handdator

Visa fullständig version : Windows 8 - värt att uppgradera (gratis) från Windows 7?


Fatalist
2012-09-01, 11:01
Hej Kolo!

Märkte att Win8 Pro har lagts upp på MSDNAA (studentgrej) nu och undrar om det fungerar tillräckligt smärtfritt för att jag ska kunna spela, surfa, kolla film osv utan några som helst avbrott precis som jag har det just nu med Windows 7.

Är det några barnsjukdomar/dylikt med det?
Egna erfarenheter?

Har inte den nyaste datorn precis, klarar battlefield 3 med nöd och näppe.

Vad som är viktigt för mig är att Dota2(steam) fungerar som det ska. Jag är livrädd för massa småstrul med drivrutiner och dåligt stöd för gamla/nya spel osv men det kanske är en sak av det förflutna att sådant inte fungerar som det ska vid release av nya windows-os.

Ronn
2012-09-01, 11:03
Själv resonerar jag som så att det inte är värt besväret med en uppgradering av OS om jag inte hittar några direkta fördelar med det, så länge windows 7 funkar bra och man vet att alla program är supporterade varför byta? :)

Stora nyheterna i win 8 verkar vara metro och appar och att den har något lägre hårdvaruprofil (drar lite mindre systemresurser) annars inte så mycket.

Fatalist
2012-09-01, 11:05
Hörde trovärdiga rykten om en snabbare uppstartstid :)

Sen fungerar ju vi människor så att nyhetens behag alltid slår gårdagens även om det är minimala skillnader, så även jag. Jag tänker att det ändå är dags att blåsa ur datorn ordentligt.

Men bara en sån liten grej som uppstartstid är ju nice. Vem är inte otålig på morgonen när man såklart startar datorn det första man gör? ;)

Alexton
2012-09-01, 11:06
Om du vill ha hastighet så kan du alltid köra ubuntu, själv använder jag det till allt förutom spel (vilket sker över windows7).

Ronn
2012-09-01, 11:16
Ptja jag har SSD disk och uppstarten på windows 7 är ett par sekunder då, samt att min dator alltid är på. :)

King Grub
2012-09-01, 11:16
Jag tänker inte uppgradera. Jag ser inget jag behöver i Windows 8 och jag tror att det blir ett Windows 9 inom en inte alltför avlägsen framtid då jag misstänker att det inte kommer att gå speciellt bra för 8.

Jockefoten
2012-09-01, 11:26
Jag tänker inte uppgradera. Jag ser inget jag behöver i Windows 8 och jag tror att det blir ett Windows 9 inom en inte alltför avlägsen framtid då jag misstänker att det inte kommer att gå speciellt bra för 8.

Du menar som med 95, Millenium och Vista? :D

Udd3n
2012-09-01, 11:34
Jag har uppgraderat på jobbdatorn bara för att man ska kunna det när kunderna får nya datorer med Windows 8. Ser heller ingen anledning att uppgradera datorn hemma till Windows 8 för tillfället. Jag gillar dock nya Task Managern och det känns faktiskt riktigt snabbt.

Menigar
2012-09-01, 11:51
Jag hade uppgraderat om jag hade möjlighet att göra det gratis bara för att kunna pausa filöverföringar och nya taskmanager. Men jag gillar att uppdatera och spelar sällan.

Mental
2012-09-01, 11:56
Du menar som med 95, Millenium och Vista? :D

95 var inte ett dåligt OS, det var ett jättebra steg upp från 3.11. Men självklart var 98SE mycket bättre.



Jag körde vista ett år och hade inga problem med det, ska det vara ett dåligt OS?

David Brent
2012-09-01, 11:57
Du menar som med 95, Millenium och Vista? :D

95 skulle jag nog inte placera i den listan.

King Grub
2012-09-01, 11:57
Det var mycket problem och små irriterande moment i början, men två service packs har fixat det mesta. Hade Vista varit så från början hade nog inte så många reagerat negativt på det.

Mental
2012-09-01, 11:58
Men ang windows 8 så tänker jag prova och se. Får köpa en licens för kring 100kr då jag köpte en ny dator med win7 innom tidsramen för fri uppgradering.

Mental
2012-09-01, 12:00
När jag ser till baka på min tid som windowsanvändare är det bara winME som jag stört mig på. Resten har vart bra för min del.
Men jag minns från min tid i supportbranchen att w98 datorerna var vidriga att supportera dock :P

King Grub
2012-09-01, 12:00
Den här billiga uppgraderingen, är det inte så att om man vill installera om operativsystemet i framtiden, så måste man installera Windows 7 först igen och sedan upprepa processen med uppgraderingen? Jag vill ha en ren installation; skulle aldrig falla mig in att installera ett OS "on top".

Mental
2012-09-01, 12:04
Den här billiga uppgraderingen, är det inte så att om man vill installera om operativsystemet i framtiden, så måste man installera Windows 7 först igen och sedan upprepa processen med uppgraderingen? Jag vill ha en ren installation; skulle aldrig falla mig in att installera ett OS "on top".

Ingen aning, jag utgår från att det är bara en uppgraderingslicens. Så det blir nog tårta på kaka.

Mental
2012-09-01, 12:09
Dock gick det att göra en ren installation med en win7 uppgraderingsskiva. Det är bara licenshanteringen som skiljer från en retail.

Tricce
2012-09-01, 12:16
Det var ju ett helvete med irq krockar osv med win 95 om man hade lite extra kort i burken, typ isdn kort etc.

Dreas
2012-09-01, 13:40
Jag kommer inte att uppgradera ifrån Win 7 till win 8. Jag kommer däremot att köpa en Transformer Book när den kommer så det blir 8an på den och 7an på den stationära.

snej
2012-09-01, 17:45
jag kommer inte att uppgradera ifrån win 7 till win 8. Jag kommer däremot att köpa en transformer book när den kommer så det blir 8an på den och 7an på den stationära.

+1, opti. Ser ingen anledning till att uppdatera den stationära.

dice
2012-09-02, 10:40
Win 7 hemma, Win 8 pa jobbet - battre hyper-v och kunder ar inte imponerade nar man kor aldre system and de sjalva.

jokem
2012-09-02, 11:29
Gillar nya saker, förändring är bra. Däremot om det fungerar sämre så finns det ingen anledning att stanna kvar vid det nya!

Dav0d
2012-09-02, 11:34
Aldrig Win8, inte närmaste året i alla fall. Gått igenom olika recensioner och det passar mig verkligen inte. Skulle ändå bara arbeta i desktop läge för det där så kallade metro läget är inget som passar mig (helt onödigt, inte som vi inte kunde lägga ikoner på skrivbordet tidigare). Dessutom, många buggar och det är givet eftersom det är ett nytt operativsystem, väntar oftast till SP1 kommer.

skaparn
2012-09-02, 12:43
Fick en demo häromveckan och landade i slutsatsen att tanken är helt rätt för desktop, och absolut nödvändigt för platta/mobil. Men hade jag inte fått en demo av någon som visade mig lite mer än bara första skärmen hade jag sannolikt slängt ut datorn genom fönstret, jag är väldigt konservativ.

Med det inte sagt att det kommer att vara lite skakigt i början.

Hardrocker
2012-09-02, 14:51
Jag har kört Win 8 i 1,5 månad på min jobbdator. Först körde jag sista betan i en månad och nu har jag kört den skarpa versionen i två veckor. Fick till den via msdn-abonnemanget på jobbet.
Jag är riktigt nöjd med 8:an. Främst för att den är snabbare.
Särskilt när det gäller sök. Startar som regel program genom att trycka på startknappen och skriver namnet. I Win 7 var det en fördröjning på någon sekund innan resultatet visades. I Win 8 dyker det upp på en gång. Den är mac-snabb helt enkelt.
Metro är inte så pjåkigt och är i mitt tycke bättre än start-menyn. Metroapparna är inte heller så dåliga heller och gillar att man kan ha ett vanligt windowsprogram öppet på ena skärmen och en metroapp på den andra.
Gillar även att man har förbättrat inställningarna för flera skärmar som var väldigt dåligt förut. Nu kan man ställa in mer för startmenyn på de olika skärmarna osv.

Med det sagt så är inte Win 8 tillräckligt bra för att jag ska gå i från Mac privat.

King Grub
2012-09-02, 15:09
Jag tror jag använt sökfunktionen tre gånger sedan Windows 7 introducerades. Jag vet var jag har mina saker.

martikainen
2012-09-02, 15:30
Kört win 8 preview sen det släpptes och nu retail versionen via MSDN.
Kör det både på jobbpc'n och den privata. Jag gillar det nya tänket även fast det tar ett tag att vänja sig.
Jag älskar snabbheten i OS'et, Windows ToGo är en helt underbar funktion för folk som tar med sig jobbet hem, eller som i mitt fall har jour på jobbet, väldigt smidigt att ta med en liten usb sticka i fickan och boota upp på vilken dator som helst och ha sin jobb-pc där! (dock är ju inte detta något man måste köra win8 på sin vanliga pc för).

Förutom det så gillar jag den inbyggda hyper-V klienten i windows 8, skönt att slippa köra vmware workstation eller virtualbox.

Jag har ännu inte känt mig sugen på att testa refresh/reset funktionerna men det verkar också som en väldigt bra lösning för många. Jag själv lagrar allt på min dropbox/NAS, så ominstallationer av PC'n är inte så jobbigt längre.

Hardrocker
2012-09-02, 17:19
Jag tror jag använt sökfunktionen tre gånger sedan Windows 7 introducerades. Jag vet var jag har mina saker.

Jag vet också vart jag har mina prylar men det går som regel fortare att trycka på windowstangenten, skriva de första bokstäverna i namnet på programmet man vill starta och trycka enter för att starta det än att flytta handen till musen och klicka på en genväg. Särskilt om man måste in på startmenyn för att hitta det.

PixelMiner
2012-09-02, 22:49
Jag vet också vart jag har mina prylar men det går som regel fortare att trycka på windowstangenten, skriva de första bokstäverna i namnet på programmet man vill starta och trycka enter för att starta det än att flytta handen till musen och klicka på en genväg. Särskilt om man måste in på startmenyn för att hitta det.

Fast jag hatar att använda farsans dator, då han har OpenOffice installerat. Så när jag slår windows tangenten och knackar calc+enter så startar den inte Kalkylatorn som jag förväntar mig, utan istället OpenOffice's kalkylprogram Calc. :furious:

skaparn
2012-09-02, 22:55
Jag tror jag använt sökfunktionen tre gånger sedan Windows 7 introducerades. Jag vet var jag har mina saker.

+1

Jag har bokmärke på alla relevanta sidor på The Internet, så jag använder inte google. Samma med kartor, jag börjar kunna Solna vid det här laget.

drakfelt
2012-09-02, 23:03
Provade 8 i ett par dagar innan jag blev fullständigt vansinnig och bytte tillbaka till 7.

Listat min upplevelse nedan, både + och -

Avsaknad av startmenyn - Sakerna finns ju givetvis tillgängliga på annat håll men oj så onödigt omständigt!

Avsaknad av aero - Går säkerligen att vänja sig vid, men faller mig inte i smaken, fult!

Snabb uppstart - Helt riktigt, flertalet sekunder hurtigare än 7.

Kompatibilitet - Nu använde jag det som sagt bara ett par dagar men märkte ingenting som ej fungerade. Nvidia har redan drivisar till 8 och resten som ursprungligen var till 7 gick utmärkt till 8.

Sniggel
2012-09-02, 23:53
Hörde trovärdiga rykten om en snabbare uppstartstid :)


Är inte det där en av sakerna som sagts om varje ny windowsversion?
Jag har då aldrig märkt av någon signifikant snabbare uppstartstid.

Ser heller ingen anledning att uppgradera från 7. Ska jag vara ärlig så saknar jag xp.

dice
2012-09-03, 02:26
Jag tycker sokfunktionen ar ypperlig i Win7. Far resultatet pa 1-2 sekunder och den soker dessutom igenom mail (outlook) och innehallet i textfiler. Har jag bada handerna pa tangentbordet och vill starta Word sa fort som mojligt trycker jag pa windowstangenten, skriver word och trycker enter, behover inte ens vanta pa resultatet och Word startas. Likadant med alla andra program. Behover jag starta upp en RDP session skriver jag remote och trycker enter sa ar jag vid inloggninsfonstret under en sekund (kor vanligtvis med mRemoteNG dock).

Far jag ett mail fran en kund - vi har problemet med den har kunden bla bla kan du kolla loggfilen. Aterigen trycker jag pa windowstangenten, skriver kundens namn och den soker igenom alla textfiler/mail pa datorn (som ar indexerade) och pa en sekund kan jag oppna filen och se vad problemet var. Suverant.

Mala
2012-09-03, 03:08
För mig startar datorn betydligt snabbare med W8. Diggar det nya temat och vissa nya saker som "Expand the ribbon". Tror att man även kan mounta utan ett ISO-program.

Det är ju i grund o botten precis som W7, ser inga större skillnader.

Om jag ska klaga på W8 så är det pga shut down funktionen, vad i helskotta gör den i inställningar?