handdator

Visa fullständig version : hjälp blir orolig


fredrik89
2012-08-31, 18:19
Hej!

Jag håller på med en deff och det går riktigt bra tycker jag.
Har på ca 3 veckor lyckats att gå ner 3kg ifrån 95-92kg vikten rasade rätt så fort i början men nu den sista veckan så har det inte hänt något på vågen är detta bra eller ska jag dra in på föda ännumer?

Bör tilläggas är att jag äter enligt tallriksmodellen samt gymmar ca 3-4ggr/vecka och då ger jag verkligen allt på gymmet tills man är i princip helt slut i kroppen.

Sedan har jag endast en fråga till och det är idag när jag slutade träna kännde jag av en otrolig hunger och då råkade jag slänga i mig en liten kebab i pita bröd samt sallad och till det en cola hur mycket har jag då förstört min deff?

Har på hela dagen innan det endast ätit ett mål mat i lagom portion med
1 korv 1dl makaroner och resten utav tallriken med grönsakerna gurka och tomat samt en bannan ca 2 timmar senare exakt när jag skulle börja att gymma.

Mycket tacksam för svar samt så tackar jag på förhand :)

Undrar även hur det är med tuggumi då syftar jag på Extra White är det bra eller dåligt att ta sådana? :)

Lychgate
2012-08-31, 18:31
Går du inte ner i vikt så ligger du inte på kcal underskott.

Din kebab kommer inte förstöra något i längden för deffen. Enda gångerna det "förstör" är om du ska vara i tävlingsform eller liknande på en bestämd tid.

Tuggummi är helt ok.

Captainwide
2012-08-31, 18:33
Läs deffguiden noga och sug upp allt från den. det "bästa" sättet att deffa på riktigt är nog att ha bra koll på sin kost och hur många kalorier man får i sig samt förbrukar på en dag.

hur mycket det du slängde i dig förstörde för dig kan inte sägas då ingen vet hur mycket energi du förbrukar.

kolla på näringsinnehållet på tuggumipaketet och avgör själv om kalorierna får plats i din budget! LYCKA TILL!! :)

tjing
2012-08-31, 18:37
Läs deffguiden säger jag bara. Du har mycket att lära dig.

Lychgate
2012-08-31, 18:38
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881 Deffguiden. Det brukar uppskattas att länka till det man säger åt andra att läsa istället för att svara på någon av frågorna.

fredrik89
2012-08-31, 18:44
Tack för bra svar :)

Stämmer det inte att om man går omkring och är hungrig så ligger man på kcal underskott?
Jag tänker i alla fall så att det är bättre att vara hungrig än helt mätt.

Lychgate
2012-08-31, 18:47
Tack för bra svar :)

Stämmer det inte att om man går omkring och är hungrig så ligger man på kcal underskott?
Jag tänker i alla fall så att det är bättre att vara hungrig än helt mätt.

Beror på. Mättnad kan vara både fylld buk eller att man känner att man ätit tillräckligt. Det är en av anledningarna till att man generellt äter mycket grönsaker för det låga energiinnehållet sett till massa.

Captainwide
2012-08-31, 18:47
nej det behöver inte stämma.
om du tror att skippa maten istället för att äta är att deffa så har du fel det är att svälta sig.

Pretorian
2012-09-01, 08:24
Hunger är inget kvitto på kaloriunderskott. Viktnedgång är kvitto på kaloriunderskott.

Sheogorath
2012-09-01, 10:50
Hunger är inget kvitto på kaloriunderskott. Viktnedgång är kvitto på kaloriunderskott.

(om man inte håller på att tappa vätskevikt eller tarminnehåll)

Pretorian
2012-09-01, 12:25
(om man inte håller på att tappa vätskevikt eller tarminnehåll)

Det var bara det snabba svaret och jag menar på längre sikt också, inte från en dag till en annan.

Albin Eriksson
2012-09-01, 15:45
Man kan inte dra slutsatser från en vägning en vecka till nästa, vätska osv varierar så vänta du en vecka till innan du ändrar något.

btw korv och makaroner, hur äter du under dieten öht?

Sheogorath
2012-09-01, 16:42
Man kan inte dra slutsatser från en vägning en vecka till nästa, vätska osv varierar så vänta du en vecka till innan du ändrar något.

btw korv och makaroner, hur äter du under dieten öht?

Jag som blev så glad att någon verkar ha förstått att det är energiunderskott och styrketräning som ska till och att man inte behöver optionanera. Sen verkar det finnas (stora) luckor i TS' kunskaper, no doubt. Men det är ju inte mer broccoli och kyckling som behövs på det här forumet, precis.

/Sheo, som äter ungefär ett kilo pasta med ketchup och riven ost i veckan under deff.

gratefuldead
2012-09-01, 17:09
/Sheo, som äter ungefär ett kilo pasta med ketchup och riven ost i veckan under deff.

Det där lät lite busigt :)

Sheogorath
2012-09-01, 17:15
Det där lät lite busigt :)

Snabblagat, billigt, gott och ger bra glykogenladdning. Mättnaden är däremot inte den bästa så där får man ju bara gilla läget. :)

Albin Eriksson
2012-09-01, 17:18
Jag som blev så glad att någon verkar ha förstått att det är energiunderskott och styrketräning som ska till och att man inte behöver optionanera. Sen verkar det finnas (stora) luckor i TS' kunskaper, no doubt. Men det är ju inte mer broccoli och kyckling som behövs på det här forumet, precis.

/Sheo, som äter ungefär ett kilo pasta med ketchup och riven ost i veckan under deff.

Jo men det lät lustigt då han först ätit korv och makaroner och sen nojjar ihjäl sig över en liten kebab med pitabröd och sallad.
Det låter ju inte som om det är sådär hundraprocentig koll på läget...

Sheogorath
2012-09-01, 17:28
Jo men det lät lustigt då han först ätit korv och makaroner och sen nojjar ihjäl sig över en liten kebab med pitabröd och sallad.
Det låter ju inte som om det är sådär hundraprocentig koll på läget...

Hehe nej. Vi får se om TS svarar så får vi se hur han tänker kring det där.

fredrik89
2012-09-02, 00:15
Sant har inte så stor koll men nu så har jag i alla fall vägt mig och nu väger jag 90kg i stället för 92kg som jag skrev på första inlägget har även kommit på ett troligt svar till just den anledningen efter jag läst deff guiden.

Tydligen spelar det inte så stor roll vad man äter bara man gör av med mer energi än man stoppar i sig.

Har även kollat hur många kcal/dag jag ska ha och det är 2066kcal.

Jag blev nojig då jag trodde att kebab och sådant var väldigt onyttigt.

gratefuldead
2012-09-02, 00:42
Sant har inte så stor koll men nu så har jag i alla fall vägt mig och nu väger jag 90kg i stället för 92kg som jag skrev på första inlägget har även kommit på ett troligt svar till just den anledningen efter jag läst deff guiden.

Tydligen spelar det inte så stor roll vad man äter bara man gör av med mer energi än man stoppar i sig.

Har även kollat hur många kcal/dag jag ska ha och det är 2066kcal.

Jag blev nojig då jag trodde att kebab och sådant var väldigt onyttigt.

Kebab är ju onyttigt i den mening att det är enormt energirikt i förhållande till vad den mättar. En rejäl kebabrulle blir med lätthet 1000-1500 kcal.

Rahf
2012-09-02, 03:27
Första veckan så släpper man mest vikt i form av vätska, precis som Sheo nämnde. Sen börjar nedgången bli mindre, och mer linjär. Lita dock aldrig på att siffrorna är precisa varje gång du väger dig. Individuella skillnader märks ofta, och ibland tar det t.o.m. stopp ett par dagar.

Deffguiden, definitivt.

Sheogorath
2012-09-02, 08:10
Sant har inte så stor koll men nu så har jag i alla fall vägt mig och nu väger jag 90kg i stället för 92kg som jag skrev på första inlägget har även kommit på ett troligt svar till just den anledningen efter jag läst deff guiden.

Tydligen spelar det inte så stor roll vad man äter bara man gör av med mer energi än man stoppar i sig.

Har även kollat hur många kcal/dag jag ska ha och det är 2066kcal.

Jag blev nojig då jag trodde att kebab och sådant var väldigt onyttigt.

Du har helt rätt i detta. Ät gärna lite mer av maten som är proteinrik (du behöver absolut inte utesluta kolhydratet eller fett för den sakens skull) och att du styrketränar är A och O för att kroppen ska behålla muskelmassa. Om du behåller muskelmassa och ger ner i vikt kommer det vara kroppsfett som försvinner.

fredrik89
2012-09-02, 09:41
Du har helt rätt i detta. Ät gärna lite mer av maten som är proteinrik (du behöver absolut inte utesluta kolhydratet eller fett för den sakens skull) och att du styrketränar är A och O för att kroppen ska behålla muskelmassa. Om du behåller muskelmassa och ger ner i vikt kommer det vara kroppsfett som försvinner.

Det är precis så jag tänker vid maten tar alltså och grundar och har mest utav proteinrik mat så som grönsaker och tar sedan lite kött till det samt lite fullkorns pasta, ris eller potatis.

Samt så gymmar jag 3-4ggr/vecka samt går och cyklar övriga dagar och tid.

Zizou
2012-09-02, 11:21
Det är precis så jag tänker vid maten tar alltså och grundar och har mest utav proteinrik mat så som grönsaker och tar sedan lite kött till det samt lite fullkorns pasta, ris eller potatis.

Samt så gymmar jag 3-4ggr/vecka samt går och cyklar övriga dagar och tid.

Grönsaker är inte proteinrikt. Kött, fisk, ägg, mjölk och ost (mejeriprodukter öht), fågel, fläsk etc är proteinrik mat. Det du ska försöka äta mer av.