handdator

Visa fullständig version : Windows 8, Flipp eller Flopp


agazza
2012-09-02, 09:50
Kommer windows fortsätta med sitt "varannan release är skit" tema, eller kommer dom nu bryta den trenden?

Pollen gäller även Windows phone 8 som kommer i samma veva.

Jag tror dom är ute efter en en mer mer användarvänlig, klicka så ska det lira, upplevelse, alá Äpple.


Får dom detta att fungera så ser jag en explosion bland wp telefoner och plattor. Men jag kommer verkligen inte överens med gränsnittet.

Vad tycker och tror kolo?

http://i.i.com.com/cnwk.1d/i/tim/2012/08/31/Windows_Phone_8-4596_3_610x406.jpg

King Grub
2012-09-02, 09:51
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=188811 Som jag skrev där ser jag ingen anledning att uppgradera från Windows 7.

David Brent
2012-09-02, 09:52
Metro på desktop suger. Känns bara fördummande. Men jag förstår varför de gör som de gör.

agazza
2012-09-02, 09:57
Jag har fått för mig att allt mellan surfplattor, telefoner och datorer kommer integreras mycket bättre, tex som apple har i sitt upplägg. Det är mest den funktionaliteten som jag är intresserad av hur det kommer mottas.

MathiasF
2012-09-02, 10:11
Microsoft ser alla gå om dom och de försöker desperat hänga på, men de är helt vilse.
De har tagit en häftig funktion och sen gjort hela luren efter den idén...

agazza
2012-09-02, 10:18
Microsoft ser alla gå om dom och de försöker desperat hänga på, men de är helt vilse.
De har tagit en häftig funktion och sen gjort hela luren efter den idén...

Utveckla

Dreas
2012-09-02, 10:19
Jag tror inte att det blir en total flopp, men jag tror inte heller att det blir en dundersuccé. Windows 7 fungerar såpass bra att jag inte tror folk vill uppgradera. Folk som mig som köper en ny dator kommer dock att köra 8an och troligen vara nöjda. Tror även att försäljningen av Win8-mobiler kommer vara högre än vad många mer negativa tror.

MathiasF: Motivera!

Jag ser stora möjligheter för Win8 på bärbara datorer likt Transformer book, Surface mm.

Och gillar man inte Metro, kör det vanliga skrivbordet då? Och att det saknas synlig startmenyknapp ser jag inte som något direkt problem, jag använder startmenyn någon gång i veckan max och då är det nog inte speciellt jobbigt att dra musen till vänster nedre hörn. Har även för mig att det fanns flera ställen man kunde dra musen till för att komma åt startmenyn.

agazza
2012-09-02, 10:29
Jag tror på att det kan bli en hit pga den nya hypen om telefoner och plattor, men android har ingen bra integration med windows plattformer, och det är även surt att behöva köpa en androidlur, en androidplatta, och en windows dator.

Kan jag ha alla tre med samma operativ, med smidiga delningsfunktioner osv, så kommer jag köpa dessa.

Och för alla som inte vill ha apple produkter så finns det inget godtyckligt alternativ.

Skulle det komma så får jag känslan av att det kommer slå ordentligt.

Tex Transformer Book har en otrolig vill ha faktor


http://www.asuseeepad.net/blog/wp-content/uploads/2012/06/asus-transformer-book1.jpg


Kan jag även få en stationär och en telefon som lirar lika bra som apples prylar sinsemellan så kommer jag byta ut hela min lineup.

Dock förväntar jag mig att detta inte kommer fungera smärtfritt direkt vid release, men att det inte är något som varken Microsoft eller vissa tillbehörstillverkare kommer släppa, det är en kamp dom måste vara med i för att vara konkurranskraftiga i framtiden

MathiasF
2012-09-02, 10:41
Utveckling:


Desperat hänga på konkurrensen behöver jag väl ej utveckla då microsoft krymper och går dåligt.


Deras block-interface är en snygg effekt, men jag tycker att de har dragit det för långt, jag blir klaustrofobisk och saknar överblick. Grafiken är för enkel och överväldigande.

Dreas
2012-09-02, 11:01
Utveckling:


Desperat hänga på konkurrensen behöver jag väl ej utveckla då microsoft krymper och går dåligt.


Deras block-interface är en snygg effekt, men jag tycker att de har dragit det för långt, jag blir klaustrofobisk och saknar överblick. Grafiken är för enkel och överväldigande.Desperat hänga på konkurrensen? Jo, det får du allt ta och utveckla.

Om marknaden går åt ett tydligt håll, klart att man försöker utveckla åt det håller men komma med något nytt. Och det är ju det de har gjort här? Ingen har gjort det microsoft håller på att göra nu, så vad är det de desperat försöker hänga på?

Så det enda du har att klaga på är Block-interfacet? Du vet att du behöver inte köra det ifall du kör Win 8 till t.ex. stationär dator eller Transformer Book?

MathiasF
2012-09-02, 11:23
Desperat hänga på konkurrensen? Jo, det får du allt ta och utveckla.

Om marknaden går åt ett tydligt håll, klart att man försöker utveckla åt det håller men komma med något nytt. Och det är ju det de har gjort här? Ingen har gjort det microsoft håller på att göra nu, så vad är det de desperat försöker hänga på?


Läs en tidning då och då...
https://www.google.se/search?q=microsoft+financial+crisis&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a&channel=fflb
https://www.google.se/search?q=microsoft+innovation+crisis&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a&channel=fflb


Så det enda du har att klaga på är Block-interfacet? Du vet att du behöver inte köra det ifall du kör Win 8 till t.ex. stationär dator eller Transformer Book?

Vad jag förstod så diskuterar vi mobiltelefoner i den här tråden.

agazza
2012-09-02, 12:09
Vi diskuterar wp 8, w8 och alla enheter därimellan.

Och ifall det kommer slå igenom stort denna generation, eller ifall dom kommer få lov att tänka om och börja på ny kula då det gäller gränssnittet.

Jag har aldrig provat så jag vet inte ifall jag gillar det

sent from phone

PixelMiner
2012-09-02, 12:27
Jag har bara testat Release Preview, inte den slutgiltiga versionen. Men jag tyckte likt många av mina kollegor att Metro var rörigt och onödigt i desktop miljö. Däremot så kändes den "gamla vanliga" desktop miljön riktigt bra. OS:et verkade vara riktigt stabilt. Den nya filkopieringen är äntligen värdig ett stort OS.

Så hade Microsoft skippat Metro så hade detta varit en solklar uppgradering för mig. Som det ser ut nu så kommer jag vänta tills dess att de antingen styrt upp Metro så att det inte ser ut som en färgblind webbsida ifrån tidigt 90-tal alternativt plockat tillbaka startmenyn på något sätt.

(Och ja, jag känner till att det finns tillägg som säger sig ge en typ av startmeny tillbaka. Men inget av dem verkar ge den typ av startmeny som man hittar i Win7, som just nu är min favorit).

Kryss
2012-09-02, 13:49
Jag hoppas även på integrationen mellan enheter. Kommer troligtvis köpa en WP8 och installera W8 på min bärbara, om allt funkar bra däremellan kommer stationära få det efter en provperiod.

Dreas
2012-09-02, 13:56
Läs en tidning då och då...
https://www.google.se/search?q=microsoft+financial+crisis&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a&channel=fflb
https://www.google.se/search?q=microsoft+innovation+crisis&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a&channel=fflbHar du inget att komma med, varför postar du då i tråden?

Det är ju bara att se på hur alla andra företag gjort som lyckats. De tar ett befintligt koncept sen tar de det lite längre alternativt bara tar det. Apple, Samsung mfl. Alla hänger på varandra.

Jag ser inte vart Microsoft har blivit frånkörda faktiskt, inte som deras mobiler och datorer ser ut idag.

Vad jag förstod så diskuterar vi mobiltelefoner i den här tråden.Läs trådstarten igen :)

Yes
2012-09-02, 14:24
Flipp i avséende att MS kommer plocka marknadsandelar på mobilsidan. Något revolutionerande förväntar jag mig dock inte. Fast MS har aldrig funkat så heller. Det är som en stor långsamt jätte som sakta äter upp konkurrensen.