handdator

Visa fullständig version : förbättra kondition på olika sätt


Nikodemus
2012-08-29, 10:09
Håller på att snickra på lite olika pass / träningssätt för att få igång min kondition då jag har tänkt att börja kampsporta lite mer framöver..
Jag _lovar_ att jag ska söka i gamla trådar också men det är alltid kul med lite fräscha tankar.

Förutom löpning, cykling osv är jag intresserad av träning som kan öka konditionen med minimalt slitage på musklerna, då jag fortfarande kommer träna en hel del styrketräning + kampsport och behöver vila emellanåt...

Någon som har något kul att tipsa om? Jag har funderat på att lägga in lite simning, ev. spinningpass med intervaller... löpningen blir nog kortare snabbare / intervaller hellre än längre sträckor då jag vill spara knän.

Alla erfarenheter och funderingar välkomna!

Zorgus
2012-08-29, 11:20
Crosstrainer är ganska skonsamt, liksom simning. Roddmaskin är bra för flåset. Trappmaskin finns ju också, om du pallar med det mentalt..

Macroman
2012-08-29, 13:28
Simning, cykel och längdskidor är skonsamt för kroppen.

Nikodemus
2012-08-29, 14:20
finns det några speciella aktiviteter förrutom just konditionsidrott, typ .. jag vet inte. vissa elit-idrottare tränar höghöjd... voodo? hålla andan under vattnet? nämen jag vet inte, boxare brukare väl hoppa en del hopprep, är det mer för vader och spänst eller kondition? (ursäkta jag är sjuk hemma från jobbet då får man sånna här tankar..)

någon som kan tipsa en en bra tråd om andning osv för löpare?


vad för BPM ska man satsa på i konditionsförnbättrande träning?

z_bumbi
2012-08-29, 15:29
Kombinera relativt låg intensitet under längre tid med något mer högintensivt men precis som för alla annan träning gäller det att bygga upp en förmåga och även bygga upp sig så att kroppen klarar av att träna hårdare så börja inte med allt på en gång.
Om du tänker träna kampsport så skulle jag också lägga in moment från den redan nu så blir det ingen stor chock när du väl börjar träna utan du kan koncentrera dig på att öva teknik på träningarna.

Everest
2012-08-29, 15:47
någon som kan tipsa en en bra tråd om andning osv för löpare?

Avslappnat ansikte ger oftast bra andning. Syns tex tydligt när man kollar friidrottstävlingar på tv och de kör repris i slow motion, munnen fladdrar rejält.

nisse1976
2012-08-29, 15:53
Everest: har du läst nånting om näsandning i samband med löpning? Eller provat själv?

mattilainen
2012-08-29, 15:58
om du inte har väldigt bra kondition redan nu så tror jag knappast småförändringar i hur man andas kommer hjälpa dig speciellt mycket, utan det är väl främst att bara träna upp konditionen.

tjing
2012-08-29, 17:02
Avslappnat ansikte ger oftast bra andning. Syns tex tydligt när man kollar friidrottstävlingar på tv och de kör repris i slow motion, munnen fladdrar rejält.

Japps och det märker man själv också om man är trött när man tränar någon dag och grimaserar och spänner sig mer så blir allt tyngre.

Jag försöker andas in med näsan och ut med munnen men har munnen öppen hela tiden så det blir en näs/mun-kombo antar jag.

Nikodemus
2012-08-29, 17:33
=) hade nån taekwando coach som pratade mkt "circular breathing" altså andas in med näsan ut med munnen... vet inte om det hjälpte någon men man fick iallafall fokus på att andas kontrollerad :> flåsar man för hårt så flyger ju mouthguarden ut haha

Spetälsk
2012-08-29, 20:12
någon som kan tipsa en en bra tråd om andning osv för löpare?andningen för löpare är mest en mätare på hur hårt man springer. 2-2 är vanligt för långdistansare, två fotisättningar på inandning och två på utandning. snabbare andning betyder ett högre tempo än man orkar hålla en längre stund. man andas genom munnen. ingen löpare andas genom näsan. det blir för dåligt luftflöde.

Spetälsk
2012-08-29, 20:13
om du inte har väldigt bra kondition redan nu så tror jag knappast småförändringar i hur man andas kommer hjälpa dig speciellt mycket, utan det är väl främst att bara träna upp konditionen.andas man genom näsan så kan jag lova att man blir hjälpt av en liten förändring :)