handdator

Visa fullständig version : Koka nudlar på varmvatten från kran?


OnMyWay
2012-09-01, 19:32
`Hej!


Sitter för tillfället i en knepig situation och skulle behöva snabba åsikter.

Jag är hungrig och har ett paket nudlar men inte tillgång till spis eller liknande.

Det jag har är:

- Shaker
- Varmvatten
- Nudlar + krydda

Vågar jag äta/dricka varmvatten från kranen vid endast ett tillfälle, eller är det riktig dåligt?

Ska jag käka nudlarna okokade? :S

Piranha
2012-09-01, 19:37
`Hej!


Sitter för tillfället i en knepig situation och skulle behöva snabba åsikter.

Jag är hungrig och har ett paket nudlar men inte tillgång till spis eller liknande.

Det jag har är:

- Shaker
- Varmvatten
- Nudlar + krydda

Vågar jag äta/dricka varmvatten från kranen vid endast ett tillfälle, eller är det riktig dåligt?

Ska jag käka nudlarna okokade? :S


Eftersom vattnet i shakern ändå kommer svalna på 5 minuter så kan du lika gärna avända kallt direkt, nudlarna kommer säkerligen mjukna men de kan nog ta en stund.

Dav0d
2012-09-01, 19:37
`Hej!


Sitter för tillfället i en knepig situation och skulle behöva snabba åsikter.

Jag är hungrig och har ett paket nudlar men inte tillgång till spis eller liknande.

Det jag har är:

- Shaker
- Varmvatten
- Nudlar + krydda

Vågar jag äta/dricka varmvatten från kranen vid endast ett tillfälle, eller är det riktig dåligt?

Ska jag käka nudlarna okokade? :S

En gång är inga problem. Se bara till att täppa igen och låta det ligga ett tag så de mjukas upp.

Dav0d
2012-09-01, 19:38
Eftersom vattnet i shakern ändå kommer svalna på 5 minuter så kan du lika gärna avända kallt direkt, nudlarna kommer säkerligen mjukna men de kan nog ta en stund.

Beror ju på hur varmt vatten han har, personligen har jag nästan kokande i kranen efter den varit på i någon minut. Därför skulle jag alltid välja varmt i dessa fall (inte gjort det någon gång dock, men har heller aldrig varit i detta scenario =)

Piranha
2012-09-01, 19:41
Beror ju på hur varmt vatten han har, personligen har jag nästan kokande i kranen efter den varit på i någon minut. Därför skulle jag alltid välja varmt i dessa fall (inte gjort det någon gång dock, men har heller aldrig varit i detta scenario =)

Det rekomenderas inte att dricka varmvatten för spår av metaller, ev bakterier etc...

Ronn
2012-09-01, 19:44
Käka nudlarna som knäckebröd! Mm krunch krunch nom nom, så kan du ha kryddorna i shakern dricka vid sidan av!

Jag är nyfiken på hur man hamnar i en sån situation, varför har du inte spis där? Varför har du bara nudlar? :)

Piranha
2012-09-01, 19:45
Käka nudlarna som knäckebröd! Mm krunch krunch nom nom, så kan du ha kryddorna i shakern dricka vid sidan av!

Jag är nyfiken på hur man hamnar i en sån situation, varför har du inte spis där? Varför har du bara nudlar? :)

Han råkade nog få med sig en ful tjej hem och måste äta snabbt medans hon bläddrar i skolkatalogen....

Sniggel
2012-09-01, 19:47
Han råkade nog få med sig en ful tjej hem och måste äta snabbt medans hon bläddrar i skolkatalogen....

:D

Onmyway: Kolla busstiderna i förväg bara så det inte blir någon awkwardness senare!

Jockefoten
2012-09-01, 19:47
Jag hade ätit nudlarna i kallt vatten istället.

Alfers
2012-09-01, 20:10
Ingen kaffebryggare?

OnMyWay
2012-09-01, 20:28
kaoz

gratefuldead
2012-09-01, 20:59
Ät nudlarna okokade! Häll i eventuell kryddmix i påsen och krossa nudlarna med handkraft. Sedan ät.


Nyttjade detta mycket för när jag var för snål för chips.

TREX
2012-09-01, 21:11
Häll kryddmixen i ögonen, stoppa in nudlarna i näsan och häll shakern full med vatten innanför byxorna.

Problemet löst?

Dav0d
2012-09-01, 22:06
Det rekomenderas inte att dricka varmvatten för spår av metaller, ev bakterier etc...

Jag vet, men eftersom han bara ska göra det en gång spelar det ingen större roll. Det är vid regelbundet intag det kan vara en risk.

Piranha
2012-09-01, 22:17
Jag vet, men eftersom han bara ska göra det en gång spelar det ingen större roll. Det är vid regelbundet intag det kan vara en risk.

Jag tror inte bakterierna bryr sig om regelbundenhet utan det är risk vid varje tillfälle.

Ristretto
2012-09-01, 22:19
Jag tror inte bakterierna bryr sig om regelbundenhet utan det är risk vid varje tillfälle.

Nä, men gör man det bara en gång är ju risken betydligt lägre än om man gör det varje dag....

Kafka
2012-09-01, 22:21
Det rekomenderas inte att dricka varmvatten för spår av metaller, ev bakterier etc...

Är sånt fortfarande en så stor risk idag?

Viktor_Balck
2012-09-01, 22:21
Halv åtta hos onmyway, nudlar i varmvatten, krydda som serveras i shaker.

I bilen hem, "jag ger onmyway noll poäng"

Piranha
2012-09-01, 22:22
Nä, men gör man det bara en gång är ju risken betydligt lägre än om man gör det varje dag....

risken är densamma vid varje tillfälle.

Fredszky
2012-09-01, 22:23
som jag förstått det gäller fy på varmvatten mest från gamla kopparledningar som kan fälla ut metaller.
om vattnet är väldigt varmt så dör de flesta bakterierarter.

men jag tar alltid kallt vatten.

Eiken
2012-09-01, 22:26
http://24.media.tumblr.com/tumblr_m8gxghjHxD1qdlh1io1_400.gif

Jockefoten
2012-09-01, 22:34
I morgondagens nyheter:
Hård bodybuilder dog av legionella, runt honom låg ett halvätet paket nudlar. -Vad kan ha drivit honom till detta vansinne?

Kryss
2012-09-01, 23:51
Ät nudlarna okokade! Häll i eventuell kryddmix i påsen och krossa nudlarna med handkraft. Sedan ät.


Nyttjade detta mycket för när jag var för snål för chips.

Vanligt sätt att käka nudlar i Kina, som snacks. Helt ok faktiskt.

Latissimus Dorsi
2012-09-02, 00:05
Vanligt sätt att käka nudlar i Kina, som snacks. Helt ok faktiskt.

Ett tag i skolan åt vi det som chips fan, nudlarna kostade typ 2 spänn så vi köpte en påse la på kryddblandningen och skakade påsen. Så krossade vi skiten. Helt ok som du säger.

Dav0d
2012-09-02, 00:14
risken är densamma vid varje tillfälle.

Vilken är en väldigt liten sådan, men risken i helhet ökar vid regelbundet användande. Vet inte hur många gånger jag sett människor ta sina shakers med varmvatten, men jag känner en del som har det som vana. Tvivlar på att en enda gång är en märkbar risk, men vad vet jag, har ingen forskning på det.

IronBug
2012-09-03, 19:56
Vilken är en väldigt liten sådan, men risken i helhet ökar vid regelbundet användande. Vet inte hur många gånger jag sett människor ta sina shakers med varmvatten, men jag känner en del som har det som vana. Tvivlar på att en enda gång är en märkbar risk, men vad vet jag, har ingen forskning på det.

Utan en studie är inte ditt resonemang godtagbart.:banned