handdator

Visa fullständig version : Periodisk Fasta - Tips & Successtories


MacJ
2012-08-28, 18:21
Tjenare,

Jag har intresserat mig i Periodisk Fasta ett tag och har läst på rätt mycket om det. Har även en kollega och vän som kört det där on och off ett par år och har bara positiva saker att säga om det.

Klyschorna regnar när man talar med folk om det och ber om tips och råd, där man pratar i regel om "gör det som känns bäst för dig", och det är ju naturligtvis solklart.

Därför tänkte jag att ni som kört detta kunde dela med er av lite successtories, oavsett vad ni strävade efter. Hur länge pågick er PF? Vilket upplägg föredrog ni , 12h/14h/16h? hur mycket underskott/överskott av Kcal, Hur många BF% skalade ni av / Hur många kilo gick ni ner, osv osv.

Ni fattar, skulle vara mycket intressant att kolla något annat än Martin Berkhans egna "highlights".

Jeml
2012-08-28, 18:47
äter enligt PF nu (har deffat 86-75kg) men tänkte fortsätta att äta på det viset mest för att jag gillar att äta mycket när jag äter och det blir lättare att hålla koll på vad/hur mkt man äter då man äter 1-3 ggr per dag och då oftast endast ett riktigt mål (jag gör så) istället för 3-5ggr/dag. Man slipper ju också ta sig tiden att fixa något att äta flera ggr om dagen :)

Sen är ju det där med hur man påverkar insulin och blodsocker nivåerna också en positiv grej, men frågan är hur(om) mkt det faktiskt påverkar tränings resultaten.

vicarious
2012-08-28, 18:50
Finns redan en stor PF-tråd. http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449

MacJ
2012-08-28, 19:44
Finns redan en stor PF-tråd. http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449

Jo jag kollade den innan naturligtvis, men där har du 500 sidor av snack kringom PF och dess vetenskap, detta var mer syftet att få redovisa konkreta resultat och ge tips ang. PF.

MacJ
2012-08-28, 19:45
äter enligt PF nu (har deffat 86-75kg) men tänkte fortsätta att äta på det viset mest för att jag gillar att äta mycket när jag äter och det blir lättare att hålla koll på vad/hur mkt man äter då man äter 1-3 ggr per dag och då oftast endast ett riktigt mål (jag gör så) istället för 3-5ggr/dag. Man slipper ju också ta sig tiden att fixa något att äta flera ggr om dagen :)

Sen är ju det där med hur man påverkar insulin och blodsocker nivåerna också en positiv grej, men frågan är hur(om) mkt det faktiskt påverkar tränings resultaten.


11 Kilo är bra, under vilken tidsperiod har du lyckats med detta och hur mycket underskott har du legat på?

Kerbara
2014-04-08, 17:11
11 Kilo är bra, under vilken tidsperiod har du lyckats med detta och hur mycket underskott har du legat på?

Han låg på -1250 kalorier/dag :smash: Och trodde att han skulle behålla sin muskelmassa, icke. Så nu är han en spinkis tyvärr :)

Jeml
2014-04-08, 17:19
Han låg på -1250 kalorier/dag

gjorde jag?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

drkrupp
2014-04-08, 18:31
Jag började med PF i slutet av maj förra året. Hade ändå tänkt börja skala av några kilon då och ville prova. Sedan dess har jag bara ätit mellan 12-20 +-2 tim.

Lunch 12.00
Ibland mellanmål 16.00
Middag 18.00
Kvällsmål 20.00

Innan åt jag så sent som 24.00 och så tidigt som 06.00 men har aldrig haft några problem med hungern av att fasta. Tvärtom.

Själva viktnedgången avbröt jag i söndags, efter -16 kilo (och ökad styrka i gymmet) men kommer fortsätta med PF just av bekvämliga skäl.

De gånger det passar in i vardagen att styrketräna på fastande mage (t.ex kl 11) så gör jag det. Jag har som mest kraft just då av någon anledning, och har mest energi genom hela passet. Blir förvånad varje gång.

BroderJacob
2014-04-09, 08:59
Jag körde så förra våren i samband med att jag började räkna kalorier. Tappade ca 7-8kg på ung 10 veckor.
Det funkade jävligt bra iom att det blir enkelt att hålla koll på kcal å macros med få måltider. Samt att jag fick svulla när jag väl käkade, alltså äta sig rejält mätt, och jag har ändå aldrig riktigt varit en frukostmänniska.

Dock så har jag varit riktigt stor, 120kg på 176cm, och jag kände att det triggade igång felaktigt beteende i mig att få smälla i sig enorma portioner. Träna en föredetta tjockis att överäta dagligen kanske inte är helt jävla klockrent, även fast det faller inom kcalbudget.

Jontalinen
2014-04-09, 18:59
Jag är egentligen frukostmänniska men smidigt på deff. Ska pröva i sommar med tungt kroppsarbete 7-16, frågan är om man blir för hungrig då innan 12?

vicarious
2014-04-09, 19:01
Jag är egentligen frukostmänniska men smidigt på deff. Ska pröva i sommar med tungt kroppsarbete 7-16, frågan är om man blir för hungrig då innan 12?

Jag jobbar inte jättetungt (inga tunga lyft osv) men rör på mig ganska mycket från 05 - 12 och jag tycker det går hur bra som helst.

Ado2000
2014-04-09, 19:15
Jag har bara bra upplevelser från PF, min första deff körde jag PF å gick ner från 97 till 84 kg. Å nu på min andra deffa kör jag PF igen å har hittills gått ner från 97 till 85 men ska fortsätta gå ner.

Äter bara en gång om dan å kör mina gympass fastandes. Kan vara rätt jobbigt dom första veckorna om man precis börjat med det men klarar man sig igenom dom första 3 veckorna så är det inga problem sen.

Delightful_imp
2014-04-10, 06:35
Jag är egentligen frukostmänniska

+1

Jag har bara positiva egenskaper av IF, men får lite ont i hjärtat när jag tänker på att inte njuta av frukosten och allt mjölk i morgonkaffet.

Ungkarlsliv
2014-04-10, 06:56
Folk verkar väldigt inkörda på just 12-20! Jag har kört pf i flera år nu och jag äter mellan 08.00 och nån gång 14-16.00. Tränar innan på morgonen, så dagens största mål blir alltså frukosten, så ni frukostmänniskor kan också köra pf ;).

IMMORTAL ABDUL
2014-04-10, 08:01
Har kört leangains i 5 år, alltid mått grymt bra av det. Aldrig varit särskilt intresserad av vikter. Dock andra sporter.

Två månaders deff. Vikten har legalt stabilt på runt 70 kilo. Har två veckors diet till bakom mig nu. Planerar en post i slutet av deffen för att summera allt.

http://i.imgur.com/iBvzrqF.jpg

Cyklar carbs och fett och det har nog varit den största "hemligheten" som fått allt att gå ihop. Är nöjd med resultaten. Alla lyft har ökat och fortsätter öka trots att jag är runt 7% BF nu.

Devil82
2014-04-10, 08:37
Jag är egentligen frukostmänniska men smidigt på deff. Ska pröva i sommar med tungt kroppsarbete 7-16, frågan är om man blir för hungrig då innan 12?

Man blir faktiskt mindre hungrig av kroppsarbete precis innan man breakar fastan. Är alltid sjukt hungrig en timma innan matdags de dagar jag inte tränar precis innan maten.

Trapz
2014-04-10, 09:00
Det känns som att PF gör att man kan gå ner ganska lågt i fettprocent, hyfsat smärtfritt. Och sedan ligga däromkring utan några problem.

Men jag har nog aldrig sett någon som byggt på sig rejält med muskler av pf. Motbevisa mig gärna, det här är bara mina egna iakttagelser och tankar :)

AronP
2014-04-10, 09:07
Det känns som att PF gör att man kan gå ner ganska lågt i fettprocent, hyfsat smärtfritt. Och sedan ligga däromkring utan några problem.

Men jag har nog aldrig sett någon som byggt på sig rejält med muskler av pf. Motbevisa mig gärna, det här är bara mina egna iakttagelser och tankar :)
Robert Berg.

Jontalinen
2014-04-10, 11:04
+1

Jag har bara positiva egenskaper av IF, men får lite ont i hjärtat när jag tänker på att inte njuta av frukosten och allt mjölk i morgonkaffet.

Definitivt. Oavsett hur stora och goda middagar och luncherna är täcker aldrig det tomrummet från en utebliven frukost.

Folk verkar väldigt inkörda på just 12-20! Jag har kört pf i flera år nu och jag äter mellan 08.00 och nån gång 14-16.00. Tränar innan på morgonen, så dagens största mål blir alltså frukosten, så ni frukostmänniskor kan också köra pf ;).

Jag kör 12-22 typ utan att vara jättestrikt, 3 måltider med 4 timmar mellan varje, vill äta nära inpå sänggång. Är det något magiskt med just 8 timmars ätfönster?

Man blir faktiskt mindre hungrig av kroppsarbete precis innan man breakar fastan. Är alltid sjukt hungrig en timma innan matdags de dagar jag inte tränar precis innan maten.

Jag kan tänka mig det, gymmet tar verkligen bort alla hungertankar för mig även om de kommer väldigt fort efter. För de flesta är det nog vanor som spökar. Alltid varit katastrofhungrig när jag vaknar, men efter några veckor PF tar det nästan emot att äta innan 12.

Trapz
2014-04-10, 12:35
Robert Berg.


Ja, jag tänkte på honom med. Det skulle ju vara han om någon.

Men har han kört pf "från start" så att säga eller hade han byggt upp grundstyrkan innan?
Jag tror iaf själv att det är svårt att gå från otränad till riktigt grov med pf. Känns mer som ett sätt att hålla nere fettinlagringen och bygga sakta sakta upp sig.

illiaca
2014-04-10, 12:50
En till här som startat på PF. Vill skala ner vikten från 86 till 81-82kg är planen och sen lägga mig mer på kcal-balans.

Följer 12-20. Lite högre med fett/kolhydrater varannan dag i stort sett blir det då jag försöker träna 3ggr i veckan. När största målet intas varierar dock en hel del då jag jobbar både dag/kväll. Försöker hålla protein-intaget så högt som jag bara klarar men jag kör långt ifrån optimalt pga. en massa andra saker.

Tränar enligt starting strength och det funkar iaf ypperligt för mig såhär långt. Lyfter mer (även fast det går långsammare) hela tiden trots underskott.

Sliter mest med hunger på kvällen vid 10-11tiden men vaknar konstigt nog inte hungrig och har inga problem att hålla mig fram till 12. Under dagen är jag givetvis mer än mätt så det känns lite för bra för att vara sant. Det här känns verkligen som nåt som passar mina tider/personlighet osvosv. Får återkomma med bilder när jag kommit ner till målviktern så ser vi hur det blev till slut :-D haha