handdator

Visa fullständig version : Går dessa tillskott under WADA?


Thrower
2012-09-01, 14:01
Tänkte börja på Friskis och Svettis och vill bara kolla om något av dessa kosttillskott ger utslag på eventuella dopingkontroller:

1) NMDA Jacked
2) Gakkic
3) Beta-Alanin
4) Rhodiola Rosea (rosenrot)

Tack på förhand!

Sheogorath
2012-09-01, 14:05
Nej och nej.

Thrower
2012-09-01, 14:10
Tack och tack! *popcorn*

Det gäller även DAA också då eller?

Sniggel
2012-09-01, 14:19
DAA är en aminosyra så tror inte det. Iof är tryptofan läkemedelsklassad men det har en hel del historia bakom sig innan det blev det så som jag förstod det.

Thrower
2012-09-01, 14:43
Okej, så man kanske bör hålla sig ifrån DAA då med andra ord? Hade för mig att NMDA var liknande DAA men det kanske inte stämmer.

Sheogorath
2012-09-01, 14:51
Okej, så man kanske bör hålla sig ifrån DAA då med andra ord? Hade för mig att NMDA var liknande DAA men det kanske inte stämmer.

Förmodligen är DAA förbjudet i den bemärkelsen att man inte får stoppa i sig något för att påverka hormonnivåerna ("uppsåtet" verkar ha visst utrymme i regelverket så som jag tolkar det), däremot testar man inte för DAA och påverkan på testosteronet är med all sannolikhet så liten att man inte hamnar över gränsen för det tillåtna. Det är alltså i praktiken safe.

Sniggel
2012-09-01, 15:18
Länkar den här igen eftersom det är intressant och kan leda till lite upplysning:

http://www.wada-ama.org/Documents/World_Anti-Doping_Program/WADP-Prohibited-list/2012/WADA_Prohibited_List_2012_EN.pdf

Thrower
2012-09-01, 16:32
Förmodligen är DAA förbjudet i den bemärkelsen att man inte får stoppa i sig något för att påverka hormonnivåerna ("uppsåtet" verkar ha visst utrymme i regelverket så som jag tolkar det), däremot testar man inte för DAA och påverkan på testosteronet är med all sannolikhet så liten att man inte hamnar över gränsen för det tillåtna. Det är alltså i praktiken safe.

Okej då förstår jag, tack!