handdator

Visa fullständig version : Frågor om drag uppifrån!


Paria
2012-08-28, 19:03
Fråga 1: Tränar smalt, axelbrett (eller något smalare) och supinerat latsdrag samma muskler som breda, pronerade latsdrag?

Om inte: vilka är skillnaderna?

Fråga 2: Får man "bredare rygg" av breda, pronerade latsdrag, än av smalare sådana?


Sitter på och funderar på om jag ska lägga till breda pronerade latsdrag (kör redan bred, pronerad rodd mot bröstet) till supinerade latsdrag ... eller är det kanske bättre att köra mer volym på det jag redan kör (supinerade latsdrag)?


Mitt mål med träningen är: bli allmänt råstark.

Sheogorath
2012-08-28, 19:11
Fråga 1: Tränar smalt, axelbrett (eller något smalare) och supinerat latsdrag samma muskler som breda, pronerade latsdrag?

Om inte: vilka är skillnaderna?

Fråga 2: Får man "bredare rygg" av breda, pronerade latsdrag, än av smalare sådana?


Sitter på och funderar på om jag ska lägga till breda pronerade latsdrag (kör redan bred, pronerad rodd mot bröstet) till supinerade latsdrag ... eller är det kanske bättre att köra mer volym på det jag redan kör (supinerade latsdrag)?


Mitt mål med träningen är: bli allmänt råstark.

Fråga 1: Största skillnaden är aktiveringen av bröst. Den är obetydlig i breda drag och mer uttalad i smala. Supinerad fattning kommer aktivera brachioradialis mycket lite till skillnad från semisupinerade drag (det du nog menar med "pronerade") som aktiverar brachioradialis mycket. Baksida axlar aktiveras mer i smala drag också. Jag vill dessutom hävda att biceps brachii aktiveras mer i breda drag, men den frågan har dryftats till förbannelse redan och det finns typ miljoner trådar om saken.

Fråga 2: Det finns det ingen anledning att tro.

apfel
2012-08-28, 19:38
om du vill bli råstark så tycker jag du ska byta ut övningen mot chins. det är lättare att mäta sin styrka med andra, det är mer hardcore att göra chins med +25kg hängandes i ett bälte än att köra latsdrag på samma vikt och det är mycket roligare att göra chins då du kan göra dem nästan överallt!

pezrulezhaakon
2012-08-28, 19:43
Paria

1, Samma muskler men olika mycket aktivering. Breda latsdrag är effektivare för lats. Smalt grepp involverar armböjarna mer och betonar bröstmuskeln marginellt mot toppläget.
Supinerade grepp tenderar att vilja aktivera armbågsböjarna (biceps) mer än pronerade. (här kan man i båda varianterna själv bestämma lite om man har kroppskontroll)

2, Du blir inte bredare, men tiden det tar för dig att bli bredare beror på övningsvalet. Brett grepp är effektivare och tar kortare tid än de smala varianterna. Men skillnaden är tämligen liten.

Allmänt råstark? Kör alla varianter.

Paria
2012-08-28, 20:16
Fråga 1: Största skillnaden är aktiveringen av bröst. Den är obetydlig i breda drag och mer uttalad i smala. Supinerad fattning kommer aktivera brachioradialis mycket lite till skillnad från semisupinerade drag (det du nog menar med "pronerade") som aktiverar brachioradialis mycket. Baksida axlar aktiveras mer i smala drag också. Jag vill dessutom hävda att biceps brachii aktiveras mer i breda drag, men den frågan har dryftats till förbannelse redan och det finns typ miljoner trådar om saken.

Fråga 2: Det finns det ingen anledning att tro.

Paria

1, Samma muskler men olika mycket aktivering. Breda latsdrag är effektivare för lats. Smalt grepp involverar armböjarna mer och betonar bröstmuskeln marginellt mot toppläget.
Supinerade grepp tenderar att vilja aktivera armbågsböjarna (biceps) mer än pronerade. (här kan man i båda varianterna själv bestämma lite om man har kroppskontroll)

2, Du blir inte bredare, men tiden det tar för dig att bli bredare beror på övningsvalet. Brett grepp är effektivare och tar kortare tid än de smala varianterna. Men skillnaden är tämligen liten.

Allmänt råstark? Kör alla varianter.

Tack för svaren! Två av de bästa svara direkt. Yippi.

Synd att ni inte höll med om allt (Pez skrev att breda tar mer på lats t ex).

Varför drar man då mer i smalt drag? Om breda latsdrag tar mer på både lats och brachioradialis? Är det bröstmuskeln som gör att man drar mer med smalt grepp eller vad?

Vilken muskel är den som för överarmen nedåt framför kroppen?

Sheogorath: Säker på att smala drag aktiverar baksida axlar mer?


om du vill bli råstark så tycker jag du ska byta ut övningen mot chins. det är lättare att mäta sin styrka med andra, det är mer hardcore att göra chins med +25kg hängandes i ett bälte än att köra latsdrag på samma vikt och det är mycket roligare att göra chins då du kan göra dem nästan överallt! Yes, självklart har jag tänkt börja med det vid tillfälle.

Sheogorath
2012-08-28, 20:19
Tack för svaren! Två av de bästa svara direkt. Yippi.

Synd att ni inte höll med om allt (Pez skrev att breda tar mer på lats t ex).

Varför drar man då mer i smalt drag? Om breda latsdrag tar mer på både lats och brachioradialis? 1. Är det bröstmuskeln som gör att man drar mer med smalt grepp eller vad?

2. Vilken muskel är den som för överarmen nedåt framför kroppen?

Sheogorath: 3. Säker på att smala drag aktiverar baksida axlar mer?


Yes, självklart har jag tänkt börja med det vid tillfälle.

1. Ja.
2. Lats, nedre bröst, baksida axlar, teres major.
3. Ja. Axelns baksida är inte alls lika bra på adduktion som extension.

Paria
2012-08-28, 20:26
1. Ja.
2. Lats, nedre bröst, baksida axlar, teres major.
3. Ja. Axelns baksida är inte alls lika bra på adduktion som extension. Tackar så mycket för svaren!!

pwnyou
2012-08-28, 20:27
En petitess kanske, men: Sheo påstår att biceps aktiveras mer i pronerade, men pezrulez påstår tvärt om.

Vem har rätt?

Sheogorath
2012-08-28, 20:29
En petitess kanske, men: Sheo påstår att biceps aktiveras mer i pronerade, men pezrulez påstår tvärt om.

Vem har rätt?

Jag orkar helt ärligt inte den diskussionen en gång till. Leta gärna upp någon av trådarna där det dryftats till förbannelse och bestäm dig vilket läger du vill solla dig till. :thumbup:

pezrulezhaakon
2012-08-28, 20:30
Paria

Att man drar mer i smalt är för att biceps hjälper till mer, om man "bara drar så mycket man kan". Ju fler som hjälper till.... delar på belastningen.

pezrulezhaakon
2012-08-28, 20:33
pwnyou

Du måste tänka på att det även här finns två sätt att göra.
Om du drar med allt du har -"skiten ska ner"- tänkande, så kommer biceps hjälpa till mer i den supinerade varianten pga bättre moment över armbågsleden.

Eller...

Så väljer du att medvetet inte aktivera armbågsböjarna, så är skillnaden endast ställd till lats.

Här får Sheo faktiskt tro vad han vill....

Sheogorath
2012-08-28, 20:34
Och jag ger mig som sagt inte in i diskussionen igen. Det finns redan mycket skrivet om detta.

Paria
2012-08-28, 20:36
En petitess kanske, men: Sheo påstår att biceps aktiveras mer i pronerade, men pezrulez påstår tvärt om.

Vem har rätt? Detta är helt off topic men denna studie kom fram till att Pez har rätt i att lats aktiveras mer i breda latsdrag, och att biceps aktiveras mer vid smala: http://drsquat.com/content/emg-findings-different-exercises-lats-biceps

Sheogorath
2012-08-28, 20:41
Detta är helt off topic men denna studie kom fram till att Pez har rätt i att lats aktiveras mer i breda latsdrag, och att biceps aktiveras mer vid smala: http://drsquat.com/content/emg-findings-different-exercises-lats-biceps

Ingen av skillnaderna var statistiskt signifikanta och är dom inte ens det finns det definitivt ingen grund för att tala om någon klinisk relevans.

Det här är en sak jag har planer på att titta på i en egen EMG-studie när jag känner att jag vill göra något annat än att arbeta kliniskt, förutsatt att jag på någon vänster kan få anslag till sådana här väsentligheter. ;)

pezrulezhaakon
2012-08-28, 20:49
Paria

Jag säger som Sheo, att skillnaden är inte jättestor, men pga lats placering på kroppen så är breda latsdrag mer effektivt och det kommer man inte ifrån.
Bara att vänta på fler studier som visar detsamma.