handdator

Visa fullständig version : Hur länge sover ni varje dygn? Kan sömnen påverka muskelbyggande?


komigen
2012-08-29, 17:27
Hejsan, jag sover inte så mycket nu för tiden... Kör väldigt seriöst nu med träningen. Äter bra, mycket protein och kolhydrater men sover dock kanske 5-6 timmar per dygn när det är skola. Kan detta påverka min utveckling? :)

Fredrik_S
2012-08-29, 17:28
6 timmar sover jag i snitt

tjing
2012-08-29, 17:32
Hejsan, jag sover inte så mycket nu för tiden... Kör väldigt seriöst nu med träningen. Äter bra, mycket protein och kolhydrater men sover dock kanske 5-6 timmar per dygn när det är skola. Kan detta påverka min utveckling? :)

Ja.

kEKKZA
2012-08-29, 17:33
Är du trött hela dagar känner dig utmattad? Om nej räcker nog dina 6 timmar

KalleTeodor
2012-08-29, 17:33
Kan sömnen påverka muskelbyggande?

kom igen, den frågan kan du nog svaret på ;)

ont: Sover som minst 6h på vardagar oftast närmare 7 och på helger 8-10h!

komigen
2012-08-29, 17:35
Haha absolut vet jag att det påverkar muskelbyggande. Fall jag sover 1 timme lär jag ju inte kunna träna haha :D Men tänkte liksom fall det är stor skillnad mellan 5-6h och 9-10h

King Grub
2012-08-29, 17:36
Men tänkte liksom fall det är stor skillnad mellan 5-6h och 9-10h

Beror på om du behöver mer än 5-6 timmar. Vad jag eller någon annan behöver är ointressant för dig.

komigen
2012-08-29, 17:44
Beror på om du behöver mer än 5-6 timmar. Vad jag eller någon annan behöver är ointressant för dig.

Det är sant, går i skolan varje dag i åtta timmar. Lyfter skrot nästan varje dag. Jag kanske behöver sova 8h iallfall... Men visst är det intressant hur länge ni sover.

Phil Heath
2012-08-29, 17:45
Precis som Grub säger så är det ju helt individuellt. Vissa behöver bara 5-6h, andra 7-8 och kanske ännu mer.

Jag sover i snitt 6-7h på vardagar och typ 8 på helger. 7h är precis lagom för mig.

Duran
2012-08-29, 17:52
6-7 timmar, skulle jag tro. Sover oroligt och vaknar ofta nån gång på natten. Innan jag fick sömnmedicin blev det ofta 3-4 timmar, men det är ett par år sen.

Wiizra
2012-08-29, 18:06
7-8 timmar, vaknar på nätterna o måste pissa dock

Sniggel
2012-08-29, 18:13
Det är sant, går i skolan varje dag i åtta timmar. Lyfter skrot nästan varje dag. Jag kanske behöver sova 8h iallfall... Men visst är det intressant hur länge ni sover.

Vi kan inte gissa hur mycket sömn du behöver utifrån vad du gör om dagarna.

Det bästa svaret du kan få är av dig själv. Känner du dig trött om dagarna? Gäspar du regelbundet mitt på dagen? Isåfall kan det helt klart bero på att du behöver mer sömn.
Jag själv behöver ca 8h för att inte känna mig trött om dagarna (därmed inte sagt att jag alltid ser till att sova så mycket, även om jag tycker att jag borde), mindre om jag lägger mig sent och mer om jag lägger mig tidigt. Men som sagt spelar det ingen roll för dig hur mina behov ser ut.

EdwardW
2012-08-29, 18:16
Hejsan, jag sover inte så mycket nu för tiden... Kör väldigt seriöst nu med träningen. Äter bra, mycket protein och kolhydrater men sover dock kanske 5-6 timmar per dygn när det är skola. Kan detta påverka min utveckling? :)

Jag följer starkt ett tankesätt som gör gällande att jag går och lägger mig först när jag känner att jag skulle somna inom tre minuter. Detta innebär att jag varannan dag sover cirka 6 timmar, nästa 8 timmar eftersom jag då är tröttare - vilket förstås leder till att jag är piggare nästa dag och då endast behöver 6 timmar igen.

Inte sällan händer att det ligger stabilt mittemellan några dagar (7 timmar) tills jag återigen går och lägger mig tidigare/senare och mitt 6-8-6-8 schema tar fart igen. Skulle jag någon dag inte känna mig trött nog förrens det endast är tre timmar tills jag ska stiga upp, så sover jag helt enkelt tio-elva timmar dagen efter - det reder ut sig självt så länge man lyssnar på kroppens signaler och inte håller sig vaken även dagen efter.


Hur nyttigt det är att variera sömnen med så täta intervaller bryr jag mig inte om, skönt är det och jag slipper ligga i sängen och vänta på att somna

exor
2012-08-29, 18:22
Jag jobbar mer fysiskt än 99% här och tränar lika hårt som er andra. Sover mellan 2-6 timmar per natt..

spoon
2012-08-29, 18:26
Jag jobbar mer fysiskt än 99% här och tränar lika hårt som er andra. Sover mellan 2-6 timmar per natt..

Och det fungerar bra för dig?

Jag sover mellan 5-7h på vardagarna och det upplever jag som för lite. Helst skulle jag vilja ha 8-9h varje dag men det hinner jag inte med.

exor
2012-08-29, 18:32
Och det fungerar bra för dig?

Jag sover mellan 5-7h på vardagarna och det upplever jag som för lite. Helst skulle jag vilja ha 8-9h varje dag men det hinner jag inte med.

Vet inte hur utvecklingen hade sett ut om jag sov mer. Har sovit rätt lite i många år nu. Jag blir starkare i alla fall sakta men säkert.

Tex sov jag 8 timmar från lördag morgon till tisdag natt och hade en rejäl fylla på lördagen och dåligt med mat hela söndagen. Satte ett nytt PB igår efter 10 timmars gristungt jobb. Dom flesta hade inte ens tänkt tanken på gymmet efter den arbetsdagen men allt sitter i huvudet.

Endorah
2012-08-30, 17:04
17 år och snittar väl 7h på skolnätter och 9-10h på helger (varierar rätt mycket).
Har svårt för att sova bara för att jag måste gå upp tidigt dagen efter. Vill helst bli trött innan jag sover, vilket inte händer allt för ofta

mellez
2012-08-30, 19:32
Jag följer starkt ett tankesätt som gör gällande att jag går och lägger mig först när jag känner att jag skulle somna inom tre minuter. Detta innebär att jag varannan dag sover cirka 6 timmar, nästa 8 timmar eftersom jag då är tröttare - vilket förstås leder till att jag är piggare nästa dag och då endast behöver 6 timmar igen.

Inte sällan händer att det ligger stabilt mittemellan några dagar (7 timmar) tills jag återigen går och lägger mig tidigare/senare och mitt 6-8-6-8 schema tar fart igen. Skulle jag någon dag inte känna mig trött nog förrens det endast är tre timmar tills jag ska stiga upp, så sover jag helt enkelt tio-elva timmar dagen efter - det reder ut sig självt så länge man lyssnar på kroppens signaler och inte håller sig vaken även dagen efter.


Hur nyttigt det är att variera sömnen med så täta intervaller bryr jag mig inte om, skönt är det och jag slipper ligga i sängen och vänta på att somna

Vad härligt det där låter, för jag gör ju precis det, ligger i sängen varje kväll och väntar på att somna. Oftast ca en halvtimme men om jag har otur upp emot två timmar.

Ikväll tänker jag gå och lägga mig först när jag är trött och inte noja mig över att få för få timmar!:)

Tyrwing
2012-08-30, 19:44
Sover i snitt 8,5h och mår bra. ^^ rätt skönt att bli utvilad, dock snoozar jag alltid till och blir trött av det istället...

Christoforos
2012-08-30, 19:54
Det senaste månaderna sover jag jävligt mycket, snittar kanske 10 timmar per natt. Vilket är förjävla drygt, känns som att jag tappar mycket tid på det. Ska försöka vänja av mig med det och sova ca 8 per natt iaf.

VikG
2012-08-30, 20:01
Hur kan man sova 10 timmar i snitt:confused:
Jag somnar alltid mellan 11 och 12, oftast närmare 12, och stiger upp senast kvart i 6.

Akagi
2012-08-30, 22:41
Sover ca 4-5 timmar när ja jobbar förmiddag och ca 6-7 timmar när de e eftermiddag.

Känner att jag ökar lika bra under båda veckorna.

gratefuldead
2012-08-30, 22:43
Är 22 år och sömnen påverkar min energi under dagen enormt. Sov förut i snitt 5-6h per natt och var orkeslös hela tiden. Numera måste jag sova minst 7-8h. 8h känns optimalt för min del. Självklart påverkar det muskeluppbyggnaden i längden om man klarar av att prestera bättre, men någon direkt effekt tvivlar jag på.

spoon
2012-08-30, 22:43
Hur kan man sova 10 timmar i snitt:confused:
Jag somnar alltid mellan 11 och 12, oftast närmare 12, och stiger upp senast kvart i 6.

Man lägger sig ned och sen sover man tills man vaknar. True story. PB ligger på 24h

gratefuldead
2012-08-30, 22:47
Man lägger sig ned och sen sover man tills man vaknar. True story. PB ligger på 24h

Vafan, är du en jättebebis? :D

Du måste varit sjuk, onykter eller något annat?

Helt obegripligt annars i mina ögon :d

spoon
2012-08-30, 22:54
Vafan, är du en jättebebis? :D

Du måste varit sjuk, onykter eller något annat?

Helt obegripligt annars i mina ögon :d

Det var efter en festival och jag hade öroninflammation. Blev mycket förvånad när jag vaknade. Det var ju samma tid :d Men en 12-14h på helgen är inga problem. Sover jag utan klocka på semestern så blir det 10-12h och då går jag upp direkt när jag vaknar.

Visst klarar man sig på lite sömn också. Jag snittar kanske 5-7h på veckorna och musklerna kommer ju ändå. Men det är skillnad i vad jag kan prestera på gymet utvilad eller trött.

ceejay
2012-08-30, 23:04
typ 8-9h, skulle gärna sova mer :]

rubusvulvan
2012-08-30, 23:05
5-7 skoldagar på natten sen 20-30 min på dagen

gratefuldead
2012-08-30, 23:05
Det var efter en festival och jag hade öroninflammation. Blev mycket förvånad när jag vaknade. Det var ju samma tid :d Men en 12-14h på helgen är inga problem. Sover jag utan klocka på semestern så blir det 10-12h och då går jag upp direkt när jag vaknar.


Kändes faktiskt tryggt att läsa det där, nu behöver jag inte vara orolig för dig :D

Sover jag mer än 10-12h får jag huvudvärk. Känslan av att vara bakis ungefär.

iPad
2012-08-31, 13:00
Snittar 8h på vardagar och 9 kanske på helger

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

blondyz
2012-08-31, 13:10
Beror helt på hur vardagen ser ut. Har jobbat / jobbar 3-skift i perioder. Vissa nätter (och dagar..) blir det 3-5h sömn, vissa 12h sömn. Vid "vanligt" arbete/skola 8-17~ brukar det bli 6-8h sömn.

Ett tag hade jag "problem", blev stressad om jag insåg att jag inte skulle få sova 8h, och kunde inte somna av den anledningen. Efter ett tag insåg jag dock att det går ändå, får jag 3h sömn pga. att jag får gå upp 4 på morgonen blir det kanske en powernap på en timme när jag kommer hem vid 15, för att sedan dra och träna. Min kropp blir sömnig om jag sover för lite, då har jag inte så mycket annat till val än att sova. Mår oftast sämre när jag vaknar efter 12h sömn än 3h, svårare att gå upp och mycket segare.

älskarcola
2012-08-31, 13:17
12 timmar just nu..
Förr kunde det bli 3-7 timmar. D:

Kryss
2012-08-31, 15:50
Runt 7-8 när jag har något o göra, när jag inte har något o göra blir det lätt runt 9h (svårt för att gå upp tidigare då). Alltid väldigt morgontrött men sover jag under 8 mår jag lätt dåligt.

FruMånsson
2012-09-04, 06:41
Jag sover ofta 8 timmar, men försöker dra ner till 7. Känner mig piggare om jag går upp efter 7.
/www.fru-mansson.blogspot.com

Stefan J
2012-09-04, 09:56
Jag jobbar mer fysiskt än 99% här och tränar lika hårt som er andra. Sover mellan 2-6 timmar per natt..

Vet inte hur utvecklingen hade sett ut om jag sov mer. Har sovit rätt lite i många år nu. Jag blir starkare i alla fall sakta men säkert.

Tex sov jag 8 timmar från lördag morgon till tisdag natt och hade en rejäl fylla på lördagen och dåligt med mat hela söndagen. Satte ett nytt PB igår efter 10 timmars gristungt jobb. Dom flesta hade inte ens tänkt tanken på gymmet efter den arbetsdagen men allt sitter i huvudet.

Jag har en narcissistisk personlighetsstörning med beroendeproblematik och borderline.

Nähä?!? :D :D

Fishtank
2012-09-04, 10:39
6-10 timmar.
Behöver inte mer än 6 men är bekvämt att sova mer när man kan, särskilt vilodagar kan det bli mer sömn på.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

alva
2012-09-04, 15:57
4-6 timmar när jag jobbar dagtid, 8-9 timmar när jag jobbar kvällar eller är ledig. Känner helt klart att jag skulle behöva mer sömn då jag är konstant trött och aldrig känner mig utvilad när jag vaknar, men iom mitt arbete är det svårt att sova mer på nätterna. Jag brukar dock ta powernaps på eftermiddagen när jag jobbat.