handdator

Visa fullständig version : HUr mycket behöver jag? Ammar.


goodolddays
2012-08-29, 17:52
Några frågor, hoppas någon här är mer kunnig än BVC:s dietist.

Är 175 cm lång, väger 52 kg. Är med andra ord underviktig. Har rasat i vikt efter graviditeten.
Är aktiv, inte hårt fysisk, utan jag promenerar 1½-2 h dag. Varje dag. Är 24 år.
HUr mycket behöver jag? MED amningen. Mitt barn är 4 månader. 2000 kcal/ dag verkar vara för lite, och på BVC säger dem bara: ät som vanligt.

Vad behöver jag för att bibehålla den vikten jag har nu? Kcal alltså.
Och hur mycket kcal kan vara rimligt / dag om jag vill öka skonsamt upp till 60 kg?

Tack på förhand!

Forqie
2012-08-29, 18:14
Amning ökar energibehovet med 400-500kcal per dag. Då är det väl bara att använda harris&benedict formeln och plussa på dessa 400-500kcal.

Formeln är för kvinnor: 655.0955 + (9.5634 x weight in kg) + (1.8496 x height in cm) – (4.6756 x age in years) * din aktivitetsfaktor, vilket du får fram genom att kolla hur aktiv du är. Med din aktivitet som du skrivit ut skulle jag själv säga 1.5-1.6.

goodolddays
2012-08-30, 08:28
Amning ökar energibehovet med 400-500kcal per dag. Då är det väl bara att använda harris&benedict formeln och plussa på dessa 400-500kcal.

Formeln är för kvinnor: 655.0955 + (9.5634 x weight in kg) + (1.8496 x height in cm) – (4.6756 x age in years) * din aktivitetsfaktor, vilket du får fram genom att kolla hur aktiv du är. Med din aktivitet som du skrivit ut skulle jag själv säga 1.5-1.6.

det låter lite...? 2000 kcal + amning 400 kcal.
trodde jag behövde betydligt mer eftersom jag är igång så mycket.

Pretorian
2012-08-30, 08:49
Måste du räkna så noga då? Går du inte upp i vikt så får du lägga på mer på tallriken nästa dag. Det kan handla om en extra näve ris eller ytterligare en köttbit.

Tycker du har annat att tänka på än att pricka rätt med kalorierna.

goodolddays
2012-08-30, 08:57
Måste du räkna så noga då? Går du inte upp i vikt så får du lägga på mer på tallriken nästa dag. Det kan handla om en extra näve ris eller ytterligare en köttbit.

Tycker du har annat att tänka på än att pricka rätt med kalorierna.

Jo, har svårt att hinna äta ordentligt nu bara. och känner att jag vill ha koll. Trodde att jag fick i mig som jag skulle, men tydligen inte.
Spelar det eg någon roll om man äter sent, alltså, ett rejält mål runt 22.30? först då det är lugnt härhemma.

Chrbo
2012-08-30, 09:02
Jo, har svårt att hinna äta ordentligt nu bara. och känner att jag vill ha koll. Trodde att jag fick i mig som jag skulle, men tydligen inte.
Spelar det eg någon roll om man äter sent, alltså, ett rejält mål runt 22.30? först då det är lugnt härhemma.

Ät när du har tid, om det är först vid 22:30 så äter du då. Att äta mycket under ett litet tidsfönster gör ju de som kör leangains och de verkar inte lida av det.

Pretorian
2012-08-30, 09:03
Jo, har svårt att hinna äta ordentligt nu bara. och känner att jag vill ha koll. Trodde att jag fick i mig som jag skulle, men tydligen inte.
Spelar det eg någon roll om man äter sent, alltså, ett rejält mål runt 22.30? först då det är lugnt härhemma.

Haha.. nejdå, ät sent om det passar bäst. Jag har själv småbarn så jag förstår dig.

Jag tycker ändå att man kan ha koll på vad man äter UTAN att man väger och räknar kalorier. Jag äter en viss mängd mat en dag och märker jag att vikten går åt fel håll (upp eller ner beroende på vad jag vill) så ändrar jag nästa dag. Då äter jag mer helt enkelt.

Hinner du inte äta ordentligt tror jag inte du hinner räkna kalorier ordentligt heller.

goodolddays
2012-08-30, 09:26
Haha.. nejdå, ät sent om det passar bäst. Jag har själv småbarn så jag förstår dig.

Jag tycker ändå att man kan ha koll på vad man äter UTAN att man väger och räknar kalorier. Jag äter en viss mängd mat en dag och märker jag att vikten går åt fel håll (upp eller ner beroende på vad jag vill) så ändrar jag nästa dag. Då äter jag mer helt enkelt.

Hinner du inte äta ordentligt tror jag inte du hinner räkna kalorier ordentligt heller.

Visst, om man kan äta via en app i telefonen så ;-)

Men jag förstår att du tänker "ätstörning", känns lite så. Hade som yngre och är rädd att hamna där igen, att rasa i vikt triggar igång gammalt tänk.

Hursom, lunchen 'är svårast eftersom bebis inte sover då, så oftast så får jag lägga på den energin på kvällsmålet. Vilket gör att det blir ett rätt stort mål energimässigt, typ 800-1000 kcal.

Pepz
2012-08-30, 09:30
det handlar om att skaffa rutiner. du hinner äta. försök att sysselsätta ditt barn , eller passa på när ungen sover. en 4månaders sover ju rätt ofta.

Det gäller att ta sig tid annars orkar du inte med barnet.

Pretorian
2012-08-30, 09:31
Hursom, lunchen 'är svårast eftersom bebis inte sover då, så oftast så får jag lägga på den energin på kvällsmålet.

Du behöver inte känna att lunchen måste ätas kl 12. Ät när bebisen sover PLUS att du tar ditt "stora" (allt är relativt) mål på kvällen.

Fishtank
2012-08-30, 09:32
det låter lite...? 2000 kcal + amning 400 kcal.
trodde jag behövde betydligt mer eftersom jag är igång så mycket.

Det+ammning+500 till så går du upp skonsamt på ett halvt kilo i veckan skulle jag säga.

Formeln är bara till för att beräkna viktstabil.

Det spelar Heller inte något roll vilken tid eller hur stora portioner du äter bara du får i dig energin.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

goodolddays
2012-08-30, 10:04
Det+ammning+500 till så går du upp skonsamt på ett halvt kilo i veckan skulle jag säga.

Formeln är bara till för att beräkna viktstabil.

Det spelar Heller inte något roll vilken tid eller hur stora portioner du äter bara du får i dig energin.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Så runt 3000 kcal? Har köpt näringsdryck iaf, så då är det ju lite lättare.

Stämmer verkligen det? Får alltid dåligt samvete av att äta mycket mer vid ett tillfälle, har blivit inpräntad att det skulle vara dåligt på något sätt.

Reaper123
2012-08-30, 10:17
Så runt 3000 kcal? Har köpt näringsdryck iaf, så då är det ju lite lättare.

Stämmer verkligen det? Får alltid dåligt samvete av att äta mycket mer vid ett tillfälle, har blivit inpräntad att det skulle vara dåligt på något sätt.Jag har skippat frukost & lunch i snart en månad och kan inte påstå att jag lider av det, dessutom tappar jag i fett som planerat!

Har för övrigt kört periodiskfasta i snart 1,5 år och aldrig mått så bra, så det där handlar bara om inställning i hjärnan.

Nu passar detta såklart inte alla, men snacket att frukosten är viktigaste målet på dagen är inte annat än något som fastnat i gemene mans huvud och går inte tvätta bort.

Summa sumarum, ät när du har tid om du inte kan ta dig tid att äta säg var 3:e timma eller hur du nu åt innan du skaffade barn!

Fishtank
2012-08-30, 10:40
Sist jag tittade så käkade både jag och reaper123 hela vår dagsranson eller iaf 80%+ i en måltid och jag har då aldrig mått så bra som när jag började skippa frukosten. :)

Sverker
2012-08-30, 17:59
Ett lite barn behöver långt mer än 400 - 500 kcal per dag;) Barnet ska dubbla sin kroppsvikt första året.

I mina gamla böcker ligger nog energimängden i bröstmjölken snarare på 800 - 1000 kcal / dag.

För att du ska kunna bilda den mängden mjölk behöver du nog snarare 1000 - 1200 kcal.

Fishtank
2012-08-30, 18:11
Då rättar vi oss efter Sverker och höjer rekommendationen ännu mer, jag utgick från att forqie hade korrekt information.

Förvånansvärt vad mycket energi som går åt däremot, förvånad över hur någon kan ha kvar graviditetskilon isf.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

goodolddays
2012-08-30, 18:30
Då rättar vi oss efter Sverker och höjer rekommendationen ännu mer, jag utgick från att forqie hade korrekt information.

Förvånansvärt vad mycket energi som går åt däremot, förvånad över hur någon kan ha kvar graviditetskilon isf.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Kanske är olika barn till barn? Som sagt, min unge är 4 månader, gick upp 12 kg med honom, och har gått ner 17.

Sverker
2012-08-30, 19:41
Felkällan mellan barn är säkert mindre än de kalorier barnet hulkar upp på din axel efter amningen;)




Men barnet stjäl protein och energi från dig. Bättre att fylla på med energi så länge du ammar.

goodolddays
2012-08-30, 19:44
Jag har skippat frukost & lunch i snart en månad och kan inte påstå att jag lider av det, dessutom tappar jag i fett som planerat!

Har för övrigt kört periodiskfasta i snart 1,5 år och aldrig mått så bra, så det där handlar bara om inställning i hjärnan.

Nu passar detta såklart inte alla, men snacket att frukosten är viktigaste målet på dagen är inte annat än något som fastnat i gemene mans huvud och går inte tvätta bort.

Summa sumarum, ät när du har tid om du inte kan ta dig tid att äta säg var 3:e timma eller hur du nu åt innan du skaffade barn!

men periodisk fasta...det kan det väl inte bli om jag äter frukost vid nio...sen inte äter något, och sen äter vid 22.30? eller? har jag kört det omedvetet :P

Reaper123
2012-08-30, 20:31
men periodisk fasta...det kan det väl inte bli om jag äter frukost vid nio...sen inte äter något, och sen äter vid 22.30? eller? har jag kört det omedvetet :PMan brukar säga att mimst 16h fasta och sen max 8h ätfönster är periodisk fasta, så det blir ju inte din variant...

Oavsett, försök äta dagens kalorier när du har tid så missar du lunchen får du äta mer middag än planerat och kanske extra stor frukost dagen därpå :) Är totalen som har betydelse när det kommer till vad vågen visar i slutändan.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

goodolddays
2012-08-30, 20:50
Man brukar säga att mimst 16h fasta och sen max 8h ätfönster är periodisk fasta, så det blir ju inte din variant...

Oavsett, försök äta dagens kalorier när du har tid så missar du lunchen får du äta mer middag än planerat och kanske extra stor frukost dagen därpå :) Är totalen som har betydelse när det kommer till vad vågen visar i slutändan.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

tvärtom vad man blir inskolad alltså ;) äta var tredje tomme, inte för mycket vid ett tillfälle osv osv.

tack för ditt svar! blir strax kvällsmål här då :cool:

Kischen
2012-08-30, 21:08
Du ammar, ät ordentligt. Allt har sin tid.

Fishtank
2012-08-30, 21:22
Kanske är olika barn till barn? Som sagt, min unge är 4 månader, gick upp 12 kg med honom, och har gått ner 17.

Nu verkade det som att jag dömde men då tolkade du fel. :)

gratefuldead
2012-08-30, 21:24
Men barnet stjäl protein och energi från dig.

Stjäl??? :D

Ett barn kan väl inte stjäla! Den får!

Tolkia
2012-08-30, 21:34
Jag har skippat frukost & lunch i snart en månad och kan inte påstå att jag lider av det, dessutom tappar jag i fett som planerat!

Har för övrigt kört periodiskfasta i snart 1,5 år och aldrig mått så bra, så det där handlar bara om inställning i hjärnan.
Jag håller med i det du skriver om att man inte bör låsa sig vid att äta vid en viss tidpunkt, men ärligt talat, att du skriver till en ammande mamma som har svårt att hålla vikten och enligt uppgift i tråden ibland inte äter mellan nio på morgonen och halv elva på kvällen att "det bara handlar om inställning" tycker jag är under all kritik. Det är ganska stor skillnad på en ammande post-graviditetskropp och en ung vuxen man; när det gäller behov, men framför allt när det gäller hur väl kroppen tolererar att man inte tillgodoser dess behov. Småbarnstiden skall inte behöva vara en vandring genom helvetet bara för att man är så trött och hungrig att man inte pallar.

Bra inlägg från Pepz och Sverker.

TS: Det handlar en del om att lära sig hur man tar sig tid. Man behöver inte äta avancerade proffskockmaträtter som tar eoner att förbereda varje gång. Ät små saker när du har lite tid, större mål när du har mer tid. Näringsdrycker, som du nämner, är skitbra om du har svårt att äta det du behöver. Se bara till att maten inte blir ett problem för att du gör det mer problematiskt än det är. Det är inte fel att varje mål inte är näringsberäknat i detalj och prickfritt tillagat av perfekta rena råvaror; jag tror att du fattar hur jag tänker. Hjälp dig själv orka har roligt med din bebis.

Reaper123
2012-08-30, 22:04
Jag håller med i det du skriver om att man inte bör låsa sig vid att äta vid en viss tidpunkt, men ärligt talat, att du skriver till en ammande mamma som har svårt att hålla vikten och enligt uppgift i tråden ibland inte äter mellan nio på morgonen och halv elva på kvällen att "det bara handlar om inställning" tycker jag är under all kritik. Det är ganska stor skillnad på en ammande post-graviditetskropp och en ung vuxen man; när det gäller behov, men framför allt när det gäller hur väl kroppen tolererar att man inte tillgodoser dess behov. Småbarnstiden skall inte behöva vara en vandring genom helvetet bara för att man är så trött och hungrig att man inte pallar.Min förmåga att få fram mitt budskap fallerade totalt, det är tydligt det...

Var alltså bara tänkt att visa att man inte måste äta var 3e timma varje dag, skulle aldrig rekommendera pf/långa fastor till en post-gravid kvinna som permanent lösning. Det är ju däremot inte skadligt att missa en måltid då å då, förutsatt att man lyssnar på sin kropp och försöker kompensera för de förlorade kalorierna!

Nåja, nog svamlat av mig :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Pretorian
2012-08-31, 07:27
Jag tolkade inte heller att Reaper tipsade TS om att börja med PF utan bara att rädslan att inte äta var tredje timme inte är så befogad, bara man får i sig sitt dagliga behov.

Därför skrev jag att man inte behöver låsa sig fast vid att lunchen är kl 12 och om ungen inte sover då så blir det ingen lunch. Ahh. det blev ju knappast klarare nu.

Ät mer och ät när det passar. Blir det färre mål så bör de innehålla större mängd kalorier förstås.

Tolkia
2012-08-31, 08:36
MinVar alltså bara tänkt att visa att man inte måste äta var 3e timma varje dag, skulle aldrig rekommendera pf/långa fastor till en post-gravid kvinna som permanent lösning. Det är ju däremot inte skadligt att missa en måltid då å då, förutsatt att man lyssnar på sin kropp och försöker kompensera för de förlorade kalorierna!
Då är jag med, och håller med.

TS: Posta gärna hur du äter idag så att vi har något att förhålla oss till. Jag är lite fundersam kring om det verkligen är helt omöjligt att få i sig något överhuvudtaget mellan frukost och middag, och varför det är så. Jag är medveten om att ett litet barn kräver mycket, men det går ju ganska fort att äta något ganska litet.

Sedan skulle jag säga att det inte krävs sådär enormt stora kunskaper för att att ge råd här, om det inte är så att TS har någon svår allergi etc. att ta hänsyn till. Det kokar liksom ned till att om man går ned i vikt äter man för lite och behöver äta mer. Man behöver inte veta exakt på decimalen hur många kalorier det är i maten.

goodolddays
2012-08-31, 10:09
Då är jag med, och håller med.

TS: Posta gärna hur du äter idag så att vi har något att förhålla oss till. Jag är lite fundersam kring om det verkligen är helt omöjligt att få i sig något överhuvudtaget mellan frukost och middag, och varför det är så. Jag är medveten om att ett litet barn kräver mycket, men det går ju ganska fort att äta något ganska litet.

Sedan skulle jag säga att det inte krävs sådär enormt stora kunskaper för att att ge råd här, om det inte är så att TS har någon svår allergi etc. att ta hänsyn till. Det kokar liksom ned till att om man går ned i vikt äter man för lite och behöver äta mer. Man behöver inte veta exakt på decimalen hur många kalorier det är i maten.

Det var mest det att jag blev förvirrad när BVC sa att jag skulle äta "som vanligt".
Men såhär äter jag oftast:
Rnt niotiden,
Batanunknäcke( lite kraftigare knäcekbröd med pumpakärnos osv), cream cheese, skinka. 2-3 dl yoghurt, bär, typ en dl havregryn/allbran. En frukt, oftast päron, och kaffe.

Sen gäller det att duscha fixa osv, bebis brukar sova till 11, sen ha en lång vaken period. För att få honom att sova brukar jag ta en promenad runt 14-tiden, i samband med promenaden äta typ energibar, näringsdryck, banan och dricka.

När jag kommer hem brukar jag försöka vila lite.

Middag runt 19.30, min man jobbar till 18, och jag kan oftast inte laga mat själv innan, eller så kan jag förbereda så får han göra resten.
Igår grillad kyckling, tzatsiki, någon mix från findus med grillade grönsaker/lök osv.
Tyvärr har bebis skrikperiod den här tiden, oftast fårman gå och vagga, vi turas om, men jag blir mest stressad när min man går, vill helst gå och vagga/amma själv, så därför kan det bli si och så med maten.

Kvällsfika:
Typ kvarg och bär/yoghurt och bär, 2 smörgåsar med skinka, 2-3 rutor mörk choklad.
Eller fruktsallad och glass och mörk choklad.

eller Ibland 2 bars med chokladsmak, koffeinfritt kaffe och frukt.

Detvar ungefär såhär jag åt innanjag fick barn, fast jag åt lite mer dagtid,och hann äta upp hela min middag.

Något jag funderar på, min man är ju ledig helgtid, attä äta mer under helgdagarna för att slå ut veckorna, funkar det eller är det myt? Det kanske bara är dåligt? Vi brukar oftast äta lite godis och glass under helgen.

goodolddays
2012-08-31, 10:11
Jag tolkade inte heller att Reaper tipsade TS om att börja med PF utan bara att rädslan att inte äta var tredje timme inte är så befogad, bara man får i sig sitt dagliga behov.

Därför skrev jag att man inte behöver låsa sig fast vid att lunchen är kl 12 och om ungen inte sover då så blir det ingen lunch. Ahh. det blev ju knappast klarare nu.

Ät mer och ät när det passar. Blir det färre mål så bör de innehålla större mängd kalorier förstås.

ja, som sagt, det är lättare när han är ledig, men jag vill inte lägga till några dåliga vanor heller. tycker det är svårt och jobbigt!
åt för 3000 kcal igår iallafall, men fick bara ont i magen, la till 2 drycker (300kcal styck) runt 23, var så sjukt hungrig när jag skulle sova.

spas
2012-08-31, 10:35
När BVC säger ät som vanligt skulle man ju också kunna tolka det som ät vanlig mat och använd vanligt förnufft. Dvs går du ner för mycket så ät mer. Tror inte vare sig du eller barnet tjänar på att stressa kring kaloriräkning, bars och näringsdrycker så nära efter förlossnigen, om ens någonsin.

I min värld är det helt ok att låta lite extra energi komma från godsaker med. Har du svårt att hinna med så ta lite extra fika eller vad som helst, det är du värd under mammaledigheten.

Jag blev pappa för 3 månader sedan och känner igen det du skriver angående stress när pappan vaggar barnet och att du gärna tar över, det är nog en väldigt naturlig kännsla för er tjejer. Våga låta din man ta hand om barnet en stund och unna dig själv lite avkoppling så tror jag allt blir lättare.

Lycka till.

Tolkia
2012-08-31, 11:00
Jag blev pappa för 3 månader sedan och känner igen det du skriver angående stress när pappan vaggar barnet och att du gärna tar över, det är nog en väldigt naturlig kännsla för er tjejer. Våga låta din man ta hand om barnet en stund och unna dig själv lite avkoppling så tror jag allt blir lättare.
THIS. *hug*

Man behöver hjälpas åt under skrikperioderna om småbarnstiden inte skall bli bara jobbig, särskilt om man har fått ett sådant barn som vill bli buret konstant. Du blir en trevligare/bättre/gladare mamma om du får vila lite emellanåt och inte är helt utpumpad för att du inte kan med att lämna över en stund. Det blir lättare (= mindre stress och dåligt samvete) efter ett tag, om du går in för det. Det är ju faktiskt också på sikt bra för barnet och pappan om de lär sig umgås också. Jag tror att det kan vara ganska jobbigt att som nybliven pappa se hur mamman går på knäna och inte veta vad man skall göra för att underlätta. Hjälp varandra!

Jag håller också med Spas om att våga äta sådant som kanske inte står högst på nyttighetslistan, och att inte ha så höga krav på att menyn skall vara perfekt. Om du redan har en ganska stor undervikt och nu väger 5 kg mindre än innan graviditeten är det inte rimligt att fortsätta äta på det sätt som höll dig viktstabil då, utan amning, bebisbärande och middagar som bara blir halvätna. Om du skall försöka gå upp, eller låta bli att tappa, i vikt på kvarg och bär kommer du att få äta kvarg tills det sprutar ut genom öronen på dig. Det är bra att vilja äta nyttigt, men nyttigt är inte nyttigt om det inte räcker för att tillgodose behoven. Det ser ärligt talat ut som om det saknas en hel del FETT, är det så att det känns lite halvjobbigt att äta extra sådant? Fundera på om du verkligen behöver bekymra dig om det just nu.

Pretorian
2012-08-31, 11:39
Du kanske ska sluta med kvargen och äta något mer kaloririkt. Det kan ju vara så att du gillar det men jag kopplar lite fördomsfullt ihop kvarg med diet och viktminskning. Ta fyra mackor istället för två och lägg på korv, smör och ost eller något annat du gillar.

Anna.L
2012-08-31, 17:39
Har ni en bärsele/-sjal som barnet accepterar? Det underlättar väldigt mycket att ha båda händerna fria om man måste äta gåendes och vaggandes. Om du kan sitta ner och amma kan du försöka äta medan du ammar. Om barnet trivs i vagnen så skicka ut pappan på en promenad på kvällen så hinner du laga något "ordentligt" att äta. Dra i övrigt ner kraven på maten och prioritera istället sånt som går fort att ordna och lätt att äta. Frukt, mackor, fil, (drick-)yoghurt, bars, en näve nötter och liknande är bra grejer. Prioritera mat framför städning och annat. Antar att du har testat det mesta redan men om inte så testa babygym, babysitter och senare när bebisen är stadig hoppgunga, gåstol och annat som finns på marknaden. Värt varenda hundralapp om du hittar något som din bebis gillar i fem minuter.

I övrigt gäller det att komma ihåg att den här perioden är jättekort och snart över. Det känns bara inte så när man är där. ;)