handdator

Visa fullständig version : Hur ofta kan man träna mage?


RykteT
2012-08-31, 21:35
Hejsan Kolo!

Nu är det så att jag har faktiskt sökt men inte hittat några trådar om det här ämnet så jag undrar kort och koncist:

Hur lång tid tar det för magmusklerna att återhämta sig efter ett magpass? Jag vet att för vanliga muskelgrupper (bröst, ben mm.) är det 48-72 timmar om jag inte är helt ute och cyklar men jag är lite osäker på om detta även gäller för magen?

/Ryktet!

Latissimus Dorsi
2012-08-31, 21:37
Exakt lika länge. :)

mattilainen
2012-08-31, 21:38
Du kan träna den varje dag hela tiden om du vill. Frågan är vad du vill få ut av det? Vill du ha maximal muskeltillväxt? Uthållighet? Det är svårt att svara på förutom att magmuskler är som alla andra muskler bara att dom oftast är väldigt tåliga och klarar av mycket arbete.

RykteT
2012-08-31, 21:41
Du kan träna den varje dag hela tiden om du vill. Frågan är vad du vill få ut av det? Vill du ha maximal muskeltillväxt? Uthållighet? Det är svårt att svara på förutom att magmuskler är som alla andra muskler bara att dom oftast är väldigt tåliga och klarar av mycket arbete.

Bra att veta! :) Då skall jag inte utsätta dem för hårdare ansträngning än nån annan del av kroppen.

Ville mest veta detta då jag ofta har tråkigt på mina vilodagar och tänkte jag kunde utnyttja tiden lite extra! :)

Fishtank
2012-08-31, 22:15
Kör situps varje dag om du vill.
Väntar på att Fredrik_S kommer in med sina teorier om magträning.

Rahf
2012-08-31, 22:39
Magen tål mer, men den kommer fortfarande säga stopp efter en viss mängd träning. Säg att man kör fyra pass i veckan, då kan magträning gott vara med på minst två. Se bara till att det är redig träning för magen, inte bara hundratals sit-ups.

blondyz
2012-08-31, 22:47
Magen tåler en del, men blir också utsatt för en del.

Jag skulle inte få för mig att träna magen mer än något annat. Bålen tar mycket stryk i exempelvis marklyft, knäböj osv. och är viktig att vara frisk och färsk i för stabilitet.

simper02
2012-08-31, 23:17
magmuskulaturen aktiveras jätte ofta i vardagen och på gymet, och blir därför van att arbeta hårt. För att få magmusklerna att växa tror jag man bör träna magen hårt och ofta.
att tro att knäböj är tillräckligt tror jag inte alls på. Folk som resonerar så har ofta en hög bf% och kan därför inte se resultat. Därför säger dem att det räcker med knäböj. Men folk som jobbar på en synlig tvättbräda bör träna magen hårt.

Fordon
2012-08-31, 23:39
magmuskulaturen aktiveras jätte ofta i vardagen och på gymet, och blir därför van att arbeta hårt. För att få magmusklerna att växa tror jag man bör träna magen hårt och ofta.
att tro att knäböj är tillräckligt tror jag inte alls på. Folk som resonerar så har ofta en hög bf% och kan därför inte se resultat. Därför säger dem att det räcker med knäböj. Men folk som jobbar på en synlig tvättbräda bör träna magen hårt.

Fast då talar man om bålmuskulaturen och inte den synliga delen av magmuskulaturen. Det är (väl?) inte alltför många som förespråkar böj för att få bra utveckling av rectus abdominis?

simper02
2012-09-01, 08:27
Fast då talar man om bålmuskulaturen och inte den synliga delen av magmuskulaturen. Det är (väl?) inte alltför många som förespråkar böj för att få bra utveckling av rectus abdominis?

jo bara att titta på valfri tråd "hur får jag magmuskler"
ett exempel i stort sätt mer än 50% säger knäböj och basövningar.
http://62.181.218.130/forum/showthread.php?p=4583374