Ha ett mål och försöka nå målet

men det jag har problem med är att komma på en titel och en frågeställning hjälp?

Edit: ser att mitt inlägg blev lite rörigt, sorry!

gratefuldead
2012-09-02, 19:42
Jag hade som mål i mitt projekt arbete att nå 100 kilo i bänkpress. Skrev också olika träningsmetoder, kost, scheman och lite allmänt. Hade även träningsjournal vill jag minnas.

Blev ett jävligt tunnt projektarbete men fick godkänt i alla fall. Rekommenderas att du har tydliga mål och en bra struktur. Bygg så mycket som möjligt på den tiden du har och hur du gjort det?

Racecar
2012-09-02, 19:48
Jag hade som mål i mitt projekt arbete att nå 100 kilo i bänkpress. Skrev också olika träningsmetoder, kost, scheman och lite allmänt. Hade även träningsjournal vill jag minnas.

Blev ett jävligt tunnt projektarbete men fick godkänt i alla fall. Rekommenderas att du har tydliga mål och en bra struktur. Bygg så mycket som möjligt på den tiden du har och hur du gjort det?

Tack för din input. Jag tror att jag kommer kunna dra ut på papperarbetet med tabeller, diagram och några citat om träning etc så jag vet redan ungefär hur jag kommer fixa det.


Jag kom just på nu att jag kan ta en bild från internet med en kropp jag gillar och göra hur jag kommer att träna för att få den kroppen?

LoveMachine
2012-09-02, 20:52
Utan att har prövat att ha träning som projektarbete så tror jag att du bör tänka om lite. Projektarbetet handlar väldigt lite om vad du gör och väldigt mycket om hur du gör det.

Att har en idealkropp som mål är inte bra. Mål ska var tydliga och mätbara för att fungera. Så kanske är det vettigare att se till styrkestats, fettprocent och vikt istället för utseende. Så kan du enkelt mäta förändringar och hur nära målet du kom. Annars så blir det heöla väldigt subjektivt och det ses nog inte med blida ögon.

Se också till att dokumentera hur du resonerat när du lagt upp din träning. Skulle nog också tro att ett fast program uppskattas av den som ska bedömma eftersom det visar att du just tänkt och inte bara höftar från dag till dag. Då få du dessutom väldigt mycket material att jobba med i form av att beskriva den underliggande filosofin som präglar programmet.

raddum
2012-09-02, 21:51
Jag kan rekommendera att du gör någon ort undersökning, med lite excell diagram och div statistik. Jag och två klasskamrater gjorde en undersökning som handlade om vad medborgarna i vår stad tyckte om kommunens lyhördhet osv, vi spikade MVG. Som tidigare nämnt så handlar det mest om hur du genomför, så vill du göra något träningsrelaterat, välj något ganska konkret och enkelt och utför det på ett bra, tydligt och planerat sätt.

Ont: Kan inte komma på något på rak arm, men välj smart.
Best regards

Vunnis
2012-09-02, 22:01
Jag hade som mål att gå upp ett par kg FFM och med det fördes det kost- och träningsdagbok; och som dom andra säger så är det mest hur rapporten görs i alla fall, så gör nånting du tycker är roligt, för det spelar inte speciellt stor roll för resultatet vad det är du gör ändå. :)