handdator

Visa fullständig version : Styrketräning feat. konditionsträning.


2HE
2012-09-01, 11:26
Hur många gym medlemmar har vi som tränar vanlig styrketräning men även konditionsträning?

Jag syftar inte på samma dag eller specifikt endast under deff utan allmänt. Många har styrketräning en del av sin livstil. Men hur många av dessa personer tränar även hjärtat och konditionen regelbundet samt hur ser eran schema ut under en vecka/månad?

Macroman
2012-09-01, 12:27
Hur många gym medlemmar har vi som tränar vanlig styrketräning men även konditionsträning?

Jag syftar inte på samma dag eller specifikt endast under deff utan allmänt. Många har styrketräning en del av sin livstil. Men hur många av dessa personer tränar även hjärtat och konditionen regelbundet samt hur ser eran schema ut under en vecka/månad?

Jag försöker köra intervallträning 1 g/vecka typ 4x4 min. Styrka 3ggr/vecka.

clavain
2012-09-01, 12:49
När jag är skadefri tränar jag löpning regelbundet 3-4 pass per vecka utöver styrketräningen. Typen av pass har varierat över åren, tidigare hade jag fokus på LSD men har med tiden glidit över till att köra alltmer intervall/backträning. Anser att det för mig ger mer i förhållande till tidsåtgången.

En bra vecka skulle jag klämma in ett 4x4 pass, ett backintervall (typ hammarbybacken eller dylikt) samt ett längre distans.

För tillfället kör jag även styrka 6 dagar i veckan, men mer vanligt är varannan dag, dvs 3-4 pass per vecka.

Sniggel
2012-09-01, 12:57
Det händer att jag har perioder med inplanerad konditionsträning som inte har med kalorispendering att göra.
Jag föredrar korta intervallpass. 2 pass/v brukar det bli, ibland 3.

zydar
2012-09-01, 19:59
Tränar ingen kondition alls just nu. Men brukar superseta diverse övningar så jag får upp pulsen. Borde ge nån sorts kondition?

Sniggel
2012-09-01, 20:02
Tränar ingen kondition alls just nu. Men brukar superseta diverse övningar så jag får upp pulsen. Borde ge nån sorts kondition?

Beror väl lite på vilka övningar triceps+biceps, not so much. Benpress/T-bar, kanske.

svenbanan
2012-09-01, 20:39
Jag brukar försöka köra löpning 2-4ggr/v (ett intervallpass och resten distans, ibland nåt pass snabbdistans och ibland nåt pass lsd)

Brukar också köra styrka (i olika former) c:a 4-5ggr/v. Ju mer fokus på löpning, ju mindre benträning.

Just nu har jag inte tillgång till gym, så det blir mest kroppsviktsövningar. Men jag har kommit igång med lite simmning vilket kan vara riktigt jobbigt för överkroppen om man kör 1000+ meter frisim. Vad det ger i kondition vette fan.

Adde84
2012-09-01, 21:15
Löpning ca 5-6 ggr/v (oftast 10km distans)
gym 3-5 ggr/vecka a 1h. split på ben\ bröst&triceps \ bicep&rygg
ibland MTB , kajak eller gruppträningsgympa

Plaad
2012-09-01, 21:20
Cyklar(stationär) runt 1-2mil mån-fre morgon, sedan styrketränar jag 7gg vecka a 2-3h/gång.

zydar
2012-09-01, 21:35
Löpning ca 5-6 ggr/v (oftast 10km distans)
gym 3-5 ggr/vecka a 1h. split på ben\ bröst&triceps \ bicep&rygg
ibland MTB , kajak eller gruppträningsgympa



Oj, hur har du tid att träna så mycket?

Nutrid
2012-09-01, 21:58
Brukade köra minst 2 ggr i veckan utöver mina träningspass men insåg att det blir för svårt att ha uppe energinivåerna samt öka i den utsträckningen jag vill öka i gymmet.

Cardio är underbart dock. Ska självklart börja med det när jag är klar med bulken.

gratefuldead
2012-09-01, 22:14
Oj, hur har du tid att träna så mycket?

Det finns alltid tid för träning, man tar sig tiden. Allt annat är ursäkter :)

Brukar köra kondition 1-3 gånger/vecka nu under deff. Ibland även under vanliga och under bulkperioder. Som andra har sagt tar det mer energi ifrån styrkepassen och det känns som att jag ökar bättre på gymmet om jag utesluter kondition. Finns många studier som visar att man ökar bättre om man utesluter kondition, samtidigt som många känner sig piggare och presterar och således ökar bättre, med kondition.

Man får prova sig fram, men såklart att det funkar!

Macroman
2012-09-02, 09:31
När jag är skadefri tränar jag löpning regelbundet 3-4 pass per vecka utöver styrketräningen. Typen av pass har varierat över åren, tidigare hade jag fokus på LSD men har med tiden glidit över till att köra alltmer intervall/backträning. Anser att det för mig ger mer i förhållande till tidsåtgången.

En bra vecka skulle jag klämma in ett 4x4 pass, ett backintervall (typ hammarbybacken eller dylikt) samt ett längre distans.

För tillfället kör jag även styrka 6 dagar i veckan, men mer vanligt är varannan dag, dvs 3-4 pass per vecka.

Jag brukar försöka köra löpning 2-4ggr/v (ett intervallpass och resten distans, ibland nåt pass snabbdistans och ibland nåt pass lsd)

Brukar också köra styrka (i olika former) c:a 4-5ggr/v. Ju mer fokus på löpning, ju mindre benträning.

Just nu har jag inte tillgång till gym, så det blir mest kroppsviktsövningar. Men jag har kommit igång med lite simmning vilket kan vara riktigt jobbigt för överkroppen om man kör 1000+ meter frisim. Vad det ger i kondition vette fan.

Löpning ca 5-6 ggr/v (oftast 10km distans)
gym 3-5 ggr/vecka a 1h. split på ben\ bröst&triceps \ bicep&rygg
ibland MTB , kajak eller gruppträningsgympa

Cyklar(stationär) runt 1-2mil mån-fre morgon, sedan styrketränar jag 7gg vecka a 2-3h/gång.

Otroliga träningsmängder måste jag säga!

Är ni professionella i ngn sport?

Macroman
2012-09-02, 09:33
Det finns alltid tid för träning, man tar sig tiden. Allt annat är ursäkter :)

Det kan dock bli kontraproduktivt med så stor mängd särskilt om man jobbar heltid.

2HE
2012-09-02, 09:37
Det är kul att höra att så många tränar både styrke och kondition. Funderar själv på att försöka klämma minst ett pass kondition då det ger så mycket. Få saker är så underbara som känslan efter ett avslutat konditionspass.

Iron claw
2012-09-02, 11:28
3 ggr löpning/mtb + 3 ggr styrka per vecka

Maine_Cat
2012-09-02, 11:33
1-2 pass spinning alt. simmning i veckan utöver styrketräningen

gratefuldead
2012-09-02, 11:37
Det kan dock bli kontraproduktivt med så stor mängd särskilt om man jobbar heltid.

Ja givetvis kan det bli det. Beror på så många omständigheter. Det är absolut inte rekommenderat för alla att ha en sån stor träningsmängd.

Scratch89
2012-09-02, 13:31
Man kan ha en rätt så stor träningsmängd så länge man äter ordentligt och ser till att vila när man har chansen. Att träna så mycket under diet hade varit jobbigt dock. :D

Plaad
2012-09-02, 15:49
Otroliga träningsmängder måste jag säga!

Är ni professionella i ngn sport?

professionell vardagstränare räknas?

svenbanan
2012-09-02, 16:26
Otroliga träningsmängder måste jag säga!

Är ni professionella i ngn sport?

Professionella?
6-9 pass i veckan tränar jag. Inget pass längre än en timme.

Imponerande? Knappast.

Macroman
2012-09-02, 16:40
Professionella?
6-9 pass i veckan tränar jag. Inget pass längre än en timme.

Imponerande? Knappast.

Inte många motionärer som tränar så mkt regelbundet. Gissar på 1-2 %.

Svärmorsdrömmen
2012-09-02, 20:23
Jag tränar styrketräning 1 timme varje dag innan bussen till skolan går, och springer långt varannan kväll

svenbanan
2012-09-02, 20:36
Inte många motionärer som tränar så mkt regelbundet. Gissar på 1-2 %.

1% av alla som tränar orkar med 6h i veckan?

Två träningar i valfri bollsport och en match i veckan så är man i princip där. Kanske till och med finns någon enstaka supermänniska som orkar med ett styrkepass också. Detta pallar vem som helst med som är lite van med träning.

Siktar du mot elitserien (e.dyl) räcker inte detta långt. Dubbla mängden kanske...

Electr0ize
2012-09-02, 20:53
5 gr/v gym

5 gr/v kondition/benstyrka (tränar bandy)

Macroman
2012-09-02, 21:01
1% av alla som tränar orkar med 6h i veckan?

Två träningar i valfri bollsport och en match i veckan så är man i princip där. Kanske till och med finns någon enstaka supermänniska som orkar med ett styrkepass också. Detta pallar vem som helst med som är lite van med träning.

Siktar du mot elitserien (e.dyl) räcker inte detta långt. Dubbla mängden kanske...

Japp, 1 % av alla motionärer gör det. Det handlar inte om att orka det handlar om att verkligen göra det varje vecka.

Nu är ju 6h i nedre tidsspannet killen ovanför här kör ju t.ex. 10 pass i veckan. Självklart inte många motionärer som gör det.

Plaad
2012-09-02, 22:05
1% av alla som tränar orkar med 6h i veckan?

Två träningar i valfri bollsport och en match i veckan så är man i princip där. Kanske till och med finns någon enstaka supermänniska som orkar med ett styrkepass också. Detta pallar vem som helst med som är lite van med träning.

Siktar du mot elitserien (e.dyl) räcker inte detta långt. Dubbla mängden kanske...

This. Runt 6h/veckan är ingenting med tanke på att träning med en förening(bollsport/kampsport etc) är i snitt 1½-2h 3gg/vecka om jag inte misstar mig.
20h+/vecka börjar det bli relativt mycket imo.

svenbanan
2012-09-03, 03:15
Japp, 1 % av alla motionärer gör det. Det handlar inte om att orka det handlar om att verkligen göra det varje vecka.

Nu är ju 6h i nedre tidsspannet killen ovanför här kör ju t.ex. 10 pass i veckan. Självklart inte många motionärer som gör det.

Du tycker att alla som tävlar i sin idrott är "elit" och inte motinärer eller hur menar du?

Hur mycket tror du folk som spelar i division 3 i vilken sport som helst tränar? Enligt mig är dessa motionärer.

Löpsko
2012-09-03, 05:42
Inte många motionärer som tränar så mkt regelbundet. Gissar på 1-2 %.

Top 1000 i vasan lär ju lätt ligga på den träningsmängden

exor
2012-09-03, 05:55
Bara styrka som gäller för min del.

Macroman
2012-09-03, 08:51
Du tycker att alla som tävlar i sin idrott är "elit" och inte motinärer eller hur menar du?

Hur mycket tror du folk som spelar i division 3 i vilken sport som helst tränar? Enligt mig är dessa motionärer.

Nej, men jag tror heller inte de tränar 10 pass i veckan som förvånansvärt många verkar göra här.

Top 1000 i vasan lär ju lätt ligga på den träningsmängden

Det motsäger inte mina 1-2% eller hur?

tjing
2012-09-03, 09:21
Tränar alltid konditionsträning i någon form. Nu tränar jag mindre än jag någonsin gjort kör ett hård konditionspass 1 gång i veckan med intervaller och sedan lite steady state i sammanlagt typ 45 min.

Annars är det i regel 2 pass per vecka om styrketräning ska prioriteras.

Då räknar jag inte in raska promenader, cyklande osv i vardagen.

clavain
2012-09-03, 09:32
Otroliga träningsmängder måste jag säga!

Är ni professionella i ngn sport?

Nope, 10-14 timmar i veckan ger för min del en väldigt god allround-form, om jag satsade på någon enstaka idrott kanske jag skulle kunna hävda mig, men jag har inte det intresset...

Macroman
2012-09-03, 09:47
Nope, 10-14 timmar i veckan ger för min del en väldigt god allround-form, om jag satsade på någon enstaka idrott kanske jag skulle kunna hävda mig, men jag har inte det intresset...

Jag är imponerad!

monteramita
2012-09-03, 15:05
Styrketräning 3 ggr/vecka enligt en 2-split med fokus på basövningar och löpning var tredje dag ungefär. Så minst 2 ggr/vecka. Blir oftast någonstans mellan 4-12 km och ibland intervaller.

kalajset
2012-09-03, 16:07
Tränar oftast någon form av kondition och styrka under samma pass då jag "tränar" en del CrossFit. Utöver det tillkommer både mer regulär styrketräning och mer renodlad konditionsträning, oftast löpning. Träningsvolymen i antal timmar per vecka räknat varierar dock stort. Oftast någonstans mellan 5-10 timmar totalt, varav merparten får anses tillhöra den mer konditionsbaserade träningen. Ser ingen mening i att överstiga den totalvolymen sett till mina nuvarande mål och träningsformer, det räcker tvärtom utmärkt. Antalet träningstillfällen varierar stort även det, men oftast 5-6ggr/vecka.

svenbanan
2012-09-03, 17:09
Nej, men jag tror heller inte de tränar 10 pass i veckan som förvånansvärt många verkar göra här.


Det intressanta är väl antal timmar i veckan (och intensiteten). Ett pass som är trettio minuter av pullups och armhävningar är inte särskilt jämbördigt med en timme löpning eller styrketräning.

Jag tror betydligt fler tränar betydligt mer än du tror. Men jag bryr mig inte särskilt mycket om ifall du har en annan åsikt i frågan. Så jag lägger nog ner nu.

Adde84
2012-09-03, 18:19
Oj, hur har du tid att träna så mycket?

(Nyckeln är morgonpass kl 5:30 innan jobbet)

Jogg på morgonen innan jobbet måndag-> fredag (5st)

sen gym typ mån, ons, fre (3st)

gruppträning på torsdag (1st)

och sen typ 1-2 konditionspass och 1-2 styrkepass på helgen (oftast 3 pass totalt på helgen) (3st)

5+3+1+3=12pass/vecka

zydar
2012-09-03, 20:54
(Nyckeln är morgonpass kl 5:30 innan jobbet)

Jogg på morgonen innan jobbet måndag-> fredag (5st)

sen gym typ mån, ons, fre (3st)

gruppträning på torsdag (1st)

och sen typ 1-2 konditionspass och 1-2 styrkepass på helgen (oftast 3 pass totalt på helgen) (3st)

5+3+1+3=12pass/vecka



Gör du nånting annat än tränar och jobbar? Låter helt sjukt. Jag är riktigt imponerad.