handdator

Visa fullständig version : Blodsockerfall efter måltid?


Pernam
2012-08-30, 12:02
Har på sistone upplevt ett för mig nytt fenomen vid ett par tillfällen. Jag har under en tid låtit bli att äta frukost, i syfte att minska dagens totala kaloriintag. En förlängd nattfasta kan man väl säga.

Det här upplägget har fungerat rätt så bra, men om jag som idag trycker i mig en relativt kolhydratrik lunch, så får jag ibland efter en stund yrsel, hjärtklappning, små synrubbningar (ser stjärnor) och ett lätt illamående. Vad jag förstår tecken på lågt blodsocker? Jag antar att det har med insulinutsöndringen efter måltiden att göra, men varför helt plötsligt en sån häftig reaktion? Det är inte så att jag trycker i mig kakor och godis, utan som idag en portion pasta med broccoli och bacon (mmm, bacon...).

Överreagerar kroppen pga att blodsockret är relativt lågt efter "fastan"? Men som jag förstått det är väl ändå kroppen relativt bra på att reglera nivåerna även under längre fasta än så?

Vad jag undrar är hur pass vanligt sådana här reaktioner är? För mig är det helt nytt och jag blir lite fundersam.

Pretorian
2012-08-30, 12:39
Ligger ingen studie bakom mitt inlägg (förutom mitt egna liv förstås) men jag hoppar oftast över frukost och när det är dags för lunch så är det mest proteiner. Det kaaan ju vara att du plötsligt får i dig en hel del kolhydrater (och knappt några proteiner).

Vad händer om du baserar din lunch (dagens första mål) på mer protein och mindre kolhydrat?

Donkey Kong
2012-08-30, 12:47
Känner igen det där, men vet ej vad det är.

Försöker också periodvis utan frukost och kör 1-2 ägg till morgonfika vid 9, sen vanlig mat vid lunch. Men de gånger någon rackare fyller år och det är tårta på eftermiddagen så blir jag som helt sjuk av den. Svettningar, hjärtklappning, nästan yrsel och huvudvärk. Skumt.

Jag höll upp med läsk också 2000 -2010 förutom en gång tror det var 2004, provade jag lite fanta+cola (black orange nån...), blev helt snurrig och illamående.

Det funkar snäppet bättre med mat sen en kaka efteråt t.ex, då blandas det nog ut mer i magen? Misstänker det är nåt med kroppens förberedelse på socker (kolhydrater), det kommer helt oväntat och blir nåt påslag i kroppen?

Tom mage och dricka läsk t.ex, det kan jag nästan dö av! ;)

tjing
2012-08-30, 12:57
Har på sistone upplevt ett för mig nytt fenomen vid ett par tillfällen. Jag har under en tid låtit bli att äta frukost, i syfte att minska dagens totala kaloriintag. En förlängd nattfasta kan man väl säga.

Det här upplägget har fungerat rätt så bra, men om jag som idag trycker i mig en relativt kolhydratrik lunch, så får jag ibland efter en stund yrsel, hjärtklappning, små synrubbningar (ser stjärnor) och ett lätt illamående. Vad jag förstår tecken på lågt blodsocker? Jag antar att det har med insulinutsöndringen efter måltiden att göra, men varför helt plötsligt en sån häftig reaktion? Det är inte så att jag trycker i mig kakor och godis, utan som idag en portion pasta med broccoli och bacon (mmm, bacon...).

Överreagerar kroppen pga att blodsockret är relativt lågt efter "fastan"? Men som jag förstått det är väl ändå kroppen relativt bra på att reglera nivåerna även under längre fasta än så?

Vad jag undrar är hur pass vanligt sådana här reaktioner är? För mig är det helt nytt och jag blir lite fundersam.

Det är insulin som driver en aktivering av det sympatiska nervsystemet.

Det är i regel ett tecken på god insulinkänslighet, att kroppen uppreglerar metabolismen för att "bränna av" kolhydratsöverskottet.

Och ja, kanske något med blodsockret också eftersom jag också kan uppleva att något sött på maten ofta tar bort dylika besvär.

Pernam
2012-08-30, 13:47
Ligger ingen studie bakom mitt inlägg (förutom mitt egna liv förstås) men jag hoppar oftast över frukost och när det är dags för lunch så är det mest proteiner. Det kaaan ju vara att du plötsligt får i dig en hel del kolhydrater (och knappt några proteiner).

Vad händer om du baserar din lunch (dagens första mål) på mer protein och mindre kolhydrat?

Jo, äter jag en mer "proteinbaserad" måltid, vilket väl är normalfallet, så händer det ju inte. Men eftersom jag för det mesta äter rester till lunch så blir det ju vad som finns i kylskåpet.

Det är insulin som driver en aktivering av det sympatiska nervsystemet.

Det är i regel ett tecken på god insulinkänslighet, att kroppen uppreglerar metabolismen för att "bränna av" kolhydratsöverskottet.

Och ja, kanske något med blodsockret också eftersom jag också kan uppleva att något sött på maten ofta tar bort dylika besvär.

Aha, tack för det svaret, det köper jag direkt! :)

tjing
2012-08-30, 13:52
Bra där.

Och med att kroppen aktiverar det sympatiska nervsystemet syftar jag just på saker som ökad puls/blodtryck, lätt kroppslig agitation/rastlöshet, värmeutveckling osv.

Scratch89
2012-08-30, 13:58
Blodsockernivåerna är i princip konstanta även fast du har skippat frukosten. Det du kan tänka på att det troligen blir ett ordentligt blodflöde till mag- och tarmregionerna, och har man redan ett hyfsat lågt blodtryck (som jag) så känner man av det när parasympatikus har dragit allt blod centralt.

raddum
2012-08-30, 14:11
Ger inte protein samma toppar som kolhydrat? har för mig att jag hört det, kan vara helt ute och cyklar, och påstår inget.

Pernam
2012-08-30, 14:15
Blodsockernivåerna är i princip konstanta även fast du har skippat frukosten. Det du kan tänka på att det troligen blir ett ordentligt blodflöde till mag- och tarmregionerna, och har man redan ett hyfsat lågt blodtryck (som jag) så känner man av det när parasympatikus har dragit allt blod centralt.

Parasymp... vaddå? :MrT:
Nu tvingade du mig till att googla, din rackare! Trots ingående studier på fem minuter i wikepedia kan jag inte förstå hur det kan ha att göra med symptomen jag beskriver, då det väl snarare skulle sänka hjärtfrekvensen än ge hjärtklappning osv? Det du beskriver låter snarare som "efter maten slöhet" aka "paltkoma"! ;)
Fast å andra sidan har jag ju som sagt ingen aning. :Virro

Nutrid
2012-08-30, 16:35
Ger inte protein samma toppar som kolhydrat? har för mig att jag hört det, kan vara helt ute och cyklar, och påstår inget.

Det kan ge höga insulinutsöndringar men blodsockret stiger inte lika mycket som av snabba kolhydrater.

tjing
2012-08-30, 16:41
Scratch89 har fel; ditt dilemma handlar om en aktivering av det sympatiska nervsystemet, som ett resultat av din kolhydratsstinna måltid.

Nutrid
2012-08-30, 16:52
Det är insulin som driver en aktivering av det sympatiska nervsystemet.

Det är i regel ett tecken på god insulinkänslighet, att kroppen uppreglerar metabolismen för att "bränna av" kolhydratsöverskottet.

Och ja, kanske något med blodsockret också eftersom jag också kan uppleva att något sött på maten ofta tar bort dylika besvär.

Jag håller inte med dig. Ett tecken på god insulinkänslighet kan absolut vara att man blir varm och svettig efter en kolhydratsrik måltid (istället för seg och trött).

Men i TS fall så blir han kallsvettig och "ser stjärnor" vilket jag snarare skulle tolka som en för stor insulinutsöndring och att blodsockret sjunker för snabbt efter måltiden. Han säger ju själv också att det inte sker när han äter en måltid med mindre kolhydrat och mer protein vilket borde tala för sig själv.

Ger inte protein samma toppar som kolhydrat? har för mig att jag hört det, kan vara helt ute och cyklar, och påstår inget.

Det kan ge en stor insulinutsöndring men blodsockret stiger inte lika mycket som av snabba kolhydrater.

Nutrid
2012-08-30, 16:53
edit nedanför

tjing
2012-08-30, 17:09
Jo men kallsvettig kanske helt enkelt innebär svettig. Det är lite svårt att säga exakt vad som är vad eftersom vi inte vet hur Pernam känner det. Kanske kaffekoppen efter maten orsakar stjärnorna (yrsel) liksom.

Det kan ju bero på antingen det jag skrev eller det du skrev, faktiskt. Jag vet inte.

Nutrid
2012-08-30, 17:21
Jo men kallsvettig kanske helt enkelt innebär svettig. Det är lite svårt att säga exakt vad som är vad eftersom vi inte vet hur Pernam känner det. Kanske kaffekoppen efter maten orsakar stjärnorna (yrsel) liksom.

Det kan ju bero på antingen det jag skrev eller det du skrev, faktiskt. Jag vet inte.

Absolut jag håller helt med om det.

För mig som har haft blodsocker dippar tidigare i yngre dagar så är dock kallsvettig och yr ett kännetecknande av lågt blodsocker.

Det kan så klart vara olika för personer antar jag.

1684_
2012-08-30, 18:45
men om man fastat i ca 14 timmar säger vi... + rört på sig konditionsmässigt där emellan rätt intensivt, äter iaf en normal portion för sig själv efter 14tim fastande, rätt mkt protein.. blir lite skakis, yr och knepig efteråt, edet blodsockerfallet då? farligt?

gratefuldead
2012-08-30, 19:38
Det kan ge höga insulinutsöndringar men blodsockret stiger inte lika mycket som av snabba kolhydrater.

Protein ger mycket lite insulinutsöndring, knappt någonting jämfört med kolhydrat.

Enklaste sättet för att testa är att köpa en blodsockermätare. Finns att köpa på apoteket. Enklaste varianten kostar någonstans kring 100;-
På det sättet kan du ju vara helt säker.

A.Steinbach
2012-08-30, 20:01
Protein ger mycket lite insulinutsöndring, knappt någonting jämfört med kolhydrat.

Enklaste sättet för att testa är att köpa en blodsockermätare. Finns att köpa på apoteket. Enklaste varianten kostar någonstans kring 100;-
På det sättet kan du ju vara helt säker.

Felaktig.

Man kan inte mäta insulinsvaret från protein med en blodsockermätare. Protein ger insulinutsöndring men inte genom höjning av blodsockret som främsta orsak.

T ex

A common serving of a commercially available protein supplement resulted in a marked insulin response with no glycemic response because of the lack of carbohydrate content
J Am Diet Assoc. 2004 Dec;104(12):1800-4.
Glycemic and insulinemic responses to protein supplements

Conclusions: It can be concluded that food proteins differ in their capacity to stimulate insulin release, possibly by differently affecting the early release of incretin hormones and insulinotropic amino acids. Milk proteins have insulinotropic properties; the whey fraction contains the predominating insulin secretagogue.
Am J Clin Nutr November 2004 vol. 80 no. 5 1246-1253
Glycemia and insulinemia in healthy subjects after lactose-equivalent meals of milk and other food proteins: the role of plasma amino acids and incretins

gratefuldead
2012-08-30, 20:06
Felaktig.

Man kan inte mäta insulinsvaret från protein med en blodsockermätare. Protein ger insulinutsöndring men inte genom höjning av blodsockret som främsta orsak.



Jag är diabetiker och medicinerar insulin manuellt.

Protein ger ingen nämnvärd påverkan på blodosckret, och om jag tar insulin till protein leder det till lågt blodsocker.

Jag tror inte på att protein ger nämnvärd insulinutsöndring. Länka gärna i sådana fall nyare studier.

tjing
2012-08-30, 20:07
men om man fastat i ca 14 timmar säger vi... + rört på sig konditionsmässigt där emellan rätt intensivt, äter iaf en normal portion för sig själv efter 14tim fastande, rätt mkt protein.. blir lite skakis, yr och knepig efteråt, edet blodsockerfallet då? farligt?

Låter som sympatisk aktivering, d v s en stressreaktion.

Om du menar att du kör konditionsträning fastande och sedan äter en måltid bestående av mycket protein, så kommer dina stresshormoner i blodet att vara höga. En måltid med mycket protein bidrar till syntetiseringen av dopamin och övriga katekolaminer och fastan i sig ökar redan samtliga stresshormon, för att inte nämna konditionsträningen.

Tillfällen när blodsockret kan sjunka är just vid fastande (rätt intensiv) konditionsträning och äter du inte mycket kolhydrater i måltiden efter träning och mer protein kommer ditt blodsocker nog också vara aningen lågt, utöver de effekter som jag beskrev ovan redan är i kraft.

Jag antog alltså att du inte åt särskilt mycket kolhydrater i den måltiden och att du konditionstränade fastande.

A.Steinbach
2012-08-30, 20:35
Jag är diabetiker och medicinerar insulin manuellt.

Protein ger ingen nämnvärd påverkan på blodosckret, och om jag tar insulin till protein leder det till lågt blodsocker.

Jag tror inte på att protein ger nämnvärd insulinutsöndring. Länka gärna i sådana fall nyare studier.

Som jag skrev så handlar det inte om blodsockret gällande inslutsöndringen av proteinintag utan det är beroende av andra faktorer som gör att betacellerna utsöndrar insulin.

Nyare studier?? Har du läst de som länkades, vad är det för fel på dom vad är det som inte stämmer.

Glucagon-like peptide-1 (GLP-1) and glucose-dependent insulinotropic polypeptide (GIP) regulate islet function after carbohydrate ingestion. Whether incretin hormones are of importance for islet function after ingestion of noncarbohydrate macronutrients is not known. This study therefore examined integrated incretin and islet hormone responses to ingestion of pure fat (oleic acid; 0.88 g/kg) or protein (milk and egg protein; 2 g/kg) over 5 h in healthy men, aged 20–25 yr (n = 12); plain water ingestion served as control. Both intact (active) and total GLP-1 and GIP levels were determined as was plasma activity of dipeptidyl peptidase-4 (DPP-4). Following water ingestion, glucose, insulin, glucagon, GLP-1, and GIP levels and DPP-4 activity were stable during the 5-h study period. Both fat and protein ingestion increased insulin, glucagon, GIP, and GLP-1 levels without affecting glucose levels or DPP-4 activity. The GLP-1 responses were similar after protein and fat, whereas the early (30 min) GIP response was higher after protein than after fat ingestion (P < 0.001). This was associated with sevenfold higher insulin and glucagon responses compared with fat ingestion (both P < 0.001). After protein, the early GIP, but not GLP-1, responses correlated to insulin (r2 = 0.86; P = 0.0001) but not glucagon responses. In contrast, after fat ingestion, GLP-1 and GIP did not correlate to islet hormones. We conclude that, whereas protein and fat release both incretin and islet hormones, the early GIP secretion after protein ingestion may be of primary importance to islet hormone secretion.
AJP - Endo October 2008 vol. 295 no. 4 E779-E784
Incretin and islet hormonal responses to fat and protein ingestion in healthy men

Kolla tabellen insulinsvaret efter proteinintaget

http://ajpendo.physiology.org/content/295/4/E779/F1.large.jpg

Nutrid
2012-08-30, 22:16
Protein ger mycket lite insulinutsöndring, knappt någonting jämfört med kolhydrat.



Vissa proteinkällor ger inte alls "lite" insulinutsöndring.

Sedan så sa jag även i tidigare inlägg att det inte är lika mycket som kolhydrater så ingen har jämfört med det.

gratefuldead
2012-08-30, 22:29
Som jag skrev så handlar det inte om blodsockret gällande inslutsöndringen av proteinintag utan det är beroende av andra faktorer som gör att betacellerna utsöndrar insulin.

Nyare studier?? Har du läst de som länkades, vad är det för fel på dom vad är det som inte stämmer.


AJP - Endo October 2008 vol. 295 no. 4 E779-E784
Incretin and islet hormonal responses to fat and protein ingestion in healthy men

Kolla tabellen insulinsvaret efter proteinintaget

http://ajpendo.physiology.org/content/295/4/E779/F1.large.jpg

Som jag skrev i den andra tråden så är det nog svårt från min synvinkel att inte vara skeptisk. Men det är säkert rätt, fungerar troligtvis helt annorlunda med en hel fungerande bukspottskörtel jämfört mot mig.

Jag överlåter härmed alla insulindiskussioner till er friska, pålästa människor :d

Pernam
2012-08-31, 07:58
Jag håller inte med dig. Ett tecken på god insulinkänslighet kan absolut vara att man blir varm och svettig efter en kolhydratsrik måltid (istället för seg och trött).

Men i TS fall så blir han kallsvettig och "ser stjärnor" vilket jag snarare skulle tolka som en för stor insulinutsöndring och att blodsockret sjunker för snabbt efter måltiden. Han säger ju själv också att det inte sker när han äter en måltid med mindre kolhydrat och mer protein vilket borde tala för sig själv.



Det kan ge en stor insulinutsöndring men blodsockret stiger inte lika mycket som av snabba kolhydrater.

Nix, ingen svett över huvudtaget, utan enbart yrsel, synrubbningar och ett lätt illamående. Det var Donkey Kong som blev kallsvettig.

Jo men kallsvettig kanske helt enkelt innebär svettig. Det är lite svårt att säga exakt vad som är vad eftersom vi inte vet hur Pernam känner det. Kanske kaffekoppen efter maten orsakar stjärnorna (yrsel) liksom.

Det kan ju bero på antingen det jag skrev eller det du skrev, faktiskt. Jag vet inte.

Näe, knappast kaffet. Drack inte ens kaffe efter lunchen. Och som sagt inga svettningar.

Nu börjar jag bli intresserad igen. Det skulle alltså kunna bero på allt för stor insulinutsöndring? Eller dålig insulin-känslighet, dvs raka motsatsen mot för vad tjing skrev tidigare? Det lät inte bra...
Men det vore väl konstigt om det skulle uppenbara sig nu, när jag är i relativt bra fysisk kondition och håller hyfsad koll på kosten?

tjing
2012-08-31, 10:42
En stor insulinutsöndring i kombination med sympatisk aktivering som ett svar på din lunch lär vara boven. Särskilt eftersom det är dagens första måltid dessutom och insulinkänsligheten således är förhöjd av den anledningen (och mer så om du tränar etc).

Jag ska säga att jag upplevt samma sak och det är nog väldigt vanligt att få en sympatisk aktivering (ökad puls, värme, rastlöshet, svettningar) och transient lägre blodsocker ( p g a "för" god insulinkänslighet) efter en första måltid för dagen som innehåller mycket kolhydrater (har krängt 500 g ris på ett bräde som första måltid).

Ett test: Lägg till något sött efter måltiden och se om det blir någon skillnad. Det tror jag att det kommer att bli.

För övrigt kan det vara bättre att inleda dagen med en måltid med mindre kolhydrater och mer protein eftersom proteinet bidrar till att hålla blodsockernivåerna stabila under dagen.

Pernam
2012-08-31, 12:07
En stor insulinutsöndring i kombination med sympatisk aktivering som ett svar på din lunch lär vara boven. Särskilt eftersom det är dagens första måltid dessutom och insulinkänsligheten således är förhöjd av den anledningen (och mer så om du tränar etc).

Jag ska säga att jag upplevt samma sak och det är nog väldigt vanligt att få en sympatisk aktivering (ökad puls, värme, rastlöshet, svettningar) och transient lägre blodsocker ( p g a "för" god insulinkänslighet) efter en första måltid för dagen som innehåller mycket kolhydrater (har krängt 500 g ris på ett bräde som första måltid).

Ett test: Lägg till något sött efter måltiden och se om det blir någon skillnad. Det tror jag att det kommer att bli.

För övrigt kan det vara bättre att inleda dagen med en måltid med mindre kolhydrater och mer protein eftersom proteinet bidrar till att hålla blodsockernivåerna stabila under dagen.

Ja, jag upplever som sagt inga problem om jag har en annan fördelning på måltiden. Varför jag egentligen reagerar på det här är att det aldrig har hänt tidigare. Iofs har jag ju sällan skippat frukosten helt heller, utan oftast ätit iaf lite till frukost. Och oftast så äter jag ju en mer "proteinbaserad" lunch.

Hur som helst, idag drack jag en mugg välling och åt ett ägg till frukost. Till lunch åt jag samma sak som igår och ungefär samma mängd. Nu så blir reaktionen inte tillnärmelsevis lika stor. Vilket väl stöder det du säger. Plus det faktum att jag blir hyfsat sötsugen efter måltiden.

Off topic men lite lustigt i sammanhanget är att när jag gjorde en sökning på de symtom jag nämnde så dök stressrelaterad ångest upp direkt som en diagnos. Vilket också stöder det du skrev om "sympatisk aktivering", snarare än det scratch89 skrev om "parasympatisk aktivering" (citationstecken då jag inte vet om jag använder begreppen riktigt rätt) då det senare väl ger snarast motsatt effekt?

Nå, nu så är det ju inget större problem då det är relativt snabbt övergående obehag. Jag var mest nyfiken på eventuell koppling till insulinkänslighet, då bla min morbror har diabetes (typ 2). Och jag fick ingen rätsida på begreppen, så jag vände mig till det kunniga folket på brädan. ;)

tjing
2012-08-31, 14:17
Jag har upplevt precis samma sak dessutom och reagerar inte alls på samma sätt om jag ätit innan och särskilt mer protein.

Jag skrev för övrigt lite om detta på min blogg:

Förutom den "obligatoriska" kostnaden vad gäller bearbetning av de olika substraten, finns också något som kallas för "facultatory thermogenesis" (insulin-mediated glucose metabolism), vilket kort innebär att kroppen uppreglerar metabolismen och således energiförbrukningen, vid höga intag av kolhydrater (= högt insulin) i kosten. Det sker genom påverkan på det sympatiska nervsystemet och katekolaminer som noradrenalin osv (8,9). Kroppen uppreglerar helt enkelt alltså det sympatiska nervsystemet för att förbruka mer av den större mängden glukos i blodet och således minskar risken uppenbarligen för viktuppgång. Kroppsliga effekter av detta är de som ses vid påverkan av SNS (sympatiska nervsystemet), d v s transient högre puls/blodtryck etc.

http://jensfitness.blogg.se/2012/february/mat-och-kroppsvikt.html

Jo men alltså all stress/ångest, sympatisk aktivering oberoende av alla myriader av anledningar som finns, uppreglerar ju samma stresshormon (katekolaminer); adrenalin/noradrenalin. Det betyder ju ingenting, mer än att kroppen går upp i varv. Vilket ju är bra om man vill behålla vikten och bränna av kolhydrater ;)

exevision
2012-08-31, 17:29
Ett test: Lägg till något sött efter måltiden och se om det blir någon skillnad. Det tror jag att det kommer att bli.


Vad skulle hända då? Stabilare blodsocker?

tjing
2012-08-31, 18:35
Vad skulle hända då? Stabilare blodsocker?

Ja, möjligtvis.

Om nu ett stort insulinpåslag gör att blodsockret snabbt sugs upp i vävnad, tiltar du upp det igen med lite socker. En kaka, eller vad som helst. Jag blir i varje fall piggare.