handdator

Visa fullständig version : Carb-back loading


Bjern
2012-08-31, 09:51
Tråden där vi diskuterar fördelar/nackdelar med CBL, och ger eventuellt tips på måltider osv.

http://carbbackloading.com/

Vad: En approach på kosthållning John Kiefer utvecklat. Påminnner om PF iochmed att det mesta av intaget av kalorier baseras efter träning, och man äter mindre innan.

Hur: Träna vid 4-6 på kvällen, ät inga kolhydrater under dagen, tryck i dig massa hög glykemiska kolhydrater någon timme efter träning.

Varför: Man får magiskt mer muskler och förlorar samtidigt massa fett, såklart

Egna erfarenheter:
Jag har själv kört denna approachen på dietande under några veckor nu, upplever faktiskt mer fettförlust än vanligt. Tycker även själv att jag lagt på mig muskelmassa på senare tid, men om det kommer ifrån att jag tappat mindre muskelmassa under denna diet eller om jag faktiskt gått upp i muskler under tiden jag legat på underskott låter jag vara obesvarad. Och ja, jag håller koll på mitt totala intag av kalorier.

Jag trivs mycket bra med CBL, håller mig mätt under dagen och kan äta en större måltid efter jag tränat.

IronBug
2012-08-31, 10:18
Jag är ingen HC CBLare, men har kört CBL "på känn" i kanske en månad nu. Upplever att jag är mer utvilad på morgonen, vaknar oftast ett par timmar innan alarmet är satt och har svårt att somna om då jag är pigg (men så somnar jag givetvis om och vaknar skittrött). Tycker även jag återhämtar mig bättre och kan träna 5-6 dagar i rad utan bli övertränad, hänger säkerligen ihop med bättre sömn. Håller mig på en stabil vikt men tycker mig se mer konturer, ffa på benen.

tjing
2012-08-31, 10:46
Haha, sådär har jag käkat i åratal. Visste inte tidigare att det fanns ett namn för det ;)

Tydligen får man kalla sina upplägg för vad som helst nuförtiden; i praktiken är det ju en oerhört simpel manipulation av kosten. En stor fördel (som också delas med PF beroende på ätfönster) är ju att man håller sig pigg och alert under dagen utan kolhydrater.

Och jag misstänker att det är potentiellt mer anabolt än PF, eftersom fasta i sig inhiberar muskelbyggande signalmekanismer (mTOR etc). Det är anabolt att äta och äter man protein och fett under dagen äter man likväl som om man skulle ätit kolhydrater.

Jag äter på det här sättet för att hålla nere fettinlagring och det fungerar såklart i den här kontexten (lågt insulin = fettförbränning). Faktum är att "carb-backloading" är väldigt likt fasta eftersom framförallt frånvaro av glukos medför samma metabola adaptioner som egentlig fasta.

Fastans effekter utan att fasta per se? Intressant fråga.

Bjern
2012-08-31, 10:48
Jag är ingen HC CBLare, men har kört CBL "på känn" i kanske en månad nu. Upplever att jag är mer utvilad på morgonen, vaknar oftast ett par timmar innan alarmet är satt och har svårt att somna om då jag är pigg (men så somnar jag givetvis om och vaknar skittrött). Tycker även jag återhämtar mig bättre och kan träna 5-6 dagar i rad utan bli övertränad, hänger säkerligen ihop med bättre sömn. Håller mig på en stabil vikt men tycker mig se mer konturer, ffa på benen.

Haha, sådär har jag käkat i åratal. Visste inte tidigare att det fanns ett namn för det ;)

Tydligen får man kalla sina upplägg för vad som helst nuförtiden; i praktiken är det ju en oerhört simpel manipulation av kosten.

Och jag misstänker att det är potentiellt mer anabolt än PF, eftersom fasta i sig inhiberar muskelbyggande signalmekanismer (mTOR etc).

Intressant!

Ja, jag tror det visar sig bättre om det är bra eller ej när man bulkar, hur snabbt man lägger på sig massa och hur stor del av massan som är fri muskelmassa.

tjing
2012-08-31, 10:53
Ja, jag tror det visar sig bättre om det är bra eller ej när man bulkar, hur snabbt man lägger på sig massa och hur stor del av massan som är fri muskelmassa.

Jepp.

Misstänker att det upplägget slår PF när det kommer till bulk. Men samtidigt beror det ju på fastans längd. Jag tror inte nödvändigtvis 12-16 h fasta gör så mycket varken från eller till för hälsa eller resultat på gymmet, mer än insulinkänsligheten ökar en aning (bra), att man tränar fastande (mycket bra) och att man äter mat efter träning (bra).

tjing
2012-08-31, 10:59
Faktum är att jag håller på och skriver en artikel om saken och kan ju passa på och länka en artikel här av intresse. Frånvaron av kolhydrater i kosten "härmar" alltså de metabola förändringar som fasta medför och frågan är om man kan uppnå samma effekt utan kolhydrater som med egentlig fasta.

Med andra ord: Att äta protein och fett under dagen är i metabol mening i mångt och mycket att fasta.

Carbohydrate restriction regulates the adaptive response to fasting.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1590373?dopt=Abstract

mikaelj
2012-08-31, 11:14
Protein i kosten under fastan fungerar väl ungefär som kolhydrater, dock. Särskilt snabbt protein.

Bjern
2012-08-31, 11:36
Protein i kosten under fastan fungerar väl ungefär som kolhydrater, dock. Särskilt snabbt protein.

Du motverkar detta genom att alltid äta fett, koffein och fibrer tillsammans med protein, enligt hans teori.

mikaelj
2012-08-31, 11:37
Du motverkar detta genom att alltid äta fett, koffein och fibrer tillsammans med protein, enligt hans teori.

Varför motverkar du inte det då på samma sätt om du äter kolhydrater ihop med fett och fibrer?

Fredriiik
2012-08-31, 12:23
Faktum är att jag håller på och skriver en artikel om saken och kan ju passa på och länka en artikel här av intresse. Frånvaron av kolhydrater i kosten "härmar" alltså de metabola förändringar som fasta medför och frågan är om man kan uppnå samma effekt utan kolhydrater som med egentlig fasta.

Med andra ord: Att äta protein och fett under dagen är i metabol mening i mångt och mycket att fasta.

Carbohydrate restriction regulates the adaptive response to fasting.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1590373?dopt=Abstract

Fasta betyder väll att man inte äter någonting?
Du ställer dig frågande först till att det ger samma svar, och i nästa mening påstår du att det är så? :P

Du äter alltså mycket fett under dagen som inlagras till fett vid överskott, men är rädd för att kolhydrater ska bilda fett om du äter för mycket....
Går icke ihop i mina ögon alls.

raddum
2012-08-31, 12:48
Tycker detta låter jävligt vettigt. Käkar ni i princip 0 carbs under dagen eller hur noga är ni ? Och jag, som förmiddagstränande, kan jag smälla i mig alla carbs till lunch och fortfarande så fördelarna ?

Beelz
2012-08-31, 13:38
Vem fan köper denna skiten för 89$?

tjing
2012-08-31, 14:09
Fasta betyder väll att man inte äter någonting?
Du ställer dig frågande först till att det ger samma svar, och i nästa mening påstår du att det är så? :P

Du äter alltså mycket fett under dagen som inlagras till fett vid överskott, men är rädd för att kolhydrater ska bilda fett om du äter för mycket....
Går icke ihop i mina ögon alls.

Läste du något av det jag skrev? I så fall har du missuppfattat allt.

rolf
2012-08-31, 18:41
Jag har använt mig av CBL sedan jag tävlade i juni, så 2½ månad ungefär. Jag älskar det - oavsett om det är mer opti™ eller inte jämfört med PF eller något annat. Jag tycker det är en bra kompromiss mellan optinojande med näringstajming hit och dit, och en avslappnad "jag vill ha hamburgare"-attityd. Det blir bra med väldigt lite ansträngning. Passar mig utmärkt. Alla sociala situationer blir så mycket smidigare, vilket är det avgörande för mig. Jag vill optimera kosten så mycket jag kan till en viss gräns, men samtidigt kunna släppa på det och bara äta det jag känner för ibland. Lösningen? CBL.

Jag följde PF i två-tre år innan, och jag inbillar mig att CBL passar bättre för att lägga på sig muskler. Jag har ju inte testat CBL på diet, men jag tror nästan jag hade föredragit PF för det syftet.

Dessutom käkar jag ägg och bacon nästan varje dag till frukost. Bara det är ju rätt awesome.

Sniggel
2012-08-31, 23:49
Ja förutom då att bacon innehåller nitrit och bör undvikas av den anledningen :p
Men annars är det helt klart awesome, om man inte äter det så ofta.

Bjern
2012-09-01, 08:40
Tycker detta låter jävligt vettigt. Käkar ni i princip 0 carbs under dagen eller hur noga är ni ? Och jag, som förmiddagstränande, kan jag smälla i mig alla carbs till lunch och fortfarande så fördelarna ?

Kiefer har satt en gräns på 30 ''usable carbs'' under dagen, dvs alla kolhydrater inkl. polyoler, fibrer räknas dock inte. Jag har inte vidare stor koll på hur mycket kolisar jag får i mig, utan käkar bara fett- och proteinkällor som inte innehåller onödiga tillsatser. Typ kyckling, nötter, keso, kvarg osv. Fibrer får jag ifrån blomkål, broccoli, grönsallad, gurka osv.

Kiefer skriver att träna på förmiddagen är det sämsta altenativet om man går efter CBL, man får ingen av fördelarna som träna fastande eller senare på kvällen.

Vem fan köper denna skiten för 89$?

Bra fråga :)

tjing
2012-09-01, 09:14
Poängen är att man vill träna senare på dagen, helst eftermiddag/kväll eftersom kortisolnivåerna är lägre då och insulinkänsligheten är akut sämre i BÅDE muskler och fettvävnad. Dricker man då dessutom kaffe innan träning blir den ännu sämre då koffein orsakar insulinresistens.

Men, träningen i sig ökar insulinkänsligheten kraftigt i muskulatur och den förblir sämre i fettvävnad. You do the math med fördelarna av att äta carbs efter träning. Allt går i teorin till musklerna och inget till fettceller.

Kiefer säger ju bara självklarheter kan jag tycka. Och det är inte hans idéer från början.

IronBug
2012-09-01, 09:35
Ja förutom då att bacon innehåller nitrit och bör undvikas av den anledningen :p
Men annars är det helt klart awesome, om man inte äter det så ofta.

Är varje dag för ofta? Det är bacon ffs. <3

FredO
2012-09-01, 10:43
Kul att se att detta diskuteras!

Käkar själv enligt ett liknande upplägg. Det känns otroligt lätt att göra till en "livsstil" mer än ett dietupplägg som håller ett tag och sen blir jobbigt. Min variant är dock inte Kiefers utan en norsk liknande diet - "Biorhytm-dieten (http://myrevolution.no/s/biorytme-dietten)" av Borge Fagerli. Fånigt namn men upplägget känns bra.

Pompere
2012-09-01, 11:17
Vart finns det mer info om CBL förutom hemsidan i första posten?
Ingen större lust att pröjsa summan för boken..

Ristretto
2012-09-01, 11:28
Det finns rätt många intervjuer med Kiefer på youtube och andra ställen.

rolf
2012-09-01, 11:42
Vart finns det mer info om CBL förutom hemsidan i första posten?
Ingen större lust att pröjsa summan för boken..

Dangerously hardcore. (www.dangerouslyhardcore.com)

Bjern
2012-09-01, 12:21
Ni som är ute efter ytterligare info kan pma mig.

Sniggel
2012-09-01, 13:13
Är varje dag för ofta? Det är bacon ffs. <3

I know :/

Fanns väl en annan metod att konservera det som inte krävde nitrit. Har dock aldrig sett sådan bacon i butikerna.

Bjern
2012-09-04, 14:28
Bumpar med ett tips på hur man kan göra sin AM-regulator shake (http://www.byggarebjorn.com/2012/09/proteinpimpad-latte-am-regulator-shake.html)

Idefi
2012-09-04, 15:02
Hur skulle ett sådant upplägg fungera för mig?

Stiger upp 05.45, far och tränar 06.00 (intar EAA innan). Kommer hem kring 8 och äter kring 9.

Hur stor bör måltiden vara efter träningen, samt vad kan den innehålla? (minst 50% av dagsintag? vanlig mat som kyckling, ris, pasta, havregryn etc?) Eller helt enkelt äta vad tusan jag vill, som glass, godis etc? :D

Sen brukar jag äta vid 12 och halv 5-5 på eftermiddagen. Ska dessa innehålla minimalt med kolhydrater, mer protein och fett?

Är vid bulk förövrigt :) Skulle vara kul att testa detta.

IronBug
2012-09-04, 16:42
Hur:Träna vid 4-6 på kvällen, ät inga kolhydrater under dagen, tryck i dig massa hög glykemiska kolhydrater någon timme efter träning.

Läs ovan.

Idefi
2012-09-04, 17:37
Läs ovan.

Det var precis därför jag skrev frågan. Då jag inte har möjlighet att träna 4-6. Därav undrade jag hur det skulle fungera för mig som i princip måste träna på morgonen. Om man kan använda sig av konceptet CBL ändå på något sätt.

Bjern
2012-09-04, 18:47
Tjena Bjern! Efter din post angående CBL blev jag direkt sugen på att gå efter samma upplägg i min nuvarande deff. Hur pass stor del av dagens matintag sägs det vara rimligt att lägga efter träningen, och pratar Kiefer någonting om det spelar någon roll att splitta upp måltider timmarna efter träning?
Tack på förhand, och lycka till med ditt dietande!

Ang. matintaget efter träning så ska större delen av det totala intaget intas efter träning, här gäller det ju ungefär samma princip som i PF/LG. Frekvensen spelar ingen roll. :)


Hej bjern, en liten fråga om CBL;

Hur skulle ett sådant upplägg fungera för mig?

Stiger upp 05.45, far och tränar 06.00 (intar EAA innan). Kommer hem kring 8 och äter kring 9.

Hur stor bör måltiden vara efter träningen, samt vad kan den innehålla? (minst 50% av dagsintag? vanlig mat som kyckling, ris, pasta, havregryn etc?) Eller helt enkelt äta vad tusan jag vill, som glass, godis, pannkakor etc? Med protein till såklart.

Sen brukar jag äta vid 12 och halv 5-5 på eftermiddagen. Ska dessa innehålla minimalt med kolhydrater, mer protein och fett?

Är vid bulk förövrigt Skulle vara kul att testa detta.

Du kanske skulle kunna beskriva en typisk dag för dig?

Vid morgonträning så ska man enligt Kiefer träna fastande, och inte inta mer kolhydrater än 30-40g direkt post-wo. Kolhydraterna äter man senare på kvällen.

Ja, detta kommer ifrån Vad har du ätit idag(deffmode)-tråden!


09:00: 12g vassle, 2msk kokosmjölk, kaffe

11:00: 12g vassle, 2 msk kokosmjölk, kaffe

13:00: 200g broccoli, 200g kyckling, 125g keso, 10g jordnötssmör, 5g omega-3

17:30: 10g EAA

18:30: 15g blandprotein, 5g leucin, 10g EAA, 50g godis

19:00: 200g nötfärsbiffar, 1st probite-fx, 200g potatis

21:30: 250g kvarg

Lycka till och fråga i denna tråd i fortsättningen, säkert fler än ni som har liknande frågor :)

Idefi
2012-09-04, 19:28
Alright, tusen tack för svaret. Det "motsäger" ju allt man kört hittills, att inta mest kolhydrater efter träningen :D Känns skumt att göra som han säger, men man får väl ge det ett försök? :)

Så kanske t.ex;

EAA innan träning.
Träning till 08.00; 30g vassle + 40g malto/annan kolhydrat direkt efter.
09.00: Omelette på 3 ägg med eventuella tillbehör.
12.00: 150g nötfärs + 200g wokmix + lite ketchup.
17.00: 30g kasein + 40g havregryn. (eventuellt lite mer havregryn här? ganska långt efter träning)
20-21: 300g kyckling + 435g pasta/ris + ketchup

Skulle det vara godkänt enligt CBL?

Bör bli kring 3000 kcal totalt, där nästan 67% äts på kvällen.

~400g kolhydrater och 45g fett. Resten protein. Kanske fettet bör höjas lite?

Bjern
2012-09-04, 19:40
Alright, tusen tack för svaret. Det "motsäger" ju allt man kört hittills, att inta mest kolhydrater efter träningen :D Känns skumt att göra som han säger, men man får väl ge det ett försök? :)

Så kanske t.ex;

EAA innan träning.
Träning till 08.00; 30g vassle + 40g malto/annan kolhydrat direkt efter.
09.00: Omelette på 3 ägg med eventuella tillbehör.
12.00: 150g nötfärs + 200g wokmix + lite ketchup.
17.00: 30g kasein + 40g havregryn. (eventuellt lite mer havregryn här? ganska långt efter träning)
20-21: 300g kyckling + 435g pasta/ris + ketchup

Skulle det vara godkänt enligt CBL?

Bör bli kring 3000 kcal totalt, där nästan 67% äts på kvällen.

~400g kolhydrater och 45g fett. Resten protein. Kanske fettet bör höjas lite?

Kolla PM :)

Fredrik_S
2012-09-04, 23:13
Alright, tusen tack för svaret. Det "motsäger" ju allt man kört hittills, att inta mest kolhydrater efter träningen :D Känns skumt att göra som han säger, men man får väl ge det ett försök? :)

Så kanske t.ex;

EAA innan träning.
Träning till 08.00; 30g vassle + 40g malto/annan kolhydrat direkt efter.
09.00: Omelette på 3 ägg med eventuella tillbehör.
12.00: 150g nötfärs + 200g wokmix + lite ketchup.
17.00: 30g kasein + 40g havregryn. (eventuellt lite mer havregryn här? ganska långt efter träning)
20-21: 300g kyckling + 435g pasta/ris + ketchup

Skulle det vara godkänt enligt CBL?

Bör bli kring 3000 kcal totalt, där nästan 67% äts på kvällen.

~400g kolhydrater och 45g fett. Resten protein. Kanske fettet bör höjas lite?

Om denna kosthållning kommer få dig att må bäst under dagen sova bra och prestera hårdast under din träning så är det en bra kosthållning för dig... kommer den inte det så spelar det ingen roll hur magiskt opti den är. den ger fler nackdelar än fördelar om den bidrar till sämre prestation eller välmående än en annan kosthållning....

Sniggel
2012-09-04, 23:51
Om denna kosthållning kommer få dig att må bäst under dagen sova bra och prestera hårdast under din träning så är det en bra kosthållning för dig... kommer den inte det så spelar det ingen roll hur magiskt opti den är. den ger fler nackdelar än fördelar om den bidrar till sämre prestation eller välmående än en annan kosthållning....

+1000

Att "följa en metod" för att den har ett teoretiskt resonemang bakom sig även om man presterar sämre är att missa helheten.
Så som redrik säger så är det vad som får dig att prestera bäst som i slutändan är bäst för dig. Även om det skulle visa sig gå emot CBL helt och hållet.
Så testa det gärna om du vill, men lita på att du själv kan avgöra ifall det är bättre eller inte. När du testat det ett tag.

vicarious
2012-09-05, 06:49
Om denna kosthållning kommer få dig att må bäst under dagen sova bra och prestera hårdast under din träning så är det en bra kosthållning för dig... kommer den inte det så spelar det ingen roll hur magiskt opti den är. den ger fler nackdelar än fördelar om den bidrar till sämre prestation eller välmående än en annan kosthållning....

Well put sir!

Onigiri
2012-09-05, 08:39
Får man äta lite ägg på morgonen med en proteindrink, träna runt 11 och slänga i sig det jättestora kolhydratladdade måltiden runt 13 och göra något liknande frukostmål till kvällen dvs 3-4g carbs morgon och kväll och resterande 100-200 ca 13-14. Eller händer det något trolleri i kroppen mellan 16-18 om man tränar då som ger mig supersjuka gains? Jobbar nämligen kväll/dag 2-3 dagar om vartannat varje vecka så det går inte att få någon vettig struktur på det hela.

Sorry att jag drygar mig men sånt här tycker jag känns mycket hittepå eller marginella skillnader, samtidigt som det självklart är intressant när många talar väl för det.

Bjern
2012-09-05, 08:43
Sorry att jag drygar mig men sånt här tycker jag känns mycket hittepå eller marginella skillnader, samtidigt som det självklart är intressant när många talar väl för det.

Argumentera gärna emot CBL om du har något vettigt att säga, men det var ju endast ett inlägg för att förlöjliga tidigare inlägg.

Silencer
2012-09-05, 08:47
Låter som Börge Fagerlis biorytm diet. Brukar köra lite så på diet. Ska man upp i vikt är det ju helt omöjligt att få i sig alla kalorier om man uteslutar kolhydrater före 7 på kvällen.

Bjern
2012-09-05, 08:48
Låter som Börge Fagerlis biorytm diet. Brukar köra lite så på diet. Ska man upp i vikt är det ju helt omöjligt att få i sig alla kalorier om man uteslutar kolhydrater före 7 på kvällen.

Det är den utmaningen jag ser fram emot som mest *popcorn*

Kollar man f.ö på hur jag äter på en dag, så äter jag troligen på tok för mycket protein och för lite kolisar.

tjing
2012-09-05, 09:26
Många kost-"metoder", är ju lite hittepå och förstoringar av tänkta effekter. Det är ju bara att kolla runt

Kischen
2012-09-05, 10:44
Jag äter endast protein och fett på vilodagar med ett svagt underskott/balans för att på träningsdagar, efter träningen, äta endast kolhydrater och protein. Blir väl runt 4000 kcal då med protein runt 240 gram.

Väldigt nöjd även om det är en variant.

Kör för övrigt en del r-ala under kolhydratsmaten.

Bjern
2012-09-05, 10:50
Jag äter endast protein och fett på vilodagar med ett svagt underskott/balans för att på träningsdagar, efter träningen, äta endast kolhydrater och protein. Blir väl runt 4000 kcal då med protein runt 240 gram.

Väldigt nöjd även om det är en variant.

Kör för övrigt en del r-ala under kolhydratsmaten.

Så körde jag också, dock så har jag nyligen börjat med HIIT på vilodagar så jag kör kolisar efter det också.

Aha, i vilket syfte? :)

Kischen
2012-09-05, 11:05
Så körde jag också, dock så har jag nyligen börjat med HIIT på vilodagar så jag kör kolisar efter det också.

Aha, i vilket syfte? :)

Syftet är att lagra in så mycket glukos i muskulaturen som möjligt. Read up! *hug*

Commando1980
2012-09-05, 11:13
Voodoo.

Fishtank
2012-09-05, 11:17
Låter som Börge Fagerlis biorytm diet. Brukar köra lite så på diet. Ska man upp i vikt är det ju helt omöjligt att få i sig alla kalorier om man uteslutar kolhydrater före 7 på kvällen.

I disagree.
Inte svårt att trycka ett ton kolhydrater på kvällen. :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Kischen
2012-09-05, 11:21
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=37158

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159557

z_bumbi
2012-09-05, 11:22
Syftet är att lagra in så mycket glukos i muskulaturen som möjligt. Read up! *hug*

För att fortsätta på samma tema så hur mycket glykogen kan du lagra och hur mycket tömmer du musklerna på ett pass?

Kischen
2012-09-05, 11:27
För att fortsätta på samma tema så hur mycket glykogen kan du lagra och hur mycket tömmer du musklerna på ett pass?

Troligtvis töms de inte nämnvärt mellan passen nej, men då jag betalar <50 spänn i månaden för mitt r-ala finner jag det värt det.

Sitter du på mer info annars?

Commando1980
2012-09-05, 11:39
Troligtvis töms de inte nämnvärt mellan passen nej, men då jag betalar <50 spänn i månaden för mitt r-ala finner jag det värt det.

Sitter du på mer info annars?

Är du överviktig?

Kischen
2012-09-05, 11:41
Är du överviktig?

Nej. Har du något med substans att tillföra?

Commando1980
2012-09-05, 11:44
Nej. Har du något med substans att tillföra?

I så fall ser jag ingen mening med att ta r-ala.

Kischen
2012-09-05, 11:46
I så fall ser jag ingen mening med att ta r-ala.

Utveckla det djupare tack. Jag förutsätter att du kan eftersom du dragit en slutsats.

Ristretto
2012-09-06, 10:30
Vad brukar ni köra för blandning i efter-tränings-shaken?

Bjern
2012-09-06, 11:23
Vad brukar ni köra för blandning i efter-tränings-shaken?

15g blandprotein, 5g leucin och 10g EAA + 50g godis(40g kolisar) :)

vicarious
2012-09-06, 11:29
15g blandprotein, 5g leucin och 10g EAA + 50g godis(40g kolisar) :)

Varför både blandprotein, leucin och EAA? Känns lite onödigt med trippelt upp.

Ristretto
2012-09-06, 11:30
Varför både blandprotein, leucin och EAA? Känns lite onödigt med trippelt upp.

Det är rekommendationer från Kiefer.

vicarious
2012-09-06, 11:31
Det är rekommendationer från Kiefer.

Kiefer who?

http://www.celebpronto.com/wp-content/uploads/2010/06/Kiefer.jpg


:D

Bjern
2012-09-06, 11:32
Varför både blandprotein, leucin och EAA? Känns lite onödigt med trippelt upp.

Har allting hemma, han rekommenderar det och det är inte vidare äckligt. Varför inte? :)

200mg koffein och 5g kreatin i post-wo shakern också

Ristretto
2012-09-06, 11:32
Kiefer who?

http://www.celebpronto.com/wp-content/uploads/2010/06/Kiefer.jpg


:D

Come at me, brah!

http://www.dangerouslyhardcore.com/wp-content/uploads/2009/05/coolguysdontlookatexplosions.jpg

vicarious
2012-09-06, 11:59
John Kiefer heter han alltså. Oavsett om det nu är herr Kiefer som rekommenderar det upplägget, och oavsett hur buff han är så ser jag fortfarande inte poängen med att ta så mycket vid samma tillfälle, kaka på kaka. Jag får väl ta och läsa och se om jag hittar någon motivation till detta. Eller sitter ni inne med någon?

RassK
2012-09-06, 12:03
Det som gör detta effektivt som både diet och leangainmetod är att man spelar till människans naturliga instinkt att dela upp saker i svart och vitt.
Före träning: endast protein och fett.
Efter träning: endast protein och kolhydrat.
Lätt som en plätt.

Oavsett om den spelar på homeostas så har fett/kolhydratsuppdelningen en annan väldigt viktigt effekt i diet-sammanhang: mättnad. Man bli mättare över dagen om man inleder med en protein, kostfiber och fettrik måltid och förskjuter kolhydratsintaget till där det har som mest fördelar (post-wo).

Det baserar sig mer på psykologiska mekanismer än fysiologiska. Den fysiologiska biten av en "optimal" diet är den enkla, den psykologiska är den svåra. Populära dietupplägg som "Periodisk fasta" (en regel: ät inte före xx.xx) och "LCHF" (en regel: ät inga kolhydrater) fungerar enl. samma principer.

imo.

rolf
2012-09-06, 12:41
Det som gör detta effektivt som både diet och leangainmetod är att man spelar till människans naturliga instinkt att dela upp saker i svart och vitt.
Före träning: endast protein och fett.
Efter träning: endast protein och kolhydrat.
Lätt som en plätt.

Oavsett om den spelar på homeostas så har fett/kolhydratsuppdelningen en annan väldigt viktigt effekt i diet-sammanhang: mättnad. Man bli mättare över dagen om man inleder med en protein, kostfiber och fettrik måltid och förskjuter kolhydratsintaget till där det har som mest fördelar (post-wo).

Det baserar sig mer på psykologiska mekanismer än fysiologiska. Den fysiologiska biten av en "optimal" diet är den enkla, den psykologiska är den svåra. Populära dietupplägg som "Periodisk fasta" (en regel: ät inte före xx.xx) och "LCHF" (en regel: ät inga kolhydrater) fungerar enl. samma principer.

imo.

http://i.imgur.com/Mlpfb.gif

Ristretto
2012-09-07, 08:42
Det som gör detta effektivt som både diet och leangainmetod är att man spelar till människans naturliga instinkt att dela upp saker i svart och vitt.
Före träning: endast protein och fett.
Efter träning: endast protein och kolhydrat.
Lätt som en plätt.

Oavsett om den spelar på homeostas så har fett/kolhydratsuppdelningen en annan väldigt viktigt effekt i diet-sammanhang: mättnad. Man bli mättare över dagen om man inleder med en protein, kostfiber och fettrik måltid och förskjuter kolhydratsintaget till där det har som mest fördelar (post-wo).

Det baserar sig mer på psykologiska mekanismer än fysiologiska. Den fysiologiska biten av en "optimal" diet är den enkla, den psykologiska är den svåra. Populära dietupplägg som "Periodisk fasta" (en regel: ät inte före xx.xx) och "LCHF" (en regel: ät inga kolhydrater) fungerar enl. samma principer.

imo.

Det ligger väl mycket i detta, men Kiefer tycker inte att man behöver begränsa fettintaget efter träning.



Hur ser det ut annars med påståendet att insulinresistensen som inträder senare på dagen kan utnyttjas genom att man inte lagrar in kolhydrat som fett, samtidigt som styrketräningen gör att musklerna fortfarande kan transportera in glukos i muskelcellerna?

Bjern
2012-09-08, 10:50
Twinmuscleworkout snackar CBL (http://www.youtube.com/watch?v=9Y_PfDZEWkg&feature=g-high-u)

Slutsats; Funkar det för dig, good for you!

Zizou
2012-09-10, 16:25
Hur är mättnaden/hungern under dagen för er som kör detta?
Funderar på stort allvar att pröva mig på det här, är less på att vara hungrig redan 1 timma efter en stor frukost och less på att bli avbruten 15 gånger medans jag äter min middag på jobbet... (skulle vara smidigt att bara slänga i sig en kaseinshake med lite psylliumfrön och kokosmjölk alt. grädde kanske)

Kör man någon viss max-mängd kalorier innan träningen? Funderar på att ligga kring 6-800 kalorier innan träning, protein & fett samt då lite fiber i form av psylliumfrön och kanske lite haricot verts.

Bjern
2012-09-11, 07:25
Hur är mättnaden/hungern under dagen för er som kör detta?
Funderar på stort allvar att pröva mig på det här, är less på att vara hungrig redan 1 timma efter en stor frukost och less på att bli avbruten 15 gånger medans jag äter min middag på jobbet... (skulle vara smidigt att bara slänga i sig en kaseinshake med lite psylliumfrön och kokosmjölk alt. grädde kanske)

Kör man någon viss max-mängd kalorier innan träningen? Funderar på att ligga kring 6-800 kalorier innan träning, protein & fett samt då lite fiber i form av psylliumfrön och kanske lite haricot verts.

Hungrig känner jag mig aldrig, tar en kopp svart kaffe direkt på morgonen, fastar ca 2timmar till, tar AM-regulator shaken, låter det gå 2-3h innan jag sätter i mig lunch som består av fett/protein/fiber.

Jag äter runt 7-800 kalorier innan lunch, och sedan ca 1500kcal efteråt. Kör grönsaker och broccoli istället, mättar bra mycket bättre imo.

Kamp
2012-09-11, 08:57
"These carbs should be trash, as I like to say, by which I mean
donuts, pizza, French fries, pecan pie and my personal favorite,
cherry turnovers with a healthy amount of icing. People think I’m
being facetious. I’m not. I have good reason to recommend such
stuff, as I always do."

Känns ju fel att äta sådant man är räknas som dåliga kolhydrater men ska man pröva något skall man ju göra det fullt ut. Så ni som håller på med detta hur ser era postworkout kolhydratskällor ut?

Ristretto
2012-09-11, 09:17
Känns ju fel att äta sådant man är räknas som dåliga kolhydrater men ska man pröva något skall man ju göra det fullt ut. Så ni som håller på med detta hur ser era postworkout kolhydratskällor ut?

Jag har börjat köra ännu hårdare på att äta snabba kolhydrater och inga fibrer efter träningen och käkar oftast 300-350g basmatiris och ca 250g ketchup.

Bjern
2012-09-11, 09:49
"These carbs should be trash, as I like to say, by which I mean
donuts, pizza, French fries, pecan pie and my personal favorite,
cherry turnovers with a healthy amount of icing. People think I’m
being facetious. I’m not. I have good reason to recommend such
stuff, as I always do."

Känns ju fel att äta sådant man är räknas som dåliga kolhydrater men ska man pröva något skall man ju göra det fullt ut. Så ni som håller på med detta hur ser era postworkout kolhydratskällor ut?

Risgryn, proteinbars, godis (glukosbaserat), ris, havregryn, potatis, vit pasta, hårt bröd osv

Stjarnan
2012-09-11, 11:45
Basmatiris, puffat ris, sötpotatis, malto

Kamp
2012-09-11, 12:58
Ah men då är jag med på noterna!:)

joelduva
2012-09-11, 13:10
Flingor, såna där riktigt goda "onyttiga" flingor. I mängder. :)

Fishtank
2012-09-11, 13:28
Yes flingor och mjölk är opti.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

REDaction
2012-09-11, 16:25
Nya kolo-flugan: Äta så "onyttigt" som möjligt efter träning :)

Kamp
2012-09-11, 16:49
Hur gör ni med fettet? Alla postworkout måltider han ger exempel på är ju jävligt fettrika?

tjing
2012-09-11, 16:52
Nu har jag inte läst boken men är tanken att fettet lagras in som triglycerider i musklerna?

Annars förstår jag inte poängen med att rekommendera att äta fett efter träning.

Anton Fräs
2012-09-11, 17:20
Känns verkligen som att den här kan bli den nya "flugan". Jisses alltså.

Bjern
2012-09-11, 19:53
Annars förstår jag inte poängen med att rekommendera att äta fett efter träning.

Du kan inte ha läst riktigt, han rekommenderar raka motsatsen. Fett före, så lite fett och massa kolhydrater är bäst efteråt.

Ristretto
2012-09-11, 19:56
Känns verkligen som att den här kan bli den nya "flugan". Jisses alltså.

Vad är det för "jisses" med det?

tjing
2012-09-12, 10:45
Du kan inte ha läst riktigt, han rekommenderar raka motsatsen. Fett före, så lite fett och massa kolhydrater är bäst efteråt.

Men folk säger ju annat i tråden, menar jag.

Zizou
2012-09-12, 10:57
Men folk säger ju annat i tråden, menar jag.

Tränar man på morgonen så rekommenderar han max 30g kolhydrater direkt efter träningen i shaken t.ex.
Sedan äter du fett+protein+fibrer till lunch/middag, och sedan protein+kolhydrater på kvällen.

tjing
2012-09-12, 11:06
Jo, jag vet vad carb-back loading är men förvirringen blev stor när jag läste nedanstående.

Ristretto skrev ju att "Kiefer tycker inte att man bör begränsa fettintaget efter träning"?

Ristretto
2012-09-12, 15:55
Don’t worry about the fat: post-training, the insulin response does
not stop the after-burn effect of resistance training—the body
continues burning fat for up to 36 hours3.

Angående att äta strips från Wendy's.

WHITEFOLKS
2012-09-12, 16:36
Kroppen använder fett som bränsle oavsett så vad ska det där betyda?

"After-burn effect" är inte många kcal heller.

tjing
2012-09-12, 17:06
Angående att äta strips från Wendy's.

Mmjo det stämmer iofs men EPOC blir ju ändå inte jättestort i praktiken. Inte stort nog att matcha signifikanta mängder fett i eftertränings-målet. Vill man bränna kroppsfett vore det ju smartare att i så fall hålla post-WO målet väldigt fettsnålt då kroppen fortsätter att förbränna framförallt fett via EPOC.

Ristretto
2012-09-12, 17:09
Mmjo det stämmer iofs men EPOC blir ju ändå inte jättestort i praktiken. Inte stort nog att matcha signifikanta mängder fett i eftertränings-målet. Vill man bränna kroppsfett vore det ju smartare att i så fall hålla post-WO målet väldigt fettsnålt då kroppen fortsätter att förbränna framförallt fett via EPOC.

Så tänker jag också.

Jag la bara upp citatet för ifall någon ville veta vart jag fick informationen ifrån.

Chaokoh
2012-09-14, 22:22
Ja det låter ju som en drömdiet! Att man håller sig mätt på lchf-kost är självklart enligt mig så det passar ju bra på dagen. Att mycket snabba kolisar och snask är gott på kvällen gör ju inte saken sämre heller.

Stjarnan
2012-09-15, 05:44
Ja det låter ju som en drömdiet! Att man håller sig mätt på lchf-kost är självklart enligt mig så det passar ju bra på dagen. Att mycket snabba kolisar och snask är gott på kvällen gör ju inte saken sämre heller.

Som med alla andra dieter så passar det såklart inte alla. Vissa presterar kasst utan kolhydrater medans andra presterar bäst fastande osv.

Felet de flesta gör är att de går efter vad andra trivs med och tycker om. Viktigaste är att det funkar för en själv och att det inte på något sätt blir ett hinder.
Utvärdera och testa om det funkar för just Dig!

Doggeh
2012-09-27, 15:01
Har tyvärr inte råd att köpa boken just nu men här kommer mitt matschema, som verkligen inte är opti (tror jag)... Ge gärna tips på förbättringar om ni är snäll :)

07.45 400mg koffein
9-30-10.30 1.5 skopa whey-80 med tillsatt kreatin & psylliumfröskal
11-12.30 Skollunch med endast grönsaker & någon proteinkälla
~15.00 1.5 skopa whey-80 med tillsatt kreatin & psylliumfröskal på vilodagar annars EAA & koffein som Pre-WO och EAA/Whey-80 med 3 bananer/havregryn som Post-WO.
~17.30 Middag, här kommer största delen av kolhydraterna in.
~22.00 Kvällsmål, möjligtvis kvarg, mjölk & müsli.

EDIT: Glömde skriva att jag helst vill "body-recompa" dvs. stanna vid ungefär samma vikt. Kanske mer effektivt att deffa och sedan bulka? >Plz respond.

Fitforfun
2012-09-27, 15:07
Såhär har jag ätit i flera års tid utan att tänka på de, kul att de finns ett namn på de :)

IronBug
2012-10-05, 17:23
Någon poäng med att äta carbs långt in på kvällen/natten eller kan man slå i sig allt i ett mål á PF efter träning?

tjing
2012-10-05, 17:50
Att äta på natten är kopplat till sämre hälsa.

IronBug
2012-10-05, 18:08
Att äta på natten är kopplat till sämre hälsa.

Tack för den informationen, men det var inte riktigt vad jag frågade.

tjing
2012-10-05, 18:12
Tack för den informationen, men det var inte riktigt vad jag frågade.

Jag tror inte carb-backloading super 5000 rekommenderas nattetid heller.

IronBug
2012-10-05, 18:55
Jag tror inte carb-backloading super 5000 rekommenderas nattetid heller.

AronP, som kört CBL, käkar carbs fram till kring midnatt om jag inte minns fel. Jag menar inte att man ska gå upp på natten för att äta, utan min fråga är om man, eller snarare Kiefer (för de som läst hela e-boken), rekommenderar att man äter carbs fram till innan läggdags, eller om det "går bra" att man trycker i sig allt direkt efter träning, dvs i mitt fall 4-5h innan man lägger sig.

Sverker
2012-10-05, 19:23
Jag tog bort några poster. Håller er till ämnet i tråden.

RassK
2012-10-06, 08:43
Någon poäng med att äta carbs långt in på kvällen/natten eller kan man slå i sig allt i ett mål á PF efter träning?

Ja, om du tränar på kvällen. Om du tränar på morgonen så äter du fortfarande alla kolhydrater i ett mål senare på kvällen.

AronP, som kört CBL, käkar carbs fram till kring midnatt om jag inte minns fel. Jag menar inte att man ska gå upp på natten för att äta, utan min fråga är om man, eller snarare Kiefer (för de som läst hela e-boken), rekommenderar att man äter carbs fram till innan läggdags, eller om det "går bra" att man trycker i sig allt direkt efter träning, dvs i mitt fall 4-5h innan man lägger sig.

Enligt Kiefer's modell är själva syftet att äta kolhydraterna när den systematiska insulinkänsligheten är som sämst. Det är såklart en fråga om individualitet och omständigheter men oftast inträffar detta kvällstid. Om "4-5h innan läggdags" ligger efter 18 så.

nicotin
2012-10-06, 09:53
dum fråga kanske men att man matar i sig kollisar efter träningen har jag fattat men hur ser matschemat ut off days ?

när äter man kollisarna då el stryker man dom helt ?

RassK
2012-10-06, 10:06
dum fråga kanske men att man matar i sig kollisar efter träningen har jag fattat men hur ser matschemat ut off days ?

när äter man kollisarna då el stryker man dom helt ?

Low-carb eller exakt samma modell som på träningsdagar. Det beror på omständigheterna: tränar du tidigt på dagen efter? ät mycket kolhydrater kvällen innan. är du fet? lowcarba.

IronBug
2012-10-06, 10:58
Ja, om du tränar på kvällen. Om du tränar på morgonen så äter du fortfarande alla kolhydrater i ett mål senare på kvällen.



Enligt Kiefer's modell är själva syftet att äta kolhydraterna när den systematiska insulinkänsligheten är som sämst. Det är såklart en fråga om individualitet och omständigheter men oftast inträffar detta kvällstid. Om "4-5h innan läggdags" ligger efter 18 så.

Tack för svar. Jag har någorlunda koll på modellen och jag kanske är otydlig i min fråga, men jag orkar inte utveckla mig mer nu. Tack igen.

tjing
2012-10-06, 11:13
Menar du huruvida det spelar någon roll om du trycket kolhydraterna på ett bräde eller sprider ut intaget, för fettinlagring?

I så fall är det nog egalt i alla fall efter träning. Det kan diffa på några gram fettinlagring i praktiken, jämfört med att sprida ut intaget.

IronBug
2012-10-06, 11:21
Menar du huruvida det spelar någon roll om du trycket kolhydraterna på ett bräde eller sprider ut intaget, för fettinlagring?

I så fall är det nog egalt i alla fall efter träning. Det kan diffa på några gram fettinlagring i praktiken, jämfört med att sprida ut intaget.

Tack.

samot
2012-10-19, 14:42
Är det någon som har en länk till boken?

miaz
2012-11-06, 11:07
uppar den här lite med en fråga
begriper inte riktigt hur man ska ligga energimässigt.
är det över eller underskott som gäller?
eller balans?

Fishtank
2012-11-06, 11:11
Beror självklart på om du ska bulka, deffa eller ligga på balans.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Morty
2012-11-06, 11:50
Har tyvärr inte råd att köpa boken just nu men här kommer mitt matschema, som verkligen inte är opti (tror jag)... Ge gärna tips på förbättringar om ni är snäll :)

07.45 400mg koffein
9-30-10.30 1.5 skopa whey-80 med tillsatt kreatin & psylliumfröskal
11-12.30 Skollunch med endast grönsaker & någon proteinkälla
~15.00 1.5 skopa whey-80 med tillsatt kreatin & psylliumfröskal på vilodagar annars EAA & koffein som Pre-WO och EAA/Whey-80 med 3 bananer/havregryn som Post-WO.
~17.30 Middag, här kommer största delen av kolhydraterna in.
~22.00 Kvällsmål, möjligtvis kvarg, mjölk & müsli.

EDIT: Glömde skriva att jag helst vill "body-recompa" dvs. stanna vid ungefär samma vikt. Kanske mer effektivt att deffa och sedan bulka? >Plz respond.

Jag tror absolut att du kan åstakomma en strong recomp av detta, om du samtidigt har ett träningssystem som använder sig av planerad systematiskt överbelastning. Typ precis såhär åt jag under 3 månader i våras när jag dietade (detta var dock med planerat underskott) samtidigt som jag tränade enligt 5/3/1, hade precis avslutat 2 månader på SL5x5 och blivit lite stark efter några månaders slappande. Gainade muskler, tappade en hel del fett. Blev rekordshredded. Ska ta det rekordet nu :devil:

Kvällsmålet var dock alltid kasein. Med mjölk/sojamjölk.

miaz
2012-11-06, 11:54
Beror självklart på om du ska bulka, deffa eller ligga på balans.
allt jag är intresserad av är att bli starkare (och självklart tappa vikt)
och kollar man då på mark bell tex, som gått ner sjukt mycke och samtidigt blivit starkare.
ligger man då på + eller -?
styrkan tala ju för +, men viktförlusten tala för -.
nu gick han visserligen efter carbnite, men lär ju vara samma princip.

Ristretto
2012-11-06, 13:17
allt jag är intresserad av är att bli starkare (och självklart tappa vikt)
och kollar man då på mark bell tex, som gått ner sjukt mycke och samtidigt blivit starkare.
ligger man då på + eller -?
styrkan tala ju för +, men viktförlusten tala för -.
nu gick han visserligen efter carbnite, men lär ju vara samma princip.

Går man ner i vikt så ligger man per definition på energiunderskott.

miaz
2012-11-06, 13:19
Går man ner i vikt så ligger man per definition på energiunderskott.
jo.
med motsatsen när det gäller styrkeökning.
eller har jag fel?

Ristretto
2012-11-06, 13:22
jo.
med motsatsen när det gäller styrkeökning.
eller har jag fel?

Viktökning är inget krav för att bli starkare.

miaz
2012-11-06, 13:28
Viktökning är inget krav för att bli starkare.
men nu gällde inte min fundering riktigt viktuppgång heller, utan hurvida man ska ligga på + eller - för att bygga styrka med carbbackloading.
och eftersom systemet verkar bränna både fett och bygga muskler på samma gång,
så är jag smått förvirrad hurivda man ska ligga + eller -.

(och självklart tappa vikt)
nu sa jag visserligen tappa vikt, detta är såklart fel, utan borde skrivit tappa fett

WHITEFOLKS
2012-11-06, 14:17
Går man ner i vikt så ligger man per definition på energiunderskott.

Det beror på vad viktnedgången består av så nej man ligger inte per definition på energiunderskott.

Ristretto
2012-11-06, 14:35
Det beror på vad viktnedgången består av så nej man ligger inte per definition på energiunderskott.

Hur skulle man kunna gå ner i vikt utan att ligga på negativ energibalans? Vi pratar alltså inte om vätska eller tarm- och maginnehåll nu.

WHITEFOLKS
2012-11-06, 14:39
Tappa muskler och lägga på dig fett t.ex.

Ristretto
2012-11-06, 14:51
Tappa muskler och lägga på dig fett t.ex.

Ja, iofs. Om man skiter i att träna och bara äter lösgodis borde det vara möjligt.

Ökar man i styrka är det dock inte särskilt troligt att det är vad som händer.

WHITEFOLKS
2012-11-06, 15:38
Nej om man ökar i styrka är det nog inte särskilt troligt men det jag påpekade var att viktnedgång inte per definition innebar kaloriunderskott.

tjing
2012-11-06, 15:44
Jag tror dock att man kan tappa i fettvikt och ligga på överskott ändå.

Jag tror att folk ibland fastnar i modellen om att se kcal-in och ut över ett dygn och inser inte att det är en smidig mätperiod att använda sig av och inte så verkligheten ser ut i praktisk mening, där det istället är konstant fettförbränning-fettinlagring och muskeluppbyggnad-muskelnedbrytning som gäller.

I teorin går det utmärkt att tappa i fettvikt på ett överskott (främst då kolhydrater och protein).

Ponera att man springer fastande eller endast på protein och fett och fyller på med kolhydrater och protein resten av dagen efter passet. You do the math. En klart positiv förändring av kroppskompositionen är nog att vänta inom en snar framtid, även på ett överskott.

Ristretto
2012-11-06, 15:45
Jag tror dock att man kan tappa i fettvikt och ligga på överskott ändå. Discuss

Ja, fettvikt tror jag också att man kan tappa, om man lyckas optimera allting.

tjing
2012-11-06, 15:51
Ja och då kommer vi in på ytterligare en aspekt av viktnedgång, vilket är att viktnedgång per se är ointressant och att lägga fokus på fel sak; fettvikt och muskler är vad som är intressant. Och således borde målet alltid att vara att minska i fettvikt och öka i muskelvikt under en given mätperiod.

Så hela vikt-paradigmet är lite felformulerat kan jag känna.

miaz
2012-11-06, 16:00
Ja och då kommer vi in på ytterligare en aspekt av viktnedgång, vilket är att viktnedgång per se är ointressant och att lägga fokus på fel sak;
precis.
jag liksom alla andra på planeten är intresserad av att tappa fett och bygga mukkle.
och nu ska man ju med detta heliga program kunna göra just detta.
frågan kvarstår dock.
gör man det med hjälp av överskott eller underskott?
jag lägger min röst på överskott. men nån som läst boken måst ju veta.

Fishtank
2012-11-06, 16:03
Vet du miaz.
Du kan väl läsa boken själv?
Jag skulle dock säga att underskott kommer du tappa fett på snabbast.
Min böj och bänk har då inte tappat någon styrka på sen jag började med det här på underskott, ådrigare har jag dock blivit med mer definition även om vikten inte gått neråt mycket.

miaz
2012-11-06, 16:09
Vet du Fistfhank
Det hade jag väl gjort om jag haft den?

Ristretto
2012-11-06, 16:12
precis.
jag liksom alla andra på planeten är intresserad av att tappa fett och bygga mukkle.
och nu ska man ju med detta heliga program kunna göra just detta.
frågan kvarstår dock.
gör man det med hjälp av överskott eller underskott?
jag lägger min röst på överskott. men nån som läst boken måst ju veta.

Även om det förmodligen går så är nog vägen dit ganska individuell, vilket Kiefer även påpekar i boken.

tjing
2012-11-06, 16:12
precis.
jag liksom alla andra på planeten är intresserad av att tappa fett och bygga mukkle.
och nu ska man ju med detta heliga program kunna göra just detta.
frågan kvarstår dock.
gör man det med hjälp av överskott eller underskott?
jag lägger min röst på överskott. men nån som läst boken måst ju veta.

Läs den om du är intresserad. Jag är inte det så jag har inte läst den, men däremot läst en del av hans artiklar vilka är trevliga.

Balans/lätt överskott om man ser på det långsiktigt och bakladdar carrbs. Ett underskott ger ju självklart en snabbare viktnedgång dock om det är målet, men det är ju givet.

Vill man helt enkelt bygga en massa muskler äter man mer kolhydrater efter behag efter träningspassen, uppdelade på fler måltider för allmän hälsa och troligtvis positiva effekter på muskelnedbrytning.

miaz
2012-11-06, 16:14
tackar för infon.
ska såklart läsana.

Fishtank
2012-11-06, 16:21
Vet du Fistfhank
Det hade jag väl gjort om jag haft den?

Var inte för att vara otrevlig.
Kolla din inbox.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

BTC
2012-11-12, 21:18
Ni som kör C B-L, är ni strikta med 10-dagars starten med minimalt kolhydratsintag (som inte kommer från fibrer)?

Jag kör utan den delen, kör snarare bulkbetonat än underskott. Vad kan skillnaden tänkas vara?

Ristretto
2012-11-12, 21:27
Ni som kör C B-L, är ni strikta med 10-dagars starten med minimalt kolhydratsintag (som inte kommer från fibrer)?

Jag kör utan den delen, kör snarare bulkbetonat än underskott. Vad kan skillnaden tänkas vara?

Nej, jag sket i det. Men, jag struntade i det mesta han skrev i boken och plockade bara det som jag ansåg kunde göra mitt dåvarande upplägg bättre.

Fishtank
2012-11-12, 21:43
Nej, jag sket i det. Men, jag struntade i det mesta han skrev i boken och plockade bara det som jag ansåg kunde göra mitt dåvarande upplägg bättre.

This.
Det enda jag egentligen förändrade var att jag började trycka mer kolhydrater direkt efter träningen.

Faktiskt gjort lite snabbare framsteg än vanligt inbillar jag mig.

Kamp
2012-11-12, 21:59
Fishtank och Ristretto, hur körde ni innan som skiljer sig från hans pre training upplägg?

Fishtank
2012-11-12, 22:35
Nja egentligen körde jag väl ganska likt CBL innan.
Kanske käkade lite carbs innan träning ibland men har oftast kört allt krubb efter träning senaste månaderna.
Det stora jag förändrat är väl att jag fokuserat mer på mycket carbs och dragit ner på fettet lite efter träningen.
Antar jag är någon hybrid av leangains och CBL just nu.

Ristretto
2012-11-12, 22:43
Fishtank och Ristretto, hur körde ni innan som skiljer sig från hans pre training upplägg?

Nollat kolhydraterna helt före träning, vilket jag gjorde för det mesta innan också, men nu gör jag det mer aktivt. Kör mer MCT-fett på vilodagarna för att få snabbare energi vid lunch. Sedan är det väl mest att jag utesluter fibrer i efter-träningsmåltiden.

Västkustarn
2012-12-10, 19:12
bump

miaz
2012-12-11, 06:28
bumpen tackar jag för, så slipper jag.
har glott på lite keifer videos på tuben, samt "läst" boken.

i vilket fall så äreså att jag tränar bara två dar i veckan,
ons och fre/lör/sön. oftast ons och lör.

och som jag förstått det så är kolhydraterna enbart till för passet dagen efter.
och inte till för dagens återhämtning. utan för det krävs eg enbart insulinet.
detta skulle alltså innebära att jag skulle äta som en gris på tis-kväll,
och en av tor/fre/lör-kväll.

hur gör ni?

här är video
yaj5ICd9Nt8&feature

mikaelj
2012-12-11, 07:50
En stor del av poängen är att du kan få i dig energi i musklerna utan att kroppen behöver använda insulin, om du äter kolhydrater precis intill träning. Där träning innebär muskelkontraktioner.

Och använder du inte musklerna förbrukas inte energin. Därför låter det mest rimligt att äta kolhydraterna direkt efter träningen.

miaz
2012-12-18, 11:06
en till fråga då.
om jag då carbbackladdar dagen innan träning, samt träningsdagen,
hur gör man då med maten på de dagar man inte gör det?
dvs, kapar man bara kolhydraterna, och låter protein/fett vara som tidigare,
eller höjer man protein/fett intaget för att komma upp lite i kalorier?

Fishtank
2012-12-18, 11:23
Står i boken.
Kort sagt käka som vanligt på vilodagar.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

miaz
2013-03-18, 10:54
tänkte kolla en grej med er som kör CBL, hittar inte något ang. det på
varken internet eller i boken.
hur är det att köra CBL på ett underskott? av vad jag hajjat så bör man ligga
på antingen plus, eller jämt.
?

jag kör nu iallfall på underskott, och det enda jag hittar på internet ang. det,
är att nån säger att kiefer säger att man inte bör/behöver.
men hittar inget direkt från honom.

har ännu inte stött på några problem. men har visserligen inte kört det så länge.

nitz
2013-03-18, 11:10
tänkte kolla en grej med er som kör CBL, hittar inte något ang. det på
varken internet eller i boken.
hur är det att köra CBL på ett underskott? av vad jag hajjat så bör man ligga
på antingen plus, eller jämt.
?

jag kör nu iallfall på underskott, och det enda jag hittar på internet ang. det,
är att nån säger att kiefer säger att man inte bör/behöver.
men hittar inget direkt från honom.

har ännu inte stött på några problem. men har visserligen inte kört det så länge.
Jag tycker du kan köra det på underskott.

miaz
2013-03-18, 11:27
Jag tycker du kan köra det på underskott.
jag tebbar och ser.
skiter det sig får jag väl bara börja käka lite mer snarra.

Sparven från Minsk
2013-04-17, 15:45
Så detta upplägg är mer för leaingain syfte och inte dietsyfte?

Någon som kan beskriva hur en träningsdag och vilodag ser ut med CLB upplägg?

miaz
2013-04-18, 13:38
Någon som kan beskriva hur en träningsdag och vilodag ser ut med CLB upplägg?

såhär ser det ut för mig i dagsläget, och det är en form av deff.
tänkte försöka gå ner ca 5kg enligt SA, och sedan påbörja DB, (förklaring längre ner)
vilket kommer innebära ca dubbelt så mycke kolhydrater


träningsdag
06:00 kaffe med vispgrädde
09:00 frukost, ägg och ost
12:00 lunch, kycklingfärs och grönsaker utan kolhydrater
15:00 före träning, koffeinpiller, 10g mct, 10g vassle
17:00 efter träning, 8g EAA, 3g leucin, 20+g malto
18:30 ca200g vit ris, eller annan simpel kolhydrat + proteinkälla
20:00 samma sak som ovan.
ligger på ca 2x protein, 1x fett, 4x kolhydrat på träningsdagar.

off-dag
vaknar, kaffe med vispgrädde.
skippar ofta frukost på off-dag, men dricker isåfall en shake på 10g mct och 10g vassle en timma efter vaknande eller så.
lunch och middag är i princip samma sak, protein och fett, ofta i form av kycklingfärs och kokosmjölk. broccoli och spenat.
brukar försöka ligga på 2x+ protein, och 1.5x+ fett på off-dag.

jag tränar 3pass i veckan, och det blir därför 2off-dagar i rad,
då brukar jag andra off-dagen käka ca 100g kolhydrater,
för passet dagen efter.

såhär brukar det gå till för många, om man kör efter "Strength accumilation/SA",
kör man däremot "Density bulking/DB" tror jag många käkar kolhydrater (backloadar) varje dag.

Knatcharn
2013-04-19, 12:26
Så detta upplägg är mer för leaingain syfte och inte dietsyfte?


Det funkar väl precis likadant vid diet (fettförlust) fast med en mindre mängd kalorier, eller vad menar du?

Ristretto
2013-04-19, 12:43
såhär ser det ut för mig i dagsläget, och det är en form av deff.
tänkte försöka gå ner ca 5kg enligt SA, och sedan påbörja DB, (förklaring längre ner)
vilket kommer innebära ca dubbelt så mycke kolhydrater


träningsdag
06:00 kaffe med vispgrädde
09:00 frukost, ägg och ost
12:00 lunch, kycklingfärs och grönsaker utan kolhydrater
15:00 före träning, koffeinpiller, 10g mct, 10g vassle
17:00 efter träning, 8g EAA, 3g leucin, 20+g malto
18:30 ca200g vit ris, eller annan simpel kolhydrat + proteinkälla
20:00 samma sak som ovan.
ligger på ca 2x protein, 1x fett, 4x kolhydrat på träningsdagar.

off-dag
vaknar, kaffe med vispgrädde.
skippar ofta frukost på off-dag, men dricker isåfall en shake på 10g mct och 10g vassle en timma efter vaknande eller så.
lunch och middag är i princip samma sak, protein och fett, ofta i form av kycklingfärs och kokosmjölk. broccoli och spenat.
brukar försöka ligga på 2x+ protein, och 1.5x+ fett på off-dag.

jag tränar 3pass i veckan, och det blir därför 2off-dagar i rad,
då brukar jag andra off-dagen käka ca 100g kolhydrater,
för passet dagen efter.

såhär brukar det gå till för många, om man kör efter "Strength accumilation/SA",
kör man däremot "Density bulking/DB" tror jag många käkar kolhydrater (backloadar) varje dag.

Vad har du för MCT-fett? Kokosolja?

Skickat från min Ockelbo 600 via Tapatalk 5

AronP
2013-04-19, 12:48
tänkte kolla en grej med er som kör CBL, hittar inte något ang. det på
varken internet eller i boken.
hur är det att köra CBL på ett underskott? av vad jag hajjat så bör man ligga
på antingen plus, eller jämt.
?

jag kör nu iallfall på underskott, och det enda jag hittar på internet ang. det,
är att nån säger att kiefer säger att man inte bör/behöver.
men hittar inget direkt från honom.

har ännu inte stött på några problem. men har visserligen inte kört det så länge.

Har du en relativ stor energibudget och kan äta massa kolhydrater så tror jag på det. Jag låg för lågt sist jag körde det och blev väldigt sänkt under dagarna.

miaz
2013-04-19, 12:54
Vad har du för MCT-fett? Kokosolja?
o-limp MCT olja kör jag på. går på cirka hundrigen.
annars kan man köpa extra virgin coconut oil på välsorterade butiker,
annars hälsokostställen.

+va? har kolozzeum börja censurera andra märken?

Har du en relativ stor energibudget och kan äta massa kolhydrater så tror jag på det. Jag låg för lågt sist jag körde det och blev väldigt sänkt under dagarna.
ligger just nu på rätt lågt. alla dar faktiskt. går ok tror jag,
så länge jag håller fettet uppe.

ATJL
2013-04-26, 04:29
Har han skrivit eller sagt något om hur man gör om man tränar mer än ett pass/dag?

miaz
2013-04-26, 09:52
Har han skrivit eller sagt något om hur man gör om man tränar mer än ett pass/dag?

finns lite på forumet
http://dangerouslyhardcore.com/forum/index.php?topic=9081.0

ATJL
2013-04-26, 16:37
finns lite på forumet
http://dangerouslyhardcore.com/forum/index.php?topic=9081.0

Tnx!

Sniggel
2013-04-26, 17:01
precis.
jag liksom alla andra på planeten är intresserad av att tappa fett och bygga mukkle.
och nu ska man ju med detta heliga program kunna göra just detta.
frågan kvarstår dock.
gör man det med hjälp av överskott eller underskott?
jag lägger min röst på överskott. men nån som läst boken måst ju veta.

Ponera att det kommer att hända ("samtida" muskelökning och fettminskning). Varför är det så viktigt att veta om det är ett överskott eller ett underskott? Ffa eftersom det i praktiken är helt omöjligt att planera i ett sådant scenario i förväg (t ex: bygga muskler och bränna fett på +50 kcal dagligen).
Om det är ett överskott borde det bli mindre mängd fett man tappar och det är väldigt lätt att fettförlusten uteblir helt eller blir till fettökning.
Om det är ett underskott kanske inte muskelökningarna optimeras och risken finns att muskelutvecklingen avstannar helt.
Det är väldigt små marginaler vi pratar om.
Välj en kalorimängd i närheten av uppskattad kaloribalans och kör på och se vad som händer. Lär ju ta en jäkla tid innan man vet om några (vilka) förändringar skett så att man kan räkna ut om det varit ett överskott eller ett underskott. Ffa eftersom kostnaden för muskelökning (per kg) tydligen är svår att beräkna.
Utvärdera efter 3 månader och gör en kvalificerad gissning på vad som hänt och justera kalorierna uppåt om man tycker att man t ex tappat mycket fett, men "inte vuxit tillräckligt".

ToXXid
2013-06-13, 00:00
Jag har lite smått börjat med denna diet och har två frågor:

1. Om jag äter 170g kvarg (ca. 20g protein och 5-10g kolhydrater) samt 2st ägg till frukost två timmar efter att jag vaknat, går jag miste om fördelarna med cbl då? Dvs mina insulinnivåer hoppar till för mycket. Eller kan jag fortsätta med min frukost?

2. Uppladdningsperioden är ju på 10 dagar. Detta för att effektivisera kroppens förmåga att hantera kolhydrater har jag för mig...Går jag miste om denna effekt om jag endast laddar i 5 dagar?

Tack på förhand:)

wessmen
2013-06-14, 14:47
Gissar på ett stort nej till ovan.

När man kör "CPWO" (carbless postworkout) så är bara livsmedel med <1 kolhydrat.

Vad är syftet med detta upplägget?
CPWO är väl att kroppen ska använda fettsyror, för att sedan överkompensera glykogeninlagringen morgonen efter när man stoppar i sig kolhydrater.

qozmox
2013-06-15, 07:15
Jag har lite smått börjat med denna diet och har två frågor:

1. Om jag äter 170g kvarg (ca. 20g protein och 5-10g kolhydrater) samt 2st ägg till frukost två timmar efter att jag vaknat, går jag miste om fördelarna med cbl då? Dvs mina insulinnivåer hoppar till för mycket. Eller kan jag fortsätta med min frukost?

2. Uppladdningsperioden är ju på 10 dagar. Detta för att effektivisera kroppens förmåga att hantera kolhydrater har jag för mig...Går jag miste om denna effekt om jag endast laddar i 5 dagar?

Tack på förhand:)

1. bör nog gå.
själv äter jag i princip noll (några från mjölk i kaffet) kolhydrater under
första halvan av dan.

2. kör alla 10. 5 dagar räcker inte, då kan du lika gärna skippa den.
och det är ingen uppladdningsperiod direkt, snarare raka motsatsen,
en tömmingsperiod.
och vitsen med den är att få kroppen att vänja sig vid att använda fett som energi.

läs boken om du inte nu redan gjort det.

ToXXid
2013-06-15, 11:26
Tack för svaret. Då får jag försöka genomlida sju dagar till. Får nog öka ostintaget för att motverka hungern.

Jag har inte läst boken än, men Kiefer är skribent på Arnold Schwarzeneggers hemsida och där har jag läst alla hans artiklar om cbl så hyfsad koll har jag. Det som jag inte riktigt greppar är hur man kan ligga på kaloriöverskott samt äta mycket fetter, men ändå gå ner i fettprocent.

Jag har också funderat på att skippa frukosten, men tror inte jag orkar med jobbet då. Att gå hungrig är det värsta jag vet!

qozmox
2013-06-15, 16:57
Det som jag inte riktigt greppar är hur man kan ligga på kaloriöverskott samt äta mycket fetter, men ändå gå ner i fettprocent.
försimplat: för att fett bränner fett.
men sen ska man heller inte äta mycket mer fett än vad som vanligen är rekommenderat, förutom på de 10 första dagarna då, då all ens energi ska komma från fett och protein,
och då görs det helt enkelt för att man ska hamna i ketosis.
märk väl också att man bör nog inte ligga på kaloriöverskott under de 10 första heller.

det finns två varianter av CBL, DB=density bulking och SA=strength accumulation.
på DB så backloadar man varje dag, och ligger på kaloriöverskott,
och på SA backloadar man bara dagarna man tränar, alternativt dagarna innan man tränar, och bör ligga på balans.

jag rekommenderar att du läser boken, och börjar kolla på detta forum
http://athlete.io/forum/

Ristretto
2013-06-15, 17:13
Det som jag inte riktigt greppar är hur man kan ligga på kaloriöverskott samt äta mycket fetter, men ändå gå ner i fettprocent.


Vem påstår att man kan göra det och var?

ToXXid
2013-06-15, 23:14
försimplat: för att fett bränner fett.
men sen ska man heller inte äta mycket mer fett än vad som vanligen är rekommenderat, förutom på de 10 första dagarna då, då all ens energi ska komma från fett och protein,
och då görs det helt enkelt för att man ska hamna i ketosis.
märk väl också att man bör nog inte ligga på kaloriöverskott under de 10 första heller.

det finns två varianter av CBL, DB=density bulking och SA=strength accumulation.
på DB så backloadar man varje dag, och ligger på kaloriöverskott,
och på SA backloadar man bara dagarna man tränar, alternativt dagarna innan man tränar, och bör ligga på balans.

jag rekommenderar att du läser boken, och börjar kolla på detta forum
http://athlete.io/forum/

Okej, det blir en intressant läsning. Det jag har läst om verkar i så fall vara SA, hade ingen aning om att det fanns två versioner. Finns det en snabb förklaring till varför man inte bör ligga på kaloriöverskott de tio första dagarna eller är det helt enkelt att man inte hamnar i ketosis?

Vem påstår att man kan göra det och var?
Möjligen sa jag fel där. Det jag vet är att Kiefer säger att man mha av cbl kan gå ner i fettprocent samtidigt som man teoretiskt ska kunna öka i muskel massa. Sen säger han att man inte behöver tänka på att räkna kalorier (från en intervju iaf). Då antog jag att det jag sa var korrekt eller drog jag fel slutsats? Som sagt, jag greppar det inte helt.

Doggeh
2013-06-16, 01:11
Asså det där med 10 dagar kan väl vara en grov överdrift om han har låg kroppsfett %, fast jag antar att fallet inte är så med dig?

Angående att skippa frukosten så brukar det inte vara några större svårigheter efter ett par dagar och om du vill tappa hungerkänslorna kan du hinka i dig kaffe. Om du är rökare/snusare blir det ännu enklare eftersom nikotin är anorektiskt. Finns givetvis fettförbrännare som också dämpar hungerkänslorna men det lär väl bli jäkligt dyrt i längden.

qozmox
2013-06-16, 08:18
Finns det en snabb förklaring till varför man inte bör ligga på kaloriöverskott de tio första dagarna eller är det helt enkelt att man inte hamnar i ketosis?
riktigt varför vet jag inte, utan det är bara att rekommendationerna är
1.5xkroppsvikt Fett och 2xkroppsvikt Protein.
så en 75kgs person (som mig) hamnar då på ungefär +- 1600kcal, vilket är ett rätt grovt underskott egentligen.

Ristretto
2013-06-16, 09:38
Möjligen sa jag fel där. Det jag vet är att Kiefer säger att man mha av cbl kan gå ner i fettprocent samtidigt som man teoretiskt ska kunna öka i muskel massa. Sen säger han att man inte behöver tänka på att räkna kalorier (från en intervju iaf). Då antog jag att det jag sa var korrekt eller drog jag fel slutsats? Som sagt, jag greppar det inte helt.

Ja, och i teorin kan man helt klart göra det. Vad som blir samtidigt beror då på vilken mätperiod man använder. Proteinbalansen i kroppen blir automatiskt inte negativ för att man förbrukar mer kroppsfett än man lägger på sig.

Det enda han skriver i boken är att man kan äta "to your heart's content". Han räknar mer eller mindre med att man inte orkar överäta om man följer hans föreskrifter.

PureWhey
2013-06-16, 10:13
Kan någon länka till info?
Tack

raddum
2013-06-16, 12:05
Någon som hört talas om Carb-nite av kiefer också Någon som kör, har kört? åsikter? har bara briefly läst något om det.

ToXXid
2013-06-16, 13:09
Asså det där med 10 dagar kan väl vara en grov överdrift om han har låg kroppsfett %, fast jag antar att fallet inte är så med dig?

Angående att skippa frukosten så brukar det inte vara några större svårigheter efter ett par dagar och om du vill tappa hungerkänslorna kan du hinka i dig kaffe. Om du är rökare/snusare blir det ännu enklare eftersom nikotin är anorektiskt. Finns givetvis fettförbrännare som också dämpar hungerkänslorna men det lär väl bli jäkligt dyrt i längden.

Jag har kollat i boken en del nu och förstår den förberedande processen bättre nu. Jag försökte mäta kroppsfettet och låg runt 17%. Om man ligger under 10% är den förberedande fasen valfri. Om man kör högintensiv träning så kan det hända att man kan korta perioden med 3-4 dagar, men att de 10 dagarna utan carbs borde genomföras för säkerhets skull. Angående hungern så får jag väl vänta och se hur det känns helt enkelt!

riktigt varför vet jag inte, utan det är bara att rekommendationerna är
1.5xkroppsvikt Fett och 2xkroppsvikt Protein.
så en 75kgs person (som mig) hamnar då på ungefär +- 1600kcal, vilket är ett rätt grovt underskott egentligen.

Jag väger ungefär samma så jag försöker sikta på något liknande.

Ja, och i teorin kan man helt klart göra det. Vad som blir samtidigt beror då på vilken mätperiod man använder. Proteinbalansen i kroppen blir automatiskt inte negativ för att man förbrukar mer kroppsfett än man lägger på sig.

Det enda han skriver i boken är att man kan äta "to your heart's content". Han räknar mer eller mindre med att man inte orkar överäta om man följer hans föreskrifter.

Jag tänker nog att mätperioden ett dygn helt enkelt. Eller hur tänker man vanligtvis?

qozmox
2013-06-16, 13:19
Någon som hört talas om Carb-nite av kiefer också Någon som kör, har kört? åsikter? har bara briefly läst något om det.

läst en del om det. riktar väl sig främst till folk som har 25%+ kroppsfett.
kolla in supertraining.tv, mark bell har kört carb nite rätt länge, gått ner
25kg ungefär, och sitter på rätt mycke info som han delar med sig via film

påven
2014-05-14, 14:38
Hur snabbf efter träning bör mat äta? Tar mig 45minuter att komma hem efter gymet

Morty
2014-05-14, 15:12
Hur snabbf efter träning bör mat äta? Tar mig 45minuter att komma hem efter gymet

Du behöver inte kubba hem direkt. 45 min är helt ok, men då kanske du inte ska behöva stå och laga mat ytterligare 45 minuter på det.

Doggeh
2014-05-14, 18:26
Hur snabbf efter träning bör mat äta? Tar mig 45minuter att komma hem efter gymet

Så tidigt som möjligt enligt Kiefer. Fast du dör ju inte av att vänta ett tag. Fast det är ju ganska lätt att ta med sig en påse godis så man inte blir "überkatabol" *popcorn*

MuskelMasen
2014-05-14, 18:35
Hur snabbf efter träning bör mat äta? Tar mig 45minuter att komma hem efter gymet


Ganska irrelevant, det som är viktigt är att du äter rejält när du väl gör det. (Enligt mig)

WilliamPersson1
2016-01-13, 22:50
Drar igång denna tråden igen.

Har kört CBL uppläget i några dagar nu och tycker att det är riktigt skönt!

På morgonen drar jag i mig 70g gourmet pro vilket ger 56g protein och 4g kolhydrater.

Till lunch blir det 6-7ägg.

Första dagen testade jag att inte äta kolhydrater innan träningen. Gick inte alls bra, ingen ork och knappt någon pump.

Så nästa dag drog jag i mig ett snickers innan träning och träningen gick riktigt bra!
Fortsatte med det.

Efter träning blir det ett snickers till som sköljs ned med aminosyror sedan ris och kyckling.

På vilodagar blir det max 30g kolhydrater och mer fett och protein för att täcka upp för kolhydrats -borttagandet.

Äter totalt 2500kcal och ligger då på 1000kcal underskott.

qozmox
2016-01-14, 10:04
Drar igång denna tråden igen.

Har kört CBL uppläget i några dagar nu och tycker att det är riktigt skönt!

På morgonen drar jag i mig 70g gourmet pro vilket ger 56g protein och 4g kolhydrater.

Till lunch blir det 6-7ägg.

Första dagen testade jag att inte äta kolhydrater innan träningen. Gick inte alls bra, ingen ork och knappt någon pump.

Så nästa dag drog jag i mig ett snickers innan träning och träningen gick riktigt bra!
Fortsatte med det.

Efter träning blir det ett snickers till som sköljs ned med aminosyror sedan ris och kyckling.

På vilodagar blir det max 30g kolhydrater och mer fett och protein för att täcka upp för kolhydrats -borttagandet.

Äter totalt 2500kcal och ligger då på 1000kcal underskott.

är gourmet pro ett vassle?
isåfall bör du ej ta det, då vitsen är inte höja insulinet, vilket det helt klart
gör med den mängden vassle.

Anders The Peak
2016-01-14, 12:54
är gourmet pro ett vassle?
isåfall bör du ej ta det, då vitsen är inte höja insulinet, vilket det helt klart
gör med den mängden vassle.

Protein: metabolism and effect on blood glucose levels.

Abstract

Insulin is required for carbohydrate, fat, and protein to be metabolized. With respect to carbohydrate from a clinical standpoint, the major determinate of the glycemic response is the total amount of carbohydrate ingested rather than the source of the carbohydrate. This fact is the basic principle of carbohydrate counting for meal planning. Fat has little, if any, effect on blood glucose levels, although a high fat intake does appear to contribute to insulin resistance. Protein has a minimal effect on blood glucose levels with adequate insulin. However, with insulin deficiency, gluconeogenesis proceeds rapidly and contributes to an elevated blood glucose level. With adequate insulin, the blood glucose response in persons with diabetes would be expected to be similar to the blood glucose response in persons without diabetes. The reason why protein does not increase blood glucose levels is unclear. Several possibilities might explain the response: a slow conversion of protein to glucose, less protein being converted to glucose and released than previously thought, glucose from protein being incorporated into hepatic glycogen stores but not increasing the rate of hepatic glucose release, or because the process of gluconeogenesis from protein occurs over a period of hours and glucose can be disposed of if presented for utilization slowly and evenly over a long time period.

WilliamPersson1
2016-01-14, 19:17
Protein: metabolism and effect on blood glucose levels.

Okej så proteinet, var den än kommer ifrån, höjer EJ insulinet?

King Grub
2016-01-14, 19:33
Jo, och i synnerhet vassle. Lika mycket som samma kalorimängd glukos.

WilliamPersson1
2016-01-14, 22:54
Jo, och i synnerhet vassle. Lika mycket som samma kalorimängd glukos.

Okej. Så bättre att börja dagen med ägg och lägga vassleshaken efter träningen?

King Grub
2016-01-14, 23:52
Om man inte vill ha insulinfrisättning på morgonen av någon anledning, ja. Om det är "bättre" rent allmänt i verkligheten eller inte är väl en annan sak. Men vill man följa sådana instruktioner, visst.

Anders The Peak
2016-01-15, 07:21
Okej. Så bättre att börja dagen med ägg och lägga vassleshaken efter träningen?

Jag tror att ni missförstår Insulinets effekter. Om det är effekten av att insulin bryter fettförbränningen så behövs det kolhydrater/glukos för att det ska ske i någon större omfattning. Det sker inte i inte vid normala blodsockernivåer, ökningen av Insulin sker för att kroppen ska kunna metabolisera proteinet. Vassle består av snabbt protein och troligen i kombination med mindre rester mjölksocker 3-4 gr/100 gr som orsakar den högre spikningen Det här innebär för dig som tränande en snabbare återhämtning och möjligen högre tillväxt/anpassning till träningsstimulin för dig.

Det som kan vara av vikt om du vill gå ned i fettvikt ser det ut som, nyligen publicerade studier, att första målet bestämmer till stor del hur substratförbränningen kommer se ut över dagen. Kolhydratsfrukost: Kroppen använder företrädesvis glukos som substrat. Fett/protein frukost(tex ägg): kroppen använder företrädesvis fett som substrat.

AronP
2016-01-15, 07:23
Jag var ju rätt så inne på detta för några år sen och skrev här. Jag tyckte inte det gav dom resultat jag ville, led mer av dieten i slutändan och dessutom har ju kiefer backat på många av sina påstående kring detta.

qozmox
2016-01-15, 08:38
Jag var ju rätt så inne på detta för några år sen och skrev här. Jag tyckte inte det gav dom resultat jag ville, led mer av dieten i slutändan och dessutom har ju kiefer backat på många av sina påstående kring detta.

att han backade var ett missförstånd från allmänheten.

z_bumbi
2016-01-15, 09:11
och troligen i kombination med mindre rester mjölksocker 3-4 gr/100 gr som orsakar den högre spikningen

Hur mycket inverkar 1-1,5 g mjölksocker? Nu ha de flesta koncentrat iofs dubbla mängden av vad du anger dvs en vanlig portion protein ger hela 2-3 g vilket även det är en fis i rymden.

Anders The Peak
2016-01-15, 10:26
Hur mycket inverkar 1-1,5 g mjölksocker? Nu ha de flesta koncentrat iofs dubbla mängden av vad du anger dvs en vanlig portion protein ger hela 2-3 g vilket även det är en fis i rymden.
Jag tror att det ligger kring 5-6 gr/100gr i normalfallet. En fis i rymden :) Men kombinationer kan ha otroliga effekter i kroppen.