handdator

Visa fullständig version : Hur tungt är för mycket?


hdolph
2012-09-01, 12:31
Jag antar att det är en självklarhet att träning på elitnivå sliter oerhört på kroppen. Men hur är det med styrketräning. Hur höga vikter kan man generellt lyfta innan man börjar slita på ligament och leder?

Helst skulle jag vilja höra exempel på bänkpress, marklyft, knäböj och militärpress. Är det t.ex skadligt att träna över 1x, 1,5x eller 2x sin egen vikt i bänk.

Tacksam för svar.

andeem
2012-09-01, 12:40
Tränar du med god form (och utan olagliga substanser) bör kroppen hinna anpassa sig till den ökade styrkan. Det går knappast att säga något generellt om vilka vikter som blir "hälsofarliga".

Sniggel
2012-09-01, 13:04
There is no such thing :P

Är man odopad och har bra teknik så ska nog kroppen klara av det som den orkar lyfta. Givetvis så finns det risker men vad jag förstått så är styrkesporter väldigt säkra i jämförelse med t ex fotboll och ishockey.
Men tror inte man kan sätta några siffror på vid vilka belastningar som det börjar slita utan det är nog oftare annat än själva belastningen i sig som kan leda till onödigt slitage.

deadich
2012-09-01, 13:10
There is no such thing :P

Är man odopad och har bra teknik så ska nog kroppen klara av det som den orkar lyfta. Givetvis så finns det risker men vad jag förstått så är styrkesporter väldigt säkra i jämförelse med t ex fotboll och ishockey.
Men tror inte man kan sätta några siffror på vid vilka belastningar som det börjar slita utan det är nog oftare annat än själva belastningen i sig som kan leda till onödigt slitage.

Ja, förutsatt att man vilar.

ceejay
2012-09-01, 13:41
Det är givetvis inte skadligt att lyfta mycket, fel teknik kan dock vara skadligt.

Wormzie
2012-09-01, 14:51
Det är högst individuellt, ingen kan säga på vilken vikt du kommer att skada dig. God teknik minskar skaderisken men man kan alltid råka ut för skavanker och det gäller bara att man hanterar de på ett vettigt sätt.

ceejay
2012-09-01, 15:44
Det där hade väl dock inget med tyngden i sig att göra, utan att han kom fel pga bänkpresströjan. Ingen har väl någonsin brutit armen i en vanlig bänkpress.

Albin Eriksson
2012-09-01, 15:47
Såklart blir det LÄTTARE att göra fel och skada sig om du hanterar större vikter, speciellt om du höjer vikterna så du drar ner repsen.
Det är ju oftare folk skadar sig vid maxlyft (1RM) än vid hypertrofiträning med reps mellan 6-12.

ceejay
2012-09-01, 15:51
Är det verkligen sant då, Albin? Tekniken tycks vad jag sett brista för många svenssons när de blir trötta efter ett antal reps. Vid tunga lyft är det lättare att fokusera på tekniken.

Albin Eriksson
2012-09-01, 17:07
Är det verkligen sant då, Albin? Tekniken tycks vad jag sett brista för många svenssons när de blir trötta efter ett antal reps. Vid tunga lyft är det lättare att fokusera på tekniken.

Det förutsätter väl lite, som att man försöker hålla god teknik igenom hela setten.
Sen är det klart, att behöva lägga 180kg stång över bröstet känns jobbigare än att lägga 100kg och gunga av vikterna efter att reppat ur.

Allan
2012-09-01, 17:25
Återigen - LÄNKA INTE TILL OTÄCKA KLIPP. Inte ens med spoilervarning

gratefuldead
2012-09-01, 17:35
Det förutsätter väl lite, som att man försöker hålla god teknik igenom hela setten.
Sen är det klart, att behöva lägga 180kg stång över bröstet känns jobbigare än att lägga 100kg och gunga av vikterna efter att reppat ur.

Vad jag observerat verkar folk lättare skada sig i marklyft vid högre reps (8-12) än vid 1rm. Tekniken tycks fallera efter många reps och skador uppstår lätt. Särskilt vid en övning där tekniken har enorm betydelse , exempelvis marklyft.

rubusvulvan
2012-09-01, 18:03
Återigen - LÄNKA INTE TILL OTÄCKA KLIPP. Inte ens med spoilervarning

Varför

Silencer
2012-09-01, 19:58
Handleder, armbågar, axlar och knän tar lätt stryk när man kommer upp på tunga vikter.

ceejay
2012-09-01, 20:32
Handleder, armbågar, axlar och knän tar lätt stryk när man kommer upp på tunga vikter.

jasså, varför då

Bizarro
2012-09-01, 20:42
När du inte kan lyfta/utföra övningen med bra form med de tunga vikterna, ANTAR jag?

Sen vet jag inte hur hälsosamt det är för styrkelyftare när dom lyften en rep dom precis klarar av.

Tror att överträning och slitage är farligare för kroppen än tunga vikter man kan hantera.

Rätta mig om jag har fel! Har nämligen ingen aning direkt ^^

Rahf
2012-09-01, 23:37
Jag tror snarare det handlar om att elitidrottare pressar sig förbi smärtgränser. Även när kroppen börjar säga ifrån så fortsätter de kämpa, vilket är potentiellt skadligt. En motionsidrottare har nog lättare för att säga stopp. Jag tror man kan gå på väldigt tunga påfrestningar utan att det är skadligt.

z_bumbi
2012-09-03, 11:19
Det sista är det som stämmer mer med mina erfarenheter och då även kombinerat med att man kör ganska ensidigt om man har ett specifikt tävlingsmål. Då börjar det mesta slita.
Kör man t ex 3-4 pass i veckan där man styr intensiteten "bekvämt" men hela tider ökar i styrka så minskar riskerna markant jämfört med att verklige pressa sig hela tiden.
Att många skadar sig vid maxningar har nog flera orsaker, att de går över gränsen för vad tekniken klarar och att få är tränande för att maxa ligger nog ganska så högt. I att träna sig för att maxa ingår teknik, helkroppstyrka etc som krävs för att hantera tyngre vikter.