handdator

Visa fullständig version : Olika källor av protein i pulver


Endorah
2012-08-30, 17:13
Proteinpulver som går att inhandla på de kända kosttillskotsbutiker har ju lite olika källor. Om vi bortser från intag i samband med träning, finns det anledningar till att välja en speciell källa? Tänker främst på :
1. vassle
2. casein
3. soja
4. ägg
5. kött (carnivore är väl det enda märket?)

Hört t.ex. att protein från växtriket inte är speciellt bra för muskelbygge (inte anabolt?). Antar att proteinpulver från kött är väldigt skadligt för miljön, vilket kan vara en anledning att utesluta det.
Finns det fler speciellt för/nackdelar med de olika källorna? Funderar på att testa soja/ägg/kött-protein.

Sverker
2012-08-30, 18:11
Soja blir aldrig lika bra som ett vassle eller kaseinprotein. Soja är ett bra och billigt protein men mjölkproteinerna blir alltid bättre.

Ägg ser jag mer som ett alternativ för laktosintoleranta. Misstänker att ägg har en mindre marknad och alltid kommer att vara dyrare än mjölprotein.

Köttprotein är ett sämte alternativ än mjölk eller äggprotein. Inte lika fullvärdigt eller lika snabbt som vassle.

Endorah
2012-08-30, 18:40
Soja blir aldrig lika bra som ett vassle eller kaseinprotein. Soja är ett bra och billigt protein men mjölkproteinerna blir alltid bättre.

Ägg ser jag mer som ett alternativ för laktosintoleranta. Misstänker att ägg har en mindre marknad och alltid kommer att vara dyrare än mjölprotein.

Köttprotein är ett sämte alternativ än mjölk eller äggprotein. Inte lika fullvärdigt eller lika snabbt som vassle.

Vill testa soja/ägg/kött för att se om min hy i ansiktet blir bättre. (Blir i alla fall bättre om jag avstår från mejeriprodukter inklusive vassle/kasein) Vilken källa skulle du rekommendera då? På vilket sätt är t.ex. soja sämre? Stimuleras proteinsyntesen mindre helt enkelt?

Sverker
2012-08-30, 19:32
Stimulera proteinsyntesen gör du med EAA.

Soja har lägre BV. Det har långsammare upptag än vassleprotein. Mängden grenade aminosyror är också mindre. Alltså sämre förmåga att kicka igång proteinsyntesen.


Men det är billigare än många andra proteinsorter och är fullvärdigt. Fyller därmed sin funktion.

Endorah
2012-08-30, 20:04
Stimulera proteinsyntesen gör du med EAA.

Soja har lägre BV. Det har långsammare upptag än vassleprotein. Mängden grenade aminosyror är också mindre. Alltså sämre förmåga att kicka igång proteinsyntesen.


Men det är billigare än många andra proteinsorter och är fullvärdigt. Fyller därmed sin funktion.

Okey. Använder EAA efter träning, och vill ha ett protein som kan användas för att höja mitt dagliga proteinintag (typ mellanmål). Då borde skillnaden på olika proteiner vara ganska låg gissar jag? För att ta steget längre : säg att jag smäller i mig en drink direkt efter ett intag av 80 gram protein i form av kycklingfilé och kvarg. Känns som att skillnaden mellan pulvrerna borde vara ännu lägre då.

Får även ta mig tiden att tacka för dina svar :)