handdator

Visa fullständig version : BCAA vs EAA?


RykteT
2012-09-02, 18:58
Jag har nu läst ca 28 miljoner olika trådar och inlägg om det här med BCAA mot EAA (lite smått överdrivet) och förstår inte mer nu än från början.

Vad jag har förstått så finns det inga jämförelser mellan BCAA och EAA ochman kan därför inte säga vilket som är effektivast på ens träning, korrekt?

Spelar det därför ingen roll om jag beställer BCAA eller EAA om jag får i mig en hög andel protein/kv utan BCAA eller EAA? Bara att välja det billigaste, eller ska man säkra upp och välja EAA?

/RykteT

aldoschadewitz
2012-09-02, 19:13
kroppen reagerar mer eller mindre likadant på båda, spelar ingen roll enligt mig. BCAA brukar smaka bättre iofs

Aping
2012-09-02, 19:40
Var några aminosyratrådar sen jag fick posta denna och den passar inte riktigt in här men det är ändå dags tycker jag ;)
http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/26088224.jpg

När det gäller din fråga; välj det billigaste som du tycker smakar ok. Skillnaden i "effekt" av alternativen du radar upp - om det ens funnes någon - kommer att vara försumbar.

MVH
Läst 29 miljoner inlägg om det här med BCAA och EAA.

RykteT
2012-09-02, 19:43
Var några aminosyratrådar sen jag fick posta denna och den passar inte riktigt in här men det är ändå dags tycker jag ;)
http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/26088224.jpg

När det gäller din fråga; välj det billigaste som du tycker smakar ok. Skillnaden i "effekt" av alternativen du radar upp - om det ens funnes någon - kommer att vara försumbar.

MVH
Läst 29 miljoner inlägg om det här med BCAA och EAA.

Jag har innan beställt Star Nutritions EAA men har tröttnat på ************* så tänkte beställa från någon annan sida.

Har du något tips som du tycker funkar bra, du som har läst 1 miljon fler trådar än mig?

Aping
2012-09-02, 19:50
:)

Den som smakat godast i min mun var XTEND Watermelon. Tyvärr tror jag att smaken har "uppgraderats" sen dess så jag vet inte hur mkt du kan lita på mitt tips! Tvåa kommer Purple Wrath (, minns ej vilken smak om det nu finns flera).

Kischen
2012-09-02, 19:51
Har du något tips som du tycker funkar bra


Ja det var ju det också. Man vet som du påpekade inte vilken som skulle vara "bättre". Äter du så pass nära träningen att du har aminosyror i omlopp, så skulle jag ta bcaa. Kör du helt fastande skulle jag ta eaa.

Tror jag det spelar roll, ne.

RykteT
2012-09-02, 19:53
Ja det var ju det också. Man vet som du påpekade inte vilken som skulle vara "bättre". Äter du så pass nära träningen att du har aminosyror i omlopp, så skulle jag ta bcaa. Kör du helt fastande skulle jag ta eaa.

Tror jag det spelar roll, ne.

Jag brukar äta 3 timmar innan gymmet, antar att BCAA är det "bättre" alternativet då?

ilikeu
2012-09-02, 22:12
Kan man köra på bcaa under träning och efter träning? Eller är det bättre med eaa efter träning så att man får i sig resterande aminosyror?

vicarious
2012-09-02, 22:58
Dricka aminosyror under träningen känns ganska meningslöst. Ta nåt efter träningen, vilken du väljer kommer ha ingen eller väldigt liten betydelse.

krubkungen
2012-09-02, 23:55
Så vid fastande träning så är EAA ett "bättre" val än BCAA? Främst för att man får med alla essentiella aminosyror då och inte bara dem tre grenade aminosyrorna?

Sniggel
2012-09-02, 23:59
Så vid fastande träning så är EAA ett bättre val än BCAA? Främst för att man får med alla essentiella aminosyror då och inte bara dem tre grenade aminosyrorna?

Kanske, kanske inte.
Jag förstår resonemanget till varför EAA skulle anses vara bättre. Men det finns inga tydliga bevis för att det är så.
Gå på magkänslan, känns som det kvittar om du väljer BCAA eller EAA, även om det ena skulle visa sig vara bättre så kan inte skillnaden vara så stor att det spelar roll, tror jag.

Lychgate
2012-09-03, 07:08
Så vid fastande träning så är EAA ett "bättre" val än BCAA? Främst för att man får med alla essentiella aminosyror då och inte bara dem tre grenade aminosyrorna?

Förutsatt att EAA's mer kompletta aminosyreprofil har någon effekt på dom akuta faserna av styrketräningen. Praktiskt sett har det nog ingen noterbar effekt utanför mikroskopisk granskning.

Vad kan det vara för effektprocent på muskelhypertrofi i slutändan om vilket man tar av BCAA/EAA? 0.0001%?

raddum
2012-09-03, 09:27
Som okunnig inom ämnet har jag alltid undrat varfr man skulle välja BCAA när EAA innehåller BCAA+resterande EAA(om jag förstått rätt). Men antar att det är more to it;)

Määng
2012-09-03, 09:35
Som okunnig inom ämnet har jag alltid undrat varfr man skulle välja BCAA när EAA innehåller BCAA+resterande EAA(om jag förstått rätt). Men antar att det är more to it;)

För mig beror det på att BCAA oftast smakar bättre.

Reaper123
2012-09-03, 10:09
Har provat både EAA och BCAA längre perioder och kan på rak arm inte säga att jag känner skillnad på detta, mer än i smak och då är Xpand FX den som jag anser smakar bäst och dessutom är mest prisvärd av dom märken jag provat så här långt!

Fundera mindre... och ät mer MAT är mitt oventenskapligt framtagna tips ;)