handdator

Visa fullständig version : Planera mat och träning


NickeSthlm
2012-08-29, 10:10
Tjena.

Egentligen passar min fråga i flera olika delar av forumet men jag väljer att lägga den här då grunden är att jag försöker jobba bort några glada kilon.

Om mitt mål:Är 31 glada år, 190cm lång och vägde för drygt 2 veckor sedan 88kg. Har även tagit fram måttbandet och använde en uträknare på nättet som sa att jag i runda slängar hade fettprocent på 22%.

Målet är att nå 80kg och/eller runt 15-16 fettprocent för att sedan sakta men säkert äta upp mig och bygga upp kroppen mer.

Vad jag gör för att nå målet
Tränar på hemmaplan med hjälp av hantlar och skivstång (2-3 dagar i veckan), springer 2-3 dagar i veckan (5-6 km, just nu mycket backintervaller), samt spelar innebandy 1-2 dagar i veckan.

Försöker i det stora hela pussla ihop det så att jag är aktiv 5 dagar och vilar 2 under veckans gång.

Använder Shape Up för att hålla koll på kaloriintaget. Ligger idag på -1000 kalorier om dagen och tränar jag så ser jag till att kompensera så att jag vid dagens slut ligger -1000 kalorier.

Vad jag undrar
Läste en artikel här: http://www.bodybuilding.com/fun/kelly3.htm
Vad den egentligen handlar om är att tappa fett och öka muskler samtidigt, det är jag inte ute efter. Förstår att det inte finns några genvägar och det är bäst att deffa bort de kilon man inte är nöjd med för att sedan börja bygga upp kroppen.

I artikeln tar dom dock upp när på dygnet man helst ska lägga in sin träning, när man ska "matkompensera" osv vilket gjort att jag börjat förstå att jag det hela kanske är mer invecklat än kalorier in/ut och träning. Att man helt enkelt kan påverkar processen?

För att göra det hela "rätt", är detta mitt optimala upplägg?:

07.00 - Frukost (ca 300kcal)
10.00 - Mellanmål (ca 200kcal)
12.00 - Lunch (ca 500kcal)
15.00 - Mellanmål (ca 200 kcal)
17.00 - Träning
18.00 - Middag (ca 500kcal)
20.00 - "Kompensationsintag av kalorier om middagen inte redan gjort det vid träningsdagar"

Exakta klockslagen är egentligen ovesäntliga, ni förstår vad jag menar.. Artikeln säger att man bör undvika att proppa i sig extra kalorier så länge man kan under dagen för att hålla fettförbränningen under dagen så effektiv och lång som möjligt.. Står även att träningen helst ska ligga runt 6 timmar innan sängen kallar..

Överarbetar jag det hela nu eller finns det en vinning av att planera sina matintag bättre och schemalägga träningen vid ett bättre tillfälle under dagen för att nå bättre resultat? Idag har jag bl.a. dragit ut och sprungit eller tränat ett par timmar efter middagen...

Tacksam för svar, sorry för ett jävligt långt inlägg

Reaper123
2012-08-29, 10:51
Överarbetar jag det hela nu eller finns det en vinning av att planera sina matintag bättre och schemalägga träningen vid ett bättre tillfälle under dagen för att nå bättre resultat? Idag har jag bl.a. dragit ut och sprungit eller tränat ett par timmar efter middagen...

Tacksam för svar, sorry för ett jävligt långt inläggAlltså, det finns folk som fastar mer än 16g/dygn (jag är en av dom) och dom som äter var 3:e timme och mår bra och tappar i vikt. Varför man tappar i vikt har alltså först och främst med kcal in vs ut att göra (som du redan själv listat ut), det övriga är "att krångla till det" (min högst personliga åsikt)

Mitt förslag:
Ät på det sätt som känns rätt, är det liknande upplägget du angett så tycker jag det låter som ett kanonupplägg. Speciellt det där med att kompensationsäta lite extra om du tränat, för jag tycker det känns bäst att äta största målet mat efter träning (nu äter jag förvisso all min mat efter träningen).

Slipper du gå runt hungrig, mår bra och tycker dina träningsformer är roliga/drägliga så kommer resultatet av sig självt inte pga att Anna Anka säger ditten o datten! ;)

NickeSthlm
2012-08-29, 14:39
Tack för svar :)
Ska se till att hålla det schema jag skrev upp tidigare och köra på.. Ville bara ventilera lite då jag läste artikeln och fick mig en tankeställare. Låter även vettigt att köra största målet mat efter träningen.