handdator

Visa fullständig version : Smärta bröstrygg, skuldra, nacke.


sanoj
2012-09-01, 06:59
Kön: Man

Ålder: 23

Längd och vikt. 187cm 86kg.

Smärtbeskrivning: Det gör ont främst vid det vänstra skulderbladet mellan skuldran och ryggraden men smärtan kan även nå så långt som upp i nacken vid vissa rörelser. Smärtan känns ytlig (som en mjukdelsskada). Har lite spända punkter (triggerpunkter) i muskulaturen kring smärtområdet men det brukar jag ha vanligtsvis också. Allt började med stelhet i nackbasen och viss smärta vid rörelse i nacken, stelheten var som värst direkt efter ett set under ett styrketräningspass. Den nuvarande smärtan blev dock som värst nu för någon vecka sedan då jag körde chins med rätt snabb negativ fas. Så min bedömning är att de uppkommit lite både succesivt och akut. Kan nu inte träna ryggövningar överhuvudtaget. Det gör som mest ont när man släpper ut skuldran fullt i en rodd eller chins (bottenläget) och det är en rätt skarp smärta. Den uppkommer även vid hastiga rodd rörelser eller nackrörelser som när nacken åker fram vid nysning (riktigt ont att nysa). Om jag undviker ryggövningar och allt som framkallar smärta känns det lite bättre men det kan lätt bli en lite hastig nackrörelse ibland som framkallar smärtan och genast gör det lite värre igen.
Själva stelheten i nackbasen som nu inte är lika påtaglig längre började i början av sommaren och mitt under sommaren fick jag en smärta innuti själva axeln som gör att det smärtar mycket inuti axeln i botten av millitärpressar t.ex. och i ytterlägen av utåtrotation i axeln, vet inte hur mycket denna smärta kan hänga ihop med den jag har vid skulderbladet, nacken, ryggen, men den sitter också i fortarande dock. Den smärtan är dock inte ny för mig utan jag har haft den förr och brukar kunna bli av med den med rehab och aktiv vila.

Jag tränar vanligtvis styrka 4 pass i veckan och löpning 2, har gjort länge. Under sommaren har jag dock kört lite som jag känner, olika typer av styrkepass och lite mer löpning än vanligt. Så träningen har ju sett lite annorlunda ut nu under sommaren då smärtan som sitter i själva axeln också växt fram.

Kan väl tillägga att jag länge haft problem med kort bröstmuskel på vänster sida från en gammal axelskada som jag dock i våras jobbade en del med och fick resultat, stretching och träning av just skulderbladsmuskulaturen. Det blev dock mindre sådant under sommaren.

Vettefan hur klart och tydligt detta blev, men ni får väl fråga om det är luddigt någonstans helt enkelt.

/Jonas

Vunnis
2012-09-01, 07:20
Partisk som jag är känns det som att en vettig massör borde kunna hjälpa dig, om inte helt, i alla fall rätt duktigt till en början. Obalansen över axelleden, triggerpunkterna i bröstryggen och spänningarna i nacken känns som en bra början att ge sig på. :rolleyes: sen får man börja klura på om det bara.var obalansens fel eller om det är någonting annat du behöver ändra på för att det ska hålla sig borta i framtiden också.

sanoj
2012-09-01, 08:01
Partisk som jag är känns det som att en vettig massör borde kunna hjälpa dig, om inte helt, i alla fall rätt duktigt till en början. Obalansen över axelleden, triggerpunkterna i bröstryggen och spänningarna i nacken känns som en bra början att ge sig på. :rolleyes: sen får man börja klura på om det bara.var obalansens fel eller om det är någonting annat du behöver ändra på för att det ska hålla sig borta i framtiden också.

Har ju själv utbildning i massage och triggerpunktsbehandling men är ju lite svårt att behandla sig själv. Ska låta tjejen massera mig under dagen nu till att börja med.

Myopic
2012-09-01, 08:27
Har haft ganska samma problem och besökte en naprapat och fick diagnosen att mina bröstmuskler var "för korta" (löste problemet med stretching).
Problemet var att bröstmuskulaturen drog fram axlarna vilket i sin tur gjorde att ryggmuskulaturen kring skulderbladen ständigt arbetade med att hålla tillbaka axlarna.
Därför uppstod det smärta mellan skulderblad och ryggrad vilket också med tiden strålade upp i axlar och nacke.

Hoppas det var till någon hjälp :)

sanoj
2012-09-02, 12:51
Har haft ganska samma problem och besökte en naprapat och fick diagnosen att mina bröstmuskler var "för korta" (löste problemet med stretching).
Problemet var att bröstmuskulaturen drog fram axlarna vilket i sin tur gjorde att ryggmuskulaturen kring skulderbladen ständigt arbetade med att hålla tillbaka axlarna.
Därför uppstod det smärta mellan skulderblad och ryggrad vilket också med tiden strålade upp i axlar och nacke.

Hoppas det var till någon hjälp :)

Med tanke på att min vänstra bröstmuskel är riktigt stel och jag ständigt jobbar emot det med att dra bak axeln så låter det ju logiskt. Får testa att hårdstretcha.

Myopic
2012-09-02, 18:31
Gör så, dock kan det viktigaste och avgörande vara att du i din bröst/styrketräning kör djupa flys och går fullt i botten på alla pressövningar! Flys stretchar väl mera än de flesta pressar men i snedbänken känner du verkligen hur din bröstmuskulatur dras ut då du går i botten..