handdator

Visa fullständig version : vill träna alla muskelgrupper 2/ggr vecka, är detta ett bra alternativ?


swaggedout
2012-08-29, 20:19
Har testat lite olika scheman man hittar inget jag gillar till 100%.
Just nu kör jag ett 4 splitt måndag-fredag och är ledig på helgen.

Nu vill jag köra ett 3-splitt schema med ett helkroppspass på helgen. Åsiker om detta skulle uppskattas.

Pass 1 : Bröst,axlar,triceps
Pass 2 : Rygg,biceps,underarmar
Pass 3 : Ben,mage (köra detta på onsdag/torsdag)

Pass 4 : bänk,mark,militärpress,knäböjj (detta pass köres på lördag) och tänkte fokusera på 5x5 här för att få in lite styrka också.

Fördelar : Jag får med alla muskler i kroppen 2/ggr vecka (har aldrig testat detta och vill se hur jag reagerar)

Nackdelar : I mitt 4 splitt körde jag axlar separat dag och kommer inte orka lika tunga vikter nu.


Vad har ni för åsiker? Kan det finnas risk att det blir för kortvila mellan det vanliga och helgens helkropp?

RykteT
2012-08-29, 20:55
Har testat lite olika scheman man hittar inget jag gillar till 100%.
Just nu kör jag ett 4 splitt måndag-fredag och är ledig på helgen.

Nu vill jag köra ett 3-splitt schema med ett helkroppspass på helgen. Åsiker om detta skulle uppskattas.

Pass 1 : Bröst,axlar,triceps
Pass 2 : Rygg,biceps,underarmar
Pass 3 : Ben,mage (köra detta på onsdag/torsdag)

Pass 4 : bänk,mark,militärpress,knäböjj (detta pass köres på lördag) och tänkte fokusera på 5x5 här för att få in lite styrka också.

Fördelar : Jag får med alla muskler i kroppen 2/ggr vecka (har aldrig testat detta och vill se hur jag reagerar)

Nackdelar : I mitt 4 splitt körde jag axlar separat dag och kommer inte orka lika tunga vikter nu.


Vad har ni för åsiker? Kan det finnas risk att det blir för kortvila mellan det vanliga och helgens helkropp?

Det finns de som kör mycket oftare än så, så jag ser inga problem i det!
Du måste däremot känna av hur kroppen reagerar på att du börjar träna såhär då du kanske skadar dig. Känn efter och fortsätt om du trivs med det! :)

Jag skulle personligen testa 2 veckor om jag var du och trivs du inte så: Redo! Do right! :)

kajjm
2012-08-29, 20:58
det där ser inte så farligt ut.
Skulle du mot all förmodan ha väldigt dålig återhämtning så lär du ju märka det på kroppen

RykteT
2012-08-29, 21:06
det där ser inte så farligt ut.
Skulle du mot all förmodan ha väldigt dålig återhämtning så lär du ju märka det på kroppen

+1

Man ska aldrig pressa kroppen "bara för att" för att då slutar det med att kroppen ger dig fingret..

Jeml
2012-08-29, 21:12
Det där är helt ok! hur många övningar/set per muskelgrupp? jag kör 2split tränar 4ggr i veckan.

swaggedout
2012-08-29, 21:37
Tack för sjysta svar grabbar! Hur känner jag om jag inte orkar då? Träningsverk kan man ju få titt som tätt, är det mer om man sovit dåligt eller slarvat med kosten t.ex?

Jeml
Jag vet faktiskt inte, brukar köra en 3-4set och lite fler övningar för bröst,rygg och inte så mycket för axlar,biceps.

Angående mitt helgpass då!

Hur är det smartast att lägga upp ett 5x5 med endast basövningar på ett pass?

Börja med bänkpress kanske
sen militär, annars kanske man inte orkar bänk
mark? böjj? kanske skönare med böjj först så är man lite uppvärmd i benen för marklyftet.

r1kkie
2012-08-29, 23:13
Böj - Mark - Bänk - Militär

swaggedout
2012-08-29, 23:38
Skulle va kul med en motivering :)

smeander
2012-08-30, 14:29
Varje muskel minst 2ggr i veckan :) that's the way to go!


Sent from a cordless device.