handdator

Visa fullständig version : Påverkan av levator scapulae


exevision
2012-09-02, 09:26
Hur påverkas skulderbladet om levator scapulae är försvagad och/eller för stretchad jämfört med övriga muskler respektive starkare och/eller stramare än de övriga?

luderlasse
2012-09-02, 19:54
En stram levator motverkar rotationen av skulderbladet vilket leder till att mer rörlighet tas ut i leden mellan skulderbladet och överarmen vilket i sin tur kan leda till inklämning och överbelastning av supraspinatus.

På de andra frågorna vet jag inte :/ tror inte det så vanligt med de andra problemen.

exevision
2012-09-03, 06:39
Är det uppåtrotationen som motverkas när den är stram?

Mikaelsson
2012-09-03, 08:27
Om något, ja. Annars lyfter den ju skulderbladet i elevation så i teorin skulle den väl kunna hindra depression (glidning nedåt) men det är inte något jag har hört talas om att någon haft problem med.
Stram levator gör väl annars att man känner sig stel i nacken och kan få spänningshuvudvärk.

speedy83
2012-09-03, 09:14
Om något, ja. Annars lyfter den ju skulderbladet i elevation så i teorin skulle den väl kunna hindra depression (glidning nedåt) men det är inte något jag har hört talas om att någon haft problem med.
Stram levator gör väl annars att man känner sig stel i nacken och kan få spänningshuvudvärk.

Detta känner jag av. jag har en väldigt kort och spänd levator vilken vållar mig problem samt verkar segt att bli av med.