handdator

Visa fullständig version : hur högt - front lateral raises


deadich
2012-08-29, 20:04
ja detta är en ganska basic fråga, hur högt bör man egentligen gå upp med armarna när man kör front lateral raises? När man kör åt sidan är det ganska självklart eftersom att det blir obekvämt och onaturligt över vågrätt men när man kör front så kan man i princip gå nästan till att hålla armen rakt upp utan att det känns onaturligt.

Wormzie
2012-08-29, 20:32
ja detta är en ganska basic fråga, hur högt bör man egentligen gå upp med armarna när man kör front lateral raises? När man kör åt sidan är det ganska självklart eftersom att det blir obekvämt och onaturligt över vågrätt men när man kör front så kan man i princip gå nästan till att hålla armen rakt upp utan att det känns onaturligt.

Anatomiskt sett har man mindre utrymme i axelleden när man gör en front raise. Jag skulle hålla mig till bänk/militärpress/snedbänk för att få kött på främre deltan.

lateral betyder f.ö. åt sidan till ;)

KalleTeodor
2012-08-29, 20:39
80 grader

edit trodde du mena sidolyft, jag är förvirrad..

Latissimus Dorsi
2012-08-29, 20:45
Inte alls öht. Som jag förstått är det en riktigt kass övning ur anatomisk synvinkel, low reward high risk.

vicarious
2012-08-29, 20:49
Ser ingen vits att gå högre än tills dess att armen är horisontal.

Sheogorath
2012-08-29, 21:04
Anatomiskt sett har man mindre utrymme i axelleden när man gör en front raise.


Nej. Hade det varit så hade man t.ex. inte kunnat göra pullovers eller smala chins/latsdrag

deadich
2012-08-29, 22:55
Anatomiskt sett har man mindre utrymme i axelleden när man gör en front raise. Jag skulle hålla mig till bänk/militärpress/snedbänk för att få kött på främre deltan.

lateral betyder f.ö. åt sidan till ;)
jo jag menar såklart dumbbell front raises

kör det sällan, men det händer när jag inte vill belasta triceps, exempelvis om pressarna knappt går att köra för att man precis kört 10 tunga set bänkpress.

Supermicke
2012-08-29, 23:49
hela vägen så får du med lite serratus anterior imo

Arne Persson
2012-08-30, 06:06
För Guds skull...! Gå så högt upp ni vill! Vad/var är problemet?
Det kanske säkrast vid tex militärpress att inte pressa stången högre än till pannan så att man inte "råkar klämma" någon stackars "struktur" i axeln... osv...

Medusa
2012-08-30, 06:29
kan du inte pröva att köra förbi rakt ut, och sedan meddela hur det fungerade för dig.

Trial n error son!

Anders The Peak
2012-08-30, 06:51
ja detta är en ganska basic fråga, hur högt bör man egentligen gå upp med armarna när man kör front lateral raises? När man kör åt sidan är det ganska självklart eftersom att det blir obekvämt och onaturligt över vågrätt men när man kör front så kan man i princip gå nästan till att hålla armen rakt upp utan att det känns onaturligt.

Det är en onödig övning det är bättre att satsa på militärpressar det blir en mer naturlig rörelse.

Wormzie
2012-08-30, 08:23
Nej. Hade det varit så hade man t.ex. inte kunnat göra pullovers eller smala chins/latsdrag

Trodde det var en rörelse man skulle undvika, men blandade nog ihop det med inåtrotation abduktion.

Sheogorath
2012-08-30, 08:30
Trodde det var en rörelse man skulle undvika, men blandade nog ihop det med inåtrotation abduktion.

Jepp. Inåtroterad abduktion (eller neutralroterad abduktion för den delen) ska gärna inte gå över 90°. Det finns säkert vissa överrörliga personer som kan klara det utan bekymmer men det är helt klart en onödig risk.

deadich
2012-08-30, 11:22
Det är en onödig övning det är bättre att satsa på militärpressar det blir en mer naturlig rörelse.

Det gör jag. Jag kör i princip aldrig front raises. men jag fick frågan för någon månad sen och jag vill hemskt gärna inte svara att jag inte vet.

Notten
2012-08-30, 12:45
Det gör jag. Jag kör i princip aldrig front raises. men jag fick frågan för någon månad sen och jag vill hemskt gärna inte svara att jag inte vet.

Svarar man inte på en månad är det underförstått att man inte hade en jävla aning...

exevision
2012-08-30, 12:54
Jepp. Inåtroterad abduktion (eller neutralroterad abduktion för den delen) ska gärna inte gå över 90°. Det finns säkert vissa överrörliga personer som kan klara det utan bekymmer men det är helt klart en onödig risk.

Är det rörselse som sidolyft vi pratar om här?

Sheogorath
2012-08-30, 12:55
Är det rörselse som sidolyft vi pratar om här?

Jepp.

BelowAverage
2012-08-30, 13:09
Jag har börjat köra front raise med stång på lätta vikter 10+ reps, mer som en tanke att kanske bygga lite uthållighet i en vinkel som man arbetar i väldigt sällan. Har fått för mig att det kan gynna mer avancerade kroppsviktsövningar när det väl beger sig.