handdator

Visa fullständig version : AGEs främjar diabetes [hos möss]


Sir Beef A Lot
2012-09-01, 19:07
The epidemics of insulin resistance (IR) and type 2 diabetes (T2D) affect the first world as well as less-developed countries, and now affect children as well. Persistently elevated oxidative stress and inflammation (OS/Infl) precede these polygenic conditions. A hallmark of contemporary lifestyle is a preference for thermally processed nutrients, replete with pro-OS/Infl advanced glycation endproducts (AGEs), which enhance appetite and cause overnutrition. We propose that chronic ingestion of oral AGEs promotes IR and T2D. The mechanism(s) involved in these findings were assessed in four generations of C57BL6 mice fed isocaloric diets with or without AGEs [synthetic methyl-glyoxal-derivatives (MG+)]. F3/MG+ mice manifested increased adiposity and premature IR, marked by severe deficiency of anti-AGE advanced glycation receptor 1 (AGER1) and of survival factor sirtuin 1 (SIRT1) in white adipose tissue (WAT), skeletal muscle, and liver. Impaired 2-deoxy-glucose uptake was associated with marked changes in insulin receptor (InsR), IRS-1, IRS-2, Akt activation, and a macrophage and adipocyte shift to a pro-OS/inflammatory (M1) phenotype. These features were absent in F3/MG− mice. MG stimulation of 3T3-L1 adipocytes led to suppressed AGER1 and SIRT1, and altered InsR, IRS-1, IRS-2 phosphorylation, and nuclear factor kappa-light chain enhancer of activated B cells (Nf-κB) p65 acetylation. Gene modulation revealed these effects to be coregulated by AGER1 and SIRT1. Thus, prolonged oral exposure to MG-AGEs can deplete host-defenses AGER1 and SIRT1, raise basal OS/Infl, and increase susceptibility to dysmetabolic IR. Because exposure to AGEs can be decreased, these insights provide an important framework for alleviating a major lifestyle-linked disease epidemic.
http://www.pnas.org/content/early/2012/08/16/1205847109

Citat från Medical Daily:
In studies performed on mice, sustained exposure to a compound called methylglyoxal (MG) caused the mice to gain a significant amount of weight to their abdomens. The compound also caused early insulin resistance, and type 2 diabetes. MG is a type of advanced glycation endproduct (AGEs), produced when food is cooked using dry heat. AGEs have also been found to reduce the effectiveness of the body's inflammation response.
In the study, one group of mice was fed MG while another group of mice were not. Both were fed diets with the same amount of calories and fat. Over the four generations, the mice that were fed a diet with MG had more body fat and developed early insulin resistance. The control group did not exhibit those characteristics.
The abdominal fat in mice fed MG was converted into fat cells that prevented the metabolism of glucose and impeded fat turnover. This inhibited process, in turn, contributed to the development of insulin resistance and diabetes.
The study authors recommend that people cook foods by stewing, poaching, or steaming meat and vegetables, rather than grilling them.


Read more at http://www.medicaldaily.com/articles/11639/20120821/grill-barbecue-summer-diabetes-obesity-insulin-resistance.htm#wImcckuoM1WKXXUE.99

Sverker
2012-09-01, 19:21
Bra med abstrakt som påpekar att vi verkligen kan styra intaget av AGE. Lite kunskap i köket och allt är frid och fröjd.

Doctor Snuggles
2012-09-01, 19:30
Är nog fördelaktigt att inte överdriva intaget av fett kött öht, för det är vad gör den största skillnaden (det är extremt mycket AGE i ottilagat kött också, jmfrt t.ex. spannmål, bönor, potatis et al).

Sir Beef A Lot
2012-09-01, 19:51
Jag hitta denna när jag googla omkring:
http://gyazo.com/b973d3ec851896001283b17a6f41bb3d.png?1346524631
http://gyazo.com/595fc021908f6d6e5f43a1a0b5851b09.png?1346525149
http://missclasses.com/mp3s/Prize%20CD%202010/Cooking/sdarticle.pdf

Intressant läsning. Jag hittade tyvärr inte hela listan på alla 250 matprodukterna som testades.

Doctor Snuggles
2012-09-01, 19:53
Om du orkar leta runt så har jag gjort några inlägg med länkar för X antal månader/år sedan. ;)

EDIT: Gjorde en snabbsökning själv.
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=170820&page=5&highlight=age

Finns mer

Sir Beef A Lot
2012-09-01, 19:55
Ska checka in dem då. Har du själv anpassat dina matvanor efter all forskning som har gjorts?

Doctor Snuggles
2012-09-01, 19:59
Nja. :D
Jag äter inte särskilt mycket animaliskt protein kanske, och lite åt PF-hållet, men jag vet inte hur medvetet det är egentligen. Jag är mest lat och inte så stor i maten.

Sir Beef A Lot
2012-09-01, 20:07
I know dat feel :d

saigon
2012-09-01, 20:11
Kan någon summera det lite enkelt åt mig? Har lite svårt att läsa en vägg av text med sådan engelska.:em:

Holabandola
2012-09-01, 20:24
HUr kan smör ha 256 per/g och mjölk 0,01ml

Det är ju samma produkt??

Sir Beef A Lot
2012-09-01, 20:29
HUr kan smör ha 256 per/g och mjölk 0,01ml

Det är ju samma produkt??

Jag tror det har något med att lagringen, det vill säg hur länge det har "legat". Samma sak med mjölkpulver, ju längre det har varit på lagret desto mer AGE verkar det ha. Sen kan man fortsätta med att det är mer koncentrerat eftersom pulver och ost har mindre vätska i sig, osv osv.

Kan någon summera det lite enkelt åt mig? Har lite svårt att läsa en vägg av text med sådan engelska.:em:

Grillning av fettigt kött är farligt. Antar jag. :D

Doctor Snuggles
2012-09-01, 20:50
HUr kan smör ha 256 per/g och mjölk 0,01ml

Det är ju samma produkt??

Nej. Smör är fett. Fett innehåller mycket AGE.

Holabandola
2012-09-01, 21:12
NJa, bara 20 ggr mer fett än i mjölk.
Kan inte gå från 0,01g till 256 pga det. Skillnaden är ju 2560ggr större.

Jag tror på storage, förvaring, härsknar osv. Härsket fett är grymt oxidativt.

Doctor Snuggles
2012-09-01, 21:32
Det är väl inte linjärt, helt enkelt. Även olja har extremt mycket AGE.
Kanske en fettmolekyl binder till sig flera sockermolekyler eller något sådant, vad vet jag.

gratefuldead
2012-09-01, 21:53
Intressant, tack.

Sverker
2012-09-02, 06:41
Det är väl inte linjärt, helt enkelt. Även olja har extremt mycket AGE.
Kanske en fettmolekyl binder till sig flera sockermolekyler eller något sådant, vad vet jag.

Fett och socker ska nomalt inte mötas. Men har fettet härsknat eller hydolyserats så kan vi få ett gränsskikt där delvis nedbrutet fett kan möta socker. I Smöret är det nog snarare att aminosyror eller peptider reagerar med laktosen för att därefter lösa sig i fettet innan kärningen av smöret.




Men AGE är i tabellen definierad som N-karboxymetyl-lysin vilket är en reaktionsprodukt av aminosyran lysin. Det betyder att fettet inte är med från början. Tittar vi på en annan reaktionsprodukt med annan löslighet får vi säkert en helt annorlunda tabell.