handdator

Visa fullständig version : Armhävningar med EN arm


Holabandola
2012-08-31, 14:35
Jag provade för skoj skull att göra armhävningar med bara en arm, dvs endast en hand i golvet och den andra på ryggen.
Och döm av min förvåning så kunde jag göra flera stycken utan större problem.
Jag kan aldrig erinna att jag kunnat det tidigare!?

Är man stark om man kan göra på en arm?
Eller är det ganska många och vanligt att kunna göra det?

Kan du göra på en arm? Hur många??

http://1.bp.blogspot.com/-JfOKPcL8JEI/UCaFEEiCXeI/AAAAAAAAA04/RSw69nfwgPc/s1600/one-arm-push-ups-bottom.jpg

KalleTeodor
2012-08-31, 14:44
Jag faceplantade när jag försökte....

Linjedomarn
2012-08-31, 15:25
Har alltid kunnat, dock aldrig haft någon riktig vikt att pressa upp. Gör väl kanske en 10-12 stycken på höger och 5 med vänster arm.

Spartansk
2012-08-31, 16:02
Om jag sprider ut benen maximalt och vrider överkroppen så handen hamnar vid midjan klarar jag 30+. Om jag står nästan i vanlig armhävningsställning klarar jag 2-3.

svenbanan
2012-08-31, 17:51
Hur djupt ska man ned? Ska bröst/axel toucha golvet? Ska axlarna vara parallella med golvet eller kan motsatta axeln peka snett upp mot taket?

mattilainen
2012-08-31, 17:54
aldrig förstått varför det ska vara svårare. Det handlar om teknik. Stå brett isär och gå ner. Alltid klarat det och aldrig tyckt det varit speciellt.. Bara för att rocky gjorde det så ska det vara tuffare ;) Tycker dock inte alls det ger någonting då man känner mer i vanliga armhävningar.

Spartansk
2012-08-31, 17:58
aldrig förstått varför det ska vara svårare.

Vadå, varför det skulle vara svårare än tvåarmade? Det säger väl sig självt att det borde? :)

Eddie Vedder
2012-08-31, 20:32
aldrig förstått varför det ska vara svårare. Det handlar om teknik.

Du svarar ju på din egen fundering. ;) Armböj på en arm är inte bara en fråga om att bli dubbelt så tungt. Det är en helt annan övning. Jag är ju svag men jag gör fler på en arm än de flesta och det har jag kunnat sen jag var liten. Det är något med tekniken som jag alltid haft lätt för.

deadich
2012-08-31, 20:36
Mycket teknik. Finns för övrigt 2 st väldigt skiljda tekniker för hur man gör

http://www.beastskills.com/one-arm-pushup/

Andregood
2012-09-01, 08:23
Drog 23 under slutet av sommaren*flex*

Aping
2012-09-01, 10:19
Om jag sprider ut benen maximalt och vrider överkroppen så handen hamnar vid midjan klarar jag 30+. Om jag står nästan i vanlig armhävningsställning klarar jag 2-3.

Mycket teknik. Finns för övrigt 2 st väldigt skiljda tekniker för hur man gör

http://www.beastskills.com/one-arm-pushup/

+1

Jag kan (kunde?) liksom Spartansk göra flera stycken med fötterna brett isär och armbågen ut från kroppen (Rocky-style) men inte en enda med armbågen mot kroppen och fötterna mindre än axelbredd från varandra! :)

Har en (tyvärr obesvarad) tråd (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=187493) angående skaderisker med olika varianter av enhandsarmhävningen här på kolo men efter att jag kollat runt på andra träningsbrädor verkar "arm-in"-varianten vara den som rekommenderas både när det gäller transfer och progression mot andra tyngre kroppsviktövningar samt i skadeförebyggande syfte.

Tyvärr känner jag personligen att "arm-in"-varianten inte får med bröstet på samma sätt (om man är intresserad av ett gymfritt alternativ till bröstträning) och är tveksam till om det är så stor skillnad på skaderisken. Reserverar mig för att det kanske mest är en känsla jag fått beroende på att jag är för svag för att kunna utföra den kontrollerat!

För att få cred av kroppsvikts-/gymnastikfolket är det tveklöst "arm-in" som gäller och att hålla höft och axlar parallella mot golvet (dvs inte luta snett ö h t som Rocky gör). :thumbup:

Holabandola: Vilken variant kör du och hur stor skillnad i reps är det för dig på de olika varianterna?

simper02
2012-09-01, 11:24
aldrig förstått varför det ska vara svårare. .

Jag förstår inte vad du inte förstår.

pwnyou
2012-09-01, 13:30
Jag har dålig balans och långa armar, så jag tycker det är skittungt :(

Sniggel
2012-09-01, 14:04
Jag har dålig teknik för det och problem med handleden så jag måste göra armhävningar på knogarna. Då blir det svårare för mig att stöda upp min tyngdpunkt

ps. jag har malaria också! :D

Sniggel
2012-09-01, 14:15
Btw, coola tatueringar du har Holabandola!

Aping
2012-09-01, 14:25
Btw, coola tatueringar du har Holabandola!
Holabandola (http://www.youtube.com/watch?v=0xLdTFHiDiQ&list=UURFHN6P57B4MqntXD_iIPhQ&index=8&feature=plcp) ;)

mattilainen
2012-09-01, 14:39
Vadå, varför det skulle vara svårare än tvåarmade? Det säger väl sig självt att det borde? :)

Du svarar ju på din egen fundering. ;) Armböj på en arm är inte bara en fråga om att bli dubbelt så tungt. Det är en helt annan övning. Jag är ju svag men jag gör fler på en arm än de flesta och det har jag kunnat sen jag var liten. Det är något med tekniken som jag alltid haft lätt för.

Jag förstår inte vad du inte förstår.

Som sagt. Det är inte svårare än vanliga armhävningar? Det är tyngre, ja, men inte svårare? Det är teknik i båda övningarna och kan man tekniken är det lika lätt att göra en armhävning med en arm som det är att göra en vanlig med båda armarna.

Så nu kanske ni förstår vad jag inte förstår? Att det inte är svårare helt enkelt, utan det är bara tyngre? Tekniken är som sagt nyckeln till det hela..

Jonithan
2012-09-01, 14:44
Som sagt. Det är inte svårare än vanliga armhävningar? Det är tyngre, ja, men inte svårare? Det är teknik i båda övningarna och kan man tekniken är det lika lätt att göra en armhävning med en arm som det är att göra en vanlig med båda armarna.

Så nu kanske ni förstår vad jag inte förstår? Att det inte är svårare helt enkelt, utan det är bara tyngre? Tekniken är som sagt nyckeln till det hela..

Det är ju däremot en komplexare teknik som innehåller fler faktorer som kan gå snett vilket genererar att övningen blir "svårare".

simper02
2012-09-01, 15:02
Som sagt. Det är inte svårare än vanliga armhävningar? Det är tyngre, ja, men inte svårare? Det är teknik i båda övningarna och kan man tekniken är det lika lätt att göra en armhävning med en arm som det är att göra en vanlig med båda armarna.

Så nu kanske ni förstår vad jag inte förstår? Att det inte är svårare helt enkelt, utan det är bara tyngre? Tekniken är som sagt nyckeln till det hela..

du säger att det är tyngre men sen säger du att det är lika lätt :Virro

om jag förstår vad du vill komma fram till. så kan du alltså göra lika många vanliga armhävningar som med en arm. vilket jag inte tror på.
antingen har ett antal indianer hoppat av din kanot eller så kan du inte förklara vad du inte förstå, jag förstår iallfall fortfarande inte vad du inte förstår

Eddie Vedder
2012-09-01, 15:06
Som sagt. Det är inte svårare än vanliga armhävningar? Det är tyngre, ja, men inte svårare? Det är teknik i båda övningarna och kan man tekniken är det lika lätt att göra en armhävning med en arm som det är att göra en vanlig med båda armarna.

Så nu kanske ni förstår vad jag inte förstår? Att det inte är svårare helt enkelt, utan det är bara tyngre? Tekniken är som sagt nyckeln till det hela..

Jag säger ju att det inte bara är en fråga om att vara tyngre. Det är svårare. Är det bara hälften så tungt att köra knäböj med ett ben i luften och är enhjuling bara hälften så svårt att lära sig som att cykla på en vanlig cykel? Det är helt olika saker. Du kan ju testa nu direkt; Gör så många armhävningar du kan. Om din hypotes stämmer kan du göra hälften (+/- några reps beroende på arm).

Spartansk
2012-09-01, 15:25
Jag säger ju att det inte bara är en fråga om att vara tyngre. Det är svårare. Är det bara hälften så tungt att köra knäböj med ett ben i luften och är enhjuling bara hälften så svårt att lära sig som att cykla på en vanlig cykel? Det är helt olika saker. Du kan ju testa nu direkt; Gör så många armhävningar du kan. Om din hypotes stämmer kan du göra hälften (+/- några reps beroende på arm).

Nej, om hans hypotes stämmer så kan han göra exakt lika många armhävningar med en arm som med bägge armarna.

Om en övning är tyngre än en annan så måste den väl för tusan räknas som svårare?

"Nä, men att välta en bil är lättare än att frivända 50 kg. Visst, bilvältningen är tyngre, men kräver mycket mindre teknik."

Sniggel
2012-09-01, 15:25
Holabandola (http://www.youtube.com/watch?v=0xLdTFHiDiQ&list=UURFHN6P57B4MqntXD_iIPhQ&index=8&feature=plcp) ;)

Jäklar. Holabandola är grym! :hbang:

Sniggel
2012-09-01, 15:28
Som sagt. Det är inte svårare än vanliga armhävningar? Det är tyngre, ja, men inte svårare? Det är teknik i båda övningarna och kan man tekniken är det lika lätt att göra en armhävning med en arm som det är att göra en vanlig med båda armarna.

Så nu kanske ni förstår vad jag inte förstår? Att det inte är svårare helt enkelt, utan det är bara tyngre? Tekniken är som sagt nyckeln till det hela..

Jämför stående press och enarmshantelpress. Att stabilisera ett objekt (egen kropp eller annat) med en arm är självklart mer avancerat än att göra det med två.

Eddie Vedder
2012-09-01, 15:41
Nej, om hans hypotes stämmer så kan han göra exakt lika många armhävningar med en arm som med bägge armarna.

Fast han erkänner ju att det är tyngre. Men i övrigt samma sak. Och det stämmer inte. Balansakten gör det så mycket svårare än vad enbart viktskillnad kan förklara.

Holabandola
2012-09-01, 19:14
Hehe, nä det är inte jag på bilden.

men jag gör som killen och tränar bara med min egen kroppsvikt numera.
Ledsnat på gymmet, fick ingen funktionell kropp av att köra 6-10reps, varje muskelgrupp en gång i veckan. Blev stor och stark, men...icke funktionell.
Tröttnade i musklerna på en gång bara. Fick ju pump av att bära upp matkassarna för trappen.
Musklerna tog i som om det var maxvikt och failträning när jag lyfte minsta lilla sak :-)

Så nu kör jag gärna 50-100 reps med min kroppsvikt, Alla typer av träning med kroppsvikt är intressant. Det är en funktionell kropp jag vill ha, och att kunna hantera min egen vikt är det mest funktionella anser jag.
Enarms pushup är inget jag ägnar mig åt dock, för det känns som skaderisken är stor.

Jag kör brett isär med bena för balansen, men armarna normalt.

BelowAverage
2012-09-01, 19:23
Tror jag klarar ett tiotal fulingar dvs breda ben och utåtriktad armbåge.
Förmodligen inga med bakåtriktad armbåge, ska testa och återkomma.
Vilket fall är det en bra (nästan för bra) övning för att lära sig spänna bålen. När jag gör den första reppen kan det knaka till i ett antal kotor i ryggen, spänner magen för dåligt.