handdator

Visa fullständig version : Hur "viktigt" är det att räkna kolhydrater och fett gram per kropps kilo?


abs9000
2012-08-30, 20:41
Hej

Nu när jag ligger i deff så är det ända jag "bryr" mig om hur mycket protein och hur mycket kalorier jag får i mig. Det vill säga jag skiter fullständigt i fettet samt kolhydraterna, hur påverkas jag av detta? Värt att tillägga är att jag inte skiter i och äta fett och kolhydrater utan jag räknar de bara inte, t.ex som med proteinet försöker jag ligga mellan 150-200 g per dag.

mvh

vicarious
2012-08-30, 20:43
Hej

Nu när jag ligger i deff så är det ända jag "bryr" mig om hur mycket protein och hur mycket kalorier jag får i mig. Det vill säga jag skiter fullständigt i fettet samt kolhydraterna, hur påverkas jag av detta?
mvh

Inte så mycket. Det viktiga för en lyckad deff är som du redan tagit upp, proteinintaget och kaloriintaget. Och givetvis styrketräningen.

Däremot kan det ju vara intressant att kolla ibland så man inte ligger för lågt i fett t ex.

RykteT
2012-08-30, 20:44
Hej

Nu när jag ligger i deff så är det ända jag "bryr" mig om hur mycket protein och hur mycket kalorier jag får i mig. Det vill säga jag skiter fullständigt i fettet samt kolhydraterna, hur påverkas jag av detta? Värt att tillägga är att jag inte skiter i och äta fett och kolhydrater utan jag räknar de bara inte, t.ex som med proteinet försöker jag ligga mellan 150-200 g per dag.

mvh

Beror väll på hur opti du vill vara men det är ju knappast farligt för din deff. Det jag skulle kunna tänka mig är om du får i dig "för lite" fett och "för mycket" kolhydrater vilket gör att du binder lite mer vatten men det vägrar jag tro är ett gigantiskt problem!

abs9000
2012-08-30, 20:48
Nice, tack för väldigt snabba svar!

Jeml
2012-08-30, 22:03
Inte så mycket. Det viktiga för en lyckad deff är som du redan tagit upp, proteinintaget och kaloriintaget. Och givetvis styrketräningen.

Däremot kan det ju vara intressant att kolla ibland så man inte ligger för lågt i fett t ex.

Vad är för lågt i fett? jag räknade endast proteinet och kcal. sen räknade jag lite för skojs skull allting nyligen och har förmodligen ätit under 20g fett per dag under majoriteten av dieten. (inte på helger och de dagar jag ätit färs då), men annars.

nisse1976
2012-08-31, 06:21
Under 0,5 gram per kilo kroppsvikt räknar nog många som lågt. Om det har nån praktiskt påverkan kan jag inte svara på. Men att öka fettet en aning i ditt fall skulle ju garanterat inte vara dåligt i alla fall.

vicarious
2012-08-31, 06:38
Vad är för lågt i fett? jag räknade endast proteinet och kcal. sen räknade jag lite för skojs skull allting nyligen och har förmodligen ätit under 20g fett per dag under majoriteten av dieten. (inte på helger och de dagar jag ätit färs då), men annars.

Det har jag inget bra svar på.

RykteT
2012-08-31, 20:59
Det har jag inget bra svar på.

För lågt fettintag påverkar väll hormonbalansen?

Jeml
2012-08-31, 21:11
okej, vart brukar gränsen mellan "normalt" vs "högt" fettintag dras då?

RykteT
2012-08-31, 21:16
okej, vart brukar gränsen mellan "normalt" vs "högt" fettintag dras då?

"Enligt de svenska näringsrekommendationerna bör en vuxen man få i sig 90 g fett/dag" Uppenbarligen så stämmer inte detta helt så min poäng är helt enkelt: Jag vet inte! ^^

Jeml
2012-08-31, 21:23
"Enligt de svenska näringsrekommendationerna bör en vuxen man få i sig 90 g fett/dag" Uppenbarligen så stämmer inte detta helt så min poäng är helt enkelt: Jag vet inte! ^^

ah okej! har sett att det talas en del om 1g/kg kroppsvikt. det ligger ju ganska nära den rekommendationen för de flesta :)

RykteT
2012-08-31, 21:25
ah okej! har sett att det talas en del om 1g/kg kroppsvikt. det ligger ju ganska nära den rekommendationen för de flesta :)

Då kan vi dra en icke-vetenskaplig slutsats och gissa att det är 1g/kg kv som är det "normala" intaget av fett! ;)