handdator

Visa fullständig version : Vid total fasta, hur mycket salt per liter vätska bör man använda?


Paria
2012-08-28, 20:23
Sökt runt såklart och t ex Grub skriver 1 krm per liter vatten när man springer långt, men det gäller folk som äter normalt i övrigt.

Ponera att man ska fasta totalt (det ska jag INTE göra; jag är bara nyfiken): hur mycket salt behöver man då per liter vätska för att vätskan skall stanna i kroppen och göra det den ska?

Samt vilka mineraler är viktigast? Kalium och natrium antar jag?...

Gärna utförliga svar, men inga komplicerade länkar på engelska.. de klarar jag inte


Mkt tacksam för svar!

Sheogorath
2012-08-28, 20:26
Vätskeersättning brukar ange tre kryddmått salt och två matskedar socker (och/eller druvsocker) per liter vatten. Vissa recept anger också bakpulver, tre kryddmått. Förmodligen är det vanligt bordssalt som gäller men det finns ju varianter med högre andel kalium och de fungerar säkert fint de också.

Vet inte om detta svarar på din fråga dock.

Paria
2012-08-28, 20:30
Vätskeersättning brukar ange tre kryddmått salt och två matskedar socker (och/eller druvsocker) per liter vatten. Vissa recept anger också bakpulver, tre kryddmått. Förmodligen är det vanligt bordssalt som gäller men det finns ju varianter med högre andel kalium och de fungerar säkert fint de också.

Vet inte om detta svarar på din fråga dock. Det var ett bra svar! Har för mig att Ola Wallengren skrev ngt om bakpulver som mineraltillskott i sin tråd, så ska kolla upp det.

Undrar dock lite över sockret.....vad är det till för egentligen? Och om man inte vill ha socker alls, ska man då ersätta med mer salt, tro?

Sheogorath
2012-08-28, 20:45
Det var ett bra svar! Har för mig att Ola Wallengren skrev ngt om bakpulver som mineraltillskott i sin tråd, så ska kolla upp det.

Undrar dock lite över sockret.....vad är det till för egentligen? Och om man inte vill ha socker alls, ska man då ersätta med mer salt, tro?

Nej, då gör du nog bäst i att bara utesluta det. Sockret är nog främst till för att tillföra energi när man exempelvis har svår diarré och dålig aptit så att man inte får i sig eller tillgodogör sig tillräckligt. Det är möjligt att det förbättrar upptaget av vattnet också men det kan jag inte i detalj.

Paria
2012-08-28, 20:52
Nej, då gör du nog bäst i att bara utesluta det. Sockret är nog främst till för att tillföra energi när man exempelvis har svår diarré och dålig aptit så att man inte får i sig eller tillgodogör sig tillräckligt. Det är möjligt att det förbättrar upptaget av vattnet också men det kan jag inte i detalj.

Okej, tack så mycket för dina seriösa svar!

Sverker
2012-08-29, 17:02
Snurra inte till det nu.

Du behöver lika mycket salt som du förlorar. Ett par gram natrium och ett par gram kalium. Eftersom du ändå inte kommer att kunna träna och svettas och temperaturen ute är lagom sval är ditt behov inte mer än något gram natrium och något gram kalium.

Eftersom du inte fastar längre än några dagar hinner du inte heller förvränga saltbalansen speciellt mycket heller.


Men du kommer att behöva dricka vatten. Du kommer att kanibalisera kroppens proteinförråd och förlusterna av kväve de första dygnen kommer att vara påtagliga. En till två liter extra vatten kommer du att behöva för att få ut all bildat urinämne.