handdator

Visa fullständig version : Ont vid höger skulder blad


ToughLove
2012-08-28, 17:35
Hej har under en längre period haft ont vi höger skulderblad, det gör inte ont konstant utan till och från, det gör speciellt ont när jag skall köra pulldowns med smalt grepp då gör det riktigt ont,

Har inte slagit mig eller liknande, antar att det kan vara någon muskelinflammation rund skulderbladet

Som sagt har jag endast haft ont 2 gånger utanför träningen då det bara börjat värka i en 10-20 min utan att jag ansträngt mig

pezrulezhaakon
2012-08-28, 19:48
ToughLove

Var vid höger skulderblad gör det ont?

ToughLove
2012-08-28, 20:20
hmm vid skulderbladet svårt att förklara

http://www2.siba.fi/harjoittelu/img/kayratorvi-2b.jpg

där pilen pekar, där känns det som fan när jag skall göra pulldowns med smalt grepp, men dom dagarna jag fick ont utan att anstränga mig så kände jag smärtan på framsidan också

pezrulezhaakon
2012-08-28, 20:43
ToughLove

Det kan röra sig om serratus ursprung. Gör det ont vid belastade skulderbladsprotraktioner?

Det kan även vara subscapularis. Gör det ont vid inåtrotationer, eller om du har högerarmen bakom ryggen och fortsätter inåtrotationsrörelsen?

ToughLove
2012-08-28, 20:54
ToughLove

Det kan röra sig om serratus ursprung. Gör det ont vid belastade skulderbladsprotraktioner?

Det kan även vara subscapularis. Gör det ont vid inåtrotationer, eller om du har högerarmen bakom ryggen och fortsätter inåtrotationsrörelsen?

Jag känner att det gör lite ont när jag drar ihop skulderbladen, eller om du sa drar högerarmen bakom ryggen

Kål
2012-08-28, 21:03
Har precis som du beskriver i strax fyra år. Tar även emot när jag sitter framåtlutad och andas in. Var på idrottsmassage idag så får väl se om det blir bättre.

pezrulezhaakon
2012-08-28, 21:18
ToughLove

Spontant med den info du gett så är det troligt med subscapularisproblem.
Oftast kommer sånt av övningsutföranden med onödiga delrörelser du säkerligen gör omedvetet. Överbelastningsproblematik ligger nog närmast för muskeln/ursprunget.

Att det gör ont vid pulldowns makes sense också....

Skulle vara enklare att luska ut om jag sett hur du tränar.