handdator

Visa fullständig version : Grafikkortsproblem? Skärmen och dator fryser vid spel.


ceejay
2012-08-31, 15:13
Hej bullen


När jag spelar guild wars 2 nuförtiden så fryser sig skärmen ibland, den kan bli svart eller så blir den grön-randig(andra färger också), det verkar bero på vilken färg jag omger mig med i spelet.
När den blir svart kan det gå över och jag kan fortsätta men när den fryser sig med färg så går det inte, jag kan höra att spelet eller vad som helst är på i bakgrunden men till slut så fryser datorn också. Då måste jag starta om datorn.

Detta händer när jag spelar battlefield 3 också.
Inte när jag spelar starcraft 2 dock.

Starcraft 2 är installerat på en ny ssd-disk medan de andra 2 spelen är installerade på en gammal hårddisk, kan det påverka?
Ibland så hänger sig graffikkortet(står typ att grafikdrivrutinerna slutar funka) när jag ska kolla på youtube så det spär på min tro om att det kan vara grafikkortet.


Någon som vet?

Detta har blivit värre senaste dagarna men ibland kan jag spela länge utan problem.

Menigar
2012-08-31, 15:14
Jag skulle börja med att prova en "clean install" av grafikkortsdrivrutinerna. Anledningen att det inte hänger sig i SC2 tror jag är pga att det inte är lika krävande.

Loke
2012-08-31, 15:16
Ett första steg är nog att rengöra datorn lite, är det mycket damm i kan den bli överhettad.

Men ja, det är antagligen grafikkortet som spökar.

Edit: Ja eller som ovan.

ceejay
2012-08-31, 15:17
temperaturerna är inga problem med, har kollat det. Datorn är relativt nystädad med.

Kortet är ett gigabyte radeon 6970 har jag för mig

King Grub
2012-08-31, 15:18
Svårt att tro att det är något annat än hårdvarufel på grafikkortet med den beskrivningen.

ceejay
2012-08-31, 15:23
Okey, min tanke också.

Jag tror inte att det är pga att spelen är krävande, 6970n klarar det rätt bra utan problem:]

King Grub
2012-08-31, 15:25
Kan du låna ett annat grafikkort och byta i testsyfte kan du snabbt konstatera om det är orsaken.

Skuggvargen
2012-08-31, 15:27
Jag gissar på att det är ett värmeproblem.

King Grub
2012-08-31, 15:30
Men det har han ju redan kollat...

Skuggvargen
2012-08-31, 15:31
ops.. skyller på för lite sömn och knäböj ^^

Ronn
2012-08-31, 15:37
Antingen överhettning, problem med minnet på kortet, eller så klara inte din power supply att ge tillräckligt konstant ström till kortet

Även om du läst av dom temperaturer som kortet rapporterar så är dom inte alltid så mycket att förlita sig på tyvärr, det har jag själv erfarit med grafikkort. Ofta på grund av att det finns komponenter på kortet som blir väldigt varma som inte har någon sensor.

Testa manuellt sätta fläkten till 100% se om det löser problemet, testa även underlocka kortet till lite långsammare klockfrekvenser på både gpu och minne (säg -50mhz) så det drar lite mindre ström och se om det löser det.

Är det minnet som är pajj är det kört, men om det inte är allt för gammalt kan du ju alltid lämna in det för byte/reperation.

ceejay
2012-08-31, 15:50
jag använder inte heller standardfläkten till kortet utan en bättre köpt kylfläkt

och jag tror jag har 800w nätagg


har inget annat grafikkort att testa med

Morty
2012-08-31, 16:04
Antingen överhettning, problem med minnet på kortet, eller så klara inte din power supply att ge tillräckligt konstant ström till kortet

Även om du läst av dom temperaturer som kortet rapporterar så är dom inte alltid så mycket att förlita sig på tyvärr, det har jag själv erfarit med grafikkort. Ofta på grund av att det finns komponenter på kortet som blir väldigt varma som inte har någon sensor.

Testa manuellt sätta fläkten till 100% se om det löser problemet, testa även underlocka kortet till lite långsammare klockfrekvenser på både gpu och minne (säg -50mhz) så det drar lite mindre ström och se om det löser det.

Är det minnet som är pajj är det kört, men om det inte är allt för gammalt kan du ju alltid lämna in det för byte/reperation.

+1, pröva detta. Osannolikt att det kommer att hjälpa, det låter onekligen som hårdvarufel, men ändå värt ett försök.

Jazen
2012-08-31, 16:16
hade exakt samma fel som du beskriver med min gigabyte 580 kort. Det ÄR hårdvarufel. Jag har gjort det ena och det andra utan resultat. Köpte mig nytt grafikkort.

ceejay
2012-08-31, 16:17
borde ju kunna gå på garantin iom att jag köpte det i november :]

Jazen
2012-08-31, 16:18
borde ju kunna gå på garantin iom att jag köpte det i november :]

japp det kan du. Mitt kort klarade av allt som inte hade med Dx11 att göra, t.ex diablo. Så fort jag körde BF3 så hängde det sig, ibland kunde man lira länge, ibland hängde det sig gång på gång

ceejay
2012-08-31, 16:21
precis så är det, nu kunde jag lira i en timme ungefär utan problem innan jag stängde av spelet.
BF3 kunde jag ibland spela 5min, ibland flera timmar.

Aldrig problem med sc2 eller d3

Jazen
2012-08-31, 16:23
precis så är det, nu kunde jag lira i en timme ungefär utan problem innan jag stängde av spelet.
BF3 kunde jag ibland spela 5min, ibland flera timmar.

Aldrig problem med sc2 eller d3

Yes tyder på samma fel som jag hade, bara byta kort

Ronn
2012-08-31, 16:41
borde ju kunna gå på garantin iom att jag köpte det i november :]

Ja då är det inga problem, en bra butik borde ge dig ett helt nytt kort rätt i handen.

Jockefoten
2012-08-31, 16:42
Hej bullen


När jag spelar guild wars 2 nuförtiden så fryser sig skärmen ibland, den kan bli svart eller så blir den grön-randig(andra färger också), det verkar bero på vilken färg jag omger mig med i spelet.
När den blir svart kan det gå över och jag kan fortsätta men när den fryser sig med färg så går det inte, jag kan höra att spelet eller vad som helst är på i bakgrunden men till slut så fryser datorn också. Då måste jag starta om datorn.

Detta händer när jag spelar battlefield 3 också.
Inte när jag spelar starcraft 2 dock.

Starcraft 2 är installerat på en ny ssd-disk medan de andra 2 spelen är installerade på en gammal hårddisk, kan det påverka?
Ibland så hänger sig graffikkortet(står typ att grafikdrivrutinerna slutar funka) när jag ska kolla på youtube så det spär på min tro om att det kan vara grafikkortet.


Någon som vet?

Detta har blivit värre senaste dagarna men ibland kan jag spela länge utan problem.

Jag ser inte problemet? :d

FoolsGold
2012-08-31, 16:50
borde ju kunna gå på garantin iom att jag köpte det i november :]

Yes, jag upplevde liknande problem på min nyinköpta dator som jag köpte från komplett. Ringde deras support som menade att det var hårdvarufel på grafikkortet. Tog ur grafikkortet, sände in till dem och en och halv vecka senare skickade de ett nytt kort till mig. Free of charge.

(Antar att du fattar det men ska du skicka in det så lägg plast(påse) om kortet.)

Tricce
2012-08-31, 17:03
Först skulle jag testa att ........

Funkar inte det så kan du ju alltid ...........

Men viktigast är ändå.. Vad heter du och vilken server lirar du på?

mattilainen
2012-08-31, 17:08
har du stängt av inställningen som handlar om "power management mode" och satt den till maximum performance eller liknande? Jag får bluescreen hela tiden om den är på adept eller vad det andra alternativt är.

Min skärm får ibland rött/rosa/grönt i spel och det händer helt random. Speciellt i cs 1.6, cs:go och i guild wars 2.. Fungerar klockrent vissa dagar och vissa dagar hänger den sig hela tiden. Har ingen aning om vad felet är och jag har testat det mesta. Funderar på om det är hårdvarufel.

ceejay
2012-08-31, 17:45
Jag köpte hos en lokal butik så jag ska åka dit och prata med dom om inte någon av tipsen här kan lösa det

Tricce
Far shiverpeaks och charactern heter meeka gurl