handdator

Visa fullständig version : "Bulkdiet" på vilodagar


Zer4
2012-08-31, 13:47
Tja! Håller på med min första seriösa bulkning nu och proppar i mig näringsrikt käk på vardagar (ligger på cirka 3000kcal per dag) när jag tränar. Men hur gör jag under helgen? Jag vill ju inte bli fet pga bulken, men det kanske är smällar man får ta? Hur ser eran "bulkdiet" ut under vilodagar? :)

tjing
2012-08-31, 14:05
Om bulk verkligen är målet och fettinlagring är lite sekundärt för tillfället hade jag legat på mindre kolhydrater (inte extremt lite) och mer fett på vilodagar och ätit på, t o m ett litet överskott. Proteinintag högt som vanligt.

En ny intressant studie ger vid handen att överätning (!) av lågkolhydrat/högfett-kost aktiverar AMPK (samma nutrient-sensor som t ex konditionsträning aktiverar) och motverkar således potentiellt viktuppgång, samt ökar fettförbränning genom olika mekanismer . Nu är det ju inte optimalt för muskelbygge eftersom AMPK inhiberar mTOR men det är en idé att prova.

D v s ligg på ett litet överskott vilodagar med mindre kolhydrater och mer fett. Alternativt kring balans om du vill safea. Bryr du dig inte så mycket eller skiter i vad jag skrev ovan, ligg på ett överskott som vanligt även på vilodagar. Det kommer bara att hjälpa din prestation på gymmet, med resultatet av att du lagrar in lite mer fett. Men det är ju liksom lite av premissen för bulk.

Zer4
2012-09-04, 21:19
Tackar! :) Kör faktiskt på att äta så mycket protein som möjligt och genom det få i mig carbs + fat :)