handdator

Visa fullständig version : Styrkelyftare dör på tävling, 2012-08-25


Rikard Jansson
2012-08-30, 18:53
"Athlete died in the powerlifting competition August 25, 2012 City Shahty.Igor Golushkin.
He died after injuring his heart,diaphragm,broken ribs and torn abdominal cavity. He was 34 years old and was attemping to lift 185kg"

tappade stången i bröstet, finns film på youtube men vet inte om jag får länka... han dör dock inte i filmen utan senare på sjukhuset

Passarnas fel?

R.I.P.

Weightlifter dies in a power lifting competition! This is so Horrible! är titeln på youtubevideon

Latissimus Dorsi
2012-08-30, 18:54
så jääääääääävla synd... r.i.p

edit: såg klippet nyss, FAN VA HEMST DE SER UT :(

Ronn
2012-08-30, 18:57
:(

Bänkpress förmodar jag?

Lurch
2012-08-30, 18:58
Rekommenderas inte för känsliga.

Hemskt.

Lasse Kongo
2012-08-30, 19:00
Jag borde inte kollat, men gjorde såklart det, fruktansvärt otäckt och jag undrar hur passarna mår, ångest utav bara helvete resten av livet.

Fyfan...

King Grub
2012-08-30, 19:02
vet inte om jag får länka

Ingen gör det, tack.

aijou
2012-08-30, 19:02
Alltid tråkigt när sådant här händer. :(

RIP.

Skickat från 3:e galaxen via tapatalk2

Aping
2012-08-30, 19:06
Kolla inte, väldigt obehagligt.

Passarna måste må skit. Sjukt tragiskt.

Ronn
2012-08-30, 19:10
Han körde alltså utan tumgrepp och ena passaren stod och tänkte på något annat, två saker som inte är så bra. :(

Lillstrumpa
2012-08-30, 19:15
Vad är det för tomtar som springer fram och ska ha honom att dricka vatten direkt efteråt? Har någon tappat 185 kg skivstång rakt över bröstet och nästan blivit kapad på mitten är väl vatten det sista man behöver, eller har jag missat något?

Stackars kille, visar att olyckan/döden ligger där och lurar när man minst anar det. På sin höjd hade man väl kunnat tänka sig en urledtryckt axel eller ett skadat muskelfäste, men att tappa hela stången över bröstet och sedan dö av skadorna... fy fan. :(

muddler
2012-08-30, 19:25
Fyfan... lyckligtvis är sådana här olyckor sällsynta.

drakfelt
2012-08-30, 19:25
Usch, herregud vad tråkigt att se. Finns det någon artikel som bekräftar händelsen?

TREX
2012-08-30, 19:33
Go heavy or go to heaven?

Krogbyggaren
2012-08-30, 19:37
nvm, hittade den

edit: Haha holy shit, dumma jävla passare.

Grahn
2012-08-30, 19:38
aj...

gratefuldead
2012-08-30, 19:40
Grymt tragiskt. Hoppas att ni alla använder bra passare, även om ni inte kör på vikter som hans...

Ne0phyte
2012-08-30, 19:40
Hemskt.

Torsk_ole
2012-08-30, 19:42
Vilka dåliga passare. Riktigt tragiskt.

Tricklew
2012-08-30, 19:42
Men vad i helvete gjorde den ena passarn? Han är ju inte ens i närheten av stången, står och tittar bort i det tomma intet och hoppar undan när killen tappar stången över sig. Fy i helvete vad onödigt, det fanns ju tydliga tecken på att han inte klarade det heller, passarn hade tid på sig att reagera och åtminstone kliva in och vara bered.

Ristretto
2012-08-30, 19:43
Safety bars är en bra uppfinning.

Spinkot
2012-08-30, 19:47
Go heavy or go to heaven?

Tips förövrigt; det är den här typen av one-liners som gör att du verkar dryg. Kan tolkas väldigt oempatiskt.

TREX
2012-08-30, 19:52
Tips förövrigt; det är den här typen av one-liners som gör att du verkar dryg. Kan tolkas väldigt oempatiskt.

Jag gillar inte folk som "lyfter tungt", jag tycker det är fruktansvärt onödigt med stora risker att skada sig med mera med mera.

Jag vet att det var ett sådant typ av inlägg, men jag klarar bara inte av att se folk som inte tänker på sin egna säkerhet och är rädda om sig själv till max när det kommer till träning.

Det är så tragiskt och onödigt så jag blir förbannad, man har bara en uppgift här i livet och det är att se till så man kommer i säng varje natt hel och och ren. Varför envisas med att hålla på att maxa och så vidare? Ge egot en skjuts? Brutalt onödigt när man riskerar att betala livet för det.

Latissimus Dorsi
2012-08-30, 19:54
Jag gillar inte folk som "lyfter tungt", jag tycker det är fruktansvärt onödigt med stora risker att skada sig med mera med mera.

Jag vet att det var ett sådant typ av inlägg, men jag klarar bara inte av att se folk som inte tänker på sin egna säkerhet och är rädda om sig själv till max när det kommer till träning.

Det är så tragiskt och onödigt så jag blir förbannad.

Man är på tävling man lyfter så jävla mycket man är kapabel till, och lite till. Skulle det mot förmodan gå snett finns det passare, det är inte jackass. Inlägget du skriver är väldigt orelevant och oempatiskt.

I det här fallet blev de knas med passningen vilket är sjukt sorgligt och tragiskt.

TREX
2012-08-30, 19:56
Tävling är en helt annan sak då du har seriös utrustning och seriösa klovare,

http://www.eleikosport.se/usa/admin/picture/20110125161210.jpg

Ser du de där sakerna som sticker ut där under stången? Jag är helt okej med den här typen av aktiviteter och har inget emot folk som ger allt på tävlingar.

Hur ska det ens kunna bli "Knas med passningen" hur fan är det ens möjligt? Det är ju helt jävla otänkbart.

Latissimus Dorsi
2012-08-30, 19:57
Tävling är en helt annan sak då du har seriös utrustning och seriösa klovare,

http://www.eleikosport.se/usa/admin/picture/20110125161210.jpg

Ser du de där sakerna som sticker ut där under stången? Jag är helt okej med den här typen av aktiviteter och har inget emot folk som ger allt på tävlingar.

Han är på tävling, har du sett klippet?

Ronn
2012-08-30, 19:59
Han körde ju med death grip också, det är väl förövrigt förbjudet på tävling?

Dav0d
2012-08-30, 19:59
Det var nog de sämsta passarna jag sett på en tävling. Tror inte de förstår vad deras jobb är, eller dem gör det säkert nu men det krävdes ett liv för det. Tragiskt.

TREX
2012-08-30, 20:00
Han är på tävling, har du sett klippet?

Det ser ut som en helt vanlig plan bänk han ligger på och ingen seriös tävlingsbänk.

Krogbyggaren
2012-08-30, 20:04
Han körde ju med death grip också, det är väl förövrigt förbjudet på tävling?

http://officialmagicpg.files.wordpress.com/2011/07/xzibit1.jpg

Latissimus Dorsi
2012-08-30, 20:11
Det ser ut som en helt vanlig plan bänk han ligger på och ingen seriös tävlingsbänk.

Ingen aning om det, men nu framhäver du bara dig själv som ännu mer oempatisk. Trodde du bara var missförstådd som mig därav att folk klagade, men det kanske inte var så...
http://i.qkme.me/3ooai3.jpg

gratefuldead
2012-08-30, 20:13
Han körde ju med death grip också, det är väl förövrigt förbjudet på tävling?

Korrekt. Det är förbjudet. "Stången skall greppas så att handens översida vetter mot bänkens huvudända och tummen på motsatt sida om stången."

Solros
2012-08-30, 20:18
Känns som att bänkpress är den vanligaste övningen folk dör i. Tycker man läser om någon var tredje, fjärde år som dör, var en svensk 17åring som dog för några år sedan.

smocken
2012-08-30, 20:20
aj fan asså!

Tur att man alltid kör med tummarna runt stången death grip är ju sinnesjukt dumt med tunga vikter asså.

Herman H
2012-08-30, 20:22
Och så undrar vissa av mina polare varför jag betalade 35000 spänn för Eleikos prylar och inte köpte en billig variant för 3000-4000 istället.
Jag har inte tittat och tänker inte titta på filmen heller, jag blir alltid nojig som fan efter att jag sett en olycka i bänkpress. Stackars sate...

smocken
2012-08-30, 20:24
Ja, det fick ju en att börja tänka då jag ofta kör tungt själv men aldrig med deathgrip.

Och det gjorde du rätt i Herman H.

TREX
2012-08-30, 20:25
Och så undrar vissa av mina polare varför jag betalade 35000 spänn för Eleikos prylar och inte köpte en billig variant för 3000-4000 istället.
Jag har inte tittat och tänker inte titta på filmen heller, jag blir alltid nojig som fan efter att jag sett en olycka i bänkpress. Stackars sate...

Du borde säga upp kontakten med dina "polare", vilka idioter. Hur kan man sätta ett pris på eller ifrågasätta någons säkerhet?

Hatten av för ditt val av utrustning :)

sweetkarolina
2012-08-30, 20:34
Och så undrar vissa av mina polare varför jag betalade 35000 spänn för Eleikos prylar och inte köpte en billig variant för 3000-4000 istället.
Jag har inte tittat och tänker inte titta på filmen heller, jag blir alltid nojig som fan efter att jag sett en olycka i bänkpress. Stackars sate...

tack för ett bra argument till min klubb också för att få köpa in en vettig ställning till.


vad gäller tumgrepp diskussionen så är det inte tillåtet med tumlöst grepp på IPF tävlingar nej (och i IPF måste man ha safety racks). vad andra förbund har för regler vet jag inte. den här tävlingen ser inte ut att vara av det alltför seriösa slaget dock, det kan just lika gärna vara helt förbundslöst påhitt.

L-Sami
2012-08-30, 20:40
Såg ut som att stången bara gled ur händerna. Bra grepp och passare vid tunga vikter är inte överskattat.

aijou
2012-08-30, 20:42
Jag ångrar lite att jag tittade på det. Stackars jävel. :(

Tur att man är så svag i bänkpress.

Dock så tyckte jag att det såg ut som att han hade tummarna runt stången. Eller missar jag något? :confused:

vicarious
2012-08-30, 20:55
Fyfan, fick en fet jävla klump i magen, skulle inte ha kollat på det där klippet :( R.I.P, så jävla hemskt.

IronBug
2012-08-30, 21:03
Känns som att bänkpress är den vanligaste övningen folk dör i. Tycker man läser om någon var tredje, fjärde år som dör, var en svensk 17åring som dog för några år sedan.

Var väl han som tränade ensam och fastnade under stången. Hans mamma hittade honom? Tycker det är idiotiskt att tumma på säkerheten, både genom att göra tunga lyft ensam eller med "death grip" eller med passare man inte kan lita på.

Olegh
2012-08-30, 21:03
Sjukt obehagligt.

sweetkarolina
2012-08-30, 21:04
Jag ångrar lite att jag tittade på det. Stackars jävel. :(

Tur att man är så svag i bänkpress.

Dock så tyckte jag att det såg ut som att han hade tummarna runt stången. Eller missar jag något? :confused:

Jo, det verkar som han höll runt, jag svarade bara på diskussionen ovan om att det var i (typ) tävlingssituation. Finns många förbund att välja på.

Herman H
2012-08-30, 21:05
Som de flesta av er vet så händer det ju att man sänker en stång med *valfri dödsvikt* under ”point of no return” och då är man fan inte stöddig även om man vet att man kan åla ut från under stången, safety racks har räddat mig fler gånger än jag orkar räkna och i med att jag ofta tränar ensam i mitt garage är det en förutsättning för att jag inte ska dö för min sport.
Vi hade faktiskt en olycka här hemma för drygt en månad sen på en ”vanlig” ställning, en muskel på baksidan av farsans axel gav upp och 70kg trillade ner ca 40cm och landade på hans ansikte. Han hade tur, jag lyfte inte precis då och var framme på en sekund och lyfte den dåliga sidan och han klarade sig jäkligt bra, helt utan skador mer än i axeln, tur man är snabb som en vessla fast man är… hrmm… fluffig. 70kg är inte mycket men skadorna kan bli jäkligt obehagliga ändå.

Det är iaf fullständigt förbjudet att träna på den vanliga ställningen ensam här hemma och det tycker jag det skulle vara i alla träningslokaler.

När jag var på det lokala discogymmet för många år sen så bla bla bla lång historia… två grabbar ca 15 år gamla tyckte att de skulle lyfta samma som jag och de var ensamma, 10 minuter efter att jag gått så kom en av grabbarna springandes ut i receptionen, den andra låg fast med 140kg på bröstet. Korkat!
Han klarade sig föresten men de på gymmet ville att jag skulle lyfta lättare vikter för att inte locka unga till att göra korkade viktval. Jag tyckte att det var minst lika korkat sagt av personalen, de borde skaffa bra prylar istället!

Var rädda om er!

bubbe
2012-08-30, 21:08
Fy fasiken, kollade inte genom klippet. Vill inte ha det på näthinnan när man själv ska lyfta. Är detta första gången någon dör av skadorna i en styrkelyftstävling (eller amatörtävling som detta verkar vara)?
Man har ju sett folk skada sig, bryta armar eller ben även om det är väldigt ovanligt.

Jämförelsevis mot min andra sport segling så dör där flera varje år under kappseglingar, trots ganska omfattande säkerhetsrutiner kring de mest drabbade tävlingarna. Styrkelyft känns i det perspektivet som en väldigt säker sport.

Dreas
2012-08-30, 21:20
Alltså, vi kanske inte ska vara så säkra på att killen dör? Det kan ju mycket väl vara ett knep för att få högre tittarsiffror på sin film.

Eller, jag hoppas att det är det :/

EkarN
2012-08-30, 21:24
Så många fel.

Inga safety racks. Dåliga passare. Dåligt grepp. Tragiskt att dö för en sån skitgrej.

Passaren är ju helt klart inte vass. Han ser väldigt oerfaren ut. Ingen som gett honom instruktioner antagligen(även om man borde kunna luska ut att man ska vara på hugget utan instruktioner).

<Mike>
2012-08-30, 21:24
Fy. Satan.

Det tog mig lite mer än ett år av tjat innan min egen klubb skaffade en bänkställning med säkerhetspinnar. Visserligen ihopsvetsade av en amatör, men de duger bra.

Fick själv 115kg på hakan en gång. Var bara ett uppvärmningsset, så jag tänkte inte på passning, men min lillebror envisades med att passa och han är alltid noggrann. Short story short så fick jag stången för långt mot ansiktet när jag pressade den uppåt och tappade all balans. Stången for mot hakan (snabbt) och min bror tog tag i stången så den precis bara hann snudda vid hakan. Jag vill inte tänka på vad som hade hänt om min bror inte envisats med att stå bakom, men jag är glad att han gjorde det. Och kanske inte helt förvånande är jag nu alltid pedantiskt noga med säkerheten...

För övrigt ser jag hela tiden att vissa passare, efter de lyft stången, går bak några steg. Vad hoppas de kunna åstadkomma från den positionen? När det väl händer något så går det väldigt fort, då gäller det att stå rätt och kunna vara med blixtsnabbt.

Blir förbannad. Och den videon gjorde mig upprörd. Att den ena passaren stod med händerna vid sidorna gjorde ju inte saken bättre.

gustafffsson
2012-08-30, 21:28
fyfan asså...är sånt där som gör att jag inte riktigt vill köra bänkpress,nu får jag väl sitta och titta på katter på google och försöka förtränga det där klippet.

sov gott Igor

tobbo
2012-08-30, 21:33
Alltså, vi kanske inte ska vara så säkra på att killen dör? Det kan ju mycket väl vara ett knep för att få högre tittarsiffror på sin film.

Eller, jag hoppas att det är det :/

Ser ut som det stämmer, den lades upp först på LiveLeak ser det ut som(de verkar kunna sätta datum hejvilt) och precis alla google sökningar refererar bara till youtube filmen eller liveleak, om det hände den 25:e känns det inte så troligt att ingen annan källa skulle ha nämnt, Igor Golushkin, om det är så han heter.

tobbo
2012-08-30, 22:02
http://translate.google.com/translate?hl=sv&ie=UTF8&prev=_t&sl=ru&tl=en&twu=1&u=http://kvu.su/news/incidents/v_shakhtakh_na_sorevnovaniyakh_po_pauerliftingu_po gib_sportsmen/%3Fcomments#submit

Det verkar stämma.

"Galushkin Igor, 35. Born in the Mines, the parents of the mines. Wife - Rostovite worked in the mines. "

Sniggel
2012-08-30, 22:08
Känns som att bänkpress är den vanligaste övningen folk dör i. Tycker man läser om någon var tredje, fjärde år som dör, var en svensk 17åring som dog för några år sedan.

Ja det är det nog. Men jag skulle inte vilja påstå att styrkelyft / bänkpress är en farlig aktivitet i jämförelse med mycket annat. Där är väl en del som dör i orientering regelbundet också?
De flesta olyckorna i bänkpress burkar bero på dålig säkerhet så om man gör allting korrekt så ska det nog vara snudd på omöjligt att man råkar ut för livshotande skador. Har man ett medfött okänt fel på hjärtat kan det vara svårare att undvika livshotade situationer när man anstränger sig aerobiskt.

TREX
2012-08-30, 22:12
Ja det är det nog. Men jag skulle inte vilja påstå att styrkelyft / bänkpress är en farlig aktivitet i jämförelse med mycket annat. Där är väl en del som dör i orientering regelbundet också?
De flesta olyckorna i bänkpress burkar bero på dålig säkerhet så om man gör allting korrekt så ska det nog vara snudd på omöjligt att man råkar ut för livshotande skador. Har man ett medfött okänt fel på hjärtat kan det vara svårare att undvika livshotade situationer när man anstränger sig aerobiskt.

Snubblar man på en pinne och får en sten i skallen och dör när man är ute och letar checkpoints så är det en olycka.

Ställer man upp i en "tävling" utan korrekta regler (Rätt grepp) eller utrustning (Säkerhets bänk) är det ingen olycka.

Viktor_Balck
2012-08-30, 22:13
Fy. Satan.

Det tog mig lite mer än ett år av tjat innan min egen klubb skaffade en bänkställning med säkerhetspinnar. Visserligen ihopsvetsade av en amatör, men de duger bra.

Fick själv 115kg på hakan en gång. Var bara ett uppvärmningsset, så jag tänkte inte på passning, men min lillebror envisades med att passa och han är alltid noggrann. Short story short så fick jag stången för långt mot ansiktet när jag pressade den uppåt och tappade all balans. Stången for mot hakan (snabbt) och min bror tog tag i stången så den precis bara hann snudda vid hakan. Jag vill inte tänka på vad som hade hänt om min bror inte envisats med att stå bakom, men jag är glad att han gjorde det. Och kanske inte helt förvånande är jag nu alltid pedantiskt noga med säkerheten...

För övrigt ser jag hela tiden att vissa passare, efter de lyft stången, går bak några steg. Vad hoppas de kunna åstadkomma från den positionen? När det väl händer något så går det väldigt fort, då gäller det att stå rätt och kunna vara med blixtsnabbt.

Blir förbannad. Och den videon gjorde mig upprörd. Att den ena passaren stod med händerna vid sidorna gjorde ju inte saken bättre.

Läskigt, brorsor är bra :)

Kollade även jag på videon och tänkte klicka bort den men kollade iaf, usch :( bra passat

smocken
2012-08-30, 22:26
Såg en kille för många år sen köra bänkpress som går ner med den och upp i överstaläget tappar han den rakt på halsen... kommer aldrig glömma det ljudet som hördes när stången föll på halsen och som kom ur den situationen.
Hans passare tog tag istången o bort med den 120kg var på och han satte sig upp och hade givetvis svinont men var ok just då.

Jag vet ju inte vad som hände senare då det där lär ha svullnat upp rätt fint på kvällen/natten sen. får la hoppas att allt gick bra i alla fall.

gratefuldead
2012-08-30, 22:28
Såg en kille för många år sen köra bänkpress som går ner med den och upp i överstaläget tappar han den rakt på halsen... kommer aldrig glömma det ljudet som hördes när stången föll på halsen och som kom ur den situationen.
Hans passare tog tag istången o bort med den 120kg var på och han satte sig upp och hade givetvis svinont men var ok just då.

Jag vet ju inte vad som hände senare då det där lär ha svullnat upp rätt fint på kvällen/natten sen. får la hoppas att allt gick bra i alla fall.

Fyfan vad läskigt. Kunde lika gärna slutat med död.

smocken
2012-08-30, 22:30
Fyfan vad läskigt. Kunde lika gärna slutat med död.


Japp det var riktigt äckligt att se detta är i alla fall 17 år sen snart men sitter fastetsat i skallen på mig.
Stången studsa på halsen och hans passare greppar den typ i luften på vägen upp..

Kör alltid med tummen runt själv nuförtiden.

gratefuldead
2012-08-30, 22:41
Japp det var riktigt äckligt att se detta är i alla fall 17 år sen snart men sitter fastetsat i skallen på mig.
Stången studsa på halsen och hans passare greppar den typ i luften på vägen upp..

Kör alltid med tummen runt själv nuförtiden.

Jag förstår det. Har sett andra otäcka grejer med marklyft och det har gett mig enorm respekt för övningen.

Det positiva man kan se utifrån det hela är att man blir mer försiktig och medveten om riskerna. Nu när du kör med tummen runt är ju risken väldigt låg! Man vet ju aldrig, kan ju rädda eller ha räddat ditt liv.

Solros
2012-09-01, 18:10
Ja det är det nog. Men jag skulle inte vilja påstå att styrkelyft / bänkpress är en farlig aktivitet i jämförelse med mycket annat.

Haha, du dristar dig alltså till detta vågade påstående?