handdator

Visa fullständig version : olika träningsupplägg och resultat


n3o
2012-08-29, 19:58
tjaa!!!

Först och främst kan jag säga att tråden inte handlar om att jag vill ha hjälp med nått upplägg eller så. Jag är hittills ganska nöjd med min 4 split. Hur som helst är jag, efter att ha snackat med några kollegor på jobbet, intresserad av att lära mig mer om olika upplägg. Mest för sakens skull liksom.

Själv har jag bara kört 3-1-3, och 4-1-4 som jag kör nu. Men jag undrar vad som händer om man under 6-12 månader t ex kör följande:

Måndag: Överkropp, alla övningar 4x8 (bas övningar + nått komplement)
Tisdag: Under kropp på exakt samma sätt som överkroppen
Torsdag: Helkropp (5x5 eller 4x6 eller nått)
Lördag: Helkropp

Självklart beror det på genetik, kaloribalans/överskott/underskott och sånt, men kan man säga rent generellt om upplägget är bättre för massa, styrka eller deff??

Eller om man supersetta enligt ett antagonist upplägg. Vad är det bra för?


Luddiga frågor, I know,, men jag vill lära mig lite mer om olika upplägg och vad de generellt är bra för.

oseriösa och allmänt dryga svar undanbes. som sagt, jag vill lära mig lite nytt, inte tjaffsa om massa onödiga grejjer.

deadich
2012-08-29, 20:54
Jag har precis bytt från 4-split till att köra halvkropp så många gånger i veckan jag kan. blir 4-6 pass i veckan. Jag siktar på 6. Hittills är det enda jag kan säga är att det är väldigt jobbigt eftersom att jag ofta tränar med polare och vill då försöka hinna klart på samma tid som dom/som jag gjorde förut, och jag tränar trapz, vader osv, annars skulle man sparat tid där Enda jag inte tränar specifikt är ju typ underarmar (och en massa småmuskler ingen hört talas om).


Så i nuläget kan jag inte säga så mycket. Men om 6-12 månader så får vi se hur det gått.