handdator

Visa fullständig version : Gymma 2 gånger samma dag


guden2010
2012-08-28, 20:27
Efter som jag har tid att gymma 2 gånger per dag nu så har jag lite frågor
Tänkte gymma vid 11-12 tiden och sen vid 18-20 tiden.

Men hur ska jag göra ? Ska jag gymma samma musklegrupper båda passen eller olika ?

gratefuldead
2012-08-28, 20:48
Varför skall du träna två gånger om dagen?

Hur gammal är du och hur länge har du tränat?

I och med din fråga låter det som att du är nybörjare.

agazza
2012-08-28, 20:51
Du ska inte köra samma, du måste få in så mycket vila som möjligt mellan. Det är lite lurigt att få in så mycket träning, jag verkar få ut mer av det vanliga 5x5 schemat än när jag körde två gånger om dagen, du kan nog kanske hitta schemat i min journal någonstans.

Två gånger per dag kan nog vara bra för volymträning, så kan man dela upp antagonister litegrann, typ bröst förmiddag, triceps eftermiddag. Ifall man inte orkar med långa pass och inte har något annat att göra ändå

mmard
2012-08-28, 21:01
Kolla in Mikael Hollstens (aldrigvila.se) upplägg, vet att han tränar två gånger om dagen, ett tungt styrkepass på förmiddagen och ett volyminriktat pass på eftermiddagen, samma muskelgrupper. Sen om det är rekommenderat för en nybörjare att köra så låter jag vara osagt. ;)

cero
2012-08-28, 21:10
2 gånger per dag? Börja med 2 gånger per vecka. Eller 3.

Mer träning =/= bättre resultat. Lägg dig på en rimlig nivå och tänk långsiktigt.

Här har du ett program: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

gratefuldead
2012-08-28, 21:18
Kolla in Mikael Hollstens (aldrigvila.se) upplägg, vet att han tränar två gånger om dagen, ett tungt styrkepass på förmiddagen och ett volyminriktat pass på eftermiddagen, samma muskelgrupper. Sen om det är rekommenderat för en nybörjare att köra så låter jag vara osagt. ;)

Hollsten har tränat i många år medans trådskaparen verkar ha tränat i någon vecka eller två.

raddum
2012-08-28, 21:27
Enda anledningen jag ser att träna två styrkepass om dagen är tidsbrist. Jag skulle kört olika muskler.

deadich
2012-08-28, 22:51
Hollsten har tränat i många år medans trådskaparen verkar ha tränat i någon vecka eller två.

Och preppar kanske

smeander
2012-08-29, 06:17
Och preppar kanske

Knappast, alla kan träna två gånger om dagen, även nybörjare! Äter man tillräckligt, sover sina timmar och tränar smart är det inga problem. Gillar man att träna och har tid är det bara att köra!



Sent from a cordless device.

smeander
2012-08-29, 06:43
Efter som jag har tid att gymma 2 gånger per dag nu så har jag lite frågor
Tänkte gymma vid 11-12 tiden och sen vid 18-20 tiden.

Men hur ska jag göra ? Ska jag gymma samma musklegrupper båda passen eller olika ?

Dela upp kroppen så du vilar varje muskelgrupp 48-72h, träna smart och ät mycket, fokusera på kolhydrater då det är kolisarna som är ditt bränsle. När du tränar två gånger om dagen så kan man säga att det är två tömningar och två fyllnar du ska göra. Jag äter runt 500-1200g kolhydrater om dagen beroende på vilka muskler som tränas och hur jag känner mig. Mitt tips är att träna tidigare än vad du hade tänkt, vid 8-tiden och vid 17-18 tiden, då kan du klämma in 500g kolhydrater därimellan, så du presterar riktigt bra på kvällen också.

Men det viktigaste av allt är att du tränar smart, kör du bänkpress som 95% på kollo gör kommer du antagligen skada dig eller slita ut dig fort.... Träna smart och effektivt!

Rahf
2012-08-29, 06:47
Guden 2010: hur många gånger per vecka?

ARMSTARK
2012-08-29, 07:44
Du ska inte köra samma, du måste få in så mycket vila som möjligt mellan. Det är lite lurigt att få in så mycket träning, jag verkar få ut mer av det vanliga 5x5 schemat än när jag körde två gånger om dagen, du kan nog kanske hitta schemat i min journal någonstans.

Två gånger per dag kan nog vara bra för volymträning, så kan man dela upp antagonister litegrann, typ bröst förmiddag, triceps eftermiddag. Ifall man inte orkar med långa pass och inte har något annat att göra ändå

Jag håller med dig om att man kan träna antagonister samma dag, fast bröst och triceps är inte antagonister. ( Muskler som utför motsatt rörelse. ) Är lite tveksam till att köra bröst och triceps samma dag dock, då får triceps stryk två gånger samma dag.

Donner
2012-08-29, 10:31
Även om man tränar antagonister så finns det bara så många av dom. Tror det är svårt att vila alla muskler 48-72 timmar med 2 pass om dagen om man inte ska börja köra nacke och annat smått.

Sniggel
2012-08-29, 11:22
Knappast, alla kan träna två gånger om dagen, även nybörjare! Äter man tillräckligt, sover sina timmar och tränar smart är det inga problem. Gillar man att träna och har tid är det bara att köra!



Sent from a cordless device.

Jo men hur många nybörjare tror du fattar vad smart innebär i den här kontexten?
Om de nu mot förmodan skulle göra. Kan de rent mentalt träna så elelr kommer de att träna sönder sig själva iaf?

cero
2012-08-29, 15:05
Hur menar ni att det räcker med att musklerna vilar 48 timmar? Beror ju självklart på mängden träning, men om vi tar ett "vanligt" gympass.

Att köra igenom kroppen 1 gång brukar väl rekommenderas för nybörjare?

T ex på bumbis program så tränar man bröst/triceps/axlar en dag, och sedan går det 1 vecka innan man gör det igen.

gratefuldead
2012-08-29, 23:04
Knappast, alla kan träna två gånger om dagen, även nybörjare! Äter man tillräckligt, sover sina timmar och tränar smart är det inga problem. Gillar man att träna och har tid är det bara att köra!


Det är ett vanligt fenomen bland nybörjare att man bränner ut sig och tröttnar fort. Att träna 2 gånger om dagen som nybörjare är bara dumt, även om det är teoretiskt genomförbart.

Hur menar ni att det räcker med att musklerna vilar 48 timmar? Beror ju självklart på mängden träning, men om vi tar ett "vanligt" gympass.

Att köra igenom kroppen 1 gång brukar väl rekommenderas för nybörjare?

T ex på bumbis program så tränar man bröst/triceps/axlar en dag, och sedan går det 1 vecka innan man gör det igen.

Proteinsyntesen återgår till normala nivåer vid ca 48h. Det innebär inte att muskeln är återhämtad utan det är individuellt.

Att köra igenom kroppen 1 gång rejält funkar alldeles utmärkt. Oavsett om man är nybörjare eller har tränat ett par år.

agazza
2012-08-30, 07:13
Jag håller med dig om att man kan träna antagonister samma dag, fast bröst och triceps är inte antagonister. ( Muskler som utför motsatt rörelse. ) Är lite tveksam till att köra bröst och triceps samma dag dock, då får triceps stryk två gånger samma dag.

blev lite fel, det du menar såklart.

AronP
2012-08-30, 09:49
Ett vettigt upplägg, bra med mat och sömn så är 2 pass om dagen inga problem. Nej det kan tom vara gynnsamt.