handdator

Visa fullständig version : Varför ges råd om att äta bröd vid diarre?


christofer79
2012-09-01, 18:12
Jag äter själv ljust bröd om jag haft diarre och det brukar hjälpa. Kan det vara så att bröd dödar både goda och onda bakterier i magtarmkanalen? Det samma händer när man både äter aeroba och anaeroba antibiotika mot diarre att bakterier dör av antibiotikan, vi blir friskare och får hårdare avföring. Jag tänkte på
http://www.youtube.com/watch?v=r2yN6381ox4
Det som överläkaren visar i mikroskopiskt vad som händer med bakterierna i tarmen när man äter vitt mjöl.

Wiizra
2012-09-01, 18:35
Skulle jag äta vanligt vitt bröd när jag har diarre så skulle det bara bli värre ^^
----Gluten

Sverker
2012-09-01, 18:47
Du kan äta vad du vill när du har diarré. Passar vitt bröd så ta det. Vitt bröd är lättätet när magen är i uppror.


Men vitt bröd påverkar inte magens bakterier på kort tid. Ffa är är det mesta av brödet absorberat i tunntarmen och kan inte påverka tarmens bakterier längre ned i tarmarna.

Tolkia
2012-09-01, 18:47
Kan det vara så att bröd dödar både goda och onda bakterier i magtarmkanalen?
Nej.
Det samma händer när man både äter aeroba och anaeroba antibiotika mot diarre att bakterier dör av antibiotikan, vi blir friskare och får hårdare avföring.
Antibiotika hjälper bara mot diarré som orsakas av bakterier. Det finns mycket annat som kan ge diarré. Antibiotikabehandling under lång tid kan även GE diarré till den som inte hade det tidigare, p.g.a. att det dödar veka tarmbakterier och lämnar hardcorebakterierna att regera fritt, med en uppfuckad tarmflora som följd.

Vitt bröd minskar inte diarré vid en tarminfektion. Däremot kan det väl vara lättätet på så sätt att det inte är så mycket substans i det, så att det inte är så mycket som når tjocktarmen överhuvudtaget.

Rhoads
2012-09-01, 18:48
Vitt bröd och ris rekommenderas ofta, och även äpplen eftersom de innehåller mycket pektin. De ska då binda vätska utan att irritera tarmväggen alltför mycket. Jag skulle inte tro att brödet dödar några bakterier.

Holabandola
2012-09-01, 18:50
Vitt bröd hjälper mot dirre, det gör det på mig och många med mig.

Det är allmänt vedertaget att vitt bröd är bättre för en IBS mage än annan föda.
Jag har tolkat det hela som att lättsmält mat, gör att tarmen arbetar mindre/rör sig mindre och genomfarten blir därmed också långsammare.'
Lättsmält mat= långsam peristaltik, svårsmält mat= större och snabbare peristaltik.

Tolkia
2012-09-01, 18:51
Vidare är det inte nödvändigtvis så att all information som finns på Youtube är bra informatoin. Eller för den delen all information som sänds på TV4. Jag rekommenderar en rejäl dos sund skepsis mot allt som har alarmistiska titlar.

Tolkia
2012-09-01, 18:54
Det är allmänt vedertaget att vitt bröd är bättre för en IBS mage än annan föda.
Det är väl vad jag vet väldigt individuellt vad som fungerar bäst för en IBS-mage. (Även om monsterdoser fibrer sällan är särskilt bra.)
Jag har tolkat det hela som att lättsmält mat, gör att tarmen arbetar mindre/rör sig mindre och genomfarten blir därmed också långsammare.'
Lättsmält mat= långsam peristaltik, svårsmält mat= större och snabbare peristaltik.
Jag skulle säga att det nog mer är en fråga om att "lättsmält" mat inte innehåller så mycket olösliga fibrer, vilket gör att det blir mindre "skräp" åt tjocktarmen att ta hand om och skjutsa ut. Det är inte så att maten innehåller saker som verkar hämmande på nervsystemet i tarmen.

Eddie Vedder
2012-09-01, 18:57
Jag gissar på två faktorer:

1) En "common sense"-koppling om att bröd suger åt sig vätska så då borde det ju även suga upp vätska i tarmen. Hypotesen är ju förstås lika felaktig som "du blir fet när du äter fett" men den känns ju logisk vid en första (ogenomtänkt) anblick.
2) En mer simpel förklaring som bygger på det Sverker säger; det är helt enkelt bra att få i sig näring och vitt bröd är lättätet och lättsmält. Precis som blåbärssoppa exempelvis.

Holabandola
2012-09-01, 19:00
Det är väl vad jag vet väldigt individuellt vad som fungerar bäst för en IBS-mage. (Även om monsterdoser fibrer sällan är särskilt bra.)

Jag skulle säga att det nog mer är en fråga om att "lättsmält" mat inte innehåller så mycket olösliga fibrer, vilket gör att det blir mindre "skräp" åt tjocktarmen att ta hand om och skjutsa ut. Det är inte så att maten innehåller saker som verkar hämmande på nervsystemet i tarmen.

Ja precis vad som menas. Ditt inlägg är helt i linje med mitt, jag ser ingen motsättning!?